Gå til innhold

Omplassere hund fordi man har endret interesser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde fra før en liten pomeranian som jeg fikk som tenåring. Den passet fint til tenåringslivet mitt, og mitt studentliv tidlig i tjueårene. Da jeg var ferdig utdannet og mer voksen fikk jeg andre interesser og hobbyer, ble for eksempel veldig aktiv og gikk mye i skogen, på fjellet og begynte med jakt. Hunden passet dårlig til slikt, men jeg ville da allikevel aldri i verden kvittet meg med den lille babyen min!!! Jeg gikk til anskaffelse av en til hund, som er mer egnet for krevende fjellturer, jakt o.l. Pomeranianen lever fortsatt og har fått en ny bestevenn i den store hunden. Pomeranianen får alt den trenger, og det er klart det er litt mer jobb med to hunder med forskjellige behov, men jeg elsker begge like høyt og det var absolutt aldri et alternativ for meg å kvitte meg med den første bare fordi livet/interesserer/hobbyer endret seg!!! 

Anonymkode: 4df44...113

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at da er man en ekstremt egoistisk person som aldri burde hatt hund i utgangspunket. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man jo erfart at man ikke kan ha hund.

Jeg har to hunder selv og har endret interesser flere ganger mens jeg har hatt disse - og klart, de passer ikke til alt. 
MEN. Det endrer ikke det faktum at jeg elsker de mer enn alt i verden og derfor har jeg aldri så mye som tenkt tanken på å omplassere. OM jeg skulle gjort noe i en sånn situasjon så hadde jeg vel heller fått en hund til (om jeg visste at jeg hadde tid/ork/de ville passe sammen etc).

Anonymkode: 1ae6b...b0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri. Har ikke ramla meg inn engang. Og jeg har en rase der bruksegenskaper er avla vekk (eurasier). Jeg vil heller gå til anskaffelse av en hund til nå som jeg her interesse for masse hundesport. Og eurasieren er også veldig glad i hundesport, han bare orker ikke like mye som en brukshund. Han er jo ungen min, ville aaldri i verden omplassert ham.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare punkter på krav. Spesielt å ikke ha noe fokus på at du faktisk elsker hunden din. Kaldt.

Anonymkode: 6873f...b2d

Det må du gjerne synes, selv om jeg synes det er en litt rar konklusjon. Hadde jeg vært kald, så hadde jeg jo ikke brydd meg noe om hvem jeg omplasserte ham til. Selv er jeg veldig trygg i forhold til hva jeg føler for min hund. :)

Endret av Tabris
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tabris skrev:

Det må du gjerne synes, selv om jeg synes det er en litt rar konklusjon. Hadde jeg vært kald, så hadde jeg jo ikke brydd meg noe om hvem jeg omplasserte ham til. Selv er jeg veldig trygg i forhold til hva jeg føler for min hund. :)

Vel,  det er iskald å kun se på en hund som noe midlertidig. At man faktisk kunne tenkt seg å dumpe ( det er akkurat det omplassering er) hunden så er man rimelig kjølig ja.

Anonymkode: 6873f...b2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel,  det er iskald å kun se på en hund som noe midlertidig. At man faktisk kunne tenkt seg å dumpe ( det er akkurat det omplassering er) hunden så er man rimelig kjølig ja.

Anonymkode: 6873f...b2d

Helt greit for meg at du synes det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis TS har sett en Finn.no annonse der dette er ønskelig, så har jeg også sett den.

Jeg vet ikke jeg altså, men det hadde sittet langt inne å omplassere hunden min. Selvsagt bør hunden få et bra liv om du ikke kan gi den det, men hvis det er "valgfri" grunn til at du må prioritere ned hunden så er det dårlig gjort. Bedre å tenke langt ved valget av neste hunds rase og gjøre det beste utav situasjonen nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tabris skrev:

Helt greit for meg at du synes det. :)

....sikkert 😉. 

Anonymkode: 6873f...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund skal ikke bare være hobby, men et familiemedlem. Hvorfor skaffe seg en hund i utgangspunktet om det er kun for hobby?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at eneste grunnen til å omplassere en hund, er at man innser at man ikke lengre kan gi den et godt liv. Når man har tatt på seg ansvaret for en hund, så er det hunden som kommer først, siden man tar til seg et famliemedlem. Man tar på seg en forpliktelse for 15 år fremover, og det må man være klar over ved anskaffelse. 

Hvis man etter mange runder med seg selv finner ut at man dessverre ikke lengre kan gi hunden et godt liv, så er det mulig det er bedre med omplassering. Men da synes jeg det er svært merkelig å gå å skaffe seg en ny. Hvordan kan man da være sikker på at man da plutselig er klar for å inngå en ny 15 år lang forpliktelse og at det denne gangen skal gå bra? (Unntak er jo selvfølgelig alvorlig sykdom over lang tid og at man plutselig blir frisk og kan ha hund igjen f.eks).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund skal ikke bare være hobby, men et familiemedlem. Hvorfor skaffe seg en hund i utgangspunktet om det er kun for hobby?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎16‎.‎02‎.‎2017 den 19.49, AnonymBruker skrev:

....sikkert 😉. 

