Gå til innhold

NRK, Stemmene i hodet...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så vanskelig å forstå... 

Helt utrolig sterke historier. Og helt ufattelige sterke personer som våger å dele. 

Synes hun Maria virker så veldig " medisinert"...  

Anonymkode: 8a379...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det var en veldig bra serie. Og det er jo ikke rart de virker triste. Hvis jeg hadde opplev det de har er jeg ikke sikker på om jeg hadde klart meg, det virker helt grusomt. Jeg har jo hatt ekle drømmer, og hvis jeg prøver å forestille meg hvordan det må være når det skjer i våken tilstand..huff!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De er sterke.... Skjønner ikke at de våger å dele historien sin. 

At de virker triste kan ha med medisineringen å gjøre? 

Jeg har brukt mye Seroquel og Valium, jeg ble også litt sånn sløva av det. Da var jeg i psykose, men stemmene jeg hørte var mine egne! Kjenner meg igjen i uttrykket deres...

Sobril har jeg brukt flere ganger for dagen, over lang tid. Trenger den sløvheten det gir, men prøver å trappe ned nå.

Jeg har ikke fortalt dette til noen andre enn legen, psykologer og sykepleiere. Familien min tror jeg har vært innlagt for div infeksjoner i tarmen. Jeg har hatt/har bulimi, så familien tror at innleggelsene skyldes div komplikasjoner i forbindelse med dette. Vi er ikke så nære som fam, så jeg tror jeg har sluppet greit unna..... 

Anonymkode: 8a379...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bare irritert av å se den serien. ALT handler jo om at de er psyke og hun der Maria virker helt lost. Hun ER virkelig sykdommen sin og jeg tror aldri hun kommer til å bli frisk. Det virker ikke som om hun VIL bli frisk heller. 

Anonymkode: 66ce1...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble bare irritert av å se den serien. ALT handler jo om at de er psyke og hun der Maria virker helt lost. Hun ER virkelig sykdommen sin og jeg tror aldri hun kommer til å bli frisk. Det virker ikke som om hun VIL bli frisk heller. 

Anonymkode: 66ce1...1e4

Tror du det er så jævla lett eller? skulle likt å se deg fungere tipp topp etter årevis som fange i sitt eget hode. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble bare irritert av å se den serien. ALT handler jo om at de er psyke og hun der Maria virker helt lost. Hun ER virkelig sykdommen sin og jeg tror aldri hun kommer til å bli frisk. Det virker ikke som om hun VIL bli frisk heller. 

Anonymkode: 66ce1...1e4

Du er klar over at psykosesykdommer er de mest alvorlige psykiske lidelsene? Helt uenig med deg. I forhold til mange andre med samme sykdom er disse jentene veldig heldige fordi de får virkelig hjelp over tid for at de skal få et så normalt liv som mulig. De sperres ikke bare inne når de er dårlige og skrives ut til ingenting på tunge medisiner,  sånn som er vanlig praksis i psykiatrien. De er begge to godt fungerende tatt i betraktning av alvorlig sykdom og mest sannsynlig store mengder medisiner med masse bivirknnger. Mange av dem med psykose medisineres bare til zombie og thats it. 

Anonymkode: 4a554...01b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble bare irritert av å se den serien. ALT handler jo om at de er psyke og hun der Maria virker helt lost. Hun ER virkelig sykdommen sin og jeg tror aldri hun kommer til å bli frisk. Det virker ikke som om hun VIL bli frisk heller. 

Anonymkode: 66ce1...1e4

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan tenke i denne retningen. Du kan umulig forstå omfanget av schizofreni, og ikke minst hvordan det påvirker personer som utvikler denne psykiske lidelsen. Jeg synes du fremstår som kunnskapsløs, arrogant og lite reflektert. Med en diagnose som schizofreni, som ofte involverer psykoser og en manglende evne til å skille hva som er reellt og ikke, er det helt absurd å trekke inn hvorvidt en person er sykdommen sin og om man gir uttrykk for å ville bli frisk eller ikke. 

Jeg synes virkelig synd på deg for at du ble irritert av å se denne serien. Jeg har et bedre inntrykk av personene i serien enn hva jeg har av deg. 

