Gå til innhold

Voksne mennesker som er sære i matveien - er det normalt å late som man er allergisk? Og er jeg hensynsløs som ikke gidder å lyve om at de er allergiske?


Christiane_W

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv opplevd å få servert skalldyrsaus etter å ha informert om skalldyrallergi. De trodde at jeg bare ikke likte blåskjellene som var en del av tilbehøret, og siden det ikke smakte så mye skalldyr av sausen så ville det gå bra. Har også ei venninne som kvier seg for å spise ute fordi det er så mange som tror at siden hun er ung og tynn så er gluten- og laktosefri bare synonym for at hun prøver å være sunn :angry:

Anonymkode: 36bbc...f5f

Jeg kan selv spise alt, men han jeg er gift med er allergisk. Svært så allergisk også, mot en hel del frukt og grønt, blant annet. Synes det er trist at noen tror han bare er kresen og vanseklig, og ekstra trist at han kan bli servert ting han ikke tåler fordi "det går sikkert bra, han er sikkert bare kresen og vanskelig". Ja, det har skjedd ham også, så det er ikke et ukjent fenomen. 

Anonymkode: 25f3e...8a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

At du poengtere at de fikk løksuppe fordi du sa at de ikke likte fisk får meg til å undre om dette er tull, eller at du bare gikk inn for å være ekkel. Det mest normale ville jo bare ha vært å si at det ble ordnet, og at de nå kan vente seg en løksuppe til forrett. 

Anonymkode: fb039...9e0

Kollegaen satt sikkert og lyttet til samtalen!

Til deg med skalldyrallergi: Håper det gikk bra, at du ikke spiste den og ble syk, men fant det ut først?!

Anonymkode: 5add7...d28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt off-topic, men vil bare si tusen takk til alle dere som tar allergi på alvor! :blomst:Vi som ikke tåler noe er avhengig av å bli trodd for at vi skal kunne gå ut og nyte mat og drikke som andre har laget, og da er det ødeleggende at det er "in" å skylde på allergier. 

Har selv opplevd å få servert skalldyrsaus etter å ha informert om skalldyrallergi. De trodde at jeg bare ikke likte blåskjellene som var en del av tilbehøret, og siden det ikke smakte så mye skalldyr av sausen så ville det gå bra. Har også ei venninne som kvier seg for å spise ute fordi det er så mange som tror at siden hun er ung og tynn så er gluten- og laktosefri bare synonym for at hun prøver å være sunn :angry:

Anonymkode: 36bbc...f5f

Mannen min er skalldyrallergiker, og han har opplevd akkurat det samme. Han informerte om allergien sin, og restauranten pellet kamskjellene ut av suppa de serverte ham. En suppe de hadde kokt på skalldyrkraft, og som det altså hadde ligget skalldyr oppi inntil 2 minutter før han fikk tallerkenen sin. :murvegg:
Han tilbrakte atskillige timer hengende over doen med oppkast etterpå, pluss reaksjoner i hud og øyne. Heldigvis har han ikke fått pusteproblemer på grunn av allergien.
Svigerfar er av den gamle skolen, og forstår ikke allergier helt, så han ville gi sitt nøtteallergiske barnebarn en kake med nøtter. «Det var jo så lite, og litt nøtter måtte vel barnet tåle...» 

Anonymkode: 475c7...980

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bra at folk nekter å bruke allergi som unskyldning for kresenhet og særhet og at folk "ikke liker" både det ene og andre. Målet er overhode ikke det samme som om noen er allergiske, og noen bare ikke liker. For resultatet er så ekstremt forskjellig om det gjøres noe feil med maten. Allergi medgjør store utfordringer for kjøkkenet mange ganger, og mange er utrolig flinke til å legge tilrette for allergikere. Og å gi de ekstraarbeid pga "ikke liker" er bare feil.

Løgner går bare utover oss som er reellt allergiske, fordi både kokker og servitører (og andre som ber folk hjem på middag) blir slurvete og ikke så nøye. I verste tilfelle ender det med døden, i beste tilfelle bare noen mindre plager (det er forskjell på hvor allergisk man er).

Er allergisk mot fisk og skalldyr selv, og har blitt servert dette mer enn en gang fordi jeg sikkert bare er kresen og vrang. Samme med en del andre matvarer jeg er allergisk ovenfor. Det burde være unødvendig å måtte ha med seg allergikort utstedt fra lege for å kunne spise ute på restaurant eller hjemme hos folk, men det er mer enn ett menneske som synes det er greit å blande inn allergener for å teste ut hvor allergiske folk er.

Så kudos til deg TS som nektet å lyve for å tekkes disse folkene. Du tar mer hensyn enn hva mange andre arbeidsplasser gjør når de arrangerer ting, og løgner skal ikke være en del av dette. Dette er IKKE dårlige sosiale antenner, men at du respekterer allergi og tar det alvorlig.

Anonymkode: 754b4...c95

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det var så galt at du sa "de ikke liker" det sier jeg også når jeg bestilller. Så du har en sær kollega. Men du burde kanskje ikke vært like hard på tilbakemeldingen til din sære kollega, det nok ikke bare i matveien de sliter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kollegaen satt sikkert og lyttet til samtalen!

