Gå til innhold

Potetmos!


penny_

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt kokefaste poteter til potetmos i en evighet, men tenkte at jeg skulle prøve mandelpoteter siden det visst nok er de beste potetene å lage mos av. I tillegg går det fortere å koke dem, men konsistensen på potetmosen blir helt grusom, og jeg kjøpte dessverre 2 kg så jeg har mye igjen. Den blir kornete og løs (ikke tynn) og ligner egentlig på posepotetmos. Blir deres potetmos sånn? Jeg vil ha den fyldig og kremete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt normalt med mandelpoteter, de er ikke egnet til mos. 

De beste mospotetene er Kerr Spink. 

Anonymkode: 53034...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelpoteter skal ikke skrelles. Regner med at du skrelte dem, siden du skulle ha de til potetmos?

Anonymkode: a5d92...6e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mandelpoteter skal ikke skrelles. Regner med at du skrelte dem, siden du skulle ha de til potetmos?

Anonymkode: a5d92...6e3

Ja, selvfølgelig. Jeg vet at det er best å koke de med skall, men det er jo veldig upraktisk til potetmos. Dessuten står det jo i alle oppskrifter at de skal skrelles.

Endret av penny_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du moser potetene og ikke bruker stavmikser. Ha i masse smør, 200 gram på et kilo potet. Suppler med fløte eller helmelk hvis det blir for tørt. Har lagt merke til at store mandelpoteter som jeg fikk tak i og tenkte bruke til mos var annerledes enn små, trengte lang koketid og smakte ikke mandelpotet, så regner med at det var sånne du kjøpte siden de små krever en del jobb mht. skrelling. Tror jeg ville forsøkt å blande de med en annen type potet som tåler lengre koking.

Anonymkode: f56f1...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mandelpotetmos er den beste potetmosen. 

De blir best når man koker med skallet på, og jeg synes også det går raskest. Skyller de raskt i kaldt vann, holder de med et kjøkkenhandkle, og drar av skallet med en kjøkkenkniv. 

De må moses for hand, unngå kjøkkenmaskin. De behøver en del veske for ikke å bli tørre, til hverdags bruker jeg melk og en skvett matfløte. Til fest er jeg rausere med matfløte og smør. Moser alltid i gryta på svak varme, og tar deretter en tresleiv og "visper" luft inn i stappen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Athene skrev:

Jeg synes mandelpotetmos er den beste potetmosen. 

De blir best når man koker med skallet på, og jeg synes også det går raskest. Skyller de raskt i kaldt vann, holder de med et kjøkkenhandkle, og drar av skallet med en kjøkkenkniv. 

De må moses for hand, unngå kjøkkenmaskin. De behøver en del veske for ikke å bli tørre, til hverdags bruker jeg melk og en skvett matfløte. Til fest er jeg rausere med matfløte og smør. Moser alltid i gryta på svak varme, og tar deretter en tresleiv og "visper" luft inn i stappen. 

 

Wow! Du er dyktig! :tommel:

Dette hørtes kjempelekkert ut!

Anonymkode: 081cf...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke lage potetmos hvis jeg ikke har mandelpoteter! Er beste mospoteten det!

Jeg skreller mine, koker de møre, bare ikke fosskok, mandelpoteter skal helst trekke. Slår av vannet og setter kjelen tilbake på platen. Tar oppi en klatt smør, ekte! og moser med en slik kjøttdeighakker, beste tingen å bruke den til. Så rører jeg inn melk/matfløte/kremfløte, alt etter hva jeg har i huset, og krydrer. Min mos blir alltid myk og smidig, og utrolig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid mandelpoteter til mos, men jeg skreller dem ikke. Vasker potetene godt, koker dem møre sammen med et par hvitløksfedd, damper dem, moser dem og rører inn meierismør og fløte. Smaker til med salt og pepper og vips, deilig potetmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask og kok. Mos for hånd mens du har i smør, kremfløte, salt og pepper. Godt å ha i en søtpotet også, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...