Anonymkode: 6873f...b2d

Er du en som må ha siste ordet?

Jeg syns tvert imot @Tabris svarer godt på dette med omplassering og hvor krevende det er for en eier å finne en ny, men det betyr ikke at omplassering er en dårlig løsning. Avliving er heller ikke en dårlig løsning - en dårlig løsning er å beholde en hund som kanskje ikke vil ha alt den trenger, og argumentet med å "ta seg sammen" er nesten like dumt i denne sammenhengen som i de fleste andre..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en hund omplasseres: Hvor lang tid tar det før han faller til ro, og anser sin nye familie som sin? Hvor lang er perioden hvor dette byttet av hjem er stressende for hunden? Jeg spør av nysgjerrighet, siden jeg syns perspektivet om hvor hardt dette rammer hunden, ofte forsvinner i andre typer argumenter. 

Anonymkode: e3d63...a82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
På 15.2.2017 den 12.29, kvinneguide skrev:

Stigmatisering av psykisk syke. Psykisk syke har ofte veldig stor omsorg og empati for dyr akkurat som folk med god helse. 

Selvfølgelig, er ikke ment som noen som helst generalisering. Men tenker at hvis man vil gi bort dyret sitt fordi den nye hobbyen har blit SÅ viktig, da sliter man.
Men dette er jo vanlig  med hester som er mere bruksdyr, så kanskje det ikke er så rart likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.2.2017 den 10.25, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om å omplassere hunden sin fordi hunderasen man valgte for 4-5 år siden ikke passer til interessene man har nå?

For eksempel at man fikk seg en Polarhund men nå har interesser for agility eller brukshund.

At man fikk seg en selskapshund, men nå er mest interessert i å krysse Alaska på ski.

Anonymkode: 49402...982

Når man skaffer seg hund er man fullt klar over at man skal ta vare på den til den dør. Og ha i bakhodet at fremtidige interesser kan endre seg osv. 

Kjæledyr er ikke bruk og kast liksom..

Endret av Minlillesky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så er en hund nesten som mitt barn. Da er spørsmålet, vil jeg omplassere barnet mitt om barnet mitt ikke gjør det jeg er interessert i? 

Men forundrer meg ikke om mange får seg hund, ikke for å bli skikkelig glad i den og ta den inn i varmen, men mer for egen interesse og nesten utelukkende kun derfor.

Anonymkode: a1321...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2017 den 13.28, huski skrev:

En hund skal ikke bare være hobby, men et familiemedlem. Hvorfor skaffe seg en hund i utgangspunktet om det er kun for hobby?

Det er da ingen regel. For mange er hund et familiemedlem, for andre er det et bruksdyr, på lik linje med en ku eller en hest. Det er ingen som hisser seg opp når folk selger en hest, pga endrede behov, eller at den ikke innfrir på sitt bruksområde, feks kan en dårlig løpshest fortsatt få et fint liv som ridehest privat. Og da onkelen min la opp som sauebonde var det faktisk ingen som mente at han burde beholde de sauene han hadde til de døde av alderdom, fordi de var en del av familien. (Og før noen sier det, bønder blir ofte knyttet like mye til enkelte av dyrene sine som mange blir til en hund.)

Sånn vil det jo også være for folk som bruker hund til jakt, hundekjøring, avl eller andre aktiviteter. Siden det er begrenset hvor mange hunder man kan følge opp på en god måte ser jeg ikke noe problem i å omplassere, så lenge man finner egnede hjem. 

Anonymkode: 16f4c...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt skulle man ha tenkt på før man skaffet seg hund.
Dersom du ikke kan gi hunden det den krever, da har du valgt feil rase i utgangspunktet. 
Man skal skaffe seg en hund etter livsstil og hverdag, ikke hobby. 
Ikke alle raser krever agility for å være tilfredsstilt. Det er ingen krav av hunden. Så om du vokser av deg den interessen så burde hunden være fornøyd allikevel. Agilityen er altså en bonus, ikke et krav. 
Tar du bort hobbyen så skal du være i stand til å gi hunden det den krever. Dersom du ikke er i stand til å gi hunden det den krever, når du tar bort bonusen. Da har du bommet totalt på rase som passer for deg og ditt liv.
Agility og andre hobbier er nemlig det, en hobby. Ikke en livsstil man har livet ut. 
Så om du må omplassere hunden på grunn av hobby.. da har du valgt feil hunderase i utgangspunktet. 

Samme gjelder de som skaffer seg en sofahund. For så å dyrke en interesse for agility, og vil da bytte ut hunden.
Det er kaldt og helt feil! En hund er ikke en hobby, en hund er ikke et objekt du kan bytte ut med et annet. Hunder er en del av familien. 

Anonymkode: 65f3e...2a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...