Gå til innhold

Medisinstudiet i polen


sjokoladeelskeren

Anbefalte innlegg

Heihei! :)

Jeg vurderer sterkt å studere medisin i Polen.  Noen som har erfaringer/kjenner noen som studerer/har studert der og som kan fortelle meg litt om opptaksprøven og intervjuet? Er det veldig dyrt å studere i polen fremfor i Norge?

Blir veldig takknemmelig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er veldig dyrt å studere i Polen i forhold til Norge da skolepengene vanligvis ligger på alt fra 80-100000 kr pr år. Over 6 år blir det 600.000 kroner i skolepenger som medisinstudentene i Norge ikke har betalt. Til gjengjeld er det billigere å leve i polen mtp leiligheter, mat osv

Opptaksprøven varierer fra sted til sted men er som regel en avkrysningsprøve hvor du skal vise kunnskap fra kjemi, biologi og fysikk. Sjekk ansa.no for informasjon om hvordan de forskjellige skolene utfører opptaksprøvene.

Du kan jo også sjekke ut medisinstudiet i Ungarn - det skal også være bra :)

Anonymkode: 43faf...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen nye regler ift turnus og studiet i Polen. Tidligere så kunne man ta studiet der og turnus i Norge. Så ble det til at man måtte gjøre turnus ferdig der i tillegg, noe som også var vanskelig fordi det er ikke alle som har lært seg nok polsk til å fungere. 

 

Men sjekk det ut, mulig at de har ombestemt seg igjen. Jeg kan ikke alle detaljer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legene på sykehuset jeg jobber klager over kvaliteten på undervisningen og praksisen, de merker stor forskjell på de som har studert i Norge vs de som har studert i Polen. 

Sørg for å få masse praksis i Norge om mulig, for det virker som om undervisningen i Polen (som dessuten er på dårlig engelsk) er svært mangelfull.

Anonymkode: 698e0...66b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sonush skrev:

Det var noen nye regler ift turnus og studiet i Polen. Tidligere så kunne man ta studiet der og turnus i Norge. Så ble det til at man måtte gjøre turnus ferdig der i tillegg, noe som også var vanskelig fordi det er ikke alle som har lært seg nok polsk til å fungere. 

 

Men sjekk det ut, mulig at de har ombestemt seg igjen. Jeg kan ikke alle detaljer. 

Dette har jo ordnet seg. 

Anonymkode: d970c...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye positivt om medisinstudiet i Split, har du sett på det?

Anonymkode: de1d8...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legene på sykehuset jeg jobber klager over kvaliteten på undervisningen og praksisen, de merker stor forskjell på de som har studert i Norge vs de som har studert i Polen. 

Sørg for å få masse praksis i Norge om mulig, for det virker som om undervisningen i Polen (som dessuten er på dårlig engelsk) er svært mangelfull.

Anonymkode: 698e0...66b

Mannen min er sykehuslege, og han sier de ikke merker noen særlig forskjell på hvilket land studentene og turnuslegene har studert i. Det eneste er at de som har studert i Tyskland stiller flere kritiske spørsmål til rutinene. 😉

Anonymkode: a6bf1...99d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, sjokoladeelskeren skrev:

Heihei! :)

Jeg vurderer sterkt å studere medisin i Polen.  Noen som har erfaringer/kjenner noen som studerer/har studert der og som kan fortelle meg litt om opptaksprøven og intervjuet? Er det veldig dyrt å studere i polen fremfor i Norge?

Blir veldig takknemmelig for alle svar :)

Du er klar over at du da risikerer å ikke kunne få kodkjenning til å jobbe i Norge etter endt utdannelse? Undersøk dette grundig før du velger å studere i utlandet, særlig med tanke på godkjenning av studiet og autorisasjon i Norge. (Der er omlegging av reglene, noe som var oppe i media for en tid tilbake.)

Anonymkode: d6ae8...182

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at du da risikerer å ikke kunne få kodkjenning til å jobbe i Norge etter endt utdannelse? Undersøk dette grundig før du velger å studere i utlandet, særlig med tanke på godkjenning av studiet og autorisasjon i Norge. (Der er omlegging av reglene, noe som var oppe i media for en tid tilbake.)

Anonymkode: d6ae8...182

Vet det var noe styr i media, men det er blitt ordnet og ANSA fraråder ikke lenger medisinstudiet i polen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som studerer medisin i Praha (Tsjekkia). Det virker veldig bra, og de jobber mye og lærer mye. Det er mange utlendinger der, og seriøst opplegg.

Anonymkode: 9becf...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/19/2017 den 12.02, AnonymBruker skrev:

Dette har jo ordnet seg. 

