Gå til innhold

Er det ulovlig å ta abort i utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. Jeg må vel ta mekanisk abort. Og da kan man kanskje lege se det?

Anonymkode: 345c4...203

Du er kommet såpass langt at du må føde det. De kan ikke bare skrape ut et foster på den størrelsen som har fingre/tær osv.

Anonymkode: 9b3f8...999

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Gynekolog se det i ettertid? Og altså bare om jeg samtykker? Hva om man er i utlandet, f.eks midtøsten, trenger man samtykke der også?

Anonymkode: 345c4...203

Ja en gynekolog kan kunne se det

Tror nok du vil få problemer med å få gjennomført en abort i de fleste om ikke alle land i Midtøsten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Ja en gynekolog kan kunne se det

Tror nok du vil få problemer med å få gjennomført en abort i de fleste om ikke alle land i Midtøsten 

Er ikke der nå. Bare lurte, som eksempel. 

Anonymkode: 345c4...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke der nå. Bare lurte, som eksempel. 

Anonymkode: 345c4...203

Siden barnet du har i magen er såpass stort bør du og vurdere muligheten for bortadopsjon, men jo det finnes noen få land hvor du faktisk fremdeles kan få gjennomført lovlig abort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du er så desperat at du nevner abort i midtøsten! Når du ikke har en fysisk eller psykisk grunn til abort, så undrer jeg meg over hva som gjør deg så desperat, om du er ung, har sinte foreldre eller ikke er sammen med barnefar.. Grensen for abortnemda er vel 18 uker, og ut i fra dine beskrivelser så vil aborten bli avvist. Det samme vil vel gjelde sverige lell om de har høyere grense? 

Hvis du seriøst vurderer å dra til midtøsten eller andre land så sjekk for guds skyld helseforsikring og sånt. Har hørt mye dårlig om senabort i utlandet, så tenk litt på at også dette kan få fysiske eller psykiske konsekvenser. Ikke for å skremme deg, men synes denne situasjonen din virker for desperat og lite gjennomtenkt.

Anonymkode: 9b3f8...999

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trist at du er så desperat at du nevner abort i midtøsten! Når du ikke har en fysisk eller psykisk grunn til abort, så undrer jeg meg over hva som gjør deg så desperat, om du er ung, har sinte foreldre eller ikke er sammen med barnefar.. Grensen for abortnemda er vel 18 uker, og ut i fra dine beskrivelser så vil aborten bli avvist. Det samme vil vel gjelde sverige lell om de har høyere grense? 

Hvis du seriøst vurderer å dra til midtøsten eller andre land så sjekk for guds skyld helseforsikring og sånt. Har hørt mye dårlig om senabort i utlandet, så tenk litt på at også dette kan få fysiske eller psykiske konsekvenser. Ikke for å skremme deg, men synes denne situasjonen din virker for desperat og lite gjennomtenkt.

Anonymkode: 9b3f8...999

I enkelte kulturer risikerer kvinnen livet om det kommer frem at hun er gravid utenfor ekteskap. Det er mye som står på spill, og overveielsene er som må tas er det mange i Norge som ikke klarer å sette seg inn i.

TS: Hvis du er oppriktig redd for å bli drept, skal du ikke være bekymret for konsekvensene ved abort, bare få det gjort.

Anonymkode: 63de1...d0a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. Jeg må vel ta mekanisk abort. Og da kan man kanskje lege se det?

Anonymkode: 345c4...203

Mekanisk abort? En Gyn kan se om en kvinne har vært gravid, med vekt på kan.

Anonymkode: 92f46...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

I enkelte kulturer risikerer kvinnen livet om det kommer frem at hun er gravid utenfor ekteskap. Det er mye som står på spill, og overveielsene er som må tas er det mange i Norge som ikke klarer å sette seg inn i.

TS: Hvis du er oppriktig redd for å bli drept, skal du ikke være bekymret for konsekvensene ved abort, bare få det gjort.

Anonymkode: 63de1...d0a

Enig med denne. Som jeg sa tidligere så har leger taushetsplikt, men du er jo ikke 100% garantert at noe info ikke glipper ut. Jeg vil tro det eventuelt kunne skje ved nytt svangerskap. Du kan presisere for lege/jordmor at du ikke ønsker at de deler denne informasjonen.

