Gå til innhold

Kalori fattig men mye mat?


sweethoneyboo

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst å endre litt på kostholdet mitt. Jeg hater å være sulten! SÅ ! Kan man gå ned i vekt på en SUNN måte ved å spise mye mat, men kalorifattig? Vil ikke ha ett kosthold der jeg går fort ned og så rett opp igjen + litt ekstra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønnsaker og salater inneholder lite kalorier, fyll på middagstallerken din med salat. Minst halve tallerken! 

 

Eller anbefaler jeg å loggføre det du spiser, også gjør du små endringer etterhvert. Med en plutselig og drastisk endring er det mange som går på en smell. Gradvis endring gir varig endring.

Finn dine kaloribomber og gjør endringer deretter. Hva kan du ta bort, og hva kan du legge til. Vi har alle forskjellig kosthold, du vil trenge å finne det som passer for deg.

Anonymkode: 77bbc...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på den over; bruk mye grønnsaker. Spesielt kål er utrolig sunt og mettende, i alle former og fasonger.

Anonymkode: ab5d2...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går ned i vekt ved å over tid spise færre kalorier enn man bruker, og på en sunn måte ved å få i seg tilstrekkelig av alle næringsstoffer hver dag. De færreste liker å være sultne, men siden man ikke skal sulte seg når man slanker seg, er det ikke så stort behov for kalorifattig mat - du kan i utgangspunktet spise det du liker, bare passe på mengdene. 

Hvis du absolutt vil spise stort volum, må maten være energifattig, det betyr i all hovedsak grønnsaker. Men å bare knaske grønnsaker er ikke særlig nærende - du trenger å innta fett samtidig for å oppta vitaminene i dem, ellers blir det bare midlertidig "vomfyll". Men tenk/kjenn etter hva som faktisk funker for deg. Opplevelse av sult er individuell, situasjonsbetinget, vanebetinget og subjektiv, så hva som gjør akkurat DEG mett, er vanskelig for andre å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supper og gryteretter med masse grønnsaker og evt. bønner/linser kan varieres nærmest i det uendelige og er sunn mat du kan spise mye av. Baserer du suppene og gryterettene på kraft du koker selv får du i deg fett og viktige næringsstoffer i samme slengen uten at det blir kaloritett mat av den grunn. Mat med mye fiber gir også metthetsfølelse som varer slik at du ikke går rundt og føler deg sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kikerter er helt sykt mettende. Lag falafler og hummus, kan love deg du blir mett lenge før du har fått i deg en hau av kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...