Gå til innhold

Medisinstudiet i polen


sjokoladeelskeren

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste medisinstudenter i Øst-Europa får praksisen sin i Norge. Det er store muligheter for å ta mesteparten av en av de siste årene i Norge. Alle må nå også gjennom turnus i Norge for å kunne spesialisere seg. Grovt sett vil det dermed ikke være så store forskjeller. Universitetene i Norge fokuserer mer på kommunikasjonstrening, og vil derfor ikke være så avhengig av individuelle personlighetstrekk. Det er også store og få eksamener som har et litt mer helhetlig blikk av det man lærer seg. Skriftlige eksamener er også gjerne i større grad kvalitetssikret. I Øst-Europa er det derimot massevis av prøver og pugging og mye fokus på detaljkunnskap. I tillegg har de den konservative delingen i preklinisk og klinisk. Jeg er overhodet ikke i tvil om at en som har studert i Øst-Europa har den fagkunnskapen som trengs. Jeg synes definitivt at den norske studiemodellen passer best med helsevesenet i Norge, men det vil som regel ikke bety all verdens når all erfaringen man tilegner seg uansett skjer her i Norge. Kommunikasjonsferdigheter er imidlertid det som kan være litt mer avvikende, men særlig på sykehus har man jo en litt spesiell føring i kommunikasjonen. 

Anonymkode: d970c...f40

Her har du misforstått noe, for medisinstudenter fra øst-europa kan ikke ta "mesteparten av de siste årene i Norge", de må gjøre ferdig utdannelsen der de går. Mens utdanningene i Norge bygger på kommunikasjon med pasienter gjennom hele utdanningsløpet, er det ikke mulig for norske studenter i f.eks polen og ungarn å gjøre det samme, da de fleste ikke snakker et kvidder av språket i landet de studerer i. I alle fall ikke godt nok til å kommunisere i en lege-pasient setting. De må derfor på frivillig basis tigge seg til praksis i Norge som de så må få godkjent der de studerer. Siden norsk helsevesen natuligvis foretrekker studenter fra norske universitet som de samarbeider med, få utenlandsstudentene den dårligste praksisen, gjerne med laber oppfølging i sommermånedene. Alle må gjennom turnus for å spesialisere seg ja, men det er mange flere søkere enn turnusplasser, og de siste statestikkene viser at studenter fra norske læresteder foretrekkes fremfor studenter fra den gamle østblokken. Min efaring er at selv om mange øst-europastudenter nok kan være flinke, så skorter det både på kommunikasjon, forståelsen av hvordan helsevesenet fungerer (når og hvor henvise, hva har pasienten rett på, hjelpetilbud o.l.) og samarbeid med andre yrkesgrupper. Vil man studere medisin i utlandet finnes det mye bedre alternativ enn polen, ungarn og slovakia, dra heller til tyskland, england, danmark eller canada. Da er det også mulig å kommuniserer med pasienter der du studerer, og opparbeide seg erfaring. Dog er det ikke til å stikke under en stol av mange drar østover fordi de knapt klarer å dra seg over 4 i snitt på vgs, og dermed ikke klarer å komme seg inn på andre vestlige universitet heller. 

