Gå til innhold

Kan du hjelpe meg? Teknohatende mamma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har levd under en stein de siste 15 årene, og har aldri hatt en smarttelefon. Laster aldri ned apper. Kan "ingen ting" om disse tingene. Nå får jeg skolebarn i løpet av de neste årene og må derfor melde meg tilbake til nettsamfunnet, og spør derfor om hjelp fra alle kloke kvinneguiden-mødre/-fedre. Nivået mitt er at jeg bruker pc, er på facebook og twitter, men ellers er jeg nokså blank. Har noen spørsmål under og blir glad hvis noen tar seg tid til å svare på dem.

1. Finnes det en enkel og billig smarttelefon du vil anbefale meg, som "holder" for en mor som vil ligge i forkant av en barneskoleelev når det gjelder nettsamfunn, men ikke SÅ bra at den koster skjorta eller all tiden min?

2. Hvilke apper bør alle barneskolemødre vite inn og ut av?

3. Andre tips?

Anonymkode: 9bf33...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Jeg ville gått til en mobilforhandler og spurt, de har jo som regel ulike modeller og kan anbefale en som passer ditt bruk. Forskjellen ligger ofte i batteri-tid og minne, så hvis du vil slippe å lade hele tiden og ha mulighet til å ha litt bilder/videoer på den, lønner det seg ikke å kjøpe den aller billigste.

2. Jeg veg ikke om noen apper man må ha, bortsett fra digital meldebok som brukes her i Trondheim i alle fall. Min 2.klassing har foreløpig ikke vist noen interesse for nettsamfunn, regner med du har god tid på deg til å finne ut av det, og det forandrer seg vel stadig hva som er "hot or not".

3. Har inntrykk av at IPhone er litt lettere å bruke for folk som er helt "analfabeter", men så er den jo litt dyrere også.

Anonymkode: 492a8...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn på mellomtrinnet bruker ihvertfall disse sosiale mediene: MusicLy (litt usikker på skrivemåten), snapchat, instagram. Instagram har ihvertfall 13års grense, men erfaringsmessig får de fleste det etter fylte ti år. Min har ikke fått enda (12 år), men har snapchat. 

Av telefon ville jeg anbefalt deg en iphone 5 eler iphone 5s. Det er veldig fine nybegynnermobiler, og de holder seg godt oppdatert. Hvis du vil ha noe billigere, så se på A-serien til samsung. Feks. A3 (2016 eller 2017 modell) er ikke for store, pene og greie i innhold. Du trenger ikke gjøre noe med en telefon selv om du velger android, de er også klare "rett ut av boksen". 

 

Annet tips: Ungene bruker ofte spill som vi ikke tenker at er noe farlig. Men mange av spillene har egne chatterom, der de kan legge til venner fra spillene. Vi har hatt en regel i disse årene om at det kun er lov å legge til venner man kjenner i virkeligheten. 

 

Som mor er det ikke lett å holde seg oppdatert. Til og med jeg, som jobber innen teknologi sliter til tider. Det er jo fordi mange av appene de bruker ikke interesserer meg. Et tips da er å sjekke innom topplista på app-store innimellom. Der kan du se om det kommer en ny populær app som mange laster ned. Da kan du sjekke den ut, hvis du leser at det er noe barn bruker. 

Anonymkode: 80d60...649

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første smarttelefon for noen dager siden. Gikk inn i en butikk, og fikk råd. Kjøpte en med abonnement, kostet meg ca 1700. Viktig for meg var et greit kamera.

Anonymkode: 347e7...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk for all del også med barna om nettvett og mobbing på nett. Redd Barna har gode ressurser på det.

Ellers brukes vel mye nettbrett i undervisning nå, så det bør du også lære deg å bruke.

Anonymkode: cc175...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe billig versjon av Samsung eller Huawei som finns på flere forskjellige pris klasser.

Jeg ville gått for en av de. Så kan du sikkert snakke med klasselærer om hvilke app som skal du ha for "oppfølging" av leker etc.

