Gå til innhold

Du skal lage pizza en lørdagskveld...


Aamu

Anbefalte innlegg

Pizzabunn av 50/50 siktet hvetemel og grovt sammalt hvetemel.

Bruker et tynt lag creme fraiche i stedet for tomatsaus, fyll er rødløk, spekeskinke og ost. Velger dessverre bare den billigste osten som relativt "fattig student" ;) Toppes med oregano, stekes på pizzastein. Ruccola på toppen når den kommer ut.

Jeg er så glad i hvit pizza med spekeskinke at jeg har blitt fryktelig lite kreativ når det gjelder pizza, går alltid for det samme. Er så godt!

Endret av Librarian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Amawhatsnot skrev:

Vel, jeg elsker også cheddar! Smaken blir mildere når osten smelter og brunes litt, synes jeg. I tillegg er det kraftig smak på tomatsausen jeg lager, og både den, oliven og rødløk kjennes sammen med cheddarsmaken, om du forstår. Legger for øvrig toppingen oppå osten, det gjør at den ikke "drukner". Bruker vel 200 gram ost på en pizza som dekker hele bakeplata. 

Åja, så først litt for meg at den druknet i skarp cheddar når dujeg skrev "masse" :fnise: men det hørtes jo deilig ut :wow: skal prøve det selv en dag :)

Anonymkode: f8919...bd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å ha besøk idag og servere pizza!

Deigen lages ved hjelp av tipo 00 mel (italiensk type), gjær, litt salt, litt sukker, en god slump olivenolje og vann (idag skal jeg teste ut vann med kullsyre etter tips).

Type 1: God tomatsaus, godt krydra kjøtt, muligens litt rå løk og en blanding av mozzarella og cheddar på toppen.

Type 2: Smører olivenolje krydret med basilikum og hvitløk på deigen, så mozzarella og cheddar, topper med serranoskinke!

Type 3 (barnevarianten): Tomatsaus og smårettskinke med ost (som regel norvegia) 

Blir nok 6 små pizzaer, stekes på pizzastål i ovnen!

Nam nam!

Anonymkode: 7ead1...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfri tynn bunn med tomatsaus, rødløk, cherrytomater, parmaskinke og ost. Veldig glad i mozzarella. Krydrer med oregano og basilikum. Feferoni er også godt å ha på pizzaen om man vil ha litt ekstra smak.

Chorizo er også godt på pizza, men jeg syns ikke det er godt med for mange kjøttyper på en og samme pizza. Max to kjøttyper for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tvinger mannen til å lage den, så slipper jeg å tenke på det

Anonymkode: 65248...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager selvfølgelig bunnen selv, med hvetemel, vann, olivenolje, litt gjær, litt salt og litt honning.

Sausen er en tomatsaus av ....karamellisert løk, hvitløk og chili og en boks hakka tomater som kokes i 15 minutter før jeg kjører til en glatt saus med stavmikser.

Oppå har jeg det jeg har lyst på den dagen, kanskje kylling, bacon eller kjøttboller. Har gjerne tomat og litt blåmuggost sammen med "vanlig" ost som f.eks norwegia eller jarlsberg.

Anonymkode: 85fb0...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg skal lage "ordentlig" pizza, blir det med tynn, hvit bunn, mammas pizzasaus som er den beste i verden, gjerne italiensk salami, sopp, løk, artisjokk og en blanding av Jarlsberg og parmesan. 

Til en vanlig fredag/lørdag lager jeg derimot bunnen med noe grovt mel, havregryn, chiafrø og tørkede urter. Fyllet varieres i det uendelige, ofte ut fra hva vi har i kjøleskapet. Også glad i hvit pizza! 

Anonymkode: ebc27...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer, men som oftest denne:

Bunn lages med en blanding av hvetemel og sammalt. 

Saus lages av Mutti hakkede tomater, litt tomatpuré, en god del hvitløk, oregano, basilikum og kanskje en liten dæsj chili.