Anonymkode: 7f513...e24

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har du misforstått noe, for medisinstudenter fra øst-europa kan ikke ta "mesteparten av de siste årene i Norge", de må gjøre ferdig utdannelsen der de går. Mens utdanningene i Norge bygger på kommunikasjon med pasienter gjennom hele utdanningsløpet, er det ikke mulig for norske studenter i f.eks polen og ungarn å gjøre det samme, da de fleste ikke snakker et kvidder av språket i landet de studerer i. I alle fall ikke godt nok til å kommunisere i en lege-pasient setting. De må derfor på frivillig basis tigge seg til praksis i Norge som de så må få godkjent der de studerer. Siden norsk helsevesen natuligvis foretrekker studenter fra norske universitet som de samarbeider med, få utenlandsstudentene den dårligste praksisen, gjerne med laber oppfølging i sommermånedene. Alle må gjennom turnus for å spesialisere seg ja, men det er mange flere søkere enn turnusplasser, og de siste statestikkene viser at studenter fra norske læresteder foretrekkes fremfor studenter fra den gamle østblokken. Min efaring er at selv om mange øst-europastudenter nok kan være flinke, så skorter det både på kommunikasjon, forståelsen av hvordan helsevesenet fungerer (når og hvor henvise, hva har pasienten rett på, hjelpetilbud o.l.) og samarbeid med andre yrkesgrupper. Vil man studere medisin i utlandet finnes det mye bedre alternativ enn polen, ungarn og slovakia, dra heller til tyskland, england, danmark eller canada. Da er det også mulig å kommuniserer med pasienter der du studerer, og opparbeide seg erfaring. Dog er det ikke til å stikke under en stol av mange drar østover fordi de knapt klarer å dra seg over 4 i snitt på vgs, og dermed ikke klarer å komme seg inn på andre vestlige universitet heller. 

Anonymkode: 7f513...e24

Jo, mesteparten av de siste årene i Øst-Europa er ren praksis, og det kan de ta i Norge. Her er det vel heller du som har misforstått noe. 

Kommunikasjon har jeg jo allerede nevnt i innlegget mitt, så jeg ser ikke hvorfor du prøver å få det til å virke som jeg er uenig. 

Anonymkode: d970c...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiet er dritt å du får ikke turnus i Norge på lik linje med andre. Du.må i tillegg bo i Polen i 6 år... Noe som er deprimerende i seg selv. Når du er ferdig har du 1 mill i studielån, og du må starte på nytt når du kommer hjem.  Vanskelig å få gode venner på studiet da folk kriger for gode karakterer og alt er konkurranse. Karakterer blir som regel ikke anonymisert, da alle vet hvor du er faglig. Og mange velger utdanningen pga ytre motivasjon og ikke indre, noe som igjen kan føre til feil valg av yrke. Jeg vet av flere som har sluttet i Norge, da de rett og slett ikke passet til medisinstudiet. 

Anonymkode: 961b7...6c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen som har tatt studiet i Polen, men flere som har tatt det i Ungarn. Det er et veldig tøft studie, men helt overkommelig. De har sklidd rett inn i søknadsbasert turnus, og fått lis stilling etterpå. Å få praksis var imidlertid vanskelig, og de stilte bakerst i rekka og var nedprioritert på sykehusene. Tydelig observasjonspraksis og klare føringer fra sykehuset om at norske studenters praksis prioriteres. De jeg kjenner har derfor jobbet absolutt alle ferier på sykehuset for å få erfaring, samt jobbet gratis på legekontor for å tilegne seg ferdigheter. Ting er mye mindre servert, men de får også tydelige tilbakemeldinger på at de holder et høyt faglig nivå og har god evne til å jobbe selvstendig. 

Anonymkode: 63b30...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et familiemedlem som har gått medisinstudiet i Polen, og han var veldig fornøyd. De har lite klinisk praksis på studiet, så han måtte ha praksis her i Norge 4 uker hver sommer. De hadde 3 måneder sommerferie til sammen, så 4 uker praksis var ikke noe problem (fikk lønn i tillegg, så det ble jo som en vanlig sommerjobb), og det var enkelt å finne seg praksisplass på egen hånd. Da han var ferdig på studiet fikk han turnusplass med én gang, så nedprioritert ble han så absolutt ikke. Han føler seg like faglig sterk som de andre turnuskandidatene som har studert i Norge. 

Anonymkode: 3cc5a...66f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et familiemedlem som har gått medisinstudiet i Polen, og han var veldig fornøyd. De har lite klinisk praksis på studiet, så han måtte ha praksis her i Norge 4 uker hver sommer. De hadde 3 måneder sommerferie til sammen, så 4 uker praksis var ikke noe problem (fikk lønn i tillegg, så det ble jo som en vanlig sommerjobb), og det var enkelt å finne seg praksisplass på egen hånd. Da han var ferdig på studiet fikk han turnusplass med én gang, så nedprioritert ble han så absolutt ikke. Han føler seg like faglig sterk som de andre turnuskandidatene som har studert i Norge. 

