Gå til innhold

Sykepleiere tjener over 42.000 i måneden, likevel klager de


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Frifagbevegelse har laget en oversikt over hva de forskjellige yrkene i Norge tjener i snitt. Sykepleiere stiller uforholdsmessig høyt på listen, med bare tre-årig bachelor. Jeg ante ikke at de tjente så mye som de gjør! Likevel klager og syter de over at de tjener så "lite" og vil bare ha mere. For hva da? For å vaske noen eldre, mate noen pasienter og dele ut den medisinen som leger har bedt dem dele ut. Sette noen sprøyter og ta noen blodprøver, og det er det hele. De har ingen krevende, utfordrende eller stressende arbeidshverdag. Ingen mentale utfordringer, trenger ikke ha kreative løsninger på vanskelige problemer. Det er ingen logisk grunn til at sykepleierne skal tjene så mye som de gjør. Jeg synes dette var trist og urettferdig lesing.

Anonymkode: fde34...af7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjøre et bedre forsøk på å provosere.

 

Sykepleiere er et av norges mest undervurderte yrke, uten disse fantastiske menneskene ville ikke Norge gått rundt ❤

Anonymkode: dc5c2...526

Disse fantastiske menneskene har gitt meg PTSD. Yay! Bare fordi mange av dem ikke klarer å gjøre jobben sin.

Anonymkode: f6a1b...56e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjøre et bedre forsøk på å provosere.

 

Sykepleiere er et av norges mest undervurderte yrke, uten disse fantastiske menneskene ville ikke Norge gått rundt ❤

Anonymkode: dc5c2...526

Uten sykepleiere ville vi hatt hjelpepleiere i stedet. Som gjør samme jobben bare med kursing i stedet for treårig bachelor.

Anonymkode: fde34...af7

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må gjøre et bedre forsøk på å provosere.

 

Sykepleiere er et av norges mest undervurderte yrke, uten disse fantastiske menneskene ville ikke Norge gått rundt ❤

Anonymkode: dc5c2...526

Hva gjør sykepleiere da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at de ikke tjener dårlig, men uenig i at de ikke har et stressende yrke. De har dessuten en veldig viktig jobb, og så gidder de faktisk å jobbe turnus - hadde jeg skulle jobbet tredelt turnus, hadde jeg gått rundt som en sur zombie. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Invicta skrev:

Jeg er enig i at de ikke tjener dårlig, men uenig i at de ikke har et stressende yrke. De har dessuten en veldig viktig jobb, og så gidder de faktisk å jobbe turnus - hadde jeg skulle jobbet tredelt turnus, hadde jeg gått rundt som en sur zombie. 

Jobben de gjør er på ingen måte forholdsmessig til den lønnen de får. Alle yrker kan på en eller annen måte erklæres for "viktige", selv vaskedamene kan hevde deres jobb er "viktig". Problemet er at det er ikke mentalt krevende å utdanne seg til sykepleier, det er en av de letteste utdanningen vi har (likevel stryker mange! nettopp fordi så mange med dårlige karakterer søker seg inn på den utdanning, nettopp fordi de vet det omtrent bare er å surfe seg gjennom den).

Anonymkode: fde34...af7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør ikke annet enn å klage. De får utdanne seg til noe annet hvis det er så forferdelig!

Anonymkode: aaa7e...86e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har langt ifra 42000 kr i lønn! 32000 før skatt er nok mere riktig. Og dette inkluderer tillegg for helg og kveld.

Anonymkode: 26039...843

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Det er virkelig fascinerende å se hvor mange det er som virkelig har en agenda mot sykepleiere her inne på Kvinneguiden. Samme gjengen elsker dog hjelpepleiere. Uke etter uke startes samme trådene opp og samme gjengen skriver det samme, sykepleiere er bånn i bøtta, hjelpepleiere og leger er det eneste helsevesenet trenger. Ja og kanskje en radiolog og en bioingeniør, muligens. Under tvil. 

Jeg lurer på hvem som står bak? Fagforbundet? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør som de fleste offentlig ansatte: sutrer og bærer seg selv om mange av de er komplett inkompetente og aldri ville klart å få seg en skikkelig jobb i privat sektor

Anonymkode: b2d36...335

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har langt ifra 42000 kr i lønn! 32000 før skatt er nok mere riktig. Og dette inkluderer tillegg for helg og kveld.

Anonymkode: 26039...843

Det høres langt mer riktig og rettferdig ut. 

Anonymkode: fde34...af7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har langt ifra 42000 kr i lønn! 32000 før skatt er nok mere riktig. Og dette inkluderer tillegg for helg og kveld.

Anonymkode: 26039...843

Ser ut som du har valgt feil arbeidsplass.

