Gå til innhold

Har jeg som "redaktør" noe å si?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt valgt til redaktør i en hundeklubb og skal lage det årlige bladet. Har fått inn masse reklame og bra stoff, men stusser litt over "lederen" fra klubbens formann. I lederen sender formannen ut tydelige stikk til medlemmer og oppdrettere som ikke gjør som andre og tonen er ganske krass. Jeg vet om alle disse uenighetene mellom noen få, men føler ikke at alle som mottar bladet trenger å lese slikt. 

Så er spørsmålet, har jeg som redaktør noe å si? Kan jeg si at jeg mener slikt ikke passer seg? Eller kanskje er Det det en leder i et blad/avis er til? 

Anonymkode: 46659...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan si hva du vil, ytringsfrihet i Norge.

Men det kan jo hende du får sparken og hans neste leder handler om hvor dårlig regissør du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke redaktøren som bestemmer innholdet da? Og er det ikke redaktøren som skal skrive lederen? 

Anonymkode: 0b855...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generell basis bærer redaktøren ansvaret for alt som står i en publikasjon, selv om dettte ikke trenger å representere redaktørens syn på ting. Du kan absolutt ta opp med formannen at du ikke synes medlemsbladet er tid eller sted for å lufte frustrasjoner. Jeg vil også tro at du som redaktør kan nekte å bruke lederen hans, men jeg vet ikke om hvem som har da eventuelt har makt nok til å fjerne deg som redaktør. Det pleier ikke å være slik at formann har all makt, men jeg vet ikke. 

Konklusjon: Si at lederen hans ikke er passende. 

Anonymkode: c05ec...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke redaktøren som bestemmer innholdet da? Og er det ikke redaktøren som skal skrive lederen? 

Anonymkode: 0b855...317

I ordentlige aviser, hadde jeg nær sagt, går jobben med å skrive leder på rundgang, men redaktøren har ansvaret for hva som står i den og må svare for det ved eventuell kritikk. 

Et hundeklubblad er naturligvis noe ganske annet enn en dagsavis, men jeg skjønner absolutt problemstillingen. 

Anonymkode: c05ec...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...