Anonymkode: 3cc5a...66f

Har ett familiemedlem som begynte på medisin i 2014, som har det sånn du beskriver i innlegget ditt. Virker som om de har ett veldig godt miljø og de blir jo kjent med folk fra hele verden. De har mye fokus på å lære polsk på skolen. Ellers så er man virkelig nødt til å bruke språket om man skal komme seg rundt der nede, for fåtallet snakker jo engelsk der nede. Det blir flere og flere av dem og det er kjempe bra, men skal du feks reise med tog eller buss må du kunne forstå ihvertfall litt. Kjenner til flere som har studert i Polen, men deres erfaringer er ikke så ferske som familiemedlemmet mitt sitt. En av de jeg kjenner møtte en der under studiet som personen senere giftet seg med.

Anonymkode: 31646...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.2.2017 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Legene på sykehuset jeg jobber klager over kvaliteten på undervisningen og praksisen, de merker stor forskjell på de som har studert i Norge vs de som har studert i Polen. 

Sørg for å få masse praksis i Norge om mulig, for det virker som om undervisningen i Polen (som dessuten er på dårlig engelsk) er svært mangelfull.

Anonymkode: 698e0...66b

Sikker på at dette stemmer? Polen har jo mye lenger tradisjon for utdannelse enn Norge, som var et av Nord-Europas fattigste land før oljen. På de fleste sykehus i Norge har man jo mange utenlandske leger, det fins jo ikke nok norske leger med kompetanse.

Anonymkode: 3b8f6...2b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2017 den 21.19, AnonymBruker skrev:

Samtlige av universitetene i Polen og Ungarn er rangert under ALLE norske universiteter. 

Anonymkode: 294bc...388

Har du lest kriteriene for rangeringen? Det er i praksis umulig for universiteter i fattigere land å nå opp. Det betyr imidlertid ikke at undervisningen som gis ved universitetene er dårligere. 

Anonymkode: a6bf1...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest besserwesser

Mitt tips: Benytt deg av smutthullet, mens det fortsatt er mulig å få autorisasjon som lege ved å studere medisin i Polen. Alle kommer inn på studiet og de aller fleste fullfører med glans. Medisinstudiet går for å være relativt enkelt, og strykprosenten er skremmende lav ved nåde norske og østeuropeiske universiteter.

Medisinstudiet i utlandet er den sikreste veien til god lønn og en trygg arbeidsplass for de som gjorde det dårlig karaktermessig på vgs. 

Det ingen som drar linjer mellom norske og utenlandske medisinstudenter når du er ute i jobb ;-) PS! Medisinstudiet tiltrekker seg mye rart. Mange av studentene er direkte uintelligente og ensporede. Få har gjort annet enn å pugge hittil i livet..

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, besserwesser skrev:

Mitt tips: Benytt deg av smutthullet, mens det fortsatt er mulig å få autorisasjon som lege ved å studere medisin i Polen. Alle kommer inn på studiet og de aller fleste fullfører med glans. Medisinstudiet går for å være relativt enkelt.

Medisinstudiet i utlandet er den sikreste veien til god lønn og en trygg arbeidsplass for de som gjorde det dårlig karaktermessig på vgs. 

Det ingen som drar linjer mellom norske og utenlandske medisinstudenter når du er ute i jobb ;-) PS! Medisinstudiet tiltrekker seg mye rart. Mange av studentene er direkte uintelligente og ensporede. Få har gjort annet enn å pugge hittil i livet..

Hvorfor drar du opp gamle tråder for å spre dette visvaset? Det er tydelig at du har en agenda med dette. 

Anonymkode: 44d41...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest besserwesser
På 20.2.2017 den 13.01, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner noen som studerer medisin i Praha (Tsjekkia). Det virker veldig bra, og de jobber mye og lærer mye. Det er mange utlendinger der, og seriøst opplegg.

