Gå til innhold

Dårlig vin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har klaget på vin noen gang?

Jeg har nå to ganger kjøpt vin hos polet som ikke virker god...Vinen virker litt "sprudlende" selv om der hverken er en musserende eller perlende vin, og litt sur. Jeg har smakt en del rødvin så har noe peiling, men er ingen sommelier. Når jeg googlet litt rundt så jeg at vinens "symptomer" var typiske for vin som er blitt dårlig - dvs. som ikke er korket skikkelig. 

Det som er veldig frustrerende er at takket være vårt norske system er det heller ikke slik at du kan stikke ned å kjøpe en ny flaske når som helst. Dersom du har invitert til middag eller et glass og får en dårlig flaske må du simpelthen sørge for å ha kjøpt inn flere ulike flasker og håpe neste er bedre, dersom den du åpner er dårlig. 

I tillegg til det er jo vinen ikke billig her til lands akkurat. 

Jeg tenker nå å sende en epost. Har noen erfaring med dette? 

Anonymkode: 8ffce...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp 18 flasker da, lever dem tilbake dagen etter (de du ikke drikker). Polet tar i mot retur på alt annet en brennevin, fantastisk for fester og slikt. Bare kjøp tre ganger så mye vin som du trenger og lever tilbake overskuddet.

Selvsagt tar de i mot retur på dårlig vin.

Å sende epost virker tungvindt, bare lever dritten tilbake.

De har også våt pose garanti, så hvis du snubler og knuser flasken får du en ny. Polet er ypperlig på service. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Kjøp 18 flasker da, lever dem tilbake dagen etter (de du ikke drikker). Polet tar i mot retur på alt annet en brennevin, fantastisk for fester og slikt. Bare kjøp tre ganger så mye vin som du trenger og lever tilbake overskuddet.

Selvsagt tar de i mot retur på dårlig vin.

Å sende epost virker tungvindt, bare lever dritten tilbake.

De har også våt pose garanti, så hvis du snubler og knuser flasken får du en ny. Polet er ypperlig på service. 

Var virkelig ikke klar over denne servicen...

Men det er jo et problem for vin som er drukket...Jeg har opplevd å kjøpe dårlig vin og venninnen min er litt "vel, om det er alt vi har...", så er det bare å drikke den. Kan vel ikke kreve for tom flaske, men er jo håpløst at man har betalt litt for en middelmådig opplevelse.

Anonymkode: 8ffce...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var virkelig ikke klar over denne servicen...

Men det er jo et problem for vin som er drukket...Jeg har opplevd å kjøpe dårlig vin og venninnen min er litt "vel, om det er alt vi har...", så er det bare å drikke den. Kan vel ikke kreve for tom flaske, men er jo håpløst at man har betalt litt for en middelmådig opplevelse.

Anonymkode: 8ffce...378

Det er vel ikke verre enn å kjøpe seg et lite vinskap og fylle det med 46 flasker vin og så har man det man trenger?

Skjønner ikke hvordan folk kan mangle vin, du får mange OK flasker for 2-400 kroner, koster nesten ingenting å bygge opp et lager på en femti flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det er vel ikke verre enn å kjøpe seg et lite vinskap og fylle det med 46 flasker vin og så har man det man trenger?

Skjønner ikke hvordan folk kan mangle vin, du får mange OK flasker for 2-400 kroner, koster nesten ingenting å bygge opp et lager på en femti flasker.

Vil ikke si man får "mange" ok flasker for 200-400 kroner nei...

Anonymkode: 8ffce...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke si man får "mange" ok flasker for 200-400 kroner nei...

Anonymkode: 8ffce...378

Det var prisen per flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Det var prisen per flaske.

Vel jeg har ikke plass til en vinkjeller ei heller tid til å handle hele tiden.

Og her var det snakk om at jeg tok med en flaske til en venninne som ikke selv hadde et lager - jeg bærer ikke et utall flasker over for en venninnekveld. 