Ellers er det bare morsomme apper som du kan laste ned for privat bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått for en iphone 5(s) som noen over her nevnte. De kan fås billig mange steder i dag (til og med på Obs! til ca 2500). De er enkle og intuitive, og dersom dere skal ha ipad el.l. senere, så kommuniserer disse to enhetene fint - altså at du får opp bildene du tar på telefonen automatisk på ipaden, og alt innholdet du laster ned kan bli tilgjengelig begge steder.

Jeg bruker ikke telefonen hele tiden heller, men f.eks. når man skal ta bussen må man ha app for det i min by, om man ikke vil betale 50 kr for en enkeltbillett.

Skolen vår kommuniserer med foreldre via en app som heter Meldeboka. Dersom vi skal si fra om sykt barn etc, eller lese ukeplaner, eller få opp kontaktlister, må vi logge oss på denne appen. Det er litt tungvint av og til, synes jeg, men samtidig veldig greit å ha all skolekommunikasjon ett sted.

Anonymkode: ce35a...36c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm din er kanskje litt ung men er nok Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat og slik som kommer. Jeg ville vært obs på apper som Jodel, der det har vært mye anonym mobbing på disse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barnehagebarn nå, begynner dere med Fantorangenappen, fra NRK super. For din egen del: Google maps, YR og kalender. Epost er også viktig å ha lett tilgjengelig, får dere ikke mye info fra bhg der?

Anonymkode: 76b2d...5bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale en enkel Android. Samsung, Sony og Huawei har mange fine 

Anonymkode: 8b74e...d7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du prøver å ta del av noe som kommer til å bli en stor del av livet til barnet ditt etterhvert. Å være på nett er like vanlig nå som det er å snakke med hverandre ansikt til ansikt.

De appene jeg opplever brukes mest er Snapchat, Instagram, Facebook, Spotify og musically.

Det fins aldersgrenser på alle (litt usikker på musically da). Går vel an å finne ut av dette helt sikkert med et Google søk.

Mange barn får konto på disse appene selv om de er under aldersgrenser, noen ganger kun fordi barnet kommer med argumentet om at "alle andre har det jo!". Da ville jeg heller latt barnet bruke en felles konto med deg evt, så kan det få egen konto når det blir gammelt nok.

Greit å snakke litt om hva man kan legge ut og ikke, og litt om hva andre legger ut. Man kan jo komme borti mye rart på nett. Barnet burde si fra til en voksen om det finner noe som er litt ekkelt, får stygge meldinger av andre e.l.

Ikke greit å ta bilde av/lagre bilder av andre uten samtykke først.

Bare bli venner med familie og venner du vet hvem er.

Være forsiktig med chatter på spill. Vær hyggelig, og igjen si fra til en voksen hvis noen skriver noe stygt. Men noen ganger må man bare overse det som står i chatten om det ikke er noe som gjentar seg da. Hvis du skjønner. Barn er jo flinke til å skulle ta igjen med samme mynt :P 

Anonymkode: 59670...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, koko458 skrev:

Hmm din er kanskje litt ung men er nok Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat og slik som kommer. Jeg ville vært obs på apper som Jodel, der det har vært mye anonym mobbing på disse. 

Burde vært 25-årsgrense på jodel.. minst..

Anonymkode: 59670...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har levd under en stein de siste 15 årene, og har aldri hatt en smarttelefon. Laster aldri ned apper. Kan "ingen ting" om disse tingene. Nå får jeg skolebarn i løpet av de neste årene og må derfor melde meg tilbake til nettsamfunnet, og spør derfor om hjelp fra alle kloke kvinneguiden-mødre/-fedre. Nivået mitt er at jeg bruker pc, er på facebook og twitter, men ellers er jeg nokså blank. Har noen spørsmål under og blir glad hvis noen tar seg tid til å svare på dem.

1. Finnes det en enkel og billig smarttelefon du vil anbefale meg, som "holder" for en mor som vil ligge i forkant av en barneskoleelev når det gjelder nettsamfunn, men ikke SÅ bra at den koster skjorta eller all tiden min?

2. Hvilke apper bør alle barneskolemødre vite inn og ut av?

3. Andre tips?

Anonymkode: 9bf33...f7c

Vi har alltid hatt en avtale med ungene om at telefonene,pc, nettbrett osv skal kunne vises frem til gjennomsyn når vi ønsker det. Da kan vi lese alt av meldinger og annet innhold osv. Et godt sted å begynne å trykke er telefonene til ungene dine. 