Til deg med skalldyrallergi: Håper det gikk bra, at du ikke spiste den og ble syk, men fant det ut først?!

Anonymkode: 5add7...d28

Var heldigvis mer opptatt av praten enn av maten, så hadde ikke spist mye før jeg skjønte at noe var galt :) Hovnet ikke veldig opp i halsen, så slapp unna med et kort legebesøk og følelsen av å ha blitt matforgiftet.

Slapp heldigvis å betale for maten da, så litt positivt var det  :sarkasme:

Anonymkode: 36bbc...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kollegaen satt sikkert og lyttet til samtalen!

Til deg med skalldyrallergi: Håper det gikk bra, at du ikke spiste den og ble syk, men fant det ut først?!

Anonymkode: 5add7...d28

Ja, hun satt ved siden av meg.  Bare noen minutter etter at jeg sendte eposten med programmet for julebordet, inkludert menyen som vedlegg, kom hun bort til plassen min og sa fra at verken hun eller mannen liker fisk, så de måtte få endre forretten.  Jeg ringte restauranten mens hun stod der.  

Burde sikkert ikke svart henne så krasst, det kan jeg ta selvkritikk på, men jeg står for at jeg ikke gidder å ljuge på noen allergier bare for at de skal slippe å spise noe de ikke liker.  Det kan som flere påpeker få alvorlige konsekvenser for de som faktisk er allergiske.  Det er jo flere her som nevner eksempler på at restauranter antar at folk ikke liker ting når de egentlig er allergiske og det er ikke bra.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårsår kollega. De får begynne å utvide mathorisonten sin litt da, hvis det er jævlig flaut at de er kresen og ikke liker fisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fått mat jeg ikke liker (jeg er ikke kresen, men dette var svært spesiell mat) på julebord og har rett og slett unngått å spise. Sier ikke jeg er allergisk når jeg ikke er det. Samtidig har jeg cøliaki og blir svært opprørt når noen tror det er en sykdom som egentlig ikke er reell (eller psykisk eller noe) og at det er bare i vestlige land folk har det og sånt. Cøliaki kan man i grunn til og med se på tarmveggen (tarmtottene) når man tar prøve ved gastroskopi og er høyst reell. For å si det sånn merker man det om man har fått servert noe med gluten i. 

Anonymkode: f4cf5...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er skalldyrallergiker, og han har opplevd akkurat det samme. Han informerte om allergien sin, og restauranten pellet kamskjellene ut av suppa de serverte ham. En suppe de hadde kokt på skalldyrkraft, og som det altså hadde ligget skalldyr oppi inntil 2 minutter før han fikk tallerkenen sin. :murvegg:
Han tilbrakte atskillige timer hengende over doen med oppkast etterpå, pluss reaksjoner i hud og øyne. Heldigvis har han ikke fått pusteproblemer på grunn av allergien.
Svigerfar er av den gamle skolen, og forstår ikke allergier helt, så han ville gi sitt nøtteallergiske barnebarn en kake med nøtter. «Det var jo så lite, og litt nøtter måtte vel barnet tåle...» 

Anonymkode: 475c7...980

Herregud så skummelt! :overrasket: Jeg har ekstrem skalldyrallergi og holdt på å dø fordi en kokk brukte samme kniv til maten min som hun hadde brukt til skalldyr. Luftveiene lukket seg helt og jeg fikk ikke puste. De må ta folk på alvor selv om NOEN overdriver!

Anonymkode: f075e...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette maset om lyving og allergi. 

 

Det er ikke nødvendig å si/skrive Noe annet enn at to av forrettene må byttes ut med noe annet enn fisk. "liker ikke" høres ut som barn og vitner ikke om folk som har vært på restaurant før, akkurat. Det er så udannet. 

 

 

Anonymkode: d4702...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært rimelig mange ganger ute med jobben der det er fastsatte retter. Selv om jeg har noen allergier så greier jeg alltid å spise meg mett i løpet av tre retter. Jeg spiser det jeg kan og lar resten ligge. tre retters er faktisk ganske mye mat.

Anonymkode: c9a72...50d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg syntes du kunne gjort annerledes her er å være litt mindre krass i tilbakemeldingen til din kollega. Det var helt riktig av deg og ikke lyve om allergien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.2.2017 den 22.24, Christiane_W skrev:

--- snip--. 

Nå skal det planlegges ny fest og sjefen sa at siden jeg ikke tar hensyn har han overlatt ansvaret til en kollega av meg. Jeg er glad til for å slippe å styre med det, men føler det er urettferdig at det fremstilles som at jeg er hensynløs.  Jeg ordnet jo så kollegaen min og mannen slapp å spise fisk til forret, men jeg ordnet det ikke med å lyve om at de er allergiske. Er det hensynsløst å si ting som de er?

Det skal forestille å være voksne, samtykkekompetente mennesker vi snakker om?

Å bli pålagt i lyge fordi voksne mennesker er for flaue til å stå ved at de ikke liker fisk blir for dumt.

Anonymkode: df8ed...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...