Kjevler bunnen tynn, med passe tynt lag tomatsaus, og så river jeg strimler av spekeskinke og legger på. Vet at mange har spekeskinke på når pizzaen er ferdigstekt, men jeg liker å ha den med i ovnen så den blir sprø. Har også litt purre og oliven på pizzaen. Strør på Tine 4 oster-blanding, og parmesan. Som regel blir dette tre tynne pizzaer, så vi har til lunsj neste dag også.

Når pizzaene er ferdigstekt, har jeg på fersk basilikum og serverer med ruccola og god olivenolje. Og rødvin, så klart! Da er det helg for samboer og meg :) 

Anonymkode: ad9db...1ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hemoglobin
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg tvinger mannen til å lage den, så slipper jeg å tenke på det

Anonymkode: 65248...b31

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizzabunn etter hva slags mel vi har, oftes 50% grovt mel, vann, gjær, salt og litt sukker. Lager vi på pizzastein i grill lager jeg lys bunn. 100g hver som kjevles ut og blir lagt på engangsfat med sumulegryn for at den lett skal slippe og lett å få av. Da lager alle med fyll etter ønske. Disse smaker bedre enn på restaurant.

Pizzasaus lager jeg med hakkede tomater, raspet gulrot, hvitløk og løk. Har jeg rester av ketchup blandet jeg vann i og bruker i. Krydrer til og lar koke lenge. Tilslutt bruker jeg stavmikser. Lager som oftest store porsjoner og fryser ned.

Fyll er som oftest kjøttdeig etter ungenes ønske, men også scampi, bacon og kylling.

ost etter hva vi har.

Anonymkode: 8d5d3...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Librarian skrev:

 

Var ikke meninga å sitere meg selv....

Endret av Librarian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget pizzabunn med helt vanlig hvetemel. Fyllet består enten av tomatsaus, kokt skinke og ost (Revet fra Tine med Norvegia og Jarlsberg), eller av tomatsaus, kjøttdeig og ost (Norvegia/Jarlsberg).

Mvh Yvonne :heiajente: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Lager en enkel pizzabunn, men litt av vannet erstattes med hveteøl (mat til gjæren). Kaldhever deigen i kjøleskapet til neste dag. 

Kjevler/Klemmer ut deigen i egnet form som på forhånd er strødd med semulegryn.

Topper med hjemmelaget pizza-/tomatsaus og
- parmaskinke, rucola, og parmesan
- artisjokkhjerter, sorte oliven, og mozzarella
- fersk basilikum og mozzarella
- fenikkelsalami og mozzarella
- rød paprika i strimler, brokkoli, oliven, og mozzarella

Av og til lager jeg bunnen tykkere og topper med:
- tacosaus, biffstrimler, kinakål og rømme-/majonesdressing
- tomatsaus, bacon, stekt kjøttdeig, og raspet gouda+edamer
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget halvgrov pizzabunn bakt med havre- og hvetemel

Tomatsaus kokt av hakka tomat, tomatpuré, løk, hvitløk, revet gulrot, chili og basilikum

Toppet med kjøttdeig, peperoni, rå løk, ananas, fersk sjampinjong og en blanding av mozarella og norvegia ost. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager tynn bunn av tipo 00 mel. Sausen lager jeg av hvitløk, løk, chili som surres i litt olje. Tilsetter hakkede tomater og koker lenge, småkoker så lenge som jeg har tid. Bruker stavmikseren for å gjøre den helt glatt. Lager gjerne en stor kasserolle når jeg først lager, så fryses det ned i porsjoner (2 dl i hver, nok til to tynne pizzaer). Bruker også denne sausen til pasta. 

På toppen vil jeg helst ha mozarellaost og spekeskinke. Parmesanflak etter steking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min standard pizza er tyynn bunn med pizzasaus, mozzarella og oregano.

Hender jeg også topper den med sjampinjong, tomatskiver, pesto, rødløk, og/eller basilikum... :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...