Du bør kjenne til facebook, twitter, instagram, its learning, snapchat for å nevne noen. Snakk med de andre foreldrene og hør med dem. Ofte kan det være ting som ikke er så utbredt men som brukes av alle i samme miljø osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Jeg er ikke noe bekymret for oppfølging på skole og lignende. Nettbrett har jeg, og mail og lignende er seff null problem. Steinen jeg har ligget under i 15 år er ikke så dyp :-) Det går egentlig kun på smarttelefoner og bruken av diverse apper og sosiale nettsamfunn utenom fb og twitter. Jeg tenker jeg prøver meg på en Iphone 5, og ser jeg det sluker mye tid så bytter jeg seriøst tilbake til steinaldertelefonen min igjen. Jeg må bare passe at jeg ikke faller helt akterut når barna begynner på skolen ...

Må ærlig talt innrømme at jeg gruer meg litt til dette her. Jeg synes folk legger så intenst mye tid og energi i telefoner og sosiale media. Går knapt an å føre en samtale med folk lenger uten at de sitter og fikler med telefonen. Jeg synes det er plagsomt, og er livredd for å bli sånn. Men skjønner jeg må ha et visst kjennskap til det når jeg har barn.

Anonymkode: 9bf33...f7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har en snart ni-åring, hun har ikke egen telefon, men spiller litt minecraft og et bilspill som heter race-off på min telefon og nettbrett. De sender så vidt eposter gjennom skole-nettverket (it-s Learning"), og så vidt det er sms'er (de som har egen telefon). Ikke noe snakk om nettsamfunn og facebook og snapchat og annet her, FIFA 17 på spillkonsoll er et ønske. 
Barnehagebarnet hører på e-bøker og spiller fantorangen. Vi har kjøpt dragonbox (et spill/matematikk-app), det har ikke fenget helt. 

Så hvis du har en seksåring trenger du ikke å bekymre deg helt ennå.

Anonymkode: 76b2d...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å kjøpe iPhone 7, ja den er dyr men da har du den over lengre tid enn hvis du kjøper en iPhone 5/5s i dag. Vil anbefale deg å kjøpe en iPhone da den er mer brukervennlig. Om du har noen nevøer/nieser eller andre som kan vise deg hjelper det, ellers er det masse på nett. Min erfaring er at iPhone er idiotsikkert, mens android er sånn man kan "trykke på knapper også skjer det noe som ikke skulle skje".

Apper å holde utkikk over: Instagram, snapchat, music.ly, facebook (les: Også messenger) og jodel. 

En annen ting du MÅ være obs på er at barnet ikke kjøper ting i apper.. Da kan det fort bli dyrt for deg. Mange foreldre registrerer sin apple id på barnet sine nettbrett/telefoner og lar de trykke i vei. Dette kan du lett ordne med å gå på innstillinger -> generelt -> restriksjoner og velge at man ikke kan kjøpe i APP. + alltid passord på. Som nevnt tidligere her også er Chat i spill.. Eks hayday, word feud o.l Her bør man være veldig klar på at det kun er lov til å legge til folk man kjenner.. Veldig mange spesielle folk i slike chatter. 

Vil anbefale deg å skaffe deg smarttelefon/nettbrett asap. Den eneste måten å lære er å prøve seg frem.. Før du vet ordet av det er barnet ditt i skolealder. En annen ting er at du generelt må holde deg oppdatert.. Sjekk hvilke apper barnet laster ned og last ned de samme.. Trendene endrer seg over natten. Twitter er forøvrig litt på vei ut, samme med facebook egt ( blant de unge ), De nye store er insta og snap.. Begge er bildedelingstjenester så her er det lurt å gjøre barne klar over hva som er OK og ikke å dele. Vil også anbefale privat insta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, skulle til å anbefale deg Swedish House mafia. Altså trodde at du mente tekno so i musikksjangeren.:)

Kjøp deg en iPhone. Hvorfor gjøre noe halvhjertet liksom. Last ned appene på topplisten og kjør på. 

Anonymkode: 782f8...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...