Poenget mitt er at med denne forbannede rigide politikken vi har rundt alkohol - som tar stolthet i å opprettholde kvalitet - så skal man regne med å få gode varer. 

Anonymkode: 8ffce...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel jeg har ikke plass til en vinkjeller ei heller tid til å handle hele tiden.

Og her var det snakk om at jeg tok med en flaske til en venninne som ikke selv hadde et lager - jeg bærer ikke et utall flasker over for en venninnekveld. 

Poenget mitt er at med denne forbannede rigide politikken vi har rundt alkohol - som tar stolthet i å opprettholde kvalitet - så skal man regne med å få gode varer. 

Anonymkode: 8ffce...378

Målet med politikken er ikke å opprettholde kvalitet. Polet er langt under pari hvis du sammenligner med andre land. Både når det kommer til service og utvalg. 

Edit: Hvordan mener du de skal magisk kontrollere en forseglet flaske? 

Endret av amativeReflection
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken vin var det? Hvis den bobler uten at den skal kan det være ettergjæring, det kan du jo klage på. Feil i produksjonen kan skje uavhengig av alkoholpolitikken i landet vinen drikkes i :Ptror du bare du har vært litt uheldig. Jo du kan sikkert klage på tom flaske, de fleste ville slått den ut, ikke spart på vinen til polet åpnet på mandag også kjørt rundt med en åpen vinflaske?

Anonymkode: 1a33c...610

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Har klaget mange ganger, både på polet og restaurant. Overhodet ikke noe problem. Dersom noe virker rart med vinen, er det som regel noe galt. Bare å ta det på retur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drikker jevnlig vin til middagene i helgene, og det skjer relativt ofte at det er flaskefeil på den - feks korket vin, eller at vinen på andre måter ikke smaker og oppfører seg som den skal. Med litt erfaring kjenner man kjapt at vinen har feil.

Det man da gjør er å returnere vinen til polet og få pengene igjen, evt ny vin. I vårt tilfelle er flasken som regel da nesten full, men jeg vil tro det heller ikke er noe problem om den er nærmest tom. Hvis man er fire til en middag og sjenker vin til alle før man oppdager feilen vil jo flasken man returnerer være bortimot tom, feks.

Polet sjekker vinen man returnerer, og har aldri protestert mot retur i våre tilfeller, i hvert fall. 

Vi har alltid noen få vinflasker ekstra i forhold til det vi trenger i hus, særlig om vi planlegger en ekstra god middag som det er synd å mangle vin til, eller hvis det feks er jul eller påske og flere dager med stengt pol. Det er naturlig at vin får flaskefeil, les mer her: https://www.vinmonopolet.no/vinfeil

Anonymkode: 6af65...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2017 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Vel jeg har ikke plass til en vinkjeller ei heller tid til å handle hele tiden.

Og her var det snakk om at jeg tok med en flaske til en venninne som ikke selv hadde et lager - jeg bærer ikke et utall flasker over for en venninnekveld. 

Poenget mitt er at med denne forbannede rigide politikken vi har rundt alkohol - som tar stolthet i å opprettholde kvalitet - så skal man regne med å få gode varer. 

Anonymkode: 8ffce...378

Jeg leser ut fra dette at du veldig gjerne vil bruke det som har skjedd deg som en anledning til å få kritisere monopolordningen. Men dette har ikke noe med vinmonopolet å gjøre, det er slik vin med kork fungerer!

1 av 11 flasker med naturkork har feil, og det må man være inneforstått med at man risikerer når man kjøper vin. Det er derfor vinsamlere kjøper en eske eller to hver gang de kjøper noe til samlingen- de tar høyde for at det kanskje vil være noe galt med noen av flaskene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om man blir anbefalt en vin på restaurant og man ikke liker vinen. Man får jo smake litt før man sier ja takk, men er det dårlig folkeskikk å si nei takk? Jeg fikk høre at så lenge det ikke er noe feil med vinen skal man ikke gjøre det. Jeg sa nei takk en gang og kelneren ble irritert og viste det tydelig. Jeg fikk forferdelig dårlig service resten av kvelden. Det var direkte utrivelig å sitte der. Naturlig nok har jeg aldri gått tilbake og jeg har aldri anbefalt stedet til noen. Var jeg bare dum og uvitende, eller var dette greit?