Husk at de fleste tjener over gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyutdanna sykepleier,  jobber 100% på sykehjem. Tro meg,  det er mye utfordringer her der en trenger en god del sykepleiere i gruppa. Får bare 25k utbetalt da, det er ikke allverden med alle regninger og man bor alene,  42k hadde vært ganske bra kjenner jeg :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sugemerke skrev:

Det er virkelig fascinerende å se hvor mange det er som virkelig har en agenda mot sykepleiere her inne på Kvinneguiden. Samme gjengen elsker dog hjelpepleiere. Uke etter uke startes samme trådene opp og samme gjengen skriver det samme, sykepleiere er bånn i bøtta, hjelpepleiere og leger er det eneste helsevesenet trenger. Ja og kanskje en radiolog og en bioingeniør, muligens. Under tvil. 

Jeg lurer på hvem som står bak? Fagforbundet? :ler:

Enig. Sikkert de samme surprompene som igjen i slike tråder. Må bare le. Det er så latterlig :fnise: 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobben de gjør er på ingen måte forholdsmessig til den lønnen de får. Alle yrker kan på en eller annen måte erklæres for "viktige", selv vaskedamene kan hevde deres jobb er "viktig". Problemet er at det er ikke mentalt krevende å utdanne seg til sykepleier, det er en av de letteste utdanningen vi har (likevel stryker mange! nettopp fordi så mange med dårlige karakterer søker seg inn på den utdanning, nettopp fordi de vet det omtrent bare er å surfe seg gjennom den).

Anonymkode: fde34...af7

De sykepleierne som tjener så mye har videreutdanning og jobber overtid, eventuelt mye natt og hellidagdager. En vanlig sykepleier på et sykehjem med maks 100% stilling og dagvakter, kommer ikke opp i den summen, selv ikke med maks ansiennitet. 

Du mener at det ikke er mentalt krevende å utdanne seg til sykepleier, jeg er uenig. Ikke nødvendigvis fordi du må lære så mange vanskelige ting, men fordi du skal jobbe med mennesker, og når du skal jobbe med mennesker i krevende situasjoner må du kunne mye om etikk, sorg, smerte, du må kunne forholde deg til folk som skriker og gråter eller er rasende, og likevel være profesjonell, gjøre en god jobb. Du må kunne gå en fra som skal dø til en som skal føde, du må kunne skifte fokus på kort tid, være serviceinnstilt og ha overskudd. I tillegg må du regne med få pauser og lite anerkjennelse for jobben du gjør.

Ja, mange yrker er "viktige", faktisk er de fleste viktige på en eller annen måte for at samfunnet skal gå rundt. 

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ser ut som du har valgt feil arbeidsplass.

Husk at de fleste tjener over gjennomsnittet.

Ja det kan nok stemme godt!  6 års ansiennitet på sykehjem. Det er privat, så lønnen er nok lavere grunnet det. Jeg hører så mange skrekkhistorier fra helsevesenet med elendig arbeidsmiljø, og ubrukelige norskkunnskaper...så foreløpig har trivsel veid tyngre enn lønningene. Men nå begynner det å tynge at jeg som sykepleier i en storby aldri vil ha mulighet til å spare opp nok til egenkapital til leilighet. 

Anonymkode: 26039...843

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frifagbevegelse har laget en oversikt over hva de forskjellige yrkene i Norge tjener i snitt. Sykepleiere stiller uforholdsmessig høyt på listen, med bare tre-årig bachelor. Jeg ante ikke at de tjente så mye som de gjør! Likevel klager og syter de over at de tjener så "lite" og vil bare ha mere. For hva da? For å vaske noen eldre, mate noen pasienter og dele ut den medisinen som leger har bedt dem dele ut. Sette noen sprøyter og ta noen blodprøver, og det er det hele. De har ingen krevende, utfordrende eller stressende arbeidshverdag. Ingen mentale utfordringer, trenger ikke ha kreative løsninger på vanskelige problemer. Det er ingen logisk grunn til at sykepleierne skal tjene så mye som de gjør. Jeg synes dette var trist og urettferdig lesing.

Anonymkode: fde34...af7

Seriøst? Hvilken planet bor du på? Hvis du ikke jobber som sykepleier bør du ikke uttale deg om dette, det blir for dumt. Hvor du har fra at de ikke har en krevende, utfordrende eller stressende arbeidshverdag, det vet jeg ikke. Å ha ansvar for 150 pasienter på ei vakt på julaften er jo ganske stressende, eller lindre en en person som skal dø en natt er ganske tøft osv osv osv.... Hvis du hadde hatt kunnskap om hva en sykepleier faktisk gjør, så hadde du skjønt at 42 000 er vel fortjent. Men så er det vel slik at de færreste faktisk har denne lønna, så tror ikke de tallene du presenterer er helt reelle.

Anonymkode: d0c33...db5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hva gjør sykepleiere da?

de sørger for at du overlever.. - ikke at DET fortjener noe god betaling liksom... :fnise: 

 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten sykepleiere ville vi hatt hjelpepleiere i stedet. Som gjør samme jobben bare med kursing i stedet for treårig bachelor.

Anonymkode: fde34...af7

Søren heller, hvemsomhelst kan jo lage frokost, holde en i hånden, hjelpe til å tømme ett bekken eller vaske en bak ... :P

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...