Gå til innhold

Hva tenker du om voksne folk som "ikke liker" mange typer mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg har litt fordommer mot voksne folk som "ikke liker" mange typer mat og smaker. Liker ikke hvit fisk, ikke skalldyr, plukker bort topping på pizza, sliter med å spise det de får servert på besøk, saumfarer menyen på restaurant etter noe de liker, tør ikke velge noe de ikke har smakt før, osv.

De personene jeg kjenner som er av det slaget, er som regel av en viss type.. det går mye i Norvegia og smakløs kylling, ikke særlig åpne og eventyrlystne, hvis de reiser på ferie så er det typisk all inclusive-hotell på Kreta hvor det bare serveres standardmat som biff og hamburger, er ikke interessert i andre kulturer osv. Strutter ikke akkurat av sunnhet heller, siden de unngår så mye næringsrik mat. Mens de som spiser "alt", er andre typer mennesker som liker å reise, smake på spennende og lokale spesialiteter, er vant til å gå på restaurant eller spise middag sammen med andre mennesker, har nysgjerrighet og litt kulturell dannelse. Selv om de ikke liker alt like godt, er de ikke redd for å prøve igjen, og klarer fint å få det meste ned i sosiale sammenhenger. 

Flere som tenker sånn? (Jeg sikter til folk som ikke liker ting, ikke mennesker med allergier eller spiseforstyrrelser, bare så det er sagt)

Anonymkode: d04b7...ff9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på om det er noen få utvalgte matvarer de ikke liker, eller om det er alt som er ukjent. Å ikke like enkelte ting er normalt i mine øyne, jeg  kan feks ikke fordra skjell og ser ikke noe galt i det. Men folk som nekter å prøve nye retter/matvarer og kategorisk ikke liker en matkategori "liker ikke grønnsaker", synes jeg er sære. 

Anonymkode: f9d6f...983

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har et par spesifikke ting de ikke liker. Jeg, f.eks., liker ikke rugbrød eller sild. Det synes jeg det er helt greit for det er ikke noe sosialt hinder for meg og jeg er godt nok oppdratt til at ingen blir fornærmet når jeg sier nei takk. Det som ikke er greit er å ekskludere store matgrupper, som f.eks. "fisk" eller "grønnsaker", og samtidig rynke på nesa, si æsj og høylytt uttale at det er det verste man vet. Som voksen må man av og til spise av ren høflighet, og det må kunne forventes at man klarer.

Anonymkode: 35ef8...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de oppfører seg som et barn blir jeg irritert, men om de liker brokkoli, men ikke blomkål feks bryr jeg meg ikke.

Jeg var litt "jeg liker ikke sunn snacks, jeg liker ikke soyamelk" men når jeg endret tankegangen min var det ikke så ille allikevel.

Anonymkode: cf691...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket ditt stemmer ikke med mitt. Ja, jeg kjenner også mennesker som foretrekker pølser med ketchup og grandiosa og charterturer til Lanzarote, men de utgjør bare en liten gruppe. 

Jeg kjenner minst like mange såkalte "altetere". De skryter fælt av det og kaller seg eventyrlystne, men får de servert halvfabrikata rynker de på nesa og pirker i maten og får de servert autentisk mat av den mer eksotiske typen gjør de ofte det samme. Det er kun maten de har bestemt seg for at er riktig som er det, og selv om de spiser det de får servert, er det sjeldent uten kommentarer og små stikk. Ferievanene deres er ærlig talt heller ikke akkurat spenstige. Paris og London er ikke charter, men å si at det er spesielt vågalt ville nok være å overdrive. 

De fleste jeg kjenner som kunne finne på å plukke av soppen på pizzaen eller spørre om å få omeletten de bestiller til lunsj uten skinke, er mennesker som er opptatt av mat. De lager det meste fra grunnen av av rene råvarer oger opptatte av sunn mat, de eksperimenterer mye, spiser mat fra de fleste verdenshjørner og er absolutt ikke redde for å prøve noe nytt, samtidig som de ikke rygger unna for Toro en gang i blant heller. De reiser ofte og langt til mer utradisjonelle reisemål og er generelt verken redde for nye mennesker eller nye erfaringer. 

 

Anonymkode: 26dee...fe5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker skalldyr, men velger det bort bevisst fordi det er så fult av dritt. Jeg spiser det aldri hjemme, og takker pent nei om jeg får tilbudet andre steder.

Ananas mener jeg slår ihjel mye annen god smak. På gode resturanter derimot har jeg spist mye godt som har innholdt ananas.

 

Bortsett fra det synes jeg det er mange dårlige hjemmekokker der ute. Jeg klarer ikke å spise alle de dårlig gjennomtenkte "rettene" som folk slenger sammen. 

