Gå til innhold

Sykepleiere er best!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det sykepleiere gjør som er så viktig da? Bortsett fra å bytte bleier på noen eldre og dusje noen syke?

Anonymkode: 5649a...edd

Du er rimelig uvitende som ikke skjønner at å være sykepleier innebærer uendelig mye mer enn det du nevner. Jeg foreslår at du skaffer deg litt kunnskap før du uttaler deg på en slik idiotisk måte. Jeeez. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tjener de bra der du bor 😊 

Verdi av redusert arbeidsuke, hvor er verdien i den? Det finnes ikke verdi i den. Det er fra 37,5 t til 35,5 timer i gjennomsnitt. De to timene er ikke en eneste verdi for de fleste vil jeg tro 😊 Skulle gjerne heller fått de 2 timene i lønn hver uke altså. Om du mener for det reduseres innimellom til enda mindre, da tas disse igjen med å jobber mer time neste uke 😊

Anonymkode: 11572...081

Jeg stusser veldig over at sykepleiere ikke ser ut til å forstå verdien av å jobbe redusert arbeidsuke for full lønn. Dersom du tjener f. eks. 400 000,- i året blir timelønnen din høyere dersom du jobber 35,5 timer i uken enn om du hadde jobbet 37,5, da timelønn er årslønn delt på timeantall per år. Dette innebærer også at du får høyere lønn hvis du tar en ekstravakt enn hva du hadde gjort dersom du jobbet 37,5 timer i uken ;) 

Siden sykepleiere av en eller annen merkelig grunn liker å sammenligne seg selv med ingeniører kan jeg komme med følgende eksempel: Dersom sykepleieren og ingeniøren begge hadde hatt 400 000,- i årslønn ville sykepleieren hatt høyere[/i] timelønn enn ingeniøren, da årstimeantallet for ingeniøren er høyere. Ved todelt turnus og 35,5 timers arbeidsuke (ved tredelt turnus er arbeidsuken ytterligere redusert og timelønnen blir derav høyere) ville sykepleieren i eksemplet over hatt 216,68 kr. i timen, men ingeniøren ville hatt 205,12 kr. i timen. Forstår du det nå? ;) 

I tillegg har vel de fleste sykepleiere betalt lunsj, slik at ved todelt turnus er de på jobb i kun 35,5 timer i uken. Ingeniøren har som oftest ubetalt lunsj, og må bruke 40 timer av uken på jobb. Nå er det selvsagt ulemper ved å ha betalt lunsj også, da man ikke alltid kan regne med å spise i fred, men det er jo en annen sak. 

Anonymkode: 2cbb2...43d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sykepleiere er best, de fleste gjør en jobb, og noen få er uegnet til yrket sitt. 

Anonymkode: b1e5a...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, OPIgirl skrev:

Du er rimelig uvitende som ikke skjønner at å være sykepleier innebærer uendelig mye mer enn det du nevner. Jeg foreslår at du skaffer deg litt kunnskap før du uttaler deg på en slik idiotisk måte. Jeeez. 

Okei. Gi meg kunnskap om hva det er sykepleiere gjør som er så viktig da?

Anonymkode: 5649a...edd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting skal jeg si meg enig i at sykepleiere er best i: å klage.

Anonymkode: 5649a...edd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Gi meg kunnskap om hva det er sykepleiere gjør som er så viktig da?

Anonymkode: 5649a...edd

Administrerer alle medisiner, passer på at de gis til rett tid i rett form og rett mengde, observerer bivirkninger/virkning, følger med på pasientens tilstand (bedring/forverring) og rapporterer dette til legene. Kobler diffuse symptomer opp mot aktuelle sykdommer, og registrerer alt som skjer med pasienten under oppholdet. Hvis du sier til en sykepleier at du klør på foten, begynner hjernen deres automatisk å surre rundt bivirkning, medisiner, utslett? Underliggende årsak? Sirkulasjon, respirasjon, ernæring, væskeinntak, almenntilstand? Alt dette overvåker sykepleiere. Man sier "tørker rumpe og dusjer syke" men det er så utrolig mye mer enn det! Funksjonsevne, hud, temperatur, smerter, svimmelhet? Det er et utall viktige, kliniske observasjoner  og vurderinger som gjøres under stell - som leger er avhengige av at sykepleierne gjør. 

Vi er selvsagt 100% avhengig av leger, men tiden strekker ikke til for dem. Derfor er det veldig viktig med gode sykepleiere som kan sitt fag og kan gjøre presise kliniske vurderinger og registrere alt slikt. 

