Gå til innhold

Vil droppe ut av vg2 og ta året om igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er en jente på 17 år. Tidligere har jeg laget denne tråden: 

 

Jeg går studiespesialiserende, VG2. På ungdomsskolen fikk jeg 5.5 i snitt, og ifjor i VG1 fikk jeg to 5ere og tre 6ere i avgangsfag. Studiet jeg ønsker å komme innpå krever 5,5 i snitt, men krever realfag så får jo poeng (R1/S1+S2 og Kjemi1+2)

Men jeg har hatt det veldig vanskelig på skolen, jeg er så vond i hodet og konsentrerer meg ikke i det hele tatt.... Skal testes for ADD, og det er sannsynlig at jeg har det. Gjorde ikke skolearbeid på ung.skolen og ifjor (lette avgangsfag) og konsentrasjonen jeg hadde kan forklares med det ekstremt høye trening- og aktivitetsnivået jeg hadde.

Barnevernet som jeg er i kontakt med vil jeg skal gå året om igjen. Er klar over at jeg da mister skolerett for 3 året, men barnevernet sier de skal ordne det... Studiedrømmen min går i vask, jeg klarer ikke se for meg at jeg kan studere videre.... ikke før jeg eventuellt får medisin for ADD og andre problemer jeg har roer seg. 

Nå i år får jeg bare 3ere og 4ere .....Jeg kommer ikke inn på studiet jeg vil med dette, og jeg vet jeg kan jo så mye bedre.. Så det er dumt å ødelegge drømmen min når jeg har evner til det. Jeg klarer jo greit å komme gjennom vgs mtp karakterer, men problemet er fravær. Jeg er snart komt til 15 % og det er bare februar. Jeg klarer ikke skolen mer. Det er jo flaut å gå året om igjen her jeg bor (bygd hvor alle kjenner alle) men jeg skal kanskje flytte, så det hadde gjort det lettere

Har noen råd? Skal jeg gå året om igjen (vg2), eller ta opp fag som privatist etter vgs? 

 

Anonymkode: 1e576...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke slik at hvis man går for mange år på vgs mister man retten til skolen? 

Anonymkode: c7fa7...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at hvis man går for mange år på vgs mister man retten til skolen? 

Anonymkode: c7fa7...e37

 

Jo, får ikke skolerett for vg3 eller noe sånt... Man har vel bare rett på 3 år?
Men de i barnevernet sa at de kunne hjelpe, jeg vet ikke om de klarer å få til et unntak eller noe...

Anonymkode: 1e576...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du har krav på 4 år på vgs. 

Anonymkode: 21f1a...b09

 

Tusen takk! 

Men er det lurest å gå om igjen, dersom jeg vil komme inn på studiet jeg snakket om med 5.5 i snitt? Eller ta opp fag som privatist til høsten i vg3 f.eks.?

Anonymkode: 1e576...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, får ikke skolerett for vg3 eller noe sånt... Man har vel bare rett på 3 år?
Men de i barnevernet sa at de kunne hjelpe, jeg vet ikke om de klarer å få til et unntak eller noe...

Anonymkode: 1e576...0a6

Tror det er 4 år.

Anonymkode: c7fa7...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! 

Men er det lurest å gå om igjen, dersom jeg vil komme inn på studiet jeg snakket om med 5.5 i snitt? Eller ta opp fag som privatist til høsten i vg3 f.eks.?

Anonymkode: 1e576...0a6

En ting du må vurdere er hvordan du lærer best. Vil du lære bedre av små klasser evt. å studere helt alene? Videregående i seg selv er det viktigst å bare få unna og så evt. forbedre karakterer etterpå, men arbeidsgivere vil de første årene se på fraværet ditt fra vgs. for å vurdere om de ønsker å ansette deg.

Anonymkode: 30a96...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

En ting du må vurdere er hvordan du lærer best. Vil du lære bedre av små klasser evt. å studere helt alene? Videregående i seg selv er det viktigst å bare få unna og så evt. forbedre karakterer etterpå, men arbeidsgivere vil de første årene se på fraværet ditt fra vgs. for å vurdere om de ønsker å ansette deg.

Anonymkode: 30a96...f74

 

Jeg lærer best i fred og ro... Jeg har aldri hatt venner i klassen, men alltid venner utenom (i parallellklasser osv), og det kan ha noe med at jeg strever sånn med konsentrasjon osv..