Anonymkode: d970c...f40

Som jeg skrev, så ba jeg vedk å sjekke det ut, i tilfelle de hadde ombestemt seg igjen (altså om det hadde ordnet seg). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sonush skrev:

Som jeg skrev, så ba jeg vedk å sjekke det ut, i tilfelle de hadde ombestemt seg igjen (altså om det hadde ordnet seg). 

"De" har ikke ombestemt seg. Det er Norge som har gått med på en løsning. 

Anonymkode: d970c...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nanna87

Jeg begynte på medisinstudiet i Polen høsten 2013, og det anbefales ikke! Jeg sluttet etter et semester da jeg ikke trivdes pga skolesystemet og det sosiale som var helt forferdelig. Det er heller ikke gitt at man får praksis i Norge, noe som gjør utdanningen usikker til framtidig jobb. For meg ble det helt feil, men for noen passer det. Anbefaler deg å velge noe annet. Lykke til☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nanna87 skrev:

Jeg begynte på medisinstudiet i Polen høsten 2013, og det anbefales ikke! Jeg sluttet etter et semester da jeg ikke trivdes pga skolesystemet og det sosiale som var helt forferdelig. Det er heller ikke gitt at man får praksis i Norge, noe som gjør utdanningen usikker til framtidig jobb. For meg ble det helt feil, men for noen passer det. Anbefaler deg å velge noe annet. Lykke til☺

Hvordan var det sosiale? Hva studerer du isteden etter at du kom tilbake til Norge?

Anonymkode: 294bc...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, February 19, 2017 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Legene på sykehuset jeg jobber klager over kvaliteten på undervisningen og praksisen, de merker stor forskjell på de som har studert i Norge vs de som har studert i Polen. 

Sørg for å få masse praksis i Norge om mulig, for det virker som om undervisningen i Polen (som dessuten er på dårlig engelsk) er svært mangelfull.

Anonymkode: 698e0...66b

Det samme sier min venn som er overlege på et sykehus her i Oslo. Han mener det er en skuffelse med leger som har tatt utdannelsen i Polen.

Anonymkode: 6260d...444

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme sier min venn som er overlege på et sykehus her i Oslo. Han mener det er en skuffelse med leger som har tatt utdannelsen i Polen.

Anonymkode: 6260d...444

Dette tror jeg også blir brukt for å luke ut konkurranse. Leger må kjempe for praksisplass og jobbene, og de med spisse albuer vil naturligvis finne noe "å ta" utenlandsstudentene på. Vi må prøve å huske at Norge ikke er verdens navle, og at enkelte av universitetene i Øst-Europa har eksistert i flere hundre år lenger enn universitetet i Oslo, og har flere gode forskere og utmerkelser.  

Anonymkode: 4d4e5...84c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg også blir brukt for å luke ut konkurranse. Leger må kjempe for praksisplass og jobbene, og de med spisse albuer vil naturligvis finne noe "å ta" utenlandsstudentene på. Vi må prøve å huske at Norge ikke er verdens navle, og at enkelte av universitetene i Øst-Europa har eksistert i flere hundre år lenger enn universitetet i Oslo, og har flere gode forskere og utmerkelser.  

Anonymkode: 4d4e5...84c

Samtlige av universitetene i Polen og Ungarn er rangert under ALLE norske universiteter. 

Anonymkode: 294bc...388

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo billigere for deg å ta opp fag så du kan komme inn i Norge da, sikker på at du ikke heller vil satse på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtlige av universitetene i Polen og Ungarn er rangert under ALLE norske universiteter. 

Anonymkode: 294bc...388

De aller fleste medisinstudenter i Øst-Europa får praksisen sin i Norge. Det er store muligheter for å ta mesteparten av en av de siste årene i Norge. Alle må nå også gjennom turnus i Norge for å kunne spesialisere seg. Grovt sett vil det dermed ikke være så store forskjeller. Universitetene i Norge fokuserer mer på kommunikasjonstrening, og vil derfor ikke være så avhengig av individuelle personlighetstrekk. Det er også store og få eksamener som har et litt mer helhetlig blikk av det man lærer seg. Skriftlige eksamener er også gjerne i større grad kvalitetssikret. I Øst-Europa er det derimot massevis av prøver og pugging og mye fokus på detaljkunnskap. I tillegg har de den konservative delingen i preklinisk og klinisk. Jeg er overhodet ikke i tvil om at en som har studert i Øst-Europa har den fagkunnskapen som trengs. Jeg synes definitivt at den norske studiemodellen passer best med helsevesenet i Norge, men det vil som regel ikke bety all verdens når all erfaringen man tilegner seg uansett skjer her i Norge. Kommunikasjonsferdigheter er imidlertid det som kan være litt mer avvikende, men særlig på sykehus har man jo en litt spesiell føring i kommunikasjonen. 

Anonymkode: d970c...f40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...