Det er utrolig leit at det er en slik "kamp" mellom helsefagarbeidere, sykepleiere og leger. Alle tre gruppene er helt avhengig av hverandre, og må samarbeide sammen..... de har ulik utdannelse, ulik kompetanse og ulike arbeidsoppgaver. Det er ikke slik at hjelpepleie, sykepleie og lege er vgs, høyskole og universitetsversjon av samme greia - det er helt ulike ting. Disse diskusjonene er utrolig triste å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stusser veldig over at sykepleiere ikke ser ut til å forstå verdien av å jobbe redusert arbeidsuke for full lønn. Dersom du tjener f. eks. 400 000,- i året blir timelønnen din høyere dersom du jobber 35,5 timer i uken enn om du hadde jobbet 37,5, da timelønn er årslønn delt på timeantall per år. Dette innebærer også at du får høyere lønn hvis du tar en ekstravakt enn hva du hadde gjort dersom du jobbet 37,5 timer i uken ;) 

Siden sykepleiere av en eller annen merkelig grunn liker å sammenligne seg selv med ingeniører kan jeg komme med følgende eksempel: Dersom sykepleieren og ingeniøren begge hadde hatt 400 000,- i årslønn ville sykepleieren hatt høyere[/i] timelønn enn ingeniøren, da årstimeantallet for ingeniøren er høyere. Ved todelt turnus og 35,5 timers arbeidsuke (ved tredelt turnus er arbeidsuken ytterligere redusert og timelønnen blir derav høyere) ville sykepleieren i eksemplet over hatt 216,68 kr. i timen, men ingeniøren ville hatt 205,12 kr. i timen. Forstår du det nå? ;) 

I tillegg har vel de fleste sykepleiere betalt lunsj, slik at ved todelt turnus er de på jobb i kun 35,5 timer i uken. Ingeniøren har som oftest ubetalt lunsj, og må bruke 40 timer av uken på jobb. Nå er det selvsagt ulemper ved å ha betalt lunsj også, da man ikke alltid kan regne med å spise i fred, men det er jo en annen sak. 

Anonymkode: 2cbb2...43d

Man har høyere timelønn på fastlønnen enn man har på ekstravakt lønnen og man kan ikke ta ekstravakter i en 100% stilling, så jeg får ikke så mye høyere timelønn for det. Poenget mitt er at vi merker jo ikke noe spesielt til "goden" med to timer mindre arbeidsuke, derfor ser ikke jeg at dette er noe spesielle gode som skal gjøre opp for at jeg jobber helger, kvelder og helligdager. 

Vi har betalt lunsj pga vi er tilgjengelige i lunsjen, skulle gjerne hatt ubetalt og faktisk fått mine 30 min. Det er sjelden jeg får hele 30 min i lunsjpause uten forstyrrelser, så ja det med lunsj kan ikke sammenlignes. 

Nå sammenligner de fleste vel ikke yrket, men utdanningens med noen ingeniører. 

Anonymkode: 11572...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man har høyere timelønn på fastlønnen enn man har på ekstravakt lønnen og man kan ikke ta ekstravakter i en 100% stilling, så jeg får ikke så mye høyere timelønn for det. Poenget mitt er at vi merker jo ikke noe spesielt til "goden" med to timer mindre arbeidsuke, derfor ser ikke jeg at dette er noe spesielle gode som skal gjøre opp for at jeg jobber helger, kvelder og helligdager. 

Vi har betalt lunsj pga vi er tilgjengelige i lunsjen, skulle gjerne hatt ubetalt og faktisk fått mine 30 min. Det er sjelden jeg får hele 30 min i lunsjpause uten forstyrrelser, så ja det med lunsj kan ikke sammenlignes. 

Nå sammenligner de fleste vel ikke yrket, men utdanningens med noen ingeniører. 

Anonymkode: 11572...081

Utdanningen kan virkelig ikke sammenlignes med ingeniørutdanningen. Seriøst. Skjerp dere. 

Anonymkode: 2cbb2...43d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utdanningen kan virkelig ikke sammenlignes med ingeniørutdanningen. Seriøst. Skjerp dere. 

Anonymkode: 2cbb2...43d

Mtp på lengde kan den det. 

Anonymkode: 11572...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mtp på lengde kan den det. 

Anonymkode: 11572...081

Ja, men det er også (under tvil) det eneste som er (nesten) sammenlignbart. Ut over dette er sammenligningen helt på viddene. 

(Og med "under tvil" og "nesten" sikter jeg da til at store deler av denne 3-årige utdannelsen er praksis. En ingeniør tilbringer 3 år på skolebenken og har "praksisen" sin når h*n er ferdig utdannet)

Anonymkode: 2cbb2...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er også (under tvil) det eneste som er (nesten) sammenlignbart. Ut over dette er sammenligningen helt på viddene. 

(Og med "under tvil" og "nesten" sikter jeg da til at store deler av denne 3-årige utdannelsen er praksis. En ingeniør tilbringer 3 år på skolebenken og har "praksisen" sin når h*n er ferdig utdannet)

Anonymkode: 2cbb2...43d

Store deler av utdanning så er man i praksis ja, men om du tror vi koser oss med å kun jobbe tar du feil. Vi har flere oppgaver i praksisperioden feks så vi gjør skoleting da også om du tenkte praksisen var fri fra skolen liksom. Sier ikke dette for det skal være sammenligning nå, men fordi vi er ikke "bare i praksis", og gjør relevante skoleting og har dager på skolen også når man er i praksis. 

Anonymkode: 11572...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...