Gå til innhold

Middag med lite kcal som man kan spise mye av


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en skikkelig storspiser, så jeg trenger middagstips som er kalorifattig slik at jeg kan unne meg en stor porsjon. Alle sunne og kalorifattige middager mottas med stor takk 😁

Anonymkode: aae88...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kyllingfilet, torskefilet eller annen mager fisk/kjøtt med grønnsaker, enten salat eller rotgrønnsaker, erter, blomkål eller brokkoli. mange gode kombinasjoner her. da kan du omtrent spise så mye du vil uten å få i deg altfor mye kalorier. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaksuppe :) 

Jeg bruker å koke 1 liter vann med 2 grønnsaksterningbuljonger. Putter oppi grønnsaker som gulrot, purreløk, kålrabi, brokkoli, potet, sellerirot. Veldig godt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker er kalorifattige, men du trenger fett for å ta opp næringen i dem. Balanse og variasjon er viktig. "Sunt" betyr at du får i deg alt du trenger og ikke for mye av noe, samtidig som du har et avslappet forhold til kropp og mat. Er du normalvektig, så fungerer det du gjør - ikke kluss med opplegg som funker. Å "unne seg" er tjukkasmentalitet, å spise for mye er tjukkasatferd. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pringle skrev:

Grønnsaker er kalorifattige, men du trenger fett for å ta opp næringen i dem. Balanse og variasjon er viktig. "Sunt" betyr at du får i deg alt du trenger og ikke for mye av noe, samtidig som du har et avslappet forhold til kropp og mat. Er du normalvektig, så fungerer det du gjør - ikke kluss med opplegg som funker. Å "unne seg" er tjukkasmentalitet, å spise for mye er tjukkasatferd. 

Jeg er normalvektig, 56 kg/164 cm, men jeg har ikke et godt kosthold og merker det på formen.. Har gått opp noen kilo og vil gjerne gå ned de igjen og holde meg der, det kommer jeg ikke til å gjøre med det kostholdet jeg har per dags dato. Men jeg er en storspiser og jeg trenger mye for å bli mett så derfor jeg vil ha kalorifattige forslag slik at jeg kan spise til jeg blir mett ☺️

 

TS

Anonymkode: aae88...cfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjenten

Jeg pleier å ta ca en håndfull eller to med kylling (jeg har kyllingstrimler, derfor jeg sier en håndfull!), også går det fort en hel wokpose om jeg er kjempesulten. Utrolig lettvint, sunt og godt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er normalvektig, 56 kg/164 cm, men jeg har ikke et godt kosthold og merker det på formen.. Har gått opp noen kilo og vil gjerne gå ned de igjen og holde meg der, det kommer jeg ikke til å gjøre med det kostholdet jeg har per dags dato. Men jeg er en storspiser og jeg trenger mye for å bli mett så derfor jeg vil ha kalorifattige forslag slik at jeg kan spise til jeg blir mett ☺️

TS

Anonymkode: aae88...cfa

Hva er feil med kostholdet ditt, da? Hvis du er sulten, så spis mer. Men det er ikke sikkert du blir mer mett av mer volum, det kan hende du trenger mer av ett eller flere næringsstoffer, eller rett og slett mer kalorier. Du har en BMI på 20 - nedre del av "normalvekt". Jeg kan ikke helt skjønne at en med BMI på 20 spiser "mye".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Pringle skrev:

Hva er feil med kostholdet ditt, da? Hvis du er sulten, så spis mer. Men det er ikke sikkert du blir mer mett av mer volum, det kan hende du trenger mer av ett eller flere næringsstoffer, eller rett og slett mer kalorier. Du har en BMI på 20 - nedre del av "normalvekt". Jeg kan ikke helt skjønne at en med BMI på 20 spiser "mye".

Jeg spise nok kalorier, derfor jeg har gått opp i vekt. Jeg spise alt fra Mc Donalds, pizza til mer sunne ting som grønnsakssuppe, fisk osv. 

Jeg mangler inspirasjon til god og sunn mat, derfor jeg spør etter tips her. 

Jeg spiser dobbelt så mye som samboeren min, jeg har alltid hatt stor apetitt. Man kan være normalvektig og samtidig spise mye, men på et tidspunkt sier det stopp og man går opp i vekt og ikke føler seg bra fordi kostholdet ikke er sunt og variert.

Det er noe som hete tynnfeit, der har du meg 😉

TS

Anonymkode: aae88...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok kraft selv og lag supper og gryteretter med masse grønnsaker. Variasjonsmulighetene er nærmest uendelige. Når du koker kraften selv får du også i deg nok fett (Pluss andre viktige næringsstoffer) til at metthetsfølelsen holder seg uten at det blir så mye fett i maten at den blir veldig kaloririk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spise nok kalorier, derfor jeg har gått opp i vekt. Jeg spise alt fra Mc Donalds, pizza til mer sunne ting som grønnsakssuppe, fisk osv. 

Jeg mangler inspirasjon til god og sunn mat, derfor jeg spør etter tips her. 

Jeg spiser dobbelt så mye som samboeren min, jeg har alltid hatt stor apetitt. Man kan være normalvektig og samtidig spise mye, men på et tidspunkt sier det stopp og man går opp i vekt og ikke føler seg bra fordi kostholdet ikke er sunt og variert.

Det er noe som hete tynnfeit, der har du meg 😉

TS

Anonymkode: aae88...cfa

OK.

Men hvis du vet hva som er sunn mat, så kan du jo bare lage det? Hvis du trenger inspirasjon, så kan du jo låne en kokebok på biblioteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Falafler og hummus med ris/tortilla/pitabrød/grønnsaker til :spise: metter fort og lenge uten at du spiser for mye. Ikke tar det spesielt lang tid å lage heller. 

Har merket jeg trener mye mindre mat for å bli mett etter vi begynte å spise mer vegansk hjemme (ikke veldig strengt, men spiser stort sett vegansk og egg på hverdager) uten at det går utover energinivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøs på med grønnsaker. Lite kcal per volum. Men sørg for å tilsette litt fett for å gi den tilfredsstillende metthetsfølelsen. En av mine go-to middager for tiden er rotgrønnsaker i form: Kålrabi, søtpotet, gulrøtter, pastinakk med litt olje, krydderurter og litt ost for gratinering. Metter supergodt, billig, og med masse gode næringsstoffer. Suppe, som andre har nevnt, eller puré av grønnsaker, metter også godt. 

Anonymkode: fae3c...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjenten

Sorry at kvaliteten på bildet er utrolig dårlig (om det er det for noen), det er helt perfekt på iPhone men ikke på mac..

Her har jeg en middag på totalt 700g som tilsvarer 529kcal totalt - og det her er nesten noe jeg spiser til middag hver dag, fordi det er godt, lettvint og holder meg mett lenge!

16295493_717789845038322_349434883_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pøs på med grønnsaker som vokser over jorda! De inneholder minst stivelse. Venn deg til at du kun tar ca 150 - 200 gram fisk/kjøtt  og pøs på med blomkål, brokkoli, salat, paprika, tomat,agurk, sukkererter etc. Grønnsakene kan du spise rå eller kokt, woket eller dampet. Spis deg skikkelig mett på det.

Det er heller ikke noe problem om du spiser bare 2 ganger om dagen. Periodisk faste er positivt forforbrenningen. 

Begrenskarbohydratene. Kutt ut sukker, mel og stivelse. Les deg opp om lavkarbo og periodisk faste.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...