Gå til innhold

Er det uhørt å kontakte tidligere eier av leilighet for noe slikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for to år siden en flott leilighet av en hyggelig kar. Han hadde renovert denne leiligheten selv noen år før, og la blant annet parkett. Parketten er veldig gul i fargen, og jeg ønsker derfor ideelt sett å bytte gulv med tid og stunder, aller helst i den stilen som originale tregulv har. Nå har det seg slik at jeg ikke har råd/kompetanse til å rive opp gulvet for å sjekke om det ligger et tregulv under og deretter legge det ned igjen om det ikke skulle være tilfelle. Jeg lurer derfor på om det vil være OK å kontakte tidligere eier for å spørre om hva som ligger under, eller om slikt anses som "uhørt"? Han er en kar i 30/40-årene, så jeg antar det vil ta få sekunder å finne han på Facebook.

Leiligheten er i en lavblokk fra 50 eller 60-tallet, om noen skulle vite hva som var vanlig på den tiden.

Anonymkode: b8e49...c1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel bare å spørre han, det. Ser ikke på det som noe uhørt. Hvis han husker hva som ligger under, da... :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Dette er min første selveide leilighet så er ukjent med hva som er å anse som innafor og ikke når det gjelder slikt :-) 

Anonymkode: b8e49...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innafor, men du kan også spørre naboer om hva slags gulv de har og om de vet hva som befinner seg under.

Anonymkode: 7e8ed...9e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er tregulv i en leilighet fra 50/60 tallet.

Anonymkode: 59811...95c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Enig med de andre: å spørre om hva som var under nåværende gulv er helt innafor. Jeg har gjort noe liknende selv: vi skulle male huset for noen år siden, og kontaktet forrige eier for å spørre hvilken farge de hadde brukt, for vi ville fortsette med samme farge. Det gikk i alle fall helt fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke det er tregulv under, men linoleum eller noe annet belegg.

Uansett så er det greit å spørre om det, om du ikke først spør naboer. Jeg ville ikke spurt på Facebook, men sendt en sms/mail/ringt.

Anonymkode: 73dd1...391

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte for to år siden en flott leilighet av en hyggelig kar. Han hadde renovert denne leiligheten selv noen år før, og la blant annet parkett. Parketten er veldig gul i fargen, og jeg ønsker derfor ideelt sett å bytte gulv med tid og stunder, aller helst i den stilen som originale tregulv har. Nå har det seg slik at jeg ikke har råd/kompetanse til å rive opp gulvet for å sjekke om det ligger et tregulv under og deretter legge det ned igjen om det ikke skulle være tilfelle. Jeg lurer derfor på om det vil være OK å kontakte tidligere eier for å spørre om hva som ligger under, eller om slikt anses som "uhørt"? Han er en kar i 30/40-årene, så jeg antar det vil ta få sekunder å finne han på Facebook.

Leiligheten er i en lavblokk fra 50 eller 60-tallet, om noen skulle vite hva som var vanlig på den tiden.

Anonymkode: b8e49...c1a

Å kontakte tidligere eier på facebook for noe slikt, vil jeg betegne som uhørt. Men å spørre via andre kanaler, vil jeg synes er helt ok. Har du lest igjennom prospektet for leiligheten og sett om der står noe? Hvis du ikke har det, så har megleren garantert dette i sin database. Samtidig kan du spørre megleren hvordan du best tar kontakt med tidligere eier. Da går du tjenestevei, og opptrer ryddig. 

Anonymkode: 3be24...fb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er upassende å ringe noen etter flere år og spørre hva som er under gulvet. Det er bare å a av en list så ser du jo det. Tviler sommen over sterkt på at det er tregulv i en blokk fra etterkrigstiden, det var for dyrt og upraktisk.

Anonymkode: 10a61...ab4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gunnar72

Dette er helt innenfor og spørre om, jeg personlig hadde ikke brydd meg. Er det en gammel bygård eller en god gammel blokk i et boretslag ? Ser du skriver lavblokk så lukter nok belegg her vil eg tro. 

 

 

Endret av gunnar72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok ikke det er tregulv i en leilighet fra 50/60 tallet.

Anonymkode: 59811...95c

Tror heller ikke tregulv var standard i lavblokker fra 50-60 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er helt vanlig med tregulv i blokkene fra 50-60-tallet. Jeg har pusset opp to leiligheter bygd i hhv 1952 og 1958 og begge hadde tregulv. På det ene gulvet var det lagt vinyl over på 80-tallet, men det var bare å dra av og slipe ned. De færreste har fjernet tregulvene fordi det er en helvetes jobb, og det som regel er kurant å legge parkett over. I noen blokker er det betong i gang og stue, men ofte er det tregulv hele veien.  

Anonymkode: 875f9...162

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er upassende å ringe noen etter flere år og spørre hva som er under gulvet. Det er bare å a av en list så ser du jo det. Tviler sommen over sterkt på at det er tregulv i en blokk fra etterkrigstiden, det var for dyrt og upraktisk.

Anonymkode: 10a61...ab4

Hva ser du for deg at de brukte, da? :klo:

Altså: gulvet er enten av tre eller av mur. En av to. Det kan godt hende det ligger vinoleum oppå, ja, men vinoleum bærer ikke vekt. På den tiden brukte en i liten grad moderne komposittmaterialer, som er alternativ til tre eller mur. 

 

Om tregulvet er pent eller ikke :vetikke: Det ble ikke lagt for å være pent. 

 

Og: selvsagt kan du kontakte en fyr i 30-40 åra for å spørre om sånt. Via hvilken kanal du vil. Jeg ville brukt Facebook: folk flest bruker fb. Men om du liker ringe til folk: ring han. Man kan ringe folk om alt mulig! Jeg har ringt folk om mye snålere ting enn det der. :ler: 

Anonymkode: 2ec0e...7ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt innafor å spørre om dette :-)

Jeg har kontaktet tidligere eier med spørsmål om veggfarge, sendte da sms (nummeret sto i kjøpekontrakta). Ikke rart ellet frekt i det hele tatt.

Anonymkode: bc904...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...