Gå til innhold

Rød kjole i bryllup - upassende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørr brudeparet hva de syns. Personlig ville jeg ikke brukt en rød kjole, men jeg har brukt sort kjole etter jeg hadde snakket med brudeparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Ser at det er et par her som synes kjolen jeg la til bilde av var for fremtredende eller partygirl-aktig. Bildet jeg la til var kun for å illustrere fargen og til dels stilen på kjolen jeg vurderer. Den faktiske kjolen jeg lurer på å gå med, er mer dekkende enn den på bildet jeg la til (heldekkende foran og lengre enn den på bildet), og den er mer klassisk i snittet. Tilbakemelding jeg fikk fra sist jeg gikk med den, var at den var elegant og klassisk. Jeg vil ikke si at den skriker etter oppmerksomhet, selv om den selvfølgelig er i en frisk rødfarge. 

Jeg tror at dersom jeg spør bruden/brudeparet om det er greit at jeg går i rødt, vil de synes det er helt greit. De er avslappede og enkle å ha med å gjøre begge to. Likevel har jeg ikke lyst til å ta dette opp med dem - da velger jeg heller bare en annen kjole. Tenker at brudeparet har nok å planlegge for øyeblikket til at jeg skal ta opp farge på kjolen min :P

Anonymkode: 2fd6a...6bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er det minste usikker; spør bruden! Røde kjoler i bryllup er noe mange har ett forhold til, og de fleste ikke et spesielt bra forhold til. Hvis du får klarsignal fra bruden, og får kommentarer på det av andre bryllupsgjester kan du jo faktisk "slå i bordet med" at du har fått lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt i et norskt bryllup symboliserer at man har hatt seg med brudgommen. Mulig det ikke er så mange som følger dette, men det har hvertfall jeg fått høre mange ganger fra forskjellige eldre familiemedlemmer som reagerte veldig da søstera til brudgommen kom med rød kjole i et bryllup vi var i :fnise:

Anonymkode: 56798...bf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2017 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Hvitt og sort er jeg enig i ikke gjør seg i et bryllup. Men rødt synes jeg er en anonym og fin farger som fint er mulig å kle seg i uten at det tar fokus vekk fra brud og brudgom.

c73ce2df6af378b0e5dc4fd99548ff28.jpg

 

Anonymkode: 943ee...b80

Det der er en horekjole

Anonymkode: 5a47a...76f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg giftet meg, så hadde min forlovet rød kjole. Den var nydelig på henne. Vi hadde rødt som tema farge, og hun sto i stil til det. Veldig fornøyd😃😃

Anonymkode: 3faa3...3d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt er selvsagt helt OK. (Bare se på de kongelige, de bærer ofte rødt i bryllup, og jeg tror de har god greie på etikette! )  Hvitt og sort er ikke OK, dette fordi hvitt er forbeholdt bruden og sort er i vår tradisjon en sørgefarge.

Anonymkode: 404ad...b58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par stykker hadde sorte kjoler i mitt bryllup, og jeg reagerer ikke på det. I gamle dager hadde man pen kjole med lange ermer og lang stakk, og fargen var måten å skille fra sorg til feiring på. Jeg tror ikke noen kommer med skikkelig fest "den lille sorte" i begravelse, så for meg får jeg ikke den assosiasjonen. Har selv kommer med svart kjole i bryllup, men stylet den da med vårgrønne smykker og sjal, og knallgrønne sko. 

 

Anonymkode: 10d68...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tema er det så utrolig mange formeninger om. Noen bryr seg, andre ikke.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare spurt bruden, da slipper du å gruble og bestemme deg for noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2017 den 8.53, AnonymBruker skrev:

 Hvitt og sort er ikke OK, dette fordi hvitt er forbeholdt bruden og sort er i vår tradisjon en sørgefarge.

Anonymkode: 404ad...b58

Når jeg giftet meg gikk min mor med svart og min svigermor med hvitt. Brydde meg ikke det grann. Jeg hadde da virkelig andre ting å tenkte på den dagen enn hvilke farger folk hadde på seg.

Viktigste er hva brudeparet syns. Så til TS, spør de! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

 Dersom du går med rød kjole så betyr det at du har ligget med brudgommen, og det er kanskje ikke noe du har lyst til å signalisere, :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er komnservativ i forhold til dette. Jeg synes det spørs veldig på utformingen av kjolen. Er det en stor, lang, flott ballkjole bør den ikke være rød fordi det kan ta oppmerksomhet. Men din er jo kort, så jeg hadde ikke brydd meg som brud. Hvit kjole, eller lys,lys pudderrosa er et NEI. Jeg var en gang i et bryllup hvor jeg ikke hadde møtt bruden, det var min kjærestes venner og vi hadde bare vært sammen en kort stund. Når jeg kom inn der tok jeg feil av hvem som var brud, en av gjestene hadde en lys, lys pudderrosa kreasjon av en kjole og bruden selv hadde en enkel, selvlaget, knelang hvit en... Det var "outshining" og ikke greit i min bok. 

Anonymkode: 41a83...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig ville jeg nok ikke gått med rød kjole i bryllup, men om du er usikker på om det er ok så ville jeg spurt brudeparet/bruden. Om de synes det er ok så er det vel ikke noe problem :)

Anonymkode: 0d2dc...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde droppet rødt. Å snakke med bruden er en ting men det blir ofte endel tisking og hvisking blant gjestene, særlig de eldre og du setter ofte mannen din/partneren din i forlegenhet. 

Et bryllup er ikke din dag, du skal ikke vise deg frem. Du er gjest. 

Endret av Antoinette
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det er fasinerende at mange forsvare en tradisjon fra den gang samboerskap var syndig og uekte barn djevelens verk. De holdningene skal vi begrave, men den rød kjolen? Nei motstand mot den, DET må vi beholde, for det betyr at kvinnen har hatt seg med brudgommen :blink:

Anonymkode: 94768...4e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

En av de anledningene som er mest spekket av skikk og bruk, etikette og regler her i verden, må vel være kongelige bryllup. 
Bildet nedenfor er hentet fra kronprinsesse Victoria og prins Daniels bryllup i 2010. Tror dere folk hvisket og tisket og spekulerte i om denne kvinnen kan ha hatt seg med brudgommen? Tok hun oppmerksomheten fra brudeparet? Lagde hun skandale? Satte hun sin mann i forlegenhet? 

 

5496c59e03b766c623b4323b7737d16150929a4446a65.jpg

Endret av Margit Spat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Margit Spat skrev:

En av de anledningene som er mest spekket av skikk og bruk, etikette og regler her i verden, må vel være kongelige bryllup. 
Bildet nedenfor er hentet fra kronprinsesse Victoria og prins Daniels bryllup i 2010. Tror dere folk hvisket og tisket og spekulerte i om denne kvinnen kan ha hatt seg med brudgommen? Tok hun oppmerksomheten fra brudeparet? Lagde hun skandale? Satte hun sin mann i forlegenhet? 

 

5496c59e03b766c623b4323b7737d16150929a4446a65.jpg

Den kjolen er korall, ikke rød. 

Endret av Antoinette
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...