Gå til innhold

Må fersk fisk fryses for bruk i sushi eller ceviche?


Gjest Sisti

Anbefalte innlegg

Skal lage ceviche til helgen. Bør jeg kjøpe ferskest mulig fisk onsdag, fryse i minst ett døgn, eller kjøpe ferskest mulig fisk dagen jeg skal ha det? For laksen tenkte jeg å bruke Salma, så den er vel trygg uten frysing og fåes uansett ikke dagsfersk, men hva med torsk eller kveite? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør kjøpe fisk godkjent for sushi. (finnes sushi-torsk)

Eventuelt sikre deg at leverandøren din er dønn sikker på at fisken ikke inneholder parasitter. Det åpenbare problemet her er at du ikke er i stand til å vurdere kvaliteten på behandlingsmåten til en fisk du får ferdig pakket i kjøledisken. Da gjennstår alternativ 2 (som er et dårligere alternativ): fryse ned fisken til under det temperaturpunkt der alle parasitter er garantert døde i den tidsperiode som trengs.

 

Du må uansett opplyse eventuelle gjester om at det kan være parasitter i fisken. For den sjansen er reell.

Anonymkode: b9aa3...35e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kjøpe fisk godkjent for sushi. (finnes sushi-torsk)

Eventuelt sikre deg at leverandøren din er dønn sikker på at fisken ikke inneholder parasitter. Det åpenbare problemet her er at du ikke er i stand til å vurdere kvaliteten på behandlingsmåten til en fisk du får ferdig pakket i kjøledisken. Da gjennstår alternativ 2 (som er et dårligere alternativ): fryse ned fisken til under det temperaturpunkt der alle parasitter er garantert døde i den tidsperiode som trengs.

 

Du må uansett opplyse eventuelle gjester om at det kan være parasitter i fisken. For den sjansen er reell.

Anonymkode: b9aa3...35e

Kan man ikke bare ta en ormekur etterpå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kjøpe fisk godkjent for sushi. (finnes sushi-torsk)

Eventuelt sikre deg at leverandøren din er dønn sikker på at fisken ikke inneholder parasitter. Det åpenbare problemet her er at du ikke er i stand til å vurdere kvaliteten på behandlingsmåten til en fisk du får ferdig pakket i kjøledisken. Da gjennstår alternativ 2 (som er et dårligere alternativ): fryse ned fisken til under det temperaturpunkt der alle parasitter er garantert døde i den tidsperiode som trengs.

 

Du må uansett opplyse eventuelle gjester om at det kan være parasitter i fisken. For den sjansen er reell.

Anonymkode: b9aa3...35e

Så vidt jeg greide å finne nå anbefaler produsentene av sushitorsk å fryse fisken først. Blir fisken mye dårligere da? Bare lurer om jeg heller skal gå for kun laks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salma kan som du sier spises slik den er. Ang torsk, hadde jeg forhørt meg med de i fiskedisken. De vet sånt :) 

Anonymkode: 83df7...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva du selv velger bestemmer du selv. Men alle som server sushi på matsteder er pliktet å fryse fisken i 24 timer før bruk. Det dessuten påvist kveis i salmalaks.

Anonymkode: 948bd...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å prate med butikken, om hvilken dag fisken kommer inn. Da kjøper jeg fisken den dagen, og fryser den. Det gjør jeg alltid da jeg lager sushi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ett døgn i fryser er ikke nok for å fjerne parasitter.
Fisken skal ha en kjernetemperatur på -20 grader i 24 timer, noe som vanligvis tilsier at fisken bør ligge i hjemmefryser i to døgn.
Dette gjelder all fisk utenom norsk oppdrettslaks. Selv om det er påvist kveis på norsk oppdrettslaks, så er denne fortsatt ansett som trygg å spise uten frysing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aldri fryser salma laks og har aldri hatt noe problemer.  

Anonymkode: d2fe6...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2017 den 12.31, amativeReflection skrev:

Kan man ikke bare ta en ormekur etterpå?

Nei

Anonymkode: 14c5a...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...