Gå til innhold

Hvordan feite opp ett matvrak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag har jeg spist dette: 

Frokost: to grovbrødskiver toastet i vaffeljernet med smeltet ost, skinke, tomat og paprika og smør

Middag:3 fiskekaker, hjemmelaget potetstappe (av: melk, meierismør, 3 store poteter med skall), gulrot, blomkål og løk.

Dessert: 8 pepperkaker igjen fra jula :)

Mellommåltid: en liten youghurt, en appelsin og en grovbrødskive med hvitost/agurk

Kvelds: 3 grovbrødskiver med smøreost/agurk, leverpostei/rødbeter, syltetøy/brunost.

Problemet mitt er dette: jeg tror dette er moderat-ganske mye mat for en dame? (hvis jeg sammenligner med venninner på min størrelse i alle fall). Men jeg har altså sykt problemer med å holde vekten oppe på det her.. (BMI 19)

Noen som har noen gode råd til hvordan jeg kan spise/endre på kostholdet for å lettere holde vekt/helst legge på meg litt, uten å kjøre i meg mer mettet fett enn jeg alt gjør? (bruker bare smør og hele melkeprodukter allerede og vil helst ikke få hjerteinnfarkt) Innspill mottaes med takk!

 

Anonymkode: 4dc1b...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn deg en app, eller nettside, hvor du kan legge inn alt du spiser. Så får du oversikt over kaloriinntaket. Det er ofte sånn at tynne folk underspiser ( akkurat som overvektige overspiser) uten å vite om det. Legen min sier "spis kaloritett mat" , jeg ville lagt til en lunch her jeg, gjerne en pastasalat med egg og noe dressing, kokt skinke og ost. Ha ekstra fett på maten, stek fiskekakene i godt med smør f.eks. og bruk remulade. Alle monner drar vet du ;)  Og gnask nøtter! Masse sunt fett og svært kaloririkt! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et matvrak er en person som spiser mye. Jeg tror du har misforstått begrepet litt.

Anonymkode: de70d...26f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som at du spiser for lite. Dette er ikke mye mat for en dame i løpet av en dag med mindre du er ekstremt lav. Nå vil jo mye avhenge av størrelsen på fiskekakene, potetene osv., men jeg vil tippe at dette er omtrent det jeg spiser i løpet av en dag eller litt mer og jeg går også ned i vekt selv om jeg ikke er særlig høy. Forskjellen er bare at i mitt tilfelle er det tilsiktet.

@Honnikornkommer med flere gode råd her og du bør, som hun også sier, helt klart spise lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Leo skrev:

Det er så enkelt som at du spiser for lite. Dette er ikke mye mat for en dame i løpet av en dag med mindre du er ekstremt lav. Nå vil jo mye avhenge av størrelsen på fiskekakene, potetene osv., men jeg vil tippe at dette er omtrent det jeg spiser i løpet av en dag eller litt mer og jeg går også ned i vekt selv om jeg ikke er særlig høy. Forskjellen er bare at i mitt tilfelle er det tilsiktet.

@Honnikornkommer med flere gode råd her og du bør, som hun også sier, helt klart spise lunsj.

Jeg er lav, ikke ekstremt lav. 163. Jeg spiser ikke lunsj fordi jeg står sent opp. Passer derfor best med å gå rett på middag etter frokost. Men jeg kan kanskje prøve å legge inn en "lunsj" for kvelds eller noe?

Anonymkode: 4dc1b...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 165 og veier 55 kg,og synes også dette var lite mat for en hel dag. 

Hvis du sliter med å holde bmi på et normalt nivå er dette også tydeligvis for lite mat for deg også. At venninner sitter og spiser smuler forran deg, sier ikke noe om hva de spiser ellers. 

Anonymkode: e6e10...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, sorry avsporing men lager du potetstappe med potetskallet på? Åssen blir konsistensen på stappa da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmi på 19 er vel helt greit? 

 

Ellers hadde jeg stått opp tidligere, spist noe annet til frokost og tatt frokosten din til lunsj. Deretter mellommåltid før middag. 

Anonymkode: 09283...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bmi på 19 er vel helt greit? 

 

Ellers hadde jeg stått opp tidligere, spist noe annet til frokost og tatt frokosten din til lunsj. Deretter mellommåltid før middag. 

Anonymkode: 09283...cab

BMI sier ikke noe om fettprosent for eksempel, så BMI på 19 trenger absolutt ikke å være greit. Sånn som jeg har BMI på 20 og har i grunn fettprosent på 17 når den bør være minst 20. Så man må være forsiktig med å si at det er greit bare fordi man er innenfor normalvekt i følge BMI. 

Anonymkode: a3500...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...