Gå til innhold

En historie om da Kjetil og konen fikk Barnevernet på døren :-)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 6.2.2017 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Det var trist å høre at voksen og barn har opplevd dette, og at dere ikke fikk den hjelpen dere/barnet hadde behov for.  Jeg har selv nær familie med en veldig lignende opplevelse, men hvor barnet som hadde behov fikk oppfølging gjennom offentlig helsevesen.

Jeg oppfatter allikevel en slik situasjon som veldig annerledes i forhold til å melde bekymring til barnevernet. Det er stor forskjell på å få panikk fordi noe slikt skjer, og på å bli så sinna for noe et barn har gjort - at man skader seg selv foran øynene til barnet. Da blir det mer et spørsmål om det er et engangstilfelle eller om vedkommende stadig mister besinnelsen og gjør barnet utrygt.

Anonymkode: a94d7...e35

Vi fikk hjelp, men måtte ta det privat.

 

Anonymkode: 6999a...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Flott at Norge har Barnevern! Tenk på alle de som ikke har...😢

Anonymkode: 40702...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/31/2017 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Kjetil Schander Luhr og hans kone fikk Barnevernet på døren. De var (og er) en ressurssterk familie med gode jobber, fin bolig og "alt på stell". Hør "Salongen", nr. 5. 

https://radio.nrk.no/serie/salongen/mktr02026416/17-06-2016#t=40m4s

De har to barn, 3 og 5 år, som går i barnehage.

Barnevernet opprettet en undersøkelsessak fordi pappaen i familien erfarte en ulykke og måtte på sykehuset/Legevakten.Han fortalte legen hva som hadde skjedd - og da kom Barnevernet på døren! Barnevernet mottok en bekymringsmelding sendt "av rutine".

Barnevernet innhentet informasjon fra barnehagen - men alt var bra. Familien synes det bør bli mer åpenhet i samfunnet omkring familier som uskyldig blir utsatt for undersøkelsessak.Dette fordi det er meget belastende, sa barnas pappa. Men barnas mamma sa at "hvis dette erprisen vi må betale for å ha et Barnevern så er det verdt det". :  - ) 

Anonymkode: 40702...119

Skulle ikke forundre meg om dette er en av de typiske barnefamilier som skjuler godt hvordan ting egentlig er. 

Barnevernet kan desverre ikke spionere og plukker da ikke opp slike som lurer barnevernet. 

Hva vet vi....

Anonymkode: 66386...d6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ikke forundre meg om dette er en av de typiske barnefamilier som skjuler godt hvordan ting egentlig er. 

Barnevernet kan desverre ikke spionere og plukker da ikke opp slike som lurer barnevernet. 

Hva vet vi....

Anonymkode: 66386...d6b

Jeg kjenner denne familien veldig godt, og vet med 100% sikkerhet at de ikke skjuler noe :)

Anonymkode: 68855...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2017 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også en veldig positiv innstilling til barnevernet helt til de hadde en sak i barnehagen jeg jobber i. Har aldri vært så skremt og sjokkert før over voksne profesjonelle noensinne. Det var surrealistisk og absurd og tragisk på mange plan. De lyttet ikke til oss i barnehagen, ikke til helsesøter, ikke til fastlege men valgte å stole fullt og fast på en melding uten hold i virkeligheten fra en 3. person som ikke kjente familien men som hadde sett at det var lys midt på natta og at et av barna så tv i stua. Barna ble faktisk plassert ut av hjemmet i 4 mnd før de fikk komme hjem og saken henlagt. Det er utrolig traumatisk for barn å bli hentet ut av det blå og kjørt til fremmede og så få treffe foreldrene 4 ganger 3 timer hver gang før de blir sendt hjem igjen. Det var noen traumatiserte mistenksomme barn som kom tilbake til barnehagen som var redde hver gang det kom noen ukjente for enn om de skulle hente dem igjen.Å få sin grunnleggende trygghet ødelagt på denne måten preger barn i årevis.

Derfor mener jeg at barnevernet må være litt mer varsomme i denne typen saker hvor mishandling/vold er et tema for det er ingen akuttsituasjon om et barn sniker seg opp om natta for å se Brannmann Sam. Huset er plassert slik i forhold til innsyn at vedkommende som observerte må ha gått helt inn til huset, gjennom hagen og gått opp på terassen for å kunne se noe som helst og det er mer bekymringsverdig egentlig.

Anonymkode: fe0ae...73e

Hvordan i all verden kan du som bhgansatt vite at alt bv satt på av informasjon som ikke var positiv var en melding. Hva vet du om hva barna fortalte, hva observasjoner viste, hva legejournaler sa? 

