Gå til innhold

Din beste oppskrift med søt kondensert melk.


Arkana

Anbefalte innlegg

Bakerst i skapet fant jeg flere bokser søt kondensert melk som snart går ut på dato og jeg trenger idéer til hva jeg kan bruke dem til. Hittil har jeg pleid å bruke det til f.eks. Millionaire's Shortbread, bruke det i iskrem eller koke det til dulce de leche, men jeg vil gjerne prøve noe nytt. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tres leches kake, har dessverre ingen oppskrift 

Dersom det ikke faller i smak så er det mange brasilianske og colombianske oppskrifter som inneholder kondensert melk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Key Lime Pie, men jeg er slett ikke sikker på om man får tak i lime i Norge som er brukandes til en sånn råvare-sensitiv godsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Overrasket skrev:

Key Lime Pie, men jeg er slett ikke sikker på om man får tak i lime i Norge som er brukandes til en sånn råvare-sensitiv godsak.

Hva slags type lime trenger man og hvorfor kan man ikke bruke den typen lime man får i Norge?

 

5 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Tres leches kake, har dessverre ingen oppskrift 

Dersom det ikke faller i smak så er det mange brasilianske og colombianske oppskrifter som inneholder kondensert melk 

Takk for tips, skal søke og se hva jeg finner. :)

 

2 minutter siden, Forundret.. skrev:

Kan bare en og det er å koke hele boksen i flere timer, voila karamel!!!

Ja, det er dulce de leche. :) Det er godt og jeg bruker det til en del ting (i iskrem er det helt fantastisk, banoffee pie er også veldig godt), men jeg har allerede bokser med ferdig dulce de leche så jeg vil gjerne gjøre noe annet med den kondenserte melken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 minutter siden, Arkana skrev:

Hva slags type lime trenger man og hvorfor kan man ikke bruke den typen lime man får i Norge?

Fordi lime ikke dyrkes i Norge, og derfor importeres umoden og gjerne litt satfløs frukt. Man trenger naturlig modne, saftige namme-lime. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Overrasket skrev:

Fordi lime ikke dyrkes i Norge, og derfor importeres umoden og gjerne litt satfløs frukt. Man trenger naturlig modne, saftige namme-lime. 

Ja, jeg ser den, men tenker du da at limen som finnes i Norge er så uinteressant at det er bedre å ikke bake noe med den overhodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, korallrev skrev:

Takk for tips. :) Kaffeiskrem er allerede noe jeg lager ofte om sommeren, det er helt utrolig godt (og enda liker jeg ikke kaffe som drikk :fnise:). :sikle:

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Arkana skrev:

Nam, lagret! :)

Ja den er sykt god! 

Anonymkode: 12bb7...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brigadeiros!

Det er brasilianske sjokoladetrøfler. Jeg synes de er helt sinnsykt gode! Hamstrer med meg søt kondensert melk når jeg er i Sverige for å kunne lage det noen runder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Marimba skrev:

Brigadeiros!

Det er brasilianske sjokoladetrøfler. Jeg synes de er helt sinnsykt gode! Hamstrer med meg søt kondensert melk når jeg er i Sverige for å kunne lage det noen runder.

 

 

Ooooh, det så fantastisk ut. Jeg hamstrer også i Sverige, mye mye billigere. Og de har også ferdig dulce de leche slik at man slipper å koke kondensert melk selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkana skrev:

Ooooh, det så fantastisk ut. Jeg hamstrer også i Sverige, mye mye billigere. Og de har også ferdig dulce de leche slik at man slipper å koke kondensert melk selv. 

Jeg mener å ha kjøpt ferdig dulce de leche på eksotiske matbutikker her i landet. De har også billigere søtet kondensert melk :)

Tror du forresten at innholdet i boksene blir dårlige om de går ut på dato? Det er jo hermetikk, med mye sukker i... 

Anonymkode: df087...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du forresten at innholdet i boksene blir dårlige om de går ut på dato? Det er jo hermetikk, med mye sukker i... 

Anonymkode: df087...2ba

Det skjer nok ikke sånn plutselig straks man overskrider datoen, men er den veldig gammel ville jeg ikke spist. Selv om det er mye sukker i er det jo også et melkeprodukt. Uansett kan man bare åpne, se og lukte, jeg tror det er ganske åpenbart om den ikke kan spises. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Arkana skrev:

Det skjer nok ikke sånn plutselig straks man overskrider datoen, men er den veldig gammel ville jeg ikke spist. Selv om det er mye sukker i er det jo også et melkeprodukt. Uansett kan man bare åpne, se og lukte, jeg tror det er ganske åpenbart om den ikke kan spises. :)

Absolutt! Greit med en unnskyldning for å lage noe godt også :idesmil:

Anonymkode: df087...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...