Jeg vet at arbeidsgivere ser på fravær, men det er lettere sagt enn gjort å bare "skjerpe seg" og gå på skolen :( 

Anonymkode: 1e576...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mister man ikke førstegangsvitnemålet om man dropper ut og begynner på nytt? 

Jeg husker en som gikk i klassen min på VGS (som hadde droppet et år) sa at han hadde mistet førstegangsvitnemålet fordi han tok et år på nytt.
Kan være det er noen særskilte regler på dette. Men tenker bare i forhold til TS som vil inn på et studie med høy grense, for da er nok ordinært opptak mye høyere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lærer best i fred og ro... Jeg har aldri hatt venner i klassen, men alltid venner utenom (i parallellklasser osv), og det kan ha noe med at jeg strever sånn med konsentrasjon osv..

Jeg vet at arbeidsgivere ser på fravær, men det er lettere sagt enn gjort å bare "skjerpe seg" og gå på skolen :( 

Anonymkode: 1e576...0a6

Kan forresten legge til at jeg aldri har opplevd at arbeidsgivere innen høyere utdanning ser på fravær. Ja kanskje deltidsjobber, men for meg (som har ekstremt høy fravær fra VGS) har jeg aldri blitt bedt om vitnemål engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan ikke garantere for en skoleplass, bare sånn at du vet det. Det er fylkeskommunen som fordeler skoleplassene. Har selv hatt elever som har fått tatt vg1, men ikke har kommet inn på vg2 pga de ikke har ungdomssretten. Nav sa 'det fikser dem'. Beklager, de har ingen stemme når det kommer til dette punktet.

Anonymkode: 1c5e4...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, mjauritz skrev:

Men mister man ikke førstegangsvitnemålet om man dropper ut og begynner på nytt? 

Jeg husker en som gikk i klassen min på VGS (som hadde droppet et år) sa at han hadde mistet førstegangsvitnemålet fordi han tok et år på nytt.
Kan være det er noen særskilte regler på dette. Men tenker bare i forhold til TS som vil inn på et studie med høy grense, for da er nok ordinært opptak mye høyere igjen.

Det stemmer. Du får ikke et førstegangsvitnemål om du dropper ut og begynner på nytt eller går om et år, fordi du da ikke har fullført på normert tid (3 år) - og det skal du være klar over, TS, at det er det ingen unntaksregler for. Med andre ord må du nok ha høyere snitt enn 5.5 hvis du skal konkurrere i ordinær kvote, så det er ikke sikkert at det vil lønne seg for deg å gå om igjen, men heller at du satser på å bruke 1 år etter vgs på å ta opp de fagene du har prestert for dårlig i og prøve å fullføre skolen på normert tid slik at du hvertfall får det førstegangsvitnemålet.

Hvis jeg var deg ville jeg kanskje vurdert en tredje mulighet:

Bite tennene sammen og gjøre så godt du kan nå, og søke deg over på en annen videregående skole for å ta VG3-året. Er det noe du tror kunne hjulpet deg? 

Får du over 10 % fravær er for øvrig ikke læreren pliktig til å gi deg noen karakter/vurdering i faget, og over 15 % har heller ikke rektor lov å overstyre (men noen opererer likevel med litt slingringsmonn her hvis det er tungtveiende grunner for det), så hvis du skal ha sjangs for å komme inn på VG3 i det hele tatt (du har ikke krav på å få komme inn på samme skole, det eneste du har krav på innenfor de 3 årene med rett til videregående opplæring er et "tilbud" innenfor fylket ditt) må du finne ut av hvordan du kan få gjort noe med det fraværet frem til sommerferien. Har du f.eks. noe du kan motivere deg med, typ belønning? Et eller annet? Jeg forstår veldig, veldig godt at det er ekstra slitsomt (og lite hyggelig) å gå i en klasse hvor man ikke har vennene sine og hvor man føler seg som en outsider, og hvis man i tillegg sliter med å konsentrere seg kan jeg ikke tenke meg hvordan det er engang - har du spurt ledelsen om det er mulig at du kan søke deg over i en av parallellklassene? Dette vet jeg har blitt gjort på flere skoler, og er ikke uvanlig. Det kan kanskje være en mulig løsning?