 

Anonymkode: 0a585...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte ting jeg ikke klarer spise, som lever for eksempel, være fra fisk eller sau liksom.. Det er langt over "Liker" jeg klarer det bare ikke, konsistensen, smaken - det vokser i munnen og jeg blir dårlig av det og vil kaste opp. For andre er det en delikatesse, de eksler det. Min mann er slik, han er glad i innmat generelt, nyrer, hjerte osv :fnise: jeg sliter *lol* han skjønner overhode ikke problemet og jeg skjønner ikke at han kan spise det.. Jeg kan fint spise mat med nyrer i der de er malt opp for eksempel, men stekte nyrer for eksempel er ikke så lett.. Jeg liker ikke smaken av kapers - men jeg klarer spise det, hvis dere skjønner forskjellen?

Å "ikke like noe" handler om å være kresen, å "ikke klare spise" er noe annet, det er ikke noe man bare kan komme over. Det handler om at man har prøvd å spise noe gjentatte ganger både som barn og voksen men ikke klarer det.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er ikke mitt problem. At andre ikke liker spesifikke matvarer får være deres problem

Jeg tenker også at det er utrolig teit å ha fordommer mot hva andre liker og ikke liker. Det er jo ikke slik at man alltid kan tvinge seg selv til å like alle matvarer. Hadde blitt rimelig sur om andre dømte meg fordi jeg ikke orker smaken av sursild for eksempel

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker stort sett ikke noe fisk eller sjømat, jeg har prøvd og prøver fortsatt, men smaken og konsistensen fremkaller brekninger. Så det holder jeg meg unna selv om jeg er på besøk. Heller bli oppfattet som barnslig enn å sitte å brekke meg og kanskje spy. Både for andres og min egen skyld. Jeg er heller ikke så veldig glad i tomat og mat som er tomatbasert. Inkludert ketchup. Også syns jeg ikke jordbær er så veldig godt,men pleier å tvinge i meg et par for syns skyld i selskap siden folk nærmest blir provosert av det :P

Så det er tre ting jeg ikke er veldig glad i, men jeg kjenner meg ikke igjen i bedømmelsen din. Jeg har aldri vært i "syden", min siste ferietur var 2 uker i telt på island. Og ja, jeg smakte på hakarl til tross for at jeg brekker meg av fisk, men det var mer forventet enn overraskende i den situasjonen der.  

Jeg er grønnsakoman og spiser sunt og næringsrikt. Jeg liker å teste ny mat. 

Syns holdningen din er litt blærete. Det finnes så sjukt mange dårlige hobbykokker om dagen, som skal være så fryktelig fine på det og bruke ingredienser som er uvante for folk flest. Også blir de fornærmet om gjestene rynker litt på nesen av maten.

Anonymkode: e0b70...9d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme oppfatning som deg. Var på et julebord der et par satt å dissekerte maten de fikk fordi de ikke likte mye av det restauranten serverte. Veldig pinlig. Men de er enkle mennesker som ikke så ut til å bry seg.

Tråden din kommer sannsynligvis til å bli overfylt av folk som vil forsvare hvorfor de ikke liker enkelte matvarer.

Anonymkode: 4130a...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for at folk ikke liker ting, eller synes ting er mindre godt.  Men som voksne mennesker må Mn hele tiden gjøre ting man ikke liker.  Det vil si at blir du servert mat, så spiser du, evt plukker vekk. Noe annet er barnslig og tåpent.

Anonymkode: f1575...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ikkje seie meg enig i konklusjonen om ferievanar og andre personligheitstrekk som heng saman med å ikkje like. Men eg syns det er "barnslig" å ikkje like mat. Sjølvsagt er det ok å ikkje like lever, skjell, sopp, ulike typer spesiell tradisjonsmat, sushi... Det som vert rart, er om ein person har ALT dette på si liste over mat ein ikkje likar.

Å ikkje like EIN ting er ok, å ikkje like FEMTEN ting er sært. Syns eg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At de har en form for matangst (noen utvikler dette etter dårlige erfaringer med mat som barn, for eks at foreldrene deres tvang dem til å spise), asperger eller annet som påvirker forholdet deres til mat

Anonymkode: 37e73...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjenner flere som ikke passer til dine to grupper. 

Anonymkode: d886b...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel: Jeg synes det er er helt greit å ikke like spinat, men ikke greit å ikke like grønnsaker. Greit å ikke like sild, men ikke greit å ikke like fisk (sorry, # 10), greit å ikke like mango, ikke greit å ikke like frukt osv. Dvs, voksne folk må jo få like/mislike det de vil, men å lage noe nummer av det når de er på restaurant eller bedt til middag, det er bare barnslig. 

