Gå til innhold

Går det an å leve som ensom nomade i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

På 14.2.2017 den 0.19, AnonymBruker skrev:

Vær så snill og hjelp. Hvis ikke kommer jeg til å legge ut i skogen uten å være forberedt i det hele tatt. 

Anonymkode: 895b2...6d8

Du fremstår som så umoden at du hadde neppe klart deg gjennom den første natten, uansett hvor.

Det finnes mennesker som har klart dette, også kvinner. Men de har hatt en annen tilnærming og gjør det gjerne for å utfordre seg selv for en periode - ikke resten av livet fordi de er "lei av" folk. Og hvorfor skal familien tro du er død? Skal du liksom straffe dem for noe?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sorry Ts , men dette er nok ganske urealistisk. Hadde du vært mann kunne det gått, men en dame klarer seg ikke alene i villmarka. Damer er ganske hjelpesløse uten menn.
Beste du kan gjøre er å finne en "handyman" som kan bli med deg ut i skauen. Han kan bygge hytte, fange vilt, bruke redskaper, og sanke ved, så kan du sitte inne å strikke og høre på Radiohead.

Anonymkode: afee7...d5c

Haha. Trolletitroll. Finnes massevis av kvinner som ville klart seg utmerket alene i skogen. Det er ikke akkurat som om det ville være første gang.

TS; Vær smart, legg en litt mer langvarig slagplan. Lær deg hvilke kunnskaper og utstyr du trenger for å holde deg varm, tørr og trygg under alle slags forhold. Betal ned det du skylder (det er umoralsk å la være, og kan lage store problemer for deg dersom planen feiler). Lær deg om spiselige planter, jakt av smådyr. Skal du ha sau blir det vanskeligere å være nomade. Du vil uansett fremdeles kunne stikke innom sivilisasjonen og dumpsterdive dersom det blir vanskelig å skaffe seg mat. 

Du må ta høyde for sykdom, sult, utstyr som svikter, skiftende vær og en hel haug andre ting. Ta stadig lenger turer avgårde alene for å sjekke kunnskapene og utholdenheten din.

Tro meg, jeg har vært innom tanken mange ganger. Ta et googlesøk på engelsk, og du finner mye nyttig. Ikke bare spring ut i skogen, da er du dømt å feile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk, men dette høres litt ut som en tenåring som har krangla med mamma og pappa og er litt langsikt og sint på hele verden. Og som er fornøyd med å ha bodd hele to uker alene (på en hybel?) uten å ha sett folk annet en i matbutikken. 

Og nå vil du altså flytte ut i skogen, langt vekk fra folk? Jeg gir deg én natt før du kommer angrende tilbake, kald og sulten. 

Å anbefale TS å lære seg jakting blir litt fjollette, når det TS egentlig trenger er noen å prate med. 

Anonymkode: a49a1...c58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎02‎.‎2017 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Godt å se det er flere som tenker på slikt, men har ingen erfaring heller. Liker å være ute og trives best i kjøligere strøk. Kunne godt tenkt meg et sted på grensen mellom canada og USA. 

Sjekk ut denne dokumentaren TS:

 

Anonymkode: 01513...af5

Tenker du på Yukon, som er nærmt Alaska, eller nedre Canada som British colombia eller Ontario? Sistnevnte er jo både varmt og folkerikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På Monday, February 13, 2017 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Jeg er lei av å leve blant mennesker. Jeg ønsker å komme meg vekk og å leve alene i naturen. 

Jeg har ikke så mye erfaring med friluftsliv, men jeg ønsker altså å gjøre dette. Jeg tenker at jeg vil prøve å leve av det jeg sanker i noen dager først, så noen måneder, og så til slutt flytte helt vekk fra sivilisasjonen og leve rett fra det jeg fanger/sanker/lagrer selv. Om det ikke går så får det ende slik som det gjør i filmen "into the wild". Jeg vil heller dø av en naturlig livsstil, enn å leve i et urbant fengsel. 

Jeg trenger tips til hvordan jeg skal trene meg opp til å klare å leve som dette. Jeg kommer til å trenge trening, utstyr og en plan for hvordan jeg skal klare å skaffe mat året rundt. Jeg tenker at det beste er om jeg flytter et sted der det er mulig å drive fiske hele året, og samtidig drive sanking om sommeren/høsten. Det ville nok også være lettest om man kunne holdt høns, og kanskje noe villsau for å variere kosten. Men dette kreve fast bosetting og fór for vinteren, så jeg skjønner at det blir vanskelig i praksis. 

Hvis jeg selger alt jeg har, vil jeg ikke ha noen penger igjen etter å ha dekt inn lån. Hvis jeg velger å selge alt og å stikke av fra lånene vil jeg ha ca. 400.000 kr som jeg kan bruke på å kjøpe en liten hytte, en båt, fiskeutstyr, redskaper, og klær. Jo lenger unna sivilisasjonen jo bedre, så jeg tenker at et lite skur å bo på ved verdens ende ikke vil bli så dyrt. 

En plan B kan være å flytte til ett eller annet komplett øde sted for å gjøre en eller annen jobb som ingen annen vil gjøre. Å bo på et øde skjær i havgapet ville vært perfekt. Jeg trenger ikke mye penger, bare akkurat nok til ikke å sulte i hjel. 

Plan C er å bli uteligger nær en eller annen bygd, slik at jeg kan leve av å samle flasker o.l. Jeg vil helst unngå dette, men jeg skønner at det ikke finnes så mange muligheter om jeg aldri vil snakke med folk igjen. 

Jeg har ikke noe i mot å være ensom, skitten, syk og sulten. 

Jeg tar i mot alle råd jeg kan få. 

Om det har noe å si så er jeg kvinne, 24 år, og har god helse. 

Jeg er også snart utdannet jurist med over middels gode karakterer. Jeg kan jobbe i et år eller to for å spare opp penger, planlegge og handle inn utstyr, hivs det blir nødvendig. 

Takk på forhånd for svar.

 

Anonymkode: 895b2...6d8

Googler du eneboer Sverre Nøkling så ser du at han har levd som eneboer i fjellene i 30 år. Var en tv dokumentar om han for en del år siden. 

Anonymkode: dd0ab...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva skal du gjøre med mensen da? Det blir vel juks å kjøpe inn en sekk med bind/tamponger. Du kan vel ikke bare blø i buksa? Skal du bruke mose eller blader, eller noe? 

Anonymkode: b8ae3...487

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal du gjøre med mensen da? Det blir vel juks å kjøpe inn en sekk med bind/tamponger. Du kan vel ikke bare blø i buksa? Skal du bruke mose eller blader, eller noe? 

Anonymkode: b8ae3...487

Hun har allverdens tid til å sette seg alene i en liten tipi og blø ut slik urbefolkningen gjør:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal du gjøre med mensen da? Det blir vel juks å kjøpe inn en sekk med bind/tamponger. Du kan vel ikke bare blø i buksa? Skal du bruke mose eller blader, eller noe? 

Anonymkode: b8ae3...487

Ho kan jo bruke menskopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...