Gå til innhold

Prevensjon etter de fylte 45


Anastasha

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på hva folk mener og vet om hvilken prevensjon det er best å bruke etter at man har fylt 45 år.

Er det fortsatt riktig at det ikke anbefales å bruke p-pille i denne alderen?

Er da p-sprøyte eller spiral det mest aktuelle å bruke?

Vennlig hilsen en som ikke har hatt et aktivt sexliv på en stund og ikke helt har oppdatert seg på dette området.

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med sterilisering? Jeg fikk gjort det da jeg var i førtiårene. Siden jeg likevel måtte opereres for cyster på eggstokkene så ba jeg om sterilisering samtidig. Slapp til og med å betale ekstra ettersom de var i rett område og kuttet allerede. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du skriver TS så er det kondom som er best. Beskytter mot sykdom og uønsket graviditet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro minipille, p-ring, sprøyte eller stav kan funke for deg ja :) Hør med fastlegen din du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anastasha skrev:

Hei.

Jeg lurte på hva folk mener og vet om hvilken prevensjon det er best å bruke etter at man har fylt 45 år.

Er det fortsatt riktig at det ikke anbefales å bruke p-pille i denne alderen?

Er da p-sprøyte eller spiral det mest aktuelle å bruke?

Vennlig hilsen en som ikke har hatt et aktivt sexliv på en stund og ikke helt har oppdatert seg på dette området.

A

Der er ikke noe standarsvar på spørsmålet, det er en vurderingssak pasient og lege gjør sammen. Hele helsetilstanden din er avgjørende for prevensjonsvalg, enten du er 16 eller 46. 

Anonymkode: 61135...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt menstruerer vil jeg anbefale deg å prøve hormonspiral. De fleste opplever at mensen forsvinner helt, sånn at du også vil slippe uregelmessige blødninger i forbindelse med overgangsalder, og dessuten sies den å lette generelle overgangsplager generelt. Jeg er selv 50, har brukt hormonspiral i 15 år. Like lenge har jeg sluppet unna mensen, og jeg har ikke merket noe til plager i forbindelse med overgangsalder (aner ikke engang om jeg er i den fasen).

Anonymkode: 6f6a3...8f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir 44 år i år. Jeg ble satt på p-piller av gynekologen min i fjor høst.. Spiral var ikke diskutert en gang. For det står i papirene mine fra legen at jeg ikke ønsker det. P-sprøyte fikk jeg også spørsmål fra legen min. Takket nei takk til det å.

Anonymkode: 9ec02...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hormonspiral, beste som finnes! Men, er det en fersk partner, så kan jo kondom være lurt for smitte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vanlig kobberspiral, og siden jeg ikke er i fast forhold brukes kondom i tillegg.
Ble anbefalt hormonspiral da den gir en lettere overgangsalder, men legen fant ikke den som sitter i, så da får den bare være.

Anonymkode: 52a16...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir 44 år i år. Jeg ble satt på p-piller av gynekologen min i fjor høst.. Spiral var ikke diskutert en gang. For det står i papirene mine fra legen at jeg ikke ønsker det. P-sprøyte fikk jeg også spørsmål fra legen min. Takket nei takk til det å.

Anonymkode: 9ec02...87a

Hei. Interessant. Er det lov å spørre hvilket merke du bruker og om du har noen form for bivirkninger av disse pillene?

Det hadde det jo vært meget interessant å vite. På forhånd takk for svar. A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
10 timer siden, Coronas skrev:

Spiral 😍

 

10 timer siden, Ulla Ullsokk skrev:

Spiral, uten tvil!

 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vanlig kobberspiral, og siden jeg ikke er i fast forhold brukes kondom i tillegg.
Ble anbefalt hormonspiral da den gir en lettere overgangsalder, men legen fant ikke den som sitter i, så da får den bare være.

Anonymkode: 52a16...3f2

Kobberspiral er fri for hormoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snart 47 og bruker P-stav som jeg har gjort de siste 15 årene. 

Anonymkode: 98d9b...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vanlig kobberspiral, og siden jeg ikke er i fast forhold brukes kondom i tillegg.
Ble anbefalt hormonspiral da den gir en lettere overgangsalder, men legen fant ikke den som sitter i, så da får den bare være.

Anonymkode: 52a16...3f2

Og da stoler du på at den er der og fungerer? Sikker på at den ikke har forsvunnet ut eller grodd fast? 

Jeg ville uansett sjekket dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, canacas skrev:

 

 

Kobberspiral er fri for hormoner? 

Ja! Jeg tåler ikke hormoner, så hormonspiral er uaktuelt. Noen blør mye av spiral, noen blør nesten ikke noe, jeg blør helt normalt. Så man må prøve for å finne ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...