Sammenhengen i HI har jeg aldri tenkt over. I min vennekrets er folk stort sett altetende, og drar ikke på chartertur, faktisk. Men de drar ikke akkurat på telttur til Filippinene eller i luftballong over Europa heller. 

Anonymkode: 68d5c...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiser variert, men samtidig er det ting jeg aldri vil prøve p smake engang. Feks alt av merkelig kjøtt som Jan kjøpes i Sverige: Pytonslange, sebra, kenguru og krokodille.

Skulle jeg noen gang havne i Kina og få servert feks katt eller hund så nei takk. Da sulter jeg frivillig ihjel.

Lever, lungemos, hvalkjøtt, torskerogn og sild har jeg spist kilosvis av når jeg bodde hjemme. Jeg fikk ikke annet, så valget vat enkelt. Jeg spiste.

Nå idag spiser jeg ikke disse tingene i det hele tatt, det byr meg rett og slett imot.

En kollega av meg har ei dame i Thailand og der er det vanlig å spise grillede rotter, jeg for min del sulter heller.

Jeg skal hellet aldri smake på blåskjell, østers og blekksprut. Det smaker sikkert godt, men det tiltaler ikke meg i det hele tatt. Derfor smaker jeg det heller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athleisure

Tenker det er en forskjell på å ikke like en matrett, men spise det om man får det servert, og på det å ikke klare å spise en matrett, fordi man brekker seg. Det er mye jeg ikke liker, men spiser om jeg får det servert, som for eksempel torsk og sopp. Andre ting som rødbeter og sylteagurk, klarer jeg ikke å få ned engang.

 

Endret av Athleisure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg har litt fordommer mot voksne folk som "ikke liker" mange typer mat og smaker. Liker ikke hvit fisk, ikke skalldyr, plukker bort topping på pizza, sliter med å spise det de får servert på besøk, saumfarer menyen på restaurant etter noe de liker, tør ikke velge noe de ikke har smakt før, osv.

De personene jeg kjenner som er av det slaget, er som regel av en viss type.. det går mye i Norvegia og smakløs kylling, ikke særlig åpne og eventyrlystne, hvis de reiser på ferie så er det typisk all inclusive-hotell på Kreta hvor det bare serveres standardmat som biff og hamburger, er ikke interessert i andre kulturer osv. Strutter ikke akkurat av sunnhet heller, siden de unngår så mye næringsrik mat. Mens de som spiser "alt", er andre typer mennesker som liker å reise, smake på spennende og lokale spesialiteter, er vant til å gå på restaurant eller spise middag sammen med andre mennesker, har nysgjerrighet og litt kulturell dannelse. Selv om de ikke liker alt like godt, er de ikke redd for å prøve igjen, og klarer fint å få det meste ned i sosiale sammenhenger. 

Flere som tenker sånn? (Jeg sikter til folk som ikke liker ting, ikke mennesker med allergier eller spiseforstyrrelser, bare så det er sagt)

Anonymkode: d04b7...ff9

Ååå jeg er så enig med deg, det er så turn off med sånne!

Det er på en måte folk som har stoppet opp litt i utviklingen når det gjelder mat og smaker. Egentlig ganske trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om folks egentlige matpreferanser, de kan spise hva de vil når de selv avgjør og kan bestille hva de enn vil (og gjerne det samme hver gang) på en finere restaurant om det er det de liker best. De er vel pragmatiske og har funnet noe de stort sett alltid liker, og de er voksne nok til selv å vurdere om de vil prøve noe nytt eller ei.

Jeg synes derimot det er pussig når voksne mennesker peller av flere ting fra en og samme rett, i hvert fall hvis de gjør det på de aller fleste ting de spiser. Det samme gjelder de som nekter å spise ditt og datt de får servert bare fordi de ikke liker det. Som voksen klarer man å få i seg det meste (det er helt greit hvis man faktisk brekker seg av det, men de fleste brekker seg vel ikke av et salatblad eller en champignon eller litt rødløk) om man må. Og iblant "må" man, som når man får noe servert i en anledning der det ikke tar seg godt ut å plukke og styre.

Så: Folk må gjerrne bestille det samme hver eneste gang eller spise mye av det samme ofte hjemme hos seg selv. Det er poenget med en meny at man skal kunne velge det man har lyst på, og jeg legger meg ikke borti det overhodet. Jeg synes derimot voksne folk bør klare å spise litt av det meste når de får det servert fremfor å uffe seg og plukke vekk alt de egentlig ikke ville hatt på selv...

... Og så må folk for ordens skyld gjerne drite fullstendig i hva jeg tenker om dette.

Anonymkode: 85eb0...990

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...