Gå til innhold

.


_Mayhem_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi handler stort en gang i uka og supplerer kun med fersk frukt og grønt i løpet av uka. Det har gjort at vi bruker rundt 4-5000 kr på mat i mnd. (Vi er en familie med to voksne og to barn) Ellers så hjelper det å bare holde oversikt og følge med på hva du bruker penger på, så ser du hvor pengesluket er...

Anonymkode: 06aa8...895

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper ikke og går ikke "på byen", så kan ikke hjelpe deg der, men jeg sparer ganske mye på mat ved å planlegge innkjøp. Så lenge du bare kjøper det du trenger og spiser opp alt du kjøper, vil matutgiftene dine være begrenset. Hvis du i tillegg lager mesteparten av måltidene dine fra bunnen, og altså ikke spiser så ofte ute, og holder deg til kjedenes "merke"varer og ikke de dyreste variantene, sørger for å ha alt på plass før du setter i gang å lage mat (sånn at du ikke må på butikken etter en ting og isteden blir fristet av noe annet og så dropper det du hadde tenkt - du får en kjempeforsprang her hvis du planlegger måltider du faktisk har lyst til å spise), ser på kilopris opp mot holdbarhet, unngår "hipstermat" - du kjenner den igjen på knallfarget emballasje med tvilsomme helsefordelpåstander og tåkrøllende flaue slagord - så kan du spise virkelig godt og sunt og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter meg en tenkt grense på daglig forbruk, f.eks. 200 kroner per dag. Det gjør det litt motiverende å prøve å unngå å gå på butikken hver dag (min store uvane...). Hvis jeg unngår å bruke penger en dag vet jeg at jeg KAN bruke dobbelt så mye neste dag også videre... 

Det høres ganske banalt ut, men jeg har faktisk kuttet forbruket mitt med 7000 i måneden og det uten at jeg har opplevd det som vanskelig å kutte - tvert i mot så overrasker det meg hvor lenge jeg klarer å få pengene til å vare når jeg lever etter dette prinsippet. 😊

Anonymkode: 5293d...9a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å minimere forbruket og fører budsjett, men gir meg selv en fast sum med "lommepenger" hver måned som jeg kan bruke på mindre fornuftige ting, eller spare til større morsomheter. Veldig greit å gjøre det sånn syns jeg, ellers blir man fort lei av å leve på budsjett.

Anonymkode: 4d160...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper inn mye tørrvarer og frossen mat slik at jeg kan gå 3 uker uten å handle om jeg vil.

Frosne grønnsaker, fisk, kjøtt

Tørt bønner, linser, sauser, spagetti, bakeingredienser, krydder, olivenolje, eddik, soyasaus, hermetikk

Kjøleskapsvarer med lang holdbarhet (tror jeg) ost (evt uåpnet), smør, noen typer juice.

Osv

Av dette kan man lage mye variasjoner før man går tom, og man trenger ikke handle så ofte. Man føler også mer at man "har" mat hjemme, så det blir unødvendig å kjøpe mer.

kan man 1 gang i uken kanskje ta turen på butikken for salatingredienser som ikke står seg så lenge. Vært bevisst på at det ikke er potetgull og dritt du skal kjøpe. Lurt å være mer bevisst på hvor mange av matvarene er unødvendige. Man ikke ha masse dressinger, ketchup, godteri, dessert, brus, potetgull, mange typer juice. Andre småvarer som er dyre. Yoghurt, snackbars, iste, iskaffe

34 minutter siden, _Mayhem_ skrev:

Kjøper dere inn mye melk og brød i samme slengen?

Jeg spiser/ drikker ingen av delene. Vann, kaffe, te lever jeg på. Spiser en lett varm rett i stedet for brødmat, stort sett (en wok med bare grønnsaker, linsesuppe). Om du spiser mye brød tenker jeg det kan være en ide å bake selv. Du kan bake sånn 4 brød om gangen og fryse. Da trenger du ikke bake hver uke. Det er fort gjort når man har lært seg det, og det finnes mange spennende oppskrifter

Tipping er unødvendig. Bylivet må du vurdere viktigheten av. Om det er den eneste hobbyen din, så er det kanskje greit nok. Eneste er at du kan vurdere om du trenger drikke deg så full som du gjør nå? Kanskje du kan klare deg med brisen i stedet. Du blir jo eldre også, om du planlegger barn og familie er jo dette noe som må bli en mindre del av livet ditt uansett. Like greit å trappe ned

Du sier ikke hva annet du bruker penger på. Tenk tilbake hva du har kjøpt i år som du ikke har brukt eller som du endte opp med å kaste. Det kan gi en pekepinn på hvor du sløser.

Anonymkode: 3009d...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipp kredittkortene. sett av sparing med en gang du får lønn. bruk resten. når det er tomt på brukskontoen, er det tomt.

Anonymkode: 5074b...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittkort har jeg aldri hatt. Men mye bra tips her,  burde bli mulig å spare en god del ved å unngå småkjøp hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

byturer kan bli utrolig kostbare . koster mye for en halv liter og taxi dersom du må ha det. kan du gå ut sjeldnere, eller for eksempel ta en edru kveld og kjøre? men igjen , det er dette med å leve og være sosial da:-)

med hilsen fra

jon are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lastet ned en enkel, men detaljert budsjett-app, hvor jeg har gått så langt at jeg skriver opp hvert kjøp/regning etc. jeg har i måneden. Slik ser jeg hvor det er penger å spare. 

Når jeg er mer kjent med forbruket mitt, blir det enklere å være mer oppmerksom i fremtiden. 

Har spart over 5000 mnd på dette 

Anonymkode: 48c3b...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lastet ned en enkel, men detaljert budsjett-app, hvor jeg har gått så langt at jeg skriver opp hvert kjøp/regning etc. jeg har i måneden. Slik ser jeg hvor det er penger å spare. 

Når jeg er mer kjent med forbruket mitt, blir det enklere å være mer oppmerksom i fremtiden. 

Har spart over 5000 mnd på dette 

Anonymkode: 48c3b...3a4

hva heter den appen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Sunday, February 19, 2017 den 22.34, _Mayhem_ skrev:

Mann, singel med barn.. Har gått igjennom forbruket i nettbanken og i snitt har jeg brukt 18253 pr mnd hver mnd de siste 12 mnd, altså over 600 kr hver dag! Og SIFO budsjettet for 2 stk er vel omkring 9700,- ?
Regninger, hus osv kommer i tillegg, dette er bare mat, litt tipping, frisør en gang i mnd, litt byliv osv...
Når jeg går igjennom posten ser jeg Kiwi,kiwi,coop,kiwi,kiwi... masse småhandel, flere ganger om dagen..

Har dere noen regler for å unngå høyt forbruk? Ta ut kontanter til å bruke på mat hver uke f.eks? 

Handle inn mat 1 gang i uken.

 

Anonymkode: b49c2...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt" byliv....? Nøyaktig hvor mye har gått med til dette hver uke? Regn litt på det. Taxireiser og øl og drinker på byen er DYRT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...