Anonymkode: 9becf...43a

Seriøst og seriøst. Studentmassen er svak og kravene som stilles til studentene er lave. De aller fleste surfer gjennom medisinutdanningen i Praha til tross for varierende utgangspunkt.

Medisinutdanningen i utlandet er og forblir en utdanning for narsissister; evneveike mennesker med for høye tanker om seg selv. 

Endret av besserwesser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Opptaksprøve og intervju: Kjempeenkelt. Det finnes alltid et smutthull selv om du i utgangspunktet ikke er kvalifisert gjennom fagkravene. Så vidt meg bekjent så holder det med et karaktersnitt mellom 2-3 fra vgs. Det viktigste er at du har lyst til å bli lege (noe allle kan bli hvis de vil!).

Med stipend og lån med svært gunstige betingelser sparer du masse på å flytte til Polen (utenlandsstudenter har særlig gunstig ordninger, masse fradrag, subsidier og annen drit). Du lever som en konge for en slikk og ingenting. Fester fere ganger i uken og spiser daglig på restaurant er noe alle norske medisinstudenter i Poland gjør.

Studiet er enkelt, og et av få studier som garanterer deg KJEMPElønn uavhengig av faglige prestasjoner og personlige egenskaper. Hørt om en arbeidsledig lege? NEI! Lege er den nye adelen.

Gjør som meg - stikk til Polen - og kom tilbake som medisiner og fremtiden lege (menneskeliv-redder som jeg bruker å kalle oss).

ALLLE kommer inn, studiet er enkelt, primært naturvitenskaplige lesefag som alle kan pugge, og alle fullfører med glans.

Hvordan du har gjort det tidligere er likegyldig, i polen starter alle MED blanke ark. Jeg vet ikke om en medisinstudent i polen som ikke har gjort det steingodt (A-snitt, til nøds B-snitt) så det sier vell sitt!! Mange har dårlig utgangspunkt før de starter men likevel gjør de det steingodt. Det er en magisk stemning over luften i Polen. Lurer på om man blir automatisk DRITsmart av å bo her. Er på mitt tredje år!!! Si hei hvis du kommer neddover.

Du går økonomisk i pluss av å studere i polen! utnytt velferdstadten norge for hva den er verdt, og stikk til polen og lev som en konge! YOLO! IT's YOUR LIFE! Not her or him's...

Endret av pellepolitibil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38
On 19.2.2017 at 9:44 AM, AnonymBruker said:

Legene på sykehuset jeg jobber klager over kvaliteten på undervisningen og praksisen, de merker stor forskjell på de som har studert i Norge vs de som har studert i Polen. 

Sørg for å få masse praksis i Norge om mulig, for det virker som om undervisningen i Polen (som dessuten er på dårlig engelsk) er svært mangelfull.

Anonymkode: 698e0...66b

Det høres ut som mobbing og diskriminering. Kjenner 4 stk som har studert i Polen, alle er overleger i god tid før de fyller 40. Virket som et kjempestudie i Warszawa ihvertfall.

 

jeg vil anbefale studiet på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er forresten ikke måte på hvor godt du kan tjene som utenlandskutdannet lege!! Åkke som. Yacht og hytte i Kvitfjell er easy peazy. Jeg kjenner helt ekstremt sneversynte og uintelligente leger som drar inn MILLLEN på å sitte på rævva liksom. Mange av de kan ikke en verdens ting, og har klart absolutt minimumskravene. Mange av de sitter i stillinger hvor de bare sitter og CHILLERN og stillingværnet er så sterkt at de ALDRI får sparken. Snakk om sikra fremtid..

---> KOM TIL POLEN. STUDER "MED". BO I KOLLEKTIV/MANSION. SPIS UTE HVER DAG. BLI KIRURG PÅ 1-2-3. POLEN IS LIFE!! ER DU HØY PÅ DEG SELV, OG SETTER DEG SELV FORAN ANDRE?! <---- Kom til polen da vel. Alle kommer inn. Du må bare ha lyst! VGS, Ubestått? Null problem! Du får en ny sjanse her!

