Gå til innhold

Føre oversikt over forbruk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å føre en grundig oversikt over forbruket mitt, men å føre inn alt i et excelark blir veldig mye. Spesielt med tanke på alle forskjellige matvarer man handler. Noen tips til hvordan dette kan gjøres på en ryddig og oversiktelig måte?

Anonymkode: 16071...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta vare på alle kvitteringer på alt du handler. Når du kommer hjem legger du de ulike kvitteringene inn i hver sin arkivveringssak, plastlomme, plastpose, klype eller hva du har. Nå måneden er slutt kan du gå igjennom kvitteringene og se. 

Det er og smart å ha et gebyrfritt betalingskort og se på oversikten i nettbanken på hvor du handler. Da får du matbutikkutgifter skilt fra andre steder du legger igjen pengene dine, automatisk. 

Anonymkode: 9264e...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å føre en grundig oversikt over forbruket mitt, men å føre inn alt i et excelark blir veldig mye. Spesielt med tanke på alle forskjellige matvarer man handler. Noen tips til hvordan dette kan gjøres på en ryddig og oversiktelig måte?

Anonymkode: 16071...a0f

Jeg liker YNAB, det er egentlig for å lage budsjett men du fører alt du kjøper så da får du oversikt etter kategeorier. Har app så du kan legge inn kjøp med en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nettbanker tilbyr en oversikt der du ser alle transaksjoner du gjør med kategorier. Du kan også budsjettere hva du ønsker å bruke på ulike poster og på den måten kontrollere om du holder deg innafor det du vil. Det gir deg en grei oversikt som du kan teste? I Nordea heter denne f.eks "Min økonomi". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, n0mdeplume skrev:

De fleste nettbanker tilbyr en oversikt der du ser alle transaksjoner du gjør med kategorier. Du kan også budsjettere hva du ønsker å bruke på ulike poster og på den måten kontrollere om du holder deg innafor det du vil. Det gir deg en grei oversikt som du kan teste? I Nordea heter denne f.eks "Min økonomi". :) 

Bruker ikke alle 3 banker og 11 kredittkort? Blir fort rotete da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta vare på alle kvitteringer på alt du handler. Når du kommer hjem legger du de ulike kvitteringene inn i hver sin arkivveringssak, plastlomme, plastpose, klype eller hva du har. Nå måneden er slutt kan du gå igjennom kvitteringene og se. 

Det er og smart å ha et gebyrfritt betalingskort og se på oversikten i nettbanken på hvor du handler. Da får du matbutikkutgifter skilt fra andre steder du legger igjen pengene dine, automatisk. 

Anonymkode: 9264e...929

Jeg førte rekneskap da jeg studerte, prøvde dette igjen nå i februar men tålmodigheten strakk ikke like langt som pengene.

Men jeg la merke til at det var noe vanskeligere å holde oversikt nå enn tidligere. For noen år siden fikk jeg uten unntak kvitteringer når jeg handler, nå var det ofte at de ikke spurte eller hadde begynt på neste kunde før jeg fikk noen kvittering. Siden jeg kategoriserte alt under "mat", "hygiene", "klær", "rengjøring", "godteri" og så videre, kunne det bli mange kategorier på en gang i en matbutikk.

Dersom man vil ta oppsummeringen på slutten av måneden må man derfor være veldig nøye med kvitteringer, eventuelt å skrive ned alt man kjøper og ikke får kvittering på. Tar man det en dag av gangen er det litt lettere å få inn omtrentlig beløp i rekneskapet selv om man bare har sluttsummen fra bankkortet.

Endret av applestories
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv Handwallet Expense Manager appen. Der kan du detaljstyre så mye du vil med underkategorier, kontoer, kredittkort, planlagte utgifter, osv. Gratis også (YNAB krever vel abonnement?).

Anonymkode: 0e3d4...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk tekst?

Anonymkode: 8866e...b87

Handwallet har norsk versjon.

Anonymkode: 0e3d4...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips, som du også tjener poeng på, er å bli medlem av GFK sitt forbrukerpanel (husholdningspanel). Der registrerer du matvarer, klær , abonnement, planter osv som husholdingen kjøper hver uke. De har en egen app til mobilen, slik at du bare scanner strekkoden på f eks osten, og så legger den seg inn i registreringssiden din. Du får ikke med alle utlegg, f eks sko, men det meste av det daglige. Du får etterhvert en ganske grei oversikt over hvor pengene går, og kan f eks gå tilbake og se på "ukens innkjøp", hvis du lurer på hvor pengen har tatt veien sist uke. For hver uke du registrerer innkjøpene dine, får du poeng, som så kan veksles inn i premier. Du må riktignok være med en stund før du får nok poeng til de "dyreste"premiene, men det er vel meningen : at medlemmene skal fortsette å registrere over tid. Se her for mer info http://forbrukerpanelet.no/hjem.php . Selv har jeg vært med i mange år, og har mottatt alt fra caps og holder til kjøkkenpapir,  til treningsbag og stekepanne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2017 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å føre en grundig oversikt over forbruket mitt, men å føre inn alt i et excelark blir veldig mye. Spesielt med tanke på alle forskjellige matvarer man handler. Noen tips til hvordan dette kan gjøres på en ryddig og oversiktelig måte?

Anonymkode: 16071...a0f

Hva skal du bruke oversikten til siden du vil registrere alt ned på type vare? 

Anonymkode: 9989b...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du bruke oversikten til siden du vil registrere alt ned på type vare? 

Anonymkode: 9989b...19e

Kartlegge forbruk for å kunne redusere det, i hovedsak. Både på mat og annet. Går kanskje an å gruppere ting litt mer, men..
TS.

Anonymkode: 16071...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å skrive ut kontoutskriften på slutten av måneden og legge alt inn i kategorier i et excel ark.  Nå finnes denne muligheten automatisk i de fleste nettbutikker.  Du får jo ikke veldig detaljerte kategorier, da f.eks alt du handler på Kwi handler på mat, og alt fra XXL er fritid, uansett hva du egentlig har kjøpt.  Skal du ha det så detaljert som du skriver må du nok ta det daglig for å sjanse til å huske alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...