Gå til innhold

Hvis du vant 1,5 milioner i Lotto...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for alle svar. Jeg spiller ikke mye Lotto, og hadde ikke gjort det på over et år, når jeg denne gangen tippet, så jeg var heldig her. Ja vi har råd til lånet, men det er ikke alltid like lett. Jeg kommer nok til å bruke det meste på å betale det ned.

Anonymkode: 11c21...f2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Store deler av Norges befolkning har allerede vunnet i Lotto. De har eid bolig over lang tid og mange har på den måten vunnet MYE mer enn 1,5 millioner i Lotto. Det er ingen som roper om at de skal dele av gevinsten sin. På samme måte er den som vinner 1,5 millioner i Lotto og har 5,9 millioner i gjeld, på ingen måte moralsk forpliktet til å gi bort noe som helst av gevinsten sin.

Anonymkode: dd08a...76d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar. Jeg spiller ikke mye Lotto, og hadde ikke gjort det på over et år, når jeg denne gangen tippet, så jeg var heldig her. Ja vi har råd til lånet, men det er ikke alltid like lett. Jeg kommer nok til å bruke det meste på å betale det ned.

Anonymkode: 11c21...f2f

Hvis dette faktisk er en reell situasjon, så vil jeg anbefale å sette til side ganske mange hundre hundre tusen til alle forventede fremtidige utgifter, som husvedlikehold, kjøp av bil når de/den dere har, må byttes ut, vedlikehold av bil, nye møbler når de gamle "må" byttes ut, utstyr til barn, nye hvitevarer og annet elektronisk som må byttes ut hvert 5-10. år. Mange planlegger ikke for slike forventede utgifter, og så klager de når SUVen "plutselig" trenger to sett nye dekk til 18 000 kr til sammen. Det er tåpelig oppførsel.

Jeg sier ikke du er blant disse, men jeg nevner det i tilfelle du ikke har tenkt over det på den måten jeg beskriver her. :)

Jeg tenker noe sånn som 900 000 til boliglånet, 100 000 til morro, 500 000 (eller mer!) på konto for forventede utgifter.

Anonymkode: dd08a...76d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.5 mill hadde eg holdt stilt om, og betalt ned lån. Kanskje 200.000 på ein konto for positive utskeielsar, det hadde vore stas:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle jeg kjenner har vunnet  millioner "i lotto" ved å eie bolig i Oslo. Bare flaks det også, men ingen forventer da at de skal dele ut penger til slekt og venner av den grunn. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å dele ut penger til slekt og venner fordi man har vunnet i lotto er blodharry.

Anonymkode: 31280...938

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kun gitt penger til venner eller familie hvis de hadde veldig dårlig råd. Kanskje noen tusen hvis et av mine søsken var studenter. Men hvis dere har 5,9 mil i gjeld og "det er ikke alltid så lett" burde dere vurdere å kjøpe noe billigere. Takler dere at renta stiger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, funginger skrev:

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Endret av Spesialpedagog
Feil sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de andre her, ikke tenk på å måtte dele, selv om du føler at andre "forventer" det. Sett av en beløp til uforutsette utgifter men tillat deg selv å nyte noe av gevinsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette faktisk er en reell situasjon, så vil jeg anbefale å sette til side ganske mange hundre hundre tusen til alle forventede fremtidige utgifter, som husvedlikehold, kjøp av bil når de/den dere har, må byttes ut, vedlikehold av bil, nye møbler når de gamle "må" byttes ut, utstyr til barn, nye hvitevarer og annet elektronisk som må byttes ut hvert 5-10. år. Mange planlegger ikke for slike forventede utgifter, og så klager de når SUVen "plutselig" trenger to sett nye dekk til 18 000 kr til sammen. Det er tåpelig oppførsel.

Jeg sier ikke du er blant disse, men jeg nevner det i tilfelle du ikke har tenkt over det på den måten jeg beskriver her. :)

Jeg tenker noe sånn som 900 000 til boliglånet, 100 000 til morro, 500 000 (eller mer!) på konto for forventede utgifter.

Anonymkode: dd08a...76d

Ingen tvil om at en buffer er en fordel, absolutt noe jeg skal gjøre. Lånet er høyt da, vi har nybygd hus, så det er heldigvis noen PR til vi trenger å endre på det. Men bilene trenger nye dekk etterhvert...

Anonymkode: 11c21...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, prt90 skrev:

Nesten alle jeg kjenner har vunnet  millioner "i lotto" ved å eie bolig i Oslo. Bare flaks det også, men ingen forventer da at de skal dele ut penger til slekt og venner av den grunn. 

Helt sant, takk😀

Anonymkode: 11c21...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, funginger skrev:

Ville kun gitt penger til venner eller familie hvis de hadde veldig dårlig råd. Kanskje noen tusen hvis et av mine søsken var studenter. Men hvis dere har 5,9 mil i gjeld og "det er ikke alltid så lett" burde dere vurdere å kjøpe noe billigere. Takler dere at renta stiger?

Ja, takle at renta stiger, men ikke at den blir tosifret. Jeg mener at det ikke alltid er så lett, når jeg ser at vi enkelte måneder er svært nære minusgrensen ved månedslutt.

Anonymkode: 11c21...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde betalt alt inn til banken for å få ned gjelda. 5,9 mill i lån er sjansespill i disse tider for de aller fleste..

Anonymkode: 2a580...ffa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde betalt alt inn til banken for å få ned gjelda. 5,9 mill i lån er sjansespill i disse tider for de aller fleste..

Anonymkode: 2a580...ffa

Å ikke ha en romslig bufferkonto er et enda større sjansespill!

Anonymkode: dd08a...76d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har allered en brukbar bufferkonto (4 x netto månedsinntekt), så om jeg vant 1,5 mill i Lotto, ville jeg brukt 1,2 mill på boliglånet og resten på oppussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor dårlig råd har din venninne?

Jeg lever under fattigdomsgrensen, og grunnet sykdom, så kommer jeg til å fortsette med det. Har 2 barn og forsørge og. Nå må jeg fikse noe hos tannlegen til litt over 10 000 kr, min sofa går fra hverandre, og vaskemaskinen synger på siste verset. Så i år, så blir vaskemaskinen prioritert. Tennene kommer sist, og de skulle vært fikset for 15 år siden, men det er alltid noe annet. Og jeg tenker hvis din venninne har like dårlig råd, så hadde jeg betalt tannlege for henne. Selv om jeg bare hadde vunnet 1,5 mill, og jeg hadde en venninne i den situasjonen så hadde jeg gitt henne penger. Og hadde en venninne vunnet, og sagt hun ville betale tannlege, så hadde jeg blitt så utrolig glad.

For det er jo ikke det at du må gi bort mye penger, men bare hjelpe med noe, som kan gjøre ting mye lettere for henne.

Anonymkode: 3138e...bcb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det å betale ned et huslån, så lurt da? kreditt og forbrukgjeld selvsagt, huslån, hadde tenkt meg om to ganger. Reelt sett er ikke 1,5 mill så mye penger heller, jeg hadde fortsatt livet som før med jobb og alt, så hadde jeg tenk at jeg aldri mer trengte å bekymre meg for å ha penger til å betale regninger til tiden eller vis husholdningsmaskiner ryker eller bilen må på verksted og jeg med god samvittighet kan unne meg en litt flottere ferie en litt nyere bil og beste rente på huslånet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville betalt 1,3mill inn på lånet, satt av 100 000 på sparekonto og de siste 100 000 ville jeg kost meg meg. Ferie, shopping og kanskje noe ekstra fint til nær familie. 

Anonymkode: af236...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...