GÃ¥ til innhold

Flytte til Dublin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 🙂 Etter å ha vært i Dublin på ferie i en uke så har jeg veldig lyst til å flytte dit! Det blir ikke før høsten 2017 så jeg har god tid til å finnen ut av ting. Noen som har erfaring med å finne leilighet/jobb og generelt om livet i Dublin..?  

Anonymkode: 92640...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linaria

Ønsker du å ha en framtid der? Husk at landet er ekstremt konservativt, spesielt innen familie og sex. Abort er ulovlig, skilsmisse er umulig osv. Jobbmarkedet i Irland for tida er ganske dårlig. Mange irer flytter til utlandet for å jobbe. Hva slags jobb kunne du tenke deg? Har du utdanning eller vil du f.eks. jobbe i bar og lignende? Akkurat i Dublin er det ganske dyrt å bo, men ellers i landet er det billig, så anbefaler deg å komme deg litt unna byen om det ikke er helt nødvendig å bo der. 

Jeg er i Irland ca. en uke i måneden da jeg har kjæreste der, og selv om det er et flott land, så har det også en del mangler. Selv flytter jeg heller til Skottland, i hvert fall frem til Brexit kaster meg ut :P

Leilighet kan du se etter på nettet, men pass deg for scam. Ikke send penger til noen før du har vært på visning og skrevet under kontrakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente noen som bodde der for noen år siden - og de fortalte at det var mange unge fra rundt omkring i Europa som jobbet der. Det er visstnok en drøss med internasjonale call-senter der for f.eks. el-kjeder, telefonsalg osv. Og da var de iflg min kompis lett å få seg jobb når man snakket et europeisk språk. Grunnen til at det var så mange slike jobber der, var vel at det var få avgifter, og rimelig for selskapene å opprette kontor der. Men de som jobbet der fikk SVÆRT lite betalt, da. Han jeg kjente tok det som et års sjanse til å komme seg litt bort, akkurat som mange jenter drar for å jobbe som au-pair, før de finner ut av hva de vil senere i livet.

Han fortalte at han og kollegene bodde i en blokk litt utenfor Dublin, som visstnok var eid av selskapet de jobbet for. Det var billig, men trangt om plassen...

Anonymkode: 5a314...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Jeg vet ikke så mye om å bo der, men jeg har tenkt tanken selv faktisk. Ikke Dublin da, men type Cork eller Galway. Jeg har veldig godt inntrykk av irer generelt, hyggelige, åpne og entusiastiske folk som ofte er langt mer attraktive enn man kanskje skulle tro. Hvis du har lyst til det ser jeg ingen grunn til ikke å prøve, verste som som skjer er at du får deg en erfaring og flytter hjem igjen. Men jeg vil vel anbefale å dra dit igjen på besøk før du bestemmer deg, en uke er jo ikke mye tid (det er selvmotsigende, for jeg har gjort verre ting selv). 

daft.ie er en grei side for å bli litt kjent med husleieprisene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen:) Jeg er heldig og har en turnus jobb, så planen min er å jobbe ca 12 dager her i strekk og være i Dublin ellers. Tenker litt på Belfast også! Får ta turen over igjen og se litt mer:) I verste fall er det bare å flytte hjem igjen.
Dublin har jo helt ville leiepriser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PÃ¥ 2/24/2017 den 9.58, Overrasket skrev:

Jeg vet ikke så mye om å bo der, men jeg har tenkt tanken selv faktisk. Ikke Dublin da, men type Cork eller Galway. Jeg har veldig godt inntrykk av irer generelt, hyggelige, åpne og entusiastiske folk som ofte er langt mer attraktive enn man kanskje skulle tro.

Her blir nysgjerrigheten min for stor til å ikke spørre. Hvorfor skulle man ikke tro at irer er attraktive? 

Anonymkode: 52719...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her blir nysgjerrigheten min for stor til å ikke spørre. Hvorfor skulle man ikke tro at irer er attraktive? 

Anonymkode: 52719...bab

Tror nok poenget var at de er ENDA mer attraktive enn man hadde sett for seg. :phaedra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 24.2.2017 den 1.00, Linaria skrev:

Ønsker du å ha en framtid der? Husk at landet er ekstremt konservativt, spesielt innen familie og sex. Abort er ulovlig, skilsmisse er umulig osv. Jobbmarkedet i Irland for tida er ganske dårlig. Mange irer flytter til utlandet for å jobbe. Hva slags jobb kunne du tenke deg? Har du utdanning eller vil du f.eks. jobbe i bar og lignende? Akkurat i Dublin er det ganske dyrt å bo, men ellers i landet er det billig, så anbefaler deg å komme deg litt unna byen om det ikke er helt nødvendig å bo der. 

Jeg er i Irland ca. en uke i måneden da jeg har kjæreste der, og selv om det er et flott land, så har det også en del mangler. Selv flytter jeg heller til Skottland, i hvert fall frem til Brexit kaster meg ut :P

Leilighet kan du se etter på nettet, men pass deg for scam. Ikke send penger til noen før du har vært på visning og skrevet under kontrakt. 

Abort er fortsatt ulovlig i Irland, derfor reiser de fleste til Storbritannia for å utføre abort.

Skilsmisse er lovlig. Det ble lovlig i 1996.

Anonymkode: 9bf21...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Abort er fortsatt ulovlig i Irland, derfor reiser de fleste til Storbritannia for å utføre abort.

Skilsmisse er lovlig. Det ble lovlig i 1996.

Anonymkode: 9bf21...132

Jeg vet, men skilsmisse tar fire år og man blir aldri økonomisk fri fra ektefellen. De vil for alltid eie 50% av det du tjener og eier. Det eneste en skilsmisse gir deg rett til, er å gifte deg på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...