Gå til innhold

Sure miner - kaffegjest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal gifte oss i sommer og har nylig sendt ut innbydelsene. Vi skal ha både middags - og kaffegjester. Det er vanlig her vi kommer fra, så det blir ikke endret på. Ingen betalbar o.l. 

Til middag inviteres foreldre, besteforeldre, søsken med følge, tanter og onkler og de to nærmeste venneparene våre. Til kaffe inviteres resten av slekten, venner, naboer og kolleger. Av barn er kun våre nieser og nevøer bedt.

Så fikk jeg høre av min bestemor at min kusine ble sur og fornærmet for at de ble invitert kun til kaffen, og at deres barn ikke er invitert. Kusine og tante har nå slengt dritt om meg og bryllupet til hele slekten. Da min kusine giftet seg var jeg bedt til middag siden jeg er fadder på hennes eldste barn. Må jeg be dem til middag da jeg og samboer var bedt til middag hos dem? Vi har store familier begge to, og ett sted må grensen gå. Skal vi invitere kusine med familie, bør alle våre kusiner og fettere bli bedt. Har heller ikke så mye kontakt med denne kusinen. Treffes kanskje 2-4 ganger i året. 

Noen innspill?

Anonymkode: 804d5...887

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig synes jeg kaffegjester er en uting, men nå er jo invitasjonene sendt ut så da virker det jo bare helt merkelig å endre på det.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det slik dere har planlagt. Det vil alltid være noen som blir sure, men dere kan jo ikke invitere alle til middag! Og hvis dere kun inviterer denne kusinen, da vil jo alle de andre fettere og kusiner bli sure, så er dere like langt. Ignorer henne og følg planen. Er det sååå vanskelig for henne, så får hun la være å komme da!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal gifte oss i sommer og har nylig sendt ut innbydelsene. Vi skal ha både middags - og kaffegjester. Det er vanlig her vi kommer fra, så det blir ikke endret på. Ingen betalbar o.l. 

Til middag inviteres foreldre, besteforeldre, søsken med følge, tanter og onkler og de to nærmeste venneparene våre. Til kaffe inviteres resten av slekten, venner, naboer og kolleger. Av barn er kun våre nieser og nevøer bedt.

Så fikk jeg høre av min bestemor at min kusine ble sur og fornærmet for at de ble invitert kun til kaffen, og at deres barn ikke er invitert. Kusine og tante har nå slengt dritt om meg og bryllupet til hele slekten. Da min kusine giftet seg var jeg bedt til middag siden jeg er fadder på hennes eldste barn. Må jeg be dem til middag da jeg og samboer var bedt til middag hos dem? Vi har store familier begge to, og ett sted må grensen gå. Skal vi invitere kusine med familie, bør alle våre kusiner og fettere bli bedt. Har heller ikke så mye kontakt med denne kusinen. Treffes kanskje 2-4 ganger i året. 

Noen innspill?

Anonymkode: 804d5...887

Jeg hadde ihvertfall ikke invitert dem til middag etter oppførselen dems. Å snakke dritt om deg og bryllupet til hele slekten, det er å synke veldig lavt. Jeg hadde nok sagt hva jeg hadde syntes om det, og at de ikke blir bedt i middagen med den oppførselen. Så de får "Nøye" seg med kaffe delen :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde vært fristet til å være så barnslig at jeg hadde sagt til henne: "Jeg tenkte på det i ettertid at du kanskje skulle fått innbydelse til middag likevel, men når du oppfører deg sånn så kan det være det samme!"

:nigo:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å be kaffegjester er frekt uansett, så dere burde ha droppet resten. Gave-sanking deluxe.

Anonymkode: 88829...572

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge dere har kaffegjester, må dere regne med at ikke alle blir fornøyde. Og at flere kan takke nei også. Hun forventet nok å bli invitert på middag når dere var på middag hos de. Forstå henne sånn sett, selv om oppførselen hennes er litt barnslig (men nå har vi jo ingen andres versjon på hva som er sagt og ikke). 

Anonymkode: 4fa71...456

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at dette med kaffegjester er vanlig rundt omkring. Selv synes jeg det er en uting. Har vært kaffegjest i bryllup og virkelig følt meg som b-gjest. Middagen var ferdig nesten to timer etter den tiden vi var invitert til så vi var noen få som satt i gangen og ventet på noen plaststoler. Pyntet til trengsel. Ikke noen forfriskninger for oss. Et bryllup jeg hadde droppet om jeg hadde fått velge.

Det gir midlertid ingen rett til å slenge dritt om hverken bryllup eller brudepar. Hadde nok gitt henne en "ut" og sagt hun ikke trengte å komme dersom det ikke var bra nok.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. En liten avsporing, men i alle de 11 bryllupene jeg har vært i, har aldri kaffegjestene ventet pga sen middag. Så akkurat det bekymrer meg ikke.