Anonymkode: a5525...04e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, slagelse skrev:

Saklig begrunnelse - på forhånd takk! 

Hvorfor gjentar du dette i hvert jævla innlegg du skriver? Saklig begrunnelse - på forhånd takk!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, slagelse skrev:

Saklig begrunnelse - på forhånd takk! 

På forhånd begrunnelse - saklig takk!
Takk på saklig forhånd - begrunnelse!
Begrunnelse på forhånd - Takk saklig!
Takk på begrunnelse - Saklig forhånd!

Takk.

Anonymkode: 2c52a...a31

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2017 den 9.09, Arkana skrev:

Inntil du kan komme med dokumentasjon på en slik påstand er dette ren svada. 

Dette er det forsket grundig på, og et kjapt googlesøk vil vise at det hun over deg sa stemmer. 

For øvrig synes jeg det er svært underlig at ikke flere er kritiske til barnevernets risikofaktorskjema som de bruker i undersøkelsesøyemed. Her får man "plusspoeng" og skårer høyere på beskyttelsesfaktorer i familien hvis man er religiøst troende.

For meg som er ateist fremstår det å ha dette som et kriterie i en slik evaluering som helt absurd.

Anonymkode: d8913...a58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, jabx skrev:

Hvorfor gjentar du dette i hvert jævla innlegg du skriver? Saklig begrunnelse - på forhånd takk!

Da kan vi konkludere med at du ikke vil svare eller gi en saklig begrunnelse på dette. Da skal du ikke beskylde andre for å komme med falske historier, ei heller påstå at det andre sier er irrelevant når de kritiserer Barnevernet :). Minner høflig på at når man har erfaring med Barnevernet, så er dette opplevelser som er relevant og troverdig - selv om du ikke måtte like det. God natt :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2017 den 13.48, AnonymBruker skrev:

Merkelig at de ikke sendte en melding på oss da når flere av våre barn opplevde at en person døde rett foran øynene deres (hjerteinfarkt) og en mor som var helt hysterisk og hylte og skrek til de i nødtelefonen imenst hun utførte førstehjelp.

Vi måtte selv sørge for at de av ungene som trengte psykologhjelp i ettertid fikk det, samt selv betale siden vi var pent nødt til å gå privat (var 6-9 mnd ventetid om vi skulle gått offentlig)

 

Skriver anonymt for å unngå gjenkjenning 

Anonymkode: 6999a...21e

Men det der er ingen barnevernssak, men en sak for det psykososiale kriseteamet i kommunen. Barnevernstjenesten (BVT) kommer kun inn i bildet akutt rett etter dødsfall når dødsfallet/-ene innebærer at barnet ikke har noen foresatte lenger.

Og ja, det er endeløse køer for behandling hos BUP. Men det har heller ingenting med BVT å gjøre. Selv om BVT hadde kommet inn med hjelpetiltak hos dere fordi den gjenlevende voksne ikke klarte å ta vare på barna på en forsvarlig måte, hadde det vært like lange behandlingskøer. Og BVT hadde ikke betalt for privat psykolog, om det er det du tror.

Om noen sviktet i deres sak, så er det i så fall fastlege og helsesøster, som skulle tilbudt dere at barnet fikk snakket ut om det som hadde skjedd raskt etter hendelsen, og også vært tydelig på at dere når som helst i årene som fulgte kunne bestille time til denne type oppfølging hos dem.

Anonymkode: ace1a...1e5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner denne familien veldig godt, og vet med 100% sikkerhet at de ikke skjuler noe :)

Anonymkode: 68855...bd1

Jeg hat en god bekjent som jobber som barnevernskonsulent og hun sier at folk blir så overrasket når hun sier at mange saker er system-rutinemessige meldinger de må sjekke (automatisk), som hvis mor eller far har kjørt bil med promille, eller info rutinemessig fra politi, sykehus, lege, tannlege, etc. Mange av de blir henlagt etter at bv har kontaktet foreldrene (misforståelser, etc.).

Hun sier også at de er i kontakt med mange "vanlige", ressurssterke og oppegående mennesker som har vært borte i en utfordrende situasjon der og da.

Anonymkode: 40702...119

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ikke forundre meg om dette er en av de typiske barnefamilier som skjuler godt hvordan ting egentlig er. 

Barnevernet kan desverre ikke spionere og plukker da ikke opp slike som lurer barnevernet. 

Hva vet vi....

Anonymkode: 66386...d6b

Her spekulerer du og bedriver hatsk ryktespredning. Det er ikke lov.

