Gå til innhold

Erfaringer med utvidet barselopphold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har snart termin og har vært på sykehuset noen dager pga. Blødning og smerter. En jordmor ville snakke med meg og begynte plutselig å spørre meg ut om forskjellige ting. Da fortalte jeg at jeg har slitt med angst og sliter med fødselsangst. Det er ikke snakk om sosial angst eller noe som preger meg eller noen andre i livet mitt mye i hverdagen. Jeg er rett og slett en engstelig og følsom person, og har gått til psykolog for å prøve å ikke bekymre meg så mye. Går ikke til psykolog nå og sliter minimalt med angst, men gruer meg jo selvfølgelig litt til fødsel.

Da jeg fortalte dette følte jeg at hun vridde om på det jeg sa og satt meg veldig i bås. Jeg er helt oppegående og normal, men hun snakket veldig ned til meg og gjorde uttrykk for at hun var bekymret. Pga min psykiske "historie" som hun sa spurte hun om jeg ville ha utvidet barselopphold, noe jeg sa var vanskelig å svare på nå. Jeg kjenner jeg ikke har lyst i det heletatt, men at jeg nesten blir sett på som en psykiatrisk pasient der nå fordi jeg har slitt med angst.

Er det noen som har erfaring med noe lignende? Eller hva tenker dere om dette? Må påpeke at bekymringer jeg har slitt med ikke kommer til å påvirke min omsorgsevne for barnet mitt og at de tankene jeg har hatt er i hovedsak det at jeg er redd det skal skje noe med noen jeg er glad i. 

 

Kjenner jeg er litt småstressa over dette nå og føler det blir litt masete og overdrevet fra deres side. 

Anonymkode: 08099...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke noe erfaring med det, men tenker at det i utgangspunktet sikkert er godt ment for at du skal føle deg tryggere.

Dersom du føler at det er et problem og at de misforstår det du forsøker å kommunisere så kan du jo kanskje kontakte den tidligere psykologen din og få en uttalelse.

Anonymkode: e4985...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det ikke slik at man ikke er oppegående eller mindre glad i barnet sitt fordi man har angst eller depresjon, men er man psykisk syk er man ikke alltid i stand til å ta godt nok vare på barnet og ser det kanskje ikke selv heller. Det er jo dessverre et av dilemmaene med en del psykiske sykdommer, at man ikke selv skjønner hvor syk man er. Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men man vil jo nettopp unngå at du skal bli så syk som dette. For det andre er det større sjanse for å få f.eks. fødselsdepresjon om man har depresjon eller angst fra før, så jeg synes det er fint at jordmor tar tak i dette allerede nå. Jeg tenker at hun ønsker ditt beste og at du selv skal føle deg tryggere. Helsepersonell er sjelden ute etter å "ta" noen. Jeg tror du skal prøve å ikke ta dette så personlig eller som et angrep på dine evner som mor, men heller være glad for at du blir fulgt opp og tatt vare på. Du trenger ikke bestemme deg nå, men når babyen er født føler du kanskje annerledes og da er det fint å ha tilbudet stående. De prøver bare å hjelpe deg. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun prøver bare å hjelpe deg, kjære vene... :P 

