Gå til innhold

Del din favorittoppskrift med blåskjell:) Trenger tips og råd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg damper først blåskjellene for seg selv fordi jeg ikke er så veldig glad i salt mat og tar var på kraften.

I en jerngryte surrer jeg finhakket løk, hvitløk og fersk chili. Heller på en skvett hvitvin, kraft fra blåskjellene og litt fløte. Smaker til under veis. Tilsetter skjellene og serverer i dype skåler sammen med ferskt brød. Enkelt og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En dråpe i havet

Er det best å servere dem med skjellene på, eller er det greit å ta de ut av skjellene før du tilbereder de. Mister du mye av smaken viss du tar de ut av skjellene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt av sjarmen er jo å spise med skjellene på. De kokes/dampes hele, men du kan jo ta dem ut etter at de er ferdige. Jeg bruker tomt skjell som klype for å spise de resterende.

Ikke spis skjell som er knust eller ikke åpner seg under damping/koking. Sjekk at de er lukket og hele før damping/koking.  

Anonymkode: 08e93...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kong Triton skrev:

Er det best å servere dem med skjellene på, eller er det greit å ta de ut av skjellene før du tilbereder de. Mister du mye av smaken viss du tar de ut av skjellene?

Å ta de ut før tilberedning er ikke tilrådelig. I det hele tatt. Du kan jo ta ett av de levende skjellene og prøve, så skjønner du fort hvorfor. :) Med mindre innmaten skal brukes i suppe eller noe sånt så er det greit å servere dem i skjellene. Det er en del av hele blåskjellopplevelsen. Vi bruker et tomt skjell som klype til innmaten, enklere enn allverdens bestikk. Og så stabler vi de tomme skjellene inni hverandre for at de skal ta mindre plass. 

Men nå blir det blåskjell i kveld, lurer på om jeg skal prøve meg på en curry- og kokosmelkvariant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåskjellsuppe.

Damper blåskjellene i hvitvin. Finhakker chili, hvitløk, gulrot, paprika, rødløk og sjarlottløk og steker det blankt. Tilsetter så hvitvinen blåskjellene ble dampet i og fløte :) 

edit: og selvfølgelig blåskjellene til slutt:fnise:

Serveres med focaccia :) 

Endret av Kamferdrops
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåskjell dampet med litt løk og hvitvin, servert med god pasta, parmesan og pepper. Drikk resten av vinen til.

Blåskjell smaker aller best helt ferske på hytta, med stearinlys på bordet og fyr i ovnen.

Anonymkode: 6dfb2...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen oppskrifter uten hvitvin? 

Anonymkode: 01b25...764

Bytt ut hvitvinen med litt eplecidereddik eller eplemost/eplejuice :) 

Anonymkode: c2b82...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også bruke friskpresset sitrus, feks en blanding av appelsin, sitron og lime, og så runde av med enten fløte, creme fraiche eller kokosmelk, og litt sukker om det trengs. Veldig godt nå i sitrussesongen!

Anonymkode: 06be1...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...