Anonymkode: 15319...7b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Gynekolog se det i ettertid? Og altså bare om jeg samtykker? Hva om man er i utlandet, f.eks midtøsten, trenger man samtykke der også?

Anonymkode: 345c4...203

Gynekolog kan kanskje se at du muligens har påbegynt et svangerskap tidligere. I Norge har leger taushetsplikt, men dersom du feks er redd for at foreldrene dine skal få vite det hadde jeg nok forsøkt å unngå underlivsundersøkelser hos familielegen i hjemlandet, for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: 3a959...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke legge meg opp i hvorfor, men regner med at du har dine gode grunner. I England kan du ta abort frem til uke 24. Fordi de har en såpass sein frist, regner jeg egentlig med at de har mange reisende som kommer for akkurat det. 

http://www.fpa.org.uk/sites/default/files/abortion-your-questions-answered.pdf Prøv å google deg frem til hvordan det er for reisende. Regner med at du skal klare å finne informasjon om det på internett ett sted. Om det er straffbart i Norge om du kommer tilbake vet jeg ikke, men jeg vil ikke anta det. Jeg har lest om at kvinner reiser til England for en sen abort (vært noen avisartikler om det, disse kan du forresten sikkert med fordel lese), men kan ikke huske at det stor noe om at det skulle være ulovlig. 

Viktig, som en over her nevner, at du har helseforsikringen din i orden. 

Men du, har du noen å snakke med om dette? Noen venninner du kan betro deg til eller noen andre, eller står du oppi dette helt alene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mekanisk abort? En Gyn kan se om en kvinne har vært gravid, med vekt på kan.

Anonymkode: 92f46...b6d

Men gynekologen kan ikke se forskjell på om aborten ble indusert med piller, eller om det var en spontanabort.

Anonymkode: 7c8b4...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men gynekologen kan ikke se forskjell på om aborten ble indusert med piller, eller om det var en spontanabort.

Anonymkode: 7c8b4...c35

Det har jeg heller ikke påstått?

Anonymkode: 92f46...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du ikke venter for lenge og at du finner en løsning snart! Å ta en abort i uke 24 synes jeg er voldsomt, uansett dine grunner.

Anonymkode: 9b3f8...999

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar abort i utlandet må du i så fall betale selv,  vet ikke hva det kan koste,  og du må bortforklare reisen din. 

Dersom grunnen til at du er desperat er at du risikerer vold eller drap om familie eller kommende ektemann finner det ut, burde du kunne få hjelp og beskyttelse fea det offentlige. Mulig det også kan være en tungtveiende grunn til å få innvilget senabort. Men det vet jeg ikke. 

Høres ut som du er i en veldig vanskelig situasjon. Håper det går bra med deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Thyra skrev:

Om du tar abort i utlandet må du i så fall betale selv,  vet ikke hva det kan koste,  og du må bortforklare reisen din. 

Dersom grunnen til at du er desperat er at du risikerer vold eller drap om familie eller kommende ektemann finner det ut, burde du kunne få hjelp og beskyttelse fea det offentlige. Mulig det også kan være en tungtveiende grunn til å få innvilget senabort. Men det vet jeg ikke. 

Høres ut som du er i en veldig vanskelig situasjon. Håper det går bra med deg. 

Et kjapt søk og prisen ligger på £1,000-2,000 for en privat abort etter uke 14. Reise og opphold kommer selvfølgelig i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg heller ikke påstått?

Anonymkode: 92f46...b6d

Nei. Var meningen å utdype svaret ditt overfor TS, ikke å påstå at du tok feil.

Anonymkode: 7c8b4...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 17 uker... Jeg er verken fysisk eller psykisk syk. Men vet det er mulig. Kanskje jeg skal spørre.

Vet dere om foreldre eller andre i ettertid kan finne ut at jeg har tatt abort? Eller vil det kunne være min privatsak?

Anonymkode: 345c4...203

Jeg ville fortet meg å søke senabort SNAREST! Tror du får det innvilget før uke 18. Etter det er det vanskeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke senabort i norge, hvis ikke det går må du reise til england. 

Det er ikke straffbart, men du må betale det selv 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2017 den 1.25, AnonymBruker skrev:

Grensen for abortnemda er vel 18 uker, 

Anonymkode: 9b3f8...999

Ved tungtveiende grunner kan man i Norge få innvilget svangerskapsavbrudd frem til uke 21+6 ble vi fortalt på Haukeland for kort tid siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...