Samtidig er det noe med at en del av det å bli voksen handler om å finne sine begrensninger - alle har begrensninger, og ikke alle drømmer er oppnåelige. Det handler om å kjenne seg selv, og den prosessen driver man med frem til man er i midten av 20-årene vil jeg påstå. Da jeg var 16 skulle jeg bli diplomat i UD ( :roll: ) og skulle bare surfe gjennom bachelor og master som sikkert var dødsenkelt og null stress. Før jeg i det hele tatt fikk begynt på universitetet endra jeg mening (UD var ikke så fristende likevel, synes ikke egentlig det høres så kult ut å jobbe nærmest døgnet rundt + statsvitenskap er faktisk ikke det eneste interessante studiefeltet i verden), og i løpet av de snart 6 årene jeg har studert har jeg studert mye forskjellig, byttet studier, tatt tilleggsfag i helt andre fagdisipliner enn mine egne osvosv., og funnet ut - som så mange andre - at det jeg skulle bli da jeg var 16-17-18 år ikke er det jeg har lyst til nå lenger. Ikke i nærheten engang! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Strixvaria skrev:

Det stemmer. Du får ikke et førstegangsvitnemål om du dropper ut og begynner på nytt eller går om et år, fordi du da ikke har fullført på normert tid (3 år) - og det skal du være klar over, TS, at det er det ingen unntaksregler for. Med andre ord må du nok ha høyere snitt enn 5.5 hvis du skal konkurrere i ordinær kvote, så det er ikke sikkert at det vil lønne seg for deg å gå om igjen, men heller at du satser på å bruke 1 år etter vgs på å ta opp de fagene du har prestert for dårlig i og prøve å fullføre skolen på normert tid slik at du hvertfall får det førstegangsvitnemålet.

Hvis jeg var deg ville jeg kanskje vurdert en tredje mulighet:

Bite tennene sammen og gjøre så godt du kan nå, og søke deg over på en annen videregående skole for å ta VG3-året. Er det noe du tror kunne hjulpet deg? 

Får du over 10 % fravær er for øvrig ikke læreren pliktig til å gi deg noen karakter/vurdering i faget, og over 15 % har heller ikke rektor lov å overstyre (men noen opererer likevel med litt slingringsmonn her hvis det er tungtveiende grunner for det), så hvis du skal ha sjangs for å komme inn på VG3 i det hele tatt (du har ikke krav på å få komme inn på samme skole, det eneste du har krav på innenfor de 3 årene med rett til videregående opplæring er et "tilbud" innenfor fylket ditt) må du finne ut av hvordan du kan få gjort noe med det fraværet frem til sommerferien. Har du f.eks. noe du kan motivere deg med, typ belønning? Et eller annet? Jeg forstår veldig, veldig godt at det er ekstra slitsomt (og lite hyggelig) å gå i en klasse hvor man ikke har vennene sine og hvor man føler seg som en outsider, og hvis man i tillegg sliter med å konsentrere seg kan jeg ikke tenke meg hvordan det er engang - har du spurt ledelsen om det er mulig at du kan søke deg over i en av parallellklassene? Dette vet jeg har blitt gjort på flere skoler, og er ikke uvanlig. Det kan kanskje være en mulig løsning?

Samtidig er det noe med at en del av det å bli voksen handler om å finne sine begrensninger - alle har begrensninger, og ikke alle drømmer er oppnåelige. Det handler om å kjenne seg selv, og den prosessen driver man med frem til man er i midten av 20-årene vil jeg påstå. Da jeg var 16 skulle jeg bli diplomat i UD ( :roll: ) og skulle bare surfe gjennom bachelor og master som sikkert var dødsenkelt og null stress. Før jeg i det hele tatt fikk begynt på universitetet endra jeg mening (UD var ikke så fristende likevel, synes ikke egentlig det høres så kult ut å jobbe nærmest døgnet rundt + statsvitenskap er faktisk ikke det eneste interessante studiefeltet i verden), og i løpet av de snart 6 årene jeg har studert har jeg studert mye forskjellig, byttet studier, tatt tilleggsfag i helt andre fagdisipliner enn mine egne osvosv., og funnet ut - som så mange andre - at det jeg skulle bli da jeg var 16-17-18 år ikke er det jeg har lyst til nå lenger. Ikke i nærheten engang! :laugh:

Eh...hun får jo ikke førstegangsvitnemål etter at hun har tatt opp fag heller.

Anonymkode: c9286...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh...hun får jo ikke førstegangsvitnemål etter at hun har tatt opp fag heller.