Endret av pellepolitibil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2017 den 20.28, Gjest besserwesser skrev:

Mitt tips: Benytt deg av smutthullet, mens det fortsatt er mulig å få autorisasjon som lege ved å studere medisin i Polen. Alle kommer inn på studiet og de aller fleste fullfører med glans. Medisinstudiet går for å være relativt enkelt, og strykprosenten er skremmende lav ved nåde norske og østeuropeiske universiteter.

Medisinstudiet i utlandet er den sikreste veien til god lønn og en trygg arbeidsplass for de som gjorde det dårlig karaktermessig på vgs. 

Det ingen som drar linjer mellom norske og utenlandske medisinstudenter når du er ute i jobb ;-) PS! Medisinstudiet tiltrekker seg mye rart. Mange av studentene er direkte uintelligente og ensporede. Få har gjort annet enn å pugge hittil i livet..

Heh. Jeg vet ikke hvordan det er i Polen, men i Ungarn er i alle fall strykprosenten skremmende HØY, og det er ikke pga dårlige studenter (selv om man vil alltid finne noen råtne egg), men fordi studiet er beintøft. 

Og ikke vet jeg hvem du omgås, men jeg kjenner mange leger - utdannet både i norge og utlandet - og som hovedregel er de ikke det minste uintelligente og ensporede, men empatiske, smarte og med mange interesser utenfor jobben. 

Anonymkode: a6bf1...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, pellepolitibil skrev:

Det er forresten ikke måte på hvor godt du kan tjene som utenlandskutdannet lege!! Åkke som. Yacht og hytte i Kvitfjell er easy peazy. Jeg kjenner helt ekstremt sneversynte og uintelligente leger som drar inn MILLLEN på å sitte på rævva liksom. Mange av de kan ikke en verdens ting, og har klart absolutt minimumskravene. Mange av de sitter i stillinger hvor de bare sitter og CHILLERN og stillingværnet er så sterkt at de ALDRI får sparken. Snakk om sikra fremtid..

---> KOM TIL POLEN. STUDER "MED". BO I KOLLEKTIV/MANSION. SPIS UTE HVER DAG. BLI KIRURG PÅ 1-2-3. POLEN IS LIFE!! ER DU HØY PÅ DEG SELV, OG SETTER DEG SELV FORAN ANDRE?! <---- Kom til polen da vel. Alle kommer inn. Du må bare ha lyst! VGS, Ubestått? Null problem! Du får en ny sjanse her!

Man blir ikke kirurg i Polen på 1-2-3. 🙄 det er mange år med hard jobbing, inkludert lange vakter, i Norge etter endt studium før man kommer så langt. Spise ute hver dag har du ikke råd til (eller tid til). Du driver bare med trolling... 

Anonymkode: a6bf1...99d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 1/17/2018 at 3:31 PM, AnonymBruker said:

Man blir ikke kirurg i Polen på 1-2-3. 🙄 det er mange år med hard jobbing, inkludert lange vakter, i Norge etter endt studium før man kommer så langt. Spise ute hver dag har du ikke råd til (eller tid til). Du driver bare med trolling... 