Anonymkode: 5cc89...8ef

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan tenke i denne retningen. Du kan umulig forstå omfanget av schizofreni, og ikke minst hvordan det påvirker personer som utvikler denne psykiske lidelsen. Jeg synes du fremstår som kunnskapsløs, arrogant og lite reflektert. Med en diagnose som schizofreni, som ofte involverer psykoser og en manglende evne til å skille hva som er reellt og ikke, er det helt absurd å trekke inn hvorvidt en person er sykdommen sin og om man gir uttrykk for å ville bli frisk eller ikke. 

Jeg synes virkelig synd på deg for at du ble irritert av å se denne serien. Jeg har et bedre inntrykk av personene i serien enn hva jeg har av deg. 

Anonymkode: 5cc89...8ef

Skulle ønske jeg kunne likt svaret ditt flere ganger . Personen du svarte er kunnskapsløs. Det burde vært mer om psykisk lidelse i skolen så færre gikk rundt med sånne holdninger fordi de rett og slett ikke vet bedre.

Anonymkode: 3cf40...314

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god serie og sterke historier som satt i mellomgulvet. 

Anonymkode: 4d4bd...5e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2017 den 2.17, AnonymBruker skrev:

Jeg ble bare irritert av å se den serien. ALT handler jo om at de er psyke og hun der Maria virker helt lost. Hun ER virkelig sykdommen sin og jeg tror aldri hun kommer til å bli frisk. Det virker ikke som om hun VIL bli frisk heller. 

Anonymkode: 66ce1...1e4

Du har virkelig ikke skjønt det...

Anonymkode: 57004...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig sterk serie. De er tøffe som er med på serien. Det har vært veldig intressant å få et lite innblikk i hvordan verden er for dem. Hvordan de lever sine liv og finner en verdi.

Også er dem så flinke med sine ting: maling, saksen (og musikken). Skikkelige kreative sjeler.

Han virker til å bli en god talsperson, som takler godt det å snakke foran mange selv om han egentlig blir så skremt av det. De går alle ut av sin komfortsone. De vet jo også at psykosene dems ikke er virkelig (i ettertid), men å skille virkeligheten fra psykosen må jo være som å leve i ett mareritt. Tenk å ikke våkne opp fra marerittet.

Liker godt også illustrasjonene dem har laget for å vise noe av psykosen og hvordan den oppleveles. Liker godt at NrK setter så fokus på mental helse.

Anonymkode: f9a9d...9e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er mennesker som er utrolig modige. Alle tre er utrolig flinke og kreative på hver sine områder. Nydelige mennesker som forteller åpent om sine lidelser. 

Det er ingen spøk å få diagnosen paranoid schizofreni. Maria er utrolig modig som tør å dele historien sin, hun er nok den sykeste av dem. 

Anonymkode: 6c8f3...f59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er mennesker som er utrolig modige. Alle tre er utrolig flinke og kreative på hver sine områder. Nydelige mennesker som forteller åpent om sine lidelser. 

Det er ingen spøk å få diagnosen paranoid schizofreni. Maria er utrolig modig som tør å dele historien sin, hun er nok den sykeste av dem. 

Anonymkode: 6c8f3...f59

Kunne ikke vært mer enig :hjerte:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2017 den 2.17, AnonymBruker skrev:

Jeg ble bare irritert av å se den serien. ALT handler jo om at de er psyke og hun der Maria virker helt lost. Hun ER virkelig sykdommen sin og jeg tror aldri hun kommer til å bli frisk. Det virker ikke som om hun VIL bli frisk heller. 

Anonymkode: 66ce1...1e4

Tulling. Du har tydeligvis aldri hatt et snev av psykisk sykdom. Hadde du det, hadde du ikke uttalt deg så inn i helvetet tåpelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen tilbringer år og dag på institusjoner for moro skyld. Det skal mye til for at de som var med i programmet i hele tatt fikk opphold der de var. Jeg fikk ikke inntrykk av at Maria var "lost" på slutten. Hun var reflektert og klar for et nytt liv. De som virkelig er "lost" ser ikke engang at de er syke.

Endret av Jacklost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...