Gå til innhold

.


Hadena

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skjønner du er bekymret, men jeg lurer på hvorfor du spør her, og ikke fagpersonell eller en lege? Du jobber i tillegg på et sykehus. Ingen der du kan spørre? 

Anonymkode: b730a...255

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Gravide arbeidstakere skal ikke ( 3 ):

  • tilberede eller administrere cytostatika til pasient.
  • utføre invasive prosedyrer på pasient under pågående behandling og 72 timer etter avsluttet cytostatikabehandling. Grensen er ikke absolutt. Se vedlegg Halveringstider og utskillelse av cytostatika og andre kreftlegemidler.
  • håndtering av kroppsvæsker og cytostatikaavfall/tekstiler forurenset med dette inntil 72 timer etter avsluttet kur håndtere søl med cytostatika.
  • rengjøre sikkerhets-/avtrekksbenk ( 3 )

Gravide arbeidstakere kan blant annet:

  • uten fare arbeide i en avdeling der det gis cytostatikabehandling ( 3 ).
  • delta i vanlig omgang med pasienter, i stell og undersøkelser som ikke innebærer kontakt med cytostatika, infusjonssett med cytostatika eller pasienters kroppsvæsker ( 3 ).
  • utføre dobbeltkontroll av cytostatikakur.
  • henge opp væske, i tilfeller der flerlumen kateter benyttes, i løp hvor det ikke pågår cytostatika og hvis cytostatika gis i lukket system.
  • håndtere cytostatikaposer så lenge de er i pose med lukket lynlås."

Kilde: http://www.helsebiblioteket.no/fagprosedyrer/ferdige/cytostatika-gravide-ammende-og-andre-spesielle-hensyn

Anonymkode: b561a...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Hadena skrev:

Nå må dere hjelpe meg. Jobber på sykehus og er jevnlig i kontakt med pasienter på cellegift. Unngår dette så godt som det lar seg gjøre nå mens jeg er gravid. Jeg har allikevell nå vært i kontakt med en pasient som går på lavdose metotrexat - aner ikke ikke siste dose, og eller hvor store dosene er. Kjenner jeg er kjmpebekymret!! Kan dette ha skadet barnet mitt?

Jeg er ofte i kontakt med blodprøver fra pasienter som går på ulike typer cytostatika. Dette har jeg ingen måte å monitorere, så slik er det bare. Det ståt allikevell at gravide ikke skal være i kontakt med kroppsvæsker fra pasienter som behandles med cellegift i prosedyrene. Er dette farlig?

Pasienter som behandles med cellegift i tablettform  merkes ofte ikke. Er det farlig om jeg er i kontakt med disse?

Jeg kjenner jeg gruer meg til jobb. Det er så vanskelig.

Dette skal sykehuset ha rutiner på, hvorfor har du ikke undersøkt internt hos arbeidsgiver? 

Anonymkode: 3665b...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...