Det er ikke for å sanke gaver, men et ønske om å dele dagen med våre venner, slekt og familie. Det er ikke mulig hvis alle skal komme til middag. Men nå opprettet jeg ikke denne tråden for å diskutere kaffegjester. 

Kusine forventet nok å bli bedt til middag siden vi var bedt til middag i hennes bryllup. En liten avsporing til: da vi fikk barn, forventet hun også å være fadder siden jeg er fadder på hennes eldste. Skal sies at hun ble snurt da også.

Men flere gode forslag dere kommer med. Jeg må nok bare lukke ørene. Ingen av dem har sagt noe til meg direkte. Det tør de ikke heller kjenner jeg dem rett. Kusine står fritt til å takke nei hvis det er så fælt å bli bedt uten barn til kaffen.

Anonymkode: 804d5...887

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde priset med lykkelig for å slippe den kjedeligste delen. Si til henne at hun må se det positive ved situasjoen. I tillegg slipper hun å bruke mye penger på gave :)

Anonymkode: 88829...572

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe gjester er som nevnt over b-laget av gjester, som får kakestykke og en kopp kaffe i bytte mot dyr gave. Syns det blir feil av dere p endre det nå, men vil si det er normalt å innvitere dem på middag når dere ble innvitert på middag i dems bryllup.

Anonymkode: d2523...1b7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes kaffegjester er en uting. Vi valgte å ha en heidundrende hjemmefest etterpå, med alle vennene våres. Der var det da hjemmelaget pizza, snacks og alkohol. Så var det bare de nærmeste i bryllupet.

Anonymkode: f45ea...ba5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusina di tror/ønsker sikkert at dere har et nærere forhold enn det du synes at dere har. Derfor blir hun skuffa over å bare bli kaffegjest. Hun ville ha deg som fadder for sitt barn, men du gjengjeldte ikke. Hun er kanskje opptatt av at blod er tykkere enn vann og setter familie først? 

Jeg synes du skal gjøre som planlagt, men sikkert greit å få tatt den praten med kusina di for å rydde opp i såre følelser. 

Anonymkode: e00bc...081

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes kaffegjester er en uting. Vi valgte å ha en heidundrende hjemmefest etterpå, med alle vennene våres. Der var det da hjemmelaget pizza, snacks og alkohol. Så var det bare de nærmeste i bryllupet.

Anonymkode: f45ea...ba5

Synes det hørtes ut som like mye uting slik dere løste problemet. Kunne jo like gjerne hatt de vennene i bryllupet istedet for en annen fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenker det er ok med kaffegjester når dere skal be såpass mange til kaffe. Er verre om kun et fåtall skal være kaffegjester. Dere har jo et klart skille for hvem som er middagsgjester og kaffegjester. Hadde skjønt det ble merkelig om dere inviterte noen kusiner og fetre og en og annen venn til middag, mens noen kun skal komme til kaffen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Synes dere skal fortsette som planlagt, spesielt siden invitasjonene er sendt ut. I tillegg så virker det jo som dere har en god del gjester som blir invitert som kaffegjester og ikke bare et par stykker. Selvfølgelig er det noen som kanskje ikke synes det er ok å "bare" være kaffegjest, men sånn vil det nok alltid være så lenge man deler opp gjestelisten i middagsgjester og kaffegjester. Er ikke noe særlig fan av det med kaffegjester selv, men har forståelse for at noen velger å ha det dersom de har veldig stor slekt eller stor vennekrets. Kanskje situasjonen vil bli litt bedre om du tar en liten prat med din kusine og forklarer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2017 den 23.47, AnonymBruker skrev:

Å be kaffegjester er frekt uansett, så dere burde ha droppet resten. Gave-sanking deluxe.

Anonymkode: 88829...572

 

På 21.2.2017 den 10.21, Loki Laufeyson skrev:

Har aldri forstått poenget med kaffegjester, er det for å sanke flest mulig gaver?

Niks, fra gammelt av var skikken at bare de som kom langveis fra fikk middag, men de gjestene som bodde nære (naboer og lignende) kom til kaffe. Blir det gjort på folkevis så er det faktisk triveligst. Der de andre har tråkket i finstasen siden morgenen pga kirke og middag, kommer vi andre frisk, uthvilt og klar for fest i halv åtte/åttetiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffegjester er den ultimate fornærmelse.. Var bedt som kaffegjest i min venninnes bryllup i Belgia.. Wtf. Vi er ikke venner i dag for å si det sånn.. Det er jo en okei måte å sortere folk på da... så slipper man å lure på hvor man står i forhold til den andre parten.

Anonymkode: b6183...a94

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...