Gå til innhold

Noen som vil lære meg å fikse bil selv?


bergenser

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg bruktbil for kort tid siden. En Peugeot 407 sw 2006 modell med dieselmotor. Siden bilen er noen år og har gått over 200 000 km er jeg veldig interessert i å lære å fikse det jeg kan fikse selv. Men da trenger jeg litt hjelp til å lære det.

Vet jo at det er mange som ikke ligger merket ect, men er en bil jeg virkelig liker, og har lenge ønsket meg det. Er atpåtil en bil som er bare min, og er den første bilen jeg eier etter at jeg tok lappen for noen måneder siden.

 

Så derfor lurer jeg på-er det noen som bor i vest agder som er flink med bil, og har interesse for å drive med det på fritiden sin, som er villig til å lære det bort til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Bergenser. Jeg kan ikke så mye om franske biler, men jeg kan ganske mye om andre biler. Dessuten er dieselmotrer ikke så populært for tiden, men jeg tror jeg kan lære deg litt om dem også. Hva er det du har problemer med? Jeg tok også lappen for litt siden, men er veldig flink med bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst å få lært meg å skiftet olje på bilen, da jeg tror forrige eier fylte på alt for mye. Fikk bilen ganske billig, så vil gjerne få gått igjennom og rettet opp i feilmeldingene som kommer opp i systemet på den

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bergenser skrev:

Har lyst å få lært meg å skiftet olje på bilen, da jeg tror forrige eier fylte på alt for mye. Fikk bilen ganske billig, så vil gjerne få gått igjennom og rettet opp i feilmeldingene som kommer opp i systemet på den

 

Glem det! Du kommer medt sannsynlig ikke til tappepluggen, da den sitter i bakkant på bunnpanna. Du kan bruke ei spesiell pumpe og ta den opp vis peilepinnerøret, men all skitt blir ikke med da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt å skifte olje :)

Jekk opp bilen og få den under noen bukker (kjøp på biltema), finn tappepluggen(søk oil change bilmodell på youtube), finn en balje å ha under og så skrur du ut pluggen å lar den gamle olja renne ut i balja. Skru på pluggen. Fyll på ca like mye igjen, start bilen og la den gå i to minutt. Skru av og vent en stund, gå gjerne og ta deg en kaffe. Så peiler du for å se om du har fylt nok. Olja skal være midt mellom min og max på pinna. 

Er fint å skifte filter i samme slengen. Det kan du søke på youtube hvordan det skal gjøres

Anonymkode: 41fe7...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk opp bilmodellen  på youtube, masse flotte videoer der! Bruker det selv masse. Og bildeler får du billig på ebay, bare å søke opp delenummeret (som du får fra bilverkstedene)

Anonymkode: f9ee5...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youtubevideoer er ofte det enkleste for å utføre småting. Skifte olje er ganske greit. Feilen mange gjør at de ikke skifter pakningen på bunnpluggen. Den tetter bare 1 gang. Når den er sammenklent tetter den ikke mer. Feil 2 er at man skrur til lokket på filteret (hvis innsatsfilter) for hardt slik at det sprekker. Ikke glem å bytte O ringer OG smøre de først. På kjøringsramper fra blitema virker ikke på 407.

Alt for langt overheng. Må jekke og bruke bukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...