Gå til innhold

Si ifra om vegetarianisme ved bryllupsinvitasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, brownbrown skrev:

Absolutt ikke. Får fint i meg 300 med egg, karbonadedeig og biff hver dag. Det er litt høyt men jeg kjører lavkarbo nå...så noe av proteinet blir brukt som energi også. Har totallt forvandlet fysikken på veldig kort tid. Nei jeg har ikke hørt om soylent.

Sånn utenom kosthold, er du klar over hvordan vesten kan leve i luksus ved å drive rovdrift på andre fattige lands ressurser?

Om man setter seg litt inn i hvordan vi kan leve i overflod, så er det ganske disgusting. Jeg forventer ikke at gjennomsnittsmenneske vil forstå hvordan vi driver rovdrift på mennesker i andre land. Men om du anser deg selv som en person som tenker forbi hva mennesker tar for gitt, så antar jeg at du forstår hva jeg mener. 

Anonymkode: 37966...906

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 18.2.2017 den 19.31, Honey Dew skrev:

Jeg sa ikke ifra. Spiste tilbehøret og var fornøyd med det. Syntes ikke jeg kunne belemre vertskapet med min vegetarisme :)

Du er akkurat som jeg var de årene jeg var vegetarianer/veganer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, brownbrown skrev:

Absolutt ikke. Får fint i meg 300 med egg, karbonadedeig og biff hver dag. Det er litt høyt men jeg kjører lavkarbo nå...så noe av proteinet blir brukt som energi også. Har totallt forvandlet fysikken på veldig kort tid. Nei jeg har ikke hørt om soylent.

Men hvorfor ville du slitt mer med å få i deg 300 g proteiner med et vegetarisk kosthold? Fordi du er kresen? Det er jo ingen andre logiske grunner, all den tid det jo er mere proteiner i vegetariske proteinkilder enn i kjøtt. Så det burde jo vært lettere?

Anonymkode: 473d4...453

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/19/2017 den 2.31, Honey Dew skrev:

Jeg sa ikke ifra. Spiste tilbehøret og var fornøyd med det. Syntes ikke jeg kunne belemre vertskapet med min vegetarisme :)

Sammer her, var vegetarianer i nesten 4 år, falt meg aldri inn å bry vertskapet  med mine matvaner, med mindre dem spurte meg, da handlet jeg gjerne inn noe eller tok med noe som var lett å tilbrede hos andre. Ellers så spiste jeg bare tilbehør og dessert:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er vegetarianer eller veganer av etiske årsaker (dyrevelferd og/eller miljø) er det jo vanvittig teit å ikke informere om kostholdet sitt - det fører jo til at du blir servert et stykke slaktet dyr, som så bare blir kastet. Da kunne man like gjerne spist det, liksom. Er det en buffet hvor man har litt tilbehør å velge i er det en annen sak, men det skader ikke å si fra uansett - jeg spiser selv gjerne mye grønt, ikke bare litt grønt på siden av gigantiske kjøttstykker (det gjør jo flere og), så det skader ikke å ha noe grønt som ikke bare er ment som tilbehør.

Min første tanke er at man hverken er særlig prinsippfast eller kjenner brud/brudgom særlig godt (eventuelt ikke har så høye tanker om dem) om de tror at noe så enkelt som å informere om eget kosthold medfører nevneverdig stress, problemer, eller at de vil føle at gjesten er ''vanskelig''. Dersom det ikke er slik lager all mat selv - sannsynligvis ikke - kan jeg garantere at det er null stress å informere catering om diverse kostholdsrestriksjoner. Kanskje sparer de litt penger til og med, veggisretter er ofte rimeligere enn kjøttretter. Heldigvis har ikke alle en så ''unnskyld-at-jeg-er-til''-holdning, så sjansen er stor for at hvis man informerer om at man er vegetarianer innebærer ikke det noe mer enn at cateringselskapet lager f.eks. fem porsjoner veggismiddag i stedet for fire... For folk flest sier i fra, og det finnes en hel del veggiser/veganere. Og bra er det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt glad for å få vite (bli påminnet) om dietter og allergier på forhånd - selvsagt i god tid. Har en hel drøss med allergikere i familien, og det er ikke bare bare å komponere en meny (med alternativer) så alle får mat de skal spise - men det klarer vi selvsagt! Vi vil jo at gjestene våre skal ha det fint - og jeg hadde blitt veldig lei meg hvis jeg fant ut rett før, i eller etter bryllupet at noen ikke kunne spise det vi serverte! 

Kanskje det er noe man kunne skrive i innbydelsen? En liten "hvis du har allergier eller følger et spesielt kosthold gi oss gjerne beskjed på forhånd"? Er det vanlig? Man kjenner jo de fleste man har i bryllupet sitt, men kan være fort gjort p glemme noens allergi/veganisme/etc også... 

Anonymkode: a6913...04c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
På 20.4.2017 den 8.19, Tanuki skrev:

Sammer her, var vegetarianer i nesten 4 år, falt meg aldri inn å bry vertskapet  med mine matvaner, med mindre dem spurte meg, da handlet jeg gjerne inn noe eller tok med noe som var lett å tilbrede hos andre. Ellers så spiste jeg bare tilbehør og dessert:)

Men skjedde det aldri at du fikk kjøtt på tallerkenen da, som i det eksempelet jeg kom med om kalvesteken som ble kastet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Men skjedde det aldri at du fikk kjøtt på tallerkenen da, som i det eksempelet jeg kom med om kalvesteken som ble kastet?

jeg kan ikke huske at det har skjedd nei, men OM det hadde skjedd så hadde jeg gitt kjøttet til samboeren min eller noe. jeg har ikke lest eksempelet ditt, men jeg hadde ikke kastet mat sånn uten videre nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 3.52, brownbrown skrev:

de skal ikke endre hele menyen sin fordi du er vegetarianer, det er ditt valg og skal ikke gå ut over alle de andre gjestene eller de som har planlagt bryllupet. så her er det du som må føye deg etter de, ikke omvendt. hvorfor er du vegetarianer i det hele tatt ? jeg syns det er ganske dumt , men det er min mening. hva er dine grunner for ikke å spise kjøtt?

Hva du tenker og synes om vegetarisme er fullstendig irrelevant. Slutt å bland inn følelsene dine i alle trådene du skriver i. Det blir bare masete til slutt.

Anonymkode: 7afe9...cb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 time siden, Tanuki skrev:

jeg kan ikke huske at det har skjedd nei, men OM det hadde skjedd så hadde jeg gitt kjøttet til samboeren min eller noe. jeg har ikke lest eksempelet ditt, men jeg hadde ikke kastet mat sånn uten videre nei. 

Det var fra vi var tre veggiser i et selskap og den ene ikke hadde sagt fra. Der ble det servert tre retter på tallerken, så den personen som ikke hadde sagt fra ble sittende igjen med masse kalvestek. Jeg personlig synes det er upassende å sende mat over på andres tallerkner når man er i selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skjønner virkelig ikke dette at det liksom er til "bry" å si ifra om matrestriksjoner heller? Jeg planlegger bryllup selv nå, og det tar jo ikke ett minutt engang å spørre diverse cateringselsaper vi har snakket med om de tilbyr veganske alternativer. Og alle har svart "ja, så klart, vi regner med sånt." Jeg skjønner virkelig ikke hva som skal være problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...