Anonymkode: a6bf1...99d

Det tror jeg ikke på. En som gikk året over meg ble kirurg på 1-2-3 etter å ha regelrett surfet gjennom medisinutdanningen i polen. Han var ikke spesielt begavet for å si det sånn. Det er stor mangel på kirurger og da driter de i kvaliteten på vedkomne så lenge de får fylt stillingen. man er sikret MILLEN ved å studere med i polen. jeg kjenner ikke en som har fått u herfra uten å tjene en mill. når du er ferdig å studere i østeuropa så driter de i hvor du har studert. lite tenkelig at en pasient spør "unnskyld meg, men har du studert i norge eller polen??" . - Nei, det skjer bare ikke. EN LEGE ER EN LEGE, PUNKTUM FINALE. vi har tariffer som gir oss skyhøy lønn og tillegg for nærmest alt vi foretar oss. Gå opp ei trapp? 300 kr timen i tillegg til ordninær lønn. Betjene en vakttelefon? 3000 kr i døgnet (samme om du sover eller ikke). Jeg opplever medstudiet som chill. På ekstrastipendet fra lånekassen har vi det som konger her nede (levekostandene er lik null, så det er mulig å spare det mesteparten av stipendet og samtidig leve som en konge), og arbeidsmengden er passelig. Tipper jeg er på skolen 20 timer i uka. Ikke trenger vi å jobbe ved siden av studiet heller. Polen? ja, det anbefales. bli lege og sikre fremtiden din. stillingsvernet står sterkt i det offentlige i norge og alle får jobb. kritiserer noen deg for at du er dårlig (dårlig faglig) på jobb? anmeld vedkomne og få erstatning! leger blir aldri avskjedighet. det er livet.

Endret av pellepolitibil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og pugge kan alle gjøre! bare pugg pensum 5 timer hver dag så skal jeg love deg at du klarer medstudiet i polen. samme hva utgangspunktet ditt er. bare å pugge det. å 5 timer pugg hver dag er ikke så ille som folk skal ha det til. pugg i et kvarter, pause i et kvarter, osv. pugger du slik i fem timer totalt, hver dag, så er det mer enn nok for å fullføre. jeg var absolutt ingen verdensmester når jeg startet. men jeg klarer meg særdeles godt, og vil være garantert en mill. når jeg er ferdig. for dere som vil bli rørleggere eller søppelmann så er det bare å bli det! men ikke klag for at du ikke stakk til Polen å sikkret deg mill´en heller da.

 

men en ting er kjipt med østeuropa sammenlignet med medstudentene fra norge. vi har prøver og eksamener. de har ikke prøver og eksamener. så i norge handler det egentlig bare om å komme inn og ikke dø i løpet av 6 år. men i europa må vi faktisk innlevere NOE for å bestå. i Norge trenger du ikke å levere en drit - bare å komme inn og eksistere. må jobbe/smiske/klage på karakterene som faen på videregående da for å komme inn i norge. det er det ikke alle som orker. norge fordelsbehandler de venneløse nerdene.

Endret av pellepolitibil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/17/2018 at 3:31 PM, AnonymBruker said:

Man blir ikke kirurg i Polen på 1-2-3. 🙄 det er mange år med hard jobbing, inkludert lange vakter, i Norge etter endt studium før man kommer så langt. Spise ute hver dag har du ikke råd til (eller tid til). Du driver bare med trolling... 

Anonymkode: a6bf1...99d

jo, det har man vell. spiser ute hver dag. får selvfølgelig litt støtte fra mom and dad, men det er 2-3 000. bor i "pent house leilighet" med to andre. aldri hatt d så godt jeg. syke stipender vi får kontra de norske studentene! :P vi trenger ikke å jobbe ved siden av studiene heller. litt som å jobbe i ei 50%-stilliing egentlig, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, pellepolitibil skrev:

og pugge kan alle gjøre! bare pugg pensum 5 timer hver dag så skal jeg love deg at du klarer medstudiet i polen. samme hva utgangspunktet ditt er. bare å pugge det. å 5 timer pugg hver dag er ikke så ille som folk skal ha det til. pugg i et kvarter, pause i et kvarter, osv. pugger du slik i fem timer totalt, hver dag, så er det mer enn nok for å fullføre. jeg var absolutt ingen verdensmester når jeg startet. men jeg klarer meg særdeles godt, og vil være garantert en mill. når jeg er ferdig. for dere som vil bli rørleggere eller søppelmann så er det bare å bli det! men ikke klag for at du ikke stakk i Polen heller da.

Hahahaha får seriøst lyst til å stikke til Polen og bli lege nå😅 Virker som det er helt sjukt lett jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...