Anonymkode: 40702...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det forsket grundig på, og et kjapt googlesøk vil vise at det hun over deg sa stemmer. 

For øvrig synes jeg det er svært underlig at ikke flere er kritiske til barnevernets risikofaktorskjema som de bruker i undersøkelsesøyemed. Her får man "plusspoeng" og skårer høyere på beskyttelsesfaktorer i familien hvis man er religiøst troende.

For meg som er ateist fremstår det å ha dette som et kriterie i en slik evaluering som helt absurd.

Anonymkode: d8913...a58

Det er mange som er kritiske, som samtidig er glad for at vi har ett barnevern.

Men de drukner imellom de som er fullstendig anti-barnevern og de som mener barnevernet aldri gjør noe feil.

Anonymkode: a113a...c71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2017 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også en veldig positiv innstilling til barnevernet helt til de hadde en sak i barnehagen jeg jobber i. Har aldri vært så skremt og sjokkert før over voksne profesjonelle noensinne. Det var surrealistisk og absurd og tragisk på mange plan. De lyttet ikke til oss i barnehagen, ikke til helsesøter, ikke til fastlege men valgte å stole fullt og fast på en melding uten hold i virkeligheten fra en 3. person som ikke kjente familien men som hadde sett at det var lys midt på natta og at et av barna så tv i stua. Barna ble faktisk plassert ut av hjemmet i 4 mnd før de fikk komme hjem og saken henlagt. Det er utrolig traumatisk for barn å bli hentet ut av det blå og kjørt til fremmede og så få treffe foreldrene 4 ganger 3 timer hver gang før de blir sendt hjem igjen. Det var noen traumatiserte mistenksomme barn som kom tilbake til barnehagen som var redde hver gang det kom noen ukjente for enn om de skulle hente dem igjen.Å få sin grunnleggende trygghet ødelagt på denne måten preger barn i årevis.

Derfor mener jeg at barnevernet må være litt mer varsomme i denne typen saker hvor mishandling/vold er et tema for det er ingen akuttsituasjon om et barn sniker seg opp om natta for å se Brannmann Sam. Huset er plassert slik i forhold til innsyn at vedkommende som observerte må ha gått helt inn til huset, gjennom hagen og gått opp på terassen for å kunne se noe som helst og det er mer bekymringsverdig egentlig.

Anonymkode: fe0ae...73e

Husk at BV har taushetsplikt. Kanskje det var flere ting som dukket opp under undersøkelsen? 

Anonymkode: 1b95c...24e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, slagelse skrev:

Da kan vi konkludere med at du ikke vil svare eller gi en saklig begrunnelse på dette. Da skal du ikke beskylde andre for å komme med falske historier, ei heller påstå at det andre sier er irrelevant når de kritiserer Barnevernet :). Minner høflig på at når man har erfaring med Barnevernet, så er dette opplevelser som er relevant og troverdig - selv om du ikke måtte like det. God natt :)

Helt riktig, jeg kommer ikke til å vare på irrelevante, villedende, uærlige osv. "spørsmål" som du hele tiden kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, jabx skrev:

Helt riktig, jeg kommer ikke til å vare på irrelevante, villedende, uærlige osv. "spørsmål" som du hele tiden kommer med.

Der beviste du igjen mitt poeng :). Alle som forteller sin historie blir beskyldt for å være uærlig og villedende. De blir beskyldt for propaganda, skremselspropaganda, løgnpropaganda, svada og for å komme med irrelevante historier. Syns du at det er en respektabel oppførsel overfor de som har opplevd maktmisbruk fra offentlig etat? Jeg forventer din saklige begrunnelse - på forhånd takk!

Endret av slagelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@jabx

De kampene jeg måtte utkjempe når jeg var et barn og frem til jeg ble en voksen mann har vært store. Jeg kjempet for mitt eget liv. Sånn er det for bv ofre som barn, foreldre og øvrig familie. De kjemper for livet og sin livskvalitet når Barnevernet svikter dem og splitter opp deres familier uten grunn. Jeg ble tatt uten grunn. Jeg vet allerede at du kommer til å si at dette er irrelevant, løgn osv. Jeg bryr meg ikke om det :). Jeg har såpass med erfaring og opplevelser i livet at det preller av meg :). Jeg er stolt av den gutten jeg var og hvor sterk jeg var. Barnevernet var rasende og provosert over min personlighet. Grunnen var såre enkel: Jeg ga aldri opp. Jeg ga meg aldri. Til slutt måtte Barnevernet gi tapt. Derfor er ikke meningsmotstandere på et forum noen ting opp mot hvilken kamp jeg har måttet utkjempe og erfare. I dag er jeg en voksen mann og lever et nydelig liv. Jeg er stolt av hva jeg er blitt :). Jeg kan ikke si at jeg setter pris på alt jeg måtte gjennomgå, men jeg setter pris på hvordan jeg håndterte det og kom ut av det. Motgang gjør sterk. Og når man opplever å måtte kjempe mot maktapparater så finner man ut av hvordan det fungerer innad. Slik er det og det blir enda tydeligere når man leser dokumentene i etterkant. Det jeg er mest stolt av er at jeg vant mot Barnevernet til slutt og at jeg ble kvitt dem :). Det sikret livskvaliteten min og kanskje reddet det livet mitt :)