Jeg hadde et utvidet barselopphold etter fødsel med ekstrem fødselsangst grunnet overgrep. Hadde tett oppfølgning i svangerskapet, og jordmor og gyn fant ut at jeg hadde stor risiko for fødselsdepresjon og hindret tilknytning til barnet dersom fødsel ikke gikk som forventet. De lurte derfor på om jeg ville være der noen ekstra dager for å hente meg skikkelig inn etter fødsel og ikke minst få hjelp til alt det innebærer å være nybakt mor og kunne snakke med helsepersonell. Endte med å være der nesten en uke etter - mannen fikk være med meg på enerom hele oppholdet. Fikk tett oppfølgning, jordmødre og sykepleiere kom løpende bare jeg kremtet litt virket det som. Fikk all hjelp meg trengte, fikk slappet av og sovet godt og hentet meg inn igjen. Snakket mye med sykepleier og jordmor om fødselen, hvordan jeg hadde det etc. (selv om fødselen gikk kjempefint) og fikk luftet alle tanker og bekymringer. Både jeg og mannen fikk opplæring i babystell, og etter nesten en uke følte vi oss virkelig rustet til å komme hjem. Utviklet et godt forhold til baby, og så aldri noe til noe depresjon eller noe. Jeg følte meg aldri som en psykiatrisk pasient, og ble ikke behandlet som det. Jeg ble behandlet som hvilken som helst annen barselkvinne av jordmødrene, og det var utrolig deilig å være der. Både jeg og pappaen fikk en rolig, fin, trygg og deilig start på foreldrelivet. Sier ikke at dette er korrekt for alle - men for meg med min historie var det riktig. Jordmødrene var veldig redd for at en fødsel ville rippe opp i gamle traumer, siden jeg slet med ptsd (flashbacks, sosial angst, mareritt, panikkanfall) mange år etter overgrepet. Opplevde at de ville ha meg der frem til de så det gikk bra - synes de var utelukkende snille og omsorgsfulle. 

Hadde ikke et fnugg av fødselsangst når nr. 2 skulle komme. Da var vi 1 døgn på barsel før vi reiste hjem og var fit for fight. Tror mye av årsaken til det var den fine fødselsopplevelsen og tryggheten fra første fødsel. 

Så jeg tror ikke jordmoren din steiler og rekner med du ikke har omsorg for ditt barn grunnet tidligere angst. Jeg tror heller hun er redd for at en fødsel med følgende smerter, utmattelse og søvnmangel kan utløse psykiske problemer. Jeg vil anbefale og tenke deg godt om før du sier nei. Du kan helt sikkert også ombestemme deg etter fødsel om du ønsker.

Anonymkode: bd93b...e14

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også blant helsepersonell kan det være enkeltpersoner som har fordommer mot personer som har lettere psykiske plager i sin historie. Det er selvfølgelig ikke beroligende og støttende om en for inntrykk av å bli holdt tilbake for å bli observert og vurdert. Husk at du kanskje har lettere for å tolke andre i verste mening, dog, og at hun kanskje bare uttrykte seg litt dumt. 

På barsel vil du treffe ulike personer, kanskje noen du får god kjemi med og som har en væremåte som er mer støttende og omsorgsfull. Mitt råd er å evaluere underveis om barseloppholdet gjør deg godt eller om det er best for deg i dine egne omgivelser hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt lengre- pga diagnose tvangstanker. Bare gode ord å si om det! De var så søte og snille, og jeg var glad for at vi var der litt lengre.

Da barseltårene og melka kom, kom også tankekjør/angst og tvangstanker. Glad jeg var der og ikke  hjem:) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Annonse

Ryddet for identifisering av privatpersoner, samt tilsvar til dette. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ja til utvider opphold og nyt det☺️

Anonymkode: 237bb...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk ja til utvider opphold og nyt det☺️

Anonymkode: 237bb...c57

Det er da ingenting positivt med et opphold på barsel? Måtte være der i 5 dager pga vektnedgang på baby. Helt grusomme 5 dager. Ville bare hjem

Anonymkode: 6767d...e43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er da ingenting positivt med et opphold på barsel? Måtte være der i 5 dager pga vektnedgang på baby. Helt grusomme 5 dager. Ville bare hjem

Anonymkode: 6767d...e43

Alle som kjemper i mot forslaget om knapt 24 timers barselopphold før hjemreise, er uenig med deg. 

Anonymkode: 1df8b...e34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har angst er det også mye mer sannsynlig at du kan få fødselsdepresjon, eller psykose. Dette er superviktig å ta alvorlig, så du burde ha et lengre opphold om du kan få det, for babyen, og ikke minst din egen del.

