Gå til innhold

Hvordan trene når man vil ned i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

Jeg er ei jente på 23 år, som ønsker å gå ned 4-5 kg. Jeg er normaltvektig, men likevel "lubben". Vekten i dag viste 59,8 kg og jeg er ca. 166-167 cm høy. Jeg er fullt klar over at dere tenker at jeg ikke trenger å gå ned i vekt, men jeg føler meg ikke vel slik jeg er nå. Fra navlen og opp er jeg ganske slank/tynn, mens fra navlen og ned er jeg ikke fullt så slank. Har en god del fett på hofter, lår og mage. Så er hovedsaklig dette jeg ønsker å bli kvitt. Jeg skulle ønske jeg kunne gå med stramme kjoler, men jeg ser så brei ut når jeg har mye fett på hoftene + ridebukselår.

Nå ligger jeg på mellom 1300-1800 kcal daglig. Føler ikke jeg har dårlig tid, men vil helst ha klart å nå målet innen april.

Jeg har planer om å bygge muskler, men vil først få bort en del av fettet. Grunnen til dette er jo at man må spise det man forbrenner eller mer om man ønsker å få resultater av styrketreningen. Så føler nesten det er "bortkastet" å trene styrketrening nå.

Når det gjelder kondisjonstrening så vet jeg at det er effektivt for å brenne kalorier. Men jeg har ingen problem med å ligge i underskudd, så eneste "vinningen" (unntatt helsefordelene selvsagt) er jo at jeg kan spise noen hundre kcal ekstra den dagen.

Så den siste tiden har treningen bare vært helt rar. Har startet økten med litt styrketrening (30-40 min,helkropp) noe som er blitt utført veldig umotivert og halvhjertet. Deretter har jeg brukt 20-30 min på tredemølla, går litt med stigning og prøvd meg på litt intervalløping..

Så det jeg egentlig lurer på er hvordan man skal trene når man skal ned i vekt? Føler begge typene er "bortkastet" om jeg kan si det slik med tanke på vektnedgangen. Akkurat nå føler jeg at jeg trener mest bare for å dra på trening + at det selvfølgelig er et pluss med helsefordelene, men er ikke derfor jeg trener i utgangspunktet dessverre. :) Noen tips eller meninger rundt dette? Erfaringer? Hvordan trener/trente du under vektnedgang?

 

Anonymkode: f5fe9...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mulig å få resultater om jeg feks spiser 1800-2000 kcal de dagene jeg trener styrke, mens jeg feks spiser 1400-1600 kcal de dagene jeg ikke trener? Eller er det også bortkasta?

TS

Anonymkode: f5fe9...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen har et ekvilibrium der du er mest komfortabel (prosent fett osv). Det er jo en god start at du har begynt å passe på hva du spiser. For min del ville det gått løs på humøret om jeg skulle fått i meg mindre mat enn det kroppen er vant til. Den eneste justering jeg har gjort er å redusere fett-holdig mat, hvor mye matolje jeg bruker, velger mer fiberrikt brød og vederlag, og kutte ned sukkerinntaket. Personlig ville ikke jeg lagt så mye vekt på hvor mange kalorier jeg tar i meg, vi er alle forskjellige i hvor for mye kroppen forbrenner.

Vi har alle forskjellige sammensetting av muskler; noen er veldig god på utholdenhet, mens andre er veldig eksplosive, og andre igjen kan ja en blanding. Hvis målet ditt er å forbrenne mer energi kan det være en tanke å trene mer intensivt.

-Styrke: Lav vekt, flere repetisjoner

-Når det kommer til tredemølle og løping begynner kroppen ikke å gå over i høy forbrenning før du har tømt energi lagrene. Hvor langt eller hvor intensivt du må løpe varierer, men du må regne med en 20-40min. Alternativt kan du kjøre på med intensiv intervall, f.eks 4x4: 4 min 80-100%, 4 min 50%, 4 ganger (her kan du tilpasse hva som funker for deg)

De fleste treningssentre tilbyr gruppetrening, kanskje det kan være mer motiverende og sosialt å dra dit enn å trene alene.

For meg funker det å ha en treningslogg hvor jeg noterer ned progresjonen min. Det er også veldig greit å gi seg selv en liten belønning innimellom.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening er ikke bortkastet. Jeg skal også bli kvitt det siste, litt på magen og litt på lår. Usikker på hvor mange kg, men regner med at rundt 5 gjør at jeg blir fornøyd. Samboeren min er PT, så følger hva han sier. Teller ikke kalorier, men spiser vegansk (og egg) på hverdager og hva jeg vil i helgene. Treningen er nå 6 styrkeøkter (jeg har trent lenge, så det funker for meg. 3-4 er vel mer realistisk for noen som ikke har trent like mye og vil gi gode resultater) og en eksplosiv kardioøkt (velger spinning selv) i uka. Har også en hviledag/yoga (for mobilitet). 

Dette funker som fjell. Går både ned i vekt (eller cm da, veier meg ikke) og strammer opp kroppen samtidig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere! :)

Så jeg burde trene styrke og spise litt mindre enn jeg forbrenner? Er så redd for at musklene ikke vokser om jeg ikke spiser mye nok/at jeg dermed ikke blir strammere.. Men får vel bare prøve meg på det, er jo tross alt det jeg ønsker å trene. :)

Anonymkode: f5fe9...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har planer om å bygge muskler, men vil først få bort en del av fettet. Grunnen til dette er jo at man må spise det man forbrenner eller mer om man ønsker å få resultater av styrketreningen. Så føler nesten det er "bortkastet" å trene styrketrening nå.

Det er spesielt når du driver og går ned i vekt at du nettop bør trene styrke. Dette gjør at du vil miste mindre av den muskelmassen du allerede har mens du ligger i kaloriunderskudd. Det er absolutt ikke bortkastet trening. 

Anonymkode: 64096...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er spesielt når du driver og går ned i vekt at du nettop bør trene styrke. Dette gjør at du vil miste mindre av den muskelmassen du allerede har mens du ligger i kaloriunderskudd. Det er absolutt ikke bortkastet trening. 

Anonymkode: 64096...acc

Det hørtes jo veldig logisk ut! Takk :) Vil det bety at kroppen blir penere enn om man ikke hadde trent styrke?

Anonymkode: f5fe9...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Ingen styrketrening mens du går ned i vekt gjør at du blir mer "dvask" i kroppen. Du trenger ikke bygge masse muskler for at du skal se strammere og mer veltrent ut.

Anonymkode: 64096...acc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier her. Styrketrening er absolutt ikke bortkastet.

Jeg var faktisk ca samme vekt og hoyde som deg da jeg skulle ga ned i vekt for bryllupet mitt. Jeg brukte Lifesum sin app for og telle kallorier osv. Jeg trente for det meste HIIT training

https://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training

20-30 minutter av dette 3 ganger i uken er super effektivt og mye bedre enn og for eksempel bruke en evighet pa tredemolla. Jeg gikk mye tur utenom trening, tok trappene istedet for heisen. Brukte kroppen mye, og det er det man gjor i HIIT training og, bruker sin egen kroppsvekt mer enn vekter etc. Jeg gikk ned nesten 5 kg pa 3 maneder. Men jeg var veldig streng med meg selv da det kom til junkfood og godteri da jeg var motivert for og passe inn i brudekjolen min.

Lykke til!

 

Ryddet for brudd på underforumets kcal-grense.

Edie, mod.

Endret av Edie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...