Anonymkode: c9286...dee

Nei, det gjør hun selvfølgelig ikke. Men hvis hun tar VG3 på normert tid så får hun et førstegangsvitnemål med de karakterene derfra, og det kan i noen instanser være bedre enn ikke noe førstegangsvitnemål, for eksempel hvis hun bestemmer seg for å studere noe annet, eller hvis hun på den måten får minsket antall fag hun må ta som privatist. :)

Endret av Strixvaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Strixvaria skrev:

Nei, det gjør hun selvfølgelig ikke. Men hvis hun tar VG3 på normert tid så får hun et førstegangsvitnemål med de karakterene derfra, og det kan i noen instanser være bedre enn ikke noe vitnemål. :)

Godt poeng. Hva studerte du til slutt forresten? Det er jo ikke bare statsvitenskap man kan studere hvis man vil bli diplomat.

Anonymkode: c9286...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15% regelen gjelder udokumentert fravær. En legeerklæring på at du er under utredning for ADD og har det tøft for tiden dekker dette. 

Jeg ville gått løpet ut og tatt opp igjen fagene etter VGS. Da har du 1 år du kan fundere litt på livet og spare deg opp noen kroner til studietiden om du jobber litt vedsiden av. 

Jeg fikk ofte lov å sitte i eget grupperom når jeg gikk på skolen. Hør med læreren din om dette er mulig for deg? et rom så du kan trekke deg tilbake når du føler konsentrasjonen svikter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng. Hva studerte du til slutt forresten? Det er jo ikke bare statsvitenskap man kan studere hvis man vil bli diplomat.

Anonymkode: c9286...dee

Jeg kunne nok ha presisert det litt bedre :Nikke:

En god blanding, er vel det beste jeg kan kalle det. Har en form for statsvitenskapelig bachelor i bunnen, men gikk bort fra den rene statsvitenskapen, og har også full fordypning i historie (flere studiepoeng enn de som tar bacheloren, ørlitt nerd..), samt en del studiepoeng innenfor felt som Midtøstenstudier, sosiologi, statistikk og metode, nordisk språk og litteratur, europastudier/områdestudier, nordområder/Arktis, spes.ped, ped. +++.. En skikkelig smørje, når jeg tenker over det  :sjenert:

Statsvitenskap var i min tenåringsverden det virkelig erketypiske studiet man måtte ta for å få en diplomatjobb. Da jeg var typ 16-17 så var det "veien til UD" med det lille jeg visste om høyere utdanning :fnise: I dag ville jeg nok satset mer på språk hvis jeg ville ha internasjonal karriere. Og mer juss, tror jeg + masse verv.. Mulighetene og de mange veiene til målet er hvertfall flere enn jeg trodde da jeg var vgs-elev :ac: Og at veiene kan forandre seg så mye underveis da! :laugh:

Endret av Strixvaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, GulSol skrev:

15% regelen gjelder udokumentert fravær. En legeerklæring på at du er under utredning for ADD og har det tøft for tiden dekker dette. 

Jeg ville gått løpet ut og tatt opp igjen fagene etter VGS. Da har du 1 år du kan fundere litt på livet og spare deg opp noen kroner til studietiden om du jobber litt vedsiden av. 

Jeg fikk ofte lov å sitte i eget grupperom når jeg gikk på skolen. Hør med læreren din om dette er mulig for deg? et rom så du kan trekke deg tilbake når du føler konsentrasjonen svikter?

 

Ja, jeg pleier å sitte på bord ute på gangen... Men jeg får ikke konsentrasjon noen plass på skolen, har nok noe med selve miljøet, siden jeg leser litt bedre hjemme. Men det blir 10 min på, 10 min av osv... Det var ikke slik før, sterkt forverret dette året :( 

 

Anonymkode: 1e576...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

55 minutter siden, Strixvaria skrev:

Det stemmer. Du får ikke et førstegangsvitnemål om du dropper ut og begynner på nytt eller går om et år, fordi du da ikke har fullført på normert tid (3 år) - og det skal du være klar over, TS, at det er det ingen unntaksregler for. Med andre ord må du nok ha høyere snitt enn 5.5 hvis du skal konkurrere i ordinær kvote, så det er ikke sikkert at det vil lønne seg for deg å gå om igjen, men heller at du satser på å bruke 1 år etter vgs på å ta opp de fagene du har prestert for dårlig i og prøve å fullføre skolen på normert tid slik at du hvertfall får det førstegangsvitnemålet.

 

 

ÅNEI ! Dette var virkelig dårlig nyhet... For jeg klarer ikke se for meg at jeg kan gå på skole ut VG2... 

Anonymkode: 1e576...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...