Anonymkode: 05a2e...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2017 den 19.05):

Hun prøver bare å hjelpe deg, kjære vene... :P 

Jeg hadde et utvidet barselopphold etter fødsel med ekstrem fødselsangst grunnet overgrep. Hadde tett oppfølgning i svangerskapet, og jordmor og gyn fant ut at jeg hadde stor risiko for fødselsdepresjon og hindret tilknytning til barnet dersom fødsel ikke gikk som forventet. De lurte derfor på om jeg ville være der noen ekstra dager for å hente meg skikkelig inn etter fødsel og ikke minst få hjelp til alt det innebærer å være nybakt mor og kunne snakke med helsepersonell. Endte med å være der nesten en uke etter - mannen fikk være med meg på enerom hele oppholdet. Fikk tett oppfølgning, jordmødre og sykepleiere kom løpende bare jeg kremtet litt virket det som. Fikk all hjelp meg trengte, fikk slappet av og sovet godt og hentet meg inn igjen. Snakket mye med sykepleier og jordmor om fødselen, hvordan jeg hadde det etc. (selv om fødselen gikk kjempefint) og fikk luftet alle tanker og bekymringer. Både jeg og mannen fikk opplæring i babystell, og etter nesten en uke følte vi oss virkelig rustet til å komme hjem. Utviklet et godt forhold til baby, og så aldri noe til noe depresjon eller noe. Jeg følte meg aldri som en psykiatrisk pasient, og ble ikke behandlet som det. Jeg ble behandlet som hvilken som helst annen barselkvinne av jordmødrene, og det var utrolig deilig å være der. Både jeg og pappaen fikk en rolig, fin, trygg og deilig start på foreldrelivet. Sier ikke at dette er korrekt for alle - men for meg med min historie var det riktig. Jordmødrene var veldig redd for at en fødsel ville rippe opp i gamle traumer, siden jeg slet med ptsd (flashbacks, sosial angst, mareritt, panikkanfall) mange år etter overgrepet. Opplevde at de ville ha meg der frem til de så det gikk bra - synes de var utelukkende snille og omsorgsfulle. 

Hadde ikke et fnugg av fødselsangst når nr. 2 skulle komme. Da var vi 1 døgn på barsel før vi reiste hjem og var fit for fight. Tror mye av årsaken til det var den fine fødselsopplevelsen og tryggheten fra første fødsel. 

Så jeg tror ikke jordmoren din steiler og rekner med du ikke har omsorg for ditt barn grunnet tidligere angst. Jeg tror heller hun er redd for at en fødsel med følgende smerter, utmattelse og søvnmangel kan utløse psykiske problemer. Jeg vil anbefale og tenke deg godt om før du sier nei. Du kan helt sikkert også ombestemme deg etter fødsel om du ønsker.

Anonymkode: bd93b...e14

Dette!! ❤️ Jeg er også engstelig av meg og hadde av andre årsaker forlenget opphold (baby var litt liten). Det var gull å få litt ekstra oppfølging og roligere start på livet som mor. 

Anonymkode: 64f4a...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at tråden er gammel, men jeg har bare god erfaring med utvidet opphold. Jeg har risiko for å få fødselsdepresjon. Nå fikk jeg både det og angst, men på grunn av forlenget opphold fikk jeg mulighet til å lande, få hjelp av de på barsel osv før vi dro hjem. Vi var der i en uke. De tok vesla om natta om vi trengte det (desember, var veldog rolig på avdelingen), vi fikk eget rom så pappaen var med oss hele tiden. Siden det var så rolig der ville de gjerne at vi skulle bli lenger også, men jeg var veldig klar for å forlate sykehuset etter en uke 😅

Anonymkode: 5a964...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er da ingenting positivt med et opphold på barsel? Måtte være der i 5 dager pga vektnedgang på baby. Helt grusomme 5 dager. Ville bare hjem

Anonymkode: 6767d...e43

Jeg hadde det supert på barsel, ingen hast med å komme hjem☺️

Anonymkode: 237bb...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...