Jeg håper at du en gang kommer til å innse hvor feil du har tatt av bv ofre. Jeg regner ikke med at det skjer nå. Jeg er uansett en evig optimist :). Derfor ser jeg muligheter fremfor begrensninger. Hvis du er en som jobber i Barnevernet, så er det slik at barna fortjener å bli hørt. I norsk lov sies det at barna skal bli hørt fra de kan gjøre seg opp enkle meninger og formulere enkle setninger. Deretter skal deres mening ilegges betydelig vekt fra de er 12 år gamle.
https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Barns_rett_til_a_bli_hort/

Uansett hva som skjer fremover, så må du regne med at barn og voksne kritiserer Barnevernet for hvordan de håndterer sakene med dem. Det er en del av livet når man blir utsatt for maktmisbruk. Det skal ikke ignoreres, men gripes an og bli håndtert på rett måte. :)  De skyldige skal stilles til ansvar, ikke ties ned. :) 

Endret av slagelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, slagelse skrev:

@jabx

De kampene jeg måtte utkjempe når jeg var et barn og frem til jeg ble en voksen mann har vært store. Jeg kjempet for mitt eget liv. Sånn er det for bv ofre som barn, foreldre og øvrig familie. De kjemper for livet og sin livskvalitet når Barnevernet svikter dem og splitter opp deres familier uten grunn. Jeg ble tatt uten grunn. Jeg vet allerede at du kommer til å si at dette er irrelevant, løgn osv. Jeg bryr meg ikke om det :). Jeg har såpass med erfaring og opplevelser i livet at det preller av meg :). Jeg er stolt av den gutten jeg var og hvor sterk jeg var. Barnevernet var rasende og provosert over min personlighet. Grunnen var såre enkel: Jeg ga aldri opp. Jeg ga meg aldri. Til slutt måtte Barnevernet gi tapt. Derfor er ikke meningsmotstandere på et forum noen ting opp mot hvilken kamp jeg har måttet utkjempe og erfare. I dag er jeg en voksen mann og lever et nydelig liv. Jeg er stolt av hva jeg er blitt :). Jeg kan ikke si at jeg setter pris på alt jeg måtte gjennomgå, men jeg setter pris på hvordan jeg håndterte det og kom ut av det. Motgang gjør sterk. Og når man opplever å måtte kjempe mot maktapparater så finner man ut av hvordan det fungerer innad. Slik er det og det blir enda tydeligere når man leser dokumentene i etterkant. Det jeg er mest stolt av er at jeg vant mot Barnevernet til slutt og at jeg ble kvitt dem :). Det sikret livskvaliteten min og kanskje reddet det livet mitt :)

Jeg håper at du en gang kommer til å innse hvor feil du har tatt av bv ofre. Jeg regner ikke med at det skjer nå. Jeg er uansett en evig optimist :). Derfor ser jeg muligheter fremfor begrensninger. Hvis du er en som jobber i Barnevernet, så er det slik at barna fortjener å bli hørt. I norsk lov sies det at barna skal bli hørt fra de kan gjøre seg opp enkle meninger og formulere enkle setninger. Deretter skal deres mening ilegges betydelig vekt fra de er 12 år gamle.
https://www.bufdir.no/Familie/mekling/Barns_rett_til_a_bli_hort/

Uansett hva som skjer fremover, så må du regne med at barn og voksne kritiserer Barnevernet for hvordan de håndterer sakene med dem. Det er en del av livet når man blir utsatt for maktmisbruk. Det skal ikke ignoreres, men gripes an og bli håndtert på rett måte. :)  De skyldige skal stilles til ansvar, ikke ties ned. :) 

Når du er en som har erfart barnevern SOM BARN SELV og forteller om at du måtte kjempe og ble ikke hørt så er det verdt å lytte til for alle.

Det er synd og trist og høre om andre det ikke går bra med.

Anonymkode: 40702...119

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...