Anonymkode: b8265...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om man blir anbefalt en vin på restaurant og man ikke liker vinen. Man får jo smake litt før man sier ja takk, men er det dårlig folkeskikk å si nei takk? Jeg fikk høre at så lenge det ikke er noe feil med vinen skal man ikke gjøre det. Jeg sa nei takk en gang og kelneren ble irritert og viste det tydelig. Jeg fikk forferdelig dårlig service resten av kvelden. Det var direkte utrivelig å sitte der. Naturlig nok har jeg aldri gått tilbake og jeg har aldri anbefalt stedet til noen. Var jeg bare dum og uvitende, eller var dette greit?

Anonymkode: b8265...4b0

Ja, det er uhøflig å si at man ikke liker vinen. Du har jo valgt den selv. Du får ikke smake for å se om du liker den som sådan, men for å sjekke at det ikke er noen feil med den.

Man sender jo ikke tilbake mat man har bestilt men finner ut at man ikke liker heller. Dvs hvis fisken er rå eller biffen svidd kan man gjøre det, da er den ødelagt. På samme måte kan man si nei til ødelagt vin, men ikke helt fin vin som man bare ikke likte så godt likevel.

Anonymkode: 6af65...9a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har bestilt en flaske vin og de heller litt i glasset ditt er det bare for å sjekke at det ikke er noe galt med den. Du skal ikke sende den tilbake fordi den ikke passet smaken din, og uansett kan du egentlig ikke vite om du liker vinen ut fra en slurk - den første smaken er et sjokk for munnen så du må dømme etter et par slurker. Hvis det er vin som selges som glass derimot, kan det noen ganger hende du får en liten "smaksprøve" 

Anonymkode: 1a33c...610

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva om man blir anbefalt en vin på restaurant og man ikke liker vinen. Man får jo smake litt før man sier ja takk, men er det dårlig folkeskikk å si nei takk? Jeg fikk høre at så lenge det ikke er noe feil med vinen skal man ikke gjøre det. Jeg sa nei takk en gang og kelneren ble irritert og viste det tydelig. Jeg fikk forferdelig dårlig service resten av kvelden. Det var direkte utrivelig å sitte der. Naturlig nok har jeg aldri gått tilbake og jeg har aldri anbefalt stedet til noen. Var jeg bare dum og uvitende, eller var dette greit?

Anonymkode: b8265...4b0

Tradisjonelt sett er poenget med å få smake vinen på restaurant før de serverer, at du kan kontrollere at den ikke er korket. Noen steder yter også den servicen at du kan ombestemme deg etter å ha smakt, men da har de gjerne presisert noe som at "du kan jo smake og se om du liker den" eller noe slikt. Jeg har vært borti at man får smaksprøve selv om de åpner en helt ny flaske, hvis du ikke vil ha den kan de som regel selge resten på glass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.1.2017 den 23.03, AnonymBruker skrev:

Var virkelig ikke klar over denne servicen...

Men det er jo et problem for vin som er drukket...Jeg har opplevd å kjøpe dårlig vin og venninnen min er litt "vel, om det er alt vi har...", så er det bare å drikke den. Kan vel ikke kreve for tom flaske, men er jo håpløst at man har betalt litt for en middelmådig opplevelse.

Anonymkode: 8ffce...378

Jeg gjorde det med en dårlig sjampis. Jeg vurderte å dra tilbake med innholdet, men man får jo ikke lukket en sjampisflaske som man har åpnet, så jeg helte ut innholdet og kom med korken og tom flaske og klaget. Ikke noe problem. Det var tydelig at den var dårlig da, vinen hadde trukket godt opp i korken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...