Gå til innhold

Skal jeg si nei til barnetrygd fordi jeg ikke trenger det?


VårKonto

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De aller fleste i Norge trenger vel egentlig strengt tatt ikke barnetrygd. Man kan bestandig skrumpe inn på mat, shopping, eller annet (snakker ikke om dem som lever av AAP eller lav inntekt, men normal inntekt). 

Mye misunnelse ute å går, hvorfor skal ikke dem som har høy inntekt få lov til å bruke ytelser som de selv har rett på? Flott at noen velger å ikke ta imot, men det betyr ikke at man skal kreve at alle gjør det. 

 

Anonymkode: cb36f...40b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste i Norge trenger vel egentlig strengt tatt ikke barnetrygd. Man kan bestandig skrumpe inn på mat, shopping, eller annet (snakker ikke om dem som lever av AAP eller lav inntekt, men normal inntekt). 

Mye misunnelse ute å går, hvorfor skal ikke dem som har høy inntekt få lov til å bruke ytelser som de selv har rett på? Flott at noen velger å ikke ta imot, men det betyr ikke at man skal kreve at alle gjør det. 

 

Anonymkode: cb36f...40b

Joda, det er vel forsåvidt sant. Vet ikke, kanskje det er misunnelse, men jeg ser ikke for meg at jeg ville tatt imot barnetrygd om jeg hadde tjent over 100k i måneden. Eller mer :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Når det gjelder disse miljøtiltakene så er det ganske håpløse ordninger. Mye bedre å bare øke avgiftene på forurensning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor enkeltpersoner som bruker subsidieordninger blir kritisert.

Det er jo ordningene i seg selv som burde kritiseres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke man skal behøve å si nei til barnetrygd bare fordi man tjener godt og/eller har vært flink til å spare egne penger slik at man "egentlig ikke trenger dem". Hvis alle ytelser som ikke går til de som er dårligst økonomisk stilt tas vekk så tror jeg oppslutning om velferdsstaten vil forsvinne etterhvert, og vi får mer blåblå høyerpolitikk der resultatet til syvende og sist blir at velferden fjernes helt. Velferdsstaten har allerede mye mindre oppslutning enn for bare 10-20 år tilbake, så det kan være lurt å forsøke å ta vare på det som er igjen. 

Anonymkode: d8c79...f18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min far taklet nei til barnetrygd, bodde hos han og mamma kun annenhver helg. Han sa nei selv om vi hadde kjempe lite penger, for det hadde også min mor. Han gjorde det rett å slett for å bære grei med henne ,selv om han hadde trengt det. 

Jaja så fikk jeg ikke det nyeste av klær, å kunne ikke kjøpe all type mat jeg ville ha (som ikke var billig) men hadde en flott barndom. 

(Det endret seg etterhvert da han til slutt fikk god jobb, men vi levde lenge fra hånd til hånd)

Anonymkode: 7a964...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min far taklet nei til barnetrygd, bodde hos han og mamma kun annenhver helg. Han sa nei selv om vi hadde kjempe lite penger, for det hadde også min mor. Han gjorde det rett å slett for å bære grei med henne ,selv om han hadde trengt det. 

Jaja så fikk jeg ikke det nyeste av klær, å kunne ikke kjøpe all type mat jeg ville ha (som ikke var billig) men hadde en flott barndom. 

(Det endret seg etterhvert da han til slutt fikk god jobb, men vi levde lenge fra hånd til hånd)

Anonymkode: 7a964...37b

Dere levde fra hånd til munn, mener du? 

Anonymkode: ffc71...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Skal de som har råd til det, betale ekstra skatt? Kanskje de som kjører flotte biler bør ha dyrere bensin? Litt typisk norsk at de som har jobbet seg opp her i verden og tjent seg rik skal straffes fordi andre ikke har klart det samme. Hvis man ikke har råd til å fostre opp barn, selv med barnetrygd, bør man selvsagt la være å få barn.

Anonymkode: 0260a...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Skal de som har råd til det, betale ekstra skatt? Kanskje de som kjører flotte biler bør ha dyrere bensin? Litt typisk norsk at de som har jobbet seg opp her i verden og tjent seg rik skal straffes fordi andre ikke har klart det samme. Hvis man ikke har råd til å fostre opp barn, selv med barnetrygd, bør man selvsagt la være å få barn.

Anonymkode: 0260a...5a5

Dette.

 

Janteloven står fortsatt ganske sterkt i Norge og hatet mot de som har mer enn andre er fortsatt ganske utbredt. Andre steder i verden innser man at de rike drar samfunnet fremover, her skal alle ha det like ille. Makan til misunnelse. Når dette er sagt er det bare flott at mange har brukt ordningene. Det at for det meste rike har benyttet seg av muligheten viser bare at de ''fattige'' i øst og sør ikke benytter seg av de samme mulighetene. Det er ikke slik at ordningene skiller etter inntekt og bosted, så å klandre de rike for å benytte seg av noe de fattige også har tilgang til er latterlig og typisk, veldig typisk norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...