Gå til innhold

Hjelp - trenger god grunn til sykemelding!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst, dette er meg. Jeg er som nevnt fullstendig kjørt av flere ulike grunner. Nå har jeg funnet ut at det beste for både meg og arbeidsgiver er at jeg får hvile litt. Jeg er ikke noe annet enn kun fysisk tilstede når jeg er på jobb, og det gagner ingen. Jeg er nødt til å være oppegående mentalt også, for å gjøre en god jobb. 

Men dette med at jeg føler jeg har møtt litt veggen er ikke noe jeg vil oppgi til arbeidsgiver. Jeg blir møtt med null forståelse for at jeg har blitt gradert sykemeldt tidligere, og det har endt med at jeg har hatt normal arbeidsmengde (100%), på redusert stilling (50%-70%). Det er som om sjefen ikke forstår det, som om han tror jeg finner det opp for å få litt fri.  Det er kanskje ikke så rart jeg har gått på en smell nå? 

Så, jeg er gravid - hvilken årsak kan jeg oppgi som passer med fravær en uke eller to, uten at jeg må si at jeg føler jeg har møtt veggen? Jeg vet at jeg ikke er pålagt å si det, men holdningene til sykemeldinger knyttet til graviditet på den plassen er stygge. Vil ikke at de skal sitte på sine høye hester og slenge dritt fordi jeg "sikkert bare er litt trøtt"... 

Anonymkode: 282e0...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke å si noe som helst. Arbeidsgiveren må dog få beskjed om graviditeten uansett så han vil nok knytte de sammen. Det er legen som bestemmer om du skal ha sykemelding, og hvorfor du får det. Så sier legen at du har behov for sykemelding så blåser du i hva du sier til din sjef. 

Anonymkode: 0b66d...e69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke engang lov til å spørre hvorfor du er sykmeldt. Men er sjefen din en mann så er det alltid greit å si at det er "kvinneproblemer" eller relatert til underlivet. Det ønsker stort sett ikke mannfolk å høre noe om :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, moreno skrev:

Du må da vel ikke oppgi noen grunn til sjefen?

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å si noe som helst. Arbeidsgiveren må dog få beskjed om graviditeten uansett så han vil nok knytte de sammen. Det er legen som bestemmer om du skal ha sykemelding, og hvorfor du får det. Så sier legen at du har behov for sykemelding så blåser du i hva du sier til din sjef. 

Anonymkode: 0b66d...e69

 

Les det jeg skriver da. Jeg vet at jeg ikke MÅ oppgi noen grunn. Men nå vil jeg oppgi en grunn, bare ikke den reelle, dette er fordi han og flere andre tror gravidplager er noe vi dikter opp for å få litt ekstra fri. Vil ikke ha noe sånt snakk bak ryggen min. 

Og han vet naturligvis at jeg er gravid nå etter seks måneder, han har visst det fra uke 7.

Anonymkode: 282e0...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst, dette er meg. Jeg er som nevnt fullstendig kjørt av flere ulike grunner. Nå har jeg funnet ut at det beste for både meg og arbeidsgiver er at jeg får hvile litt. Jeg er ikke noe annet enn kun fysisk tilstede når jeg er på jobb, og det gagner ingen. Jeg er nødt til å være oppegående mentalt også, for å gjøre en god jobb. 

Men dette med at jeg føler jeg har møtt litt veggen er ikke noe jeg vil oppgi til arbeidsgiver. Jeg blir møtt med null forståelse for at jeg har blitt gradert sykemeldt tidligere, og det har endt med at jeg har hatt normal arbeidsmengde (100%), på redusert stilling (50%-70%). Det er som om sjefen ikke forstår det, som om han tror jeg finner det opp for å få litt fri.  Det er kanskje ikke så rart jeg har gått på en smell nå? 

Så, jeg er gravid - hvilken årsak kan jeg oppgi som passer med fravær en uke eller to, uten at jeg må si at jeg føler jeg har møtt veggen? Jeg vet at jeg ikke er pålagt å si det, men holdningene til sykemeldinger knyttet til graviditet på den plassen er stygge. Vil ikke at de skal sitte på sine høye hester og slenge dritt fordi jeg "sikkert bare er litt trøtt"... 

Anonymkode: 282e0...3b9

Kan du si at legen er bekymret for for tidlig fødsel?

Anonymkode: 50f7f...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst, dette er meg. Jeg er som nevnt fullstendig kjørt av flere ulike grunner. Nå har jeg funnet ut at det beste for både meg og arbeidsgiver er at jeg får hvile litt. Jeg er ikke noe annet enn kun fysisk tilstede når jeg er på jobb, og det gagner ingen. Jeg er nødt til å være oppegående mentalt også, for å gjøre en god jobb. 

Men dette med at jeg føler jeg har møtt litt veggen er ikke noe jeg vil oppgi til arbeidsgiver. Jeg blir møtt med null forståelse for at jeg har blitt gradert sykemeldt tidligere, og det har endt med at jeg har hatt normal arbeidsmengde (100%), på redusert stilling (50%-70%). Det er som om sjefen ikke forstår det, som om han tror jeg finner det opp for å få litt fri.  Det er kanskje ikke så rart jeg har gått på en smell nå? 

Så, jeg er gravid - hvilken årsak kan jeg oppgi som passer med fravær en uke eller to, uten at jeg må si at jeg føler jeg har møtt veggen? Jeg vet at jeg ikke er pålagt å si det, men holdningene til sykemeldinger knyttet til graviditet på den plassen er stygge. Vil ikke at de skal sitte på sine høye hester og slenge dritt fordi jeg "sikkert bare er litt trøtt"... 

Anonymkode: 282e0...3b9

Når du må inn på KG for å få en grunn til å bli sykmeldt, så trenger du faktisk ikke sykmelding. Ta heller ut noen dager ferie hvis du vil ha noen fridager.

Anonymkode: ab3ad...0c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når du må inn på KG for å få en grunn til å bli sykmeldt, så trenger du faktisk ikke sykmelding. Ta heller ut noen dager ferie hvis du vil ha noen fridager.

Anonymkode: ab3ad...0c3

Føles det bra å slenge dritt til noen "bare fordi"? Dersom du heller hadde brukt tida på å lese hovedinnlegget/tråden, hadde du i det minste visst hva det hele handler om :) 

Anonymkode: 2aa3b...e7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du må inn på KG for å få en grunn til å bli sykmeldt, så trenger du faktisk ikke sykmelding. Ta heller ut noen dager ferie hvis du vil ha noen fridager.

Anonymkode: ab3ad...0c3

TS har grunn for sykemelding, men ønsker råd om hvordan hun kan forklare det for arbeidsgiver.

Anonymkode: 50f7f...952

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du må inn på KG for å få en grunn til å bli sykmeldt, så trenger du faktisk ikke sykmelding. Ta heller ut noen dager ferie hvis du vil ha noen fridager.

Anonymkode: ab3ad...0c3

Men les nå hva TS skriver da menneske. Hun har en reel grunn til sykemelding, men denne ønsker hun ikke å oppgi til arbeidsgiver. Derfor lurer hun på om det er noen som har tips til en annen god grunn hun kan oppgi til arbeidsgiver!

Anonymkode: 9b4ab...d90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du må inn på KG for å få en grunn til å bli sykmeldt, så trenger du faktisk ikke sykmelding. Ta heller ut noen dager ferie hvis du vil ha noen fridager.

Anonymkode: ab3ad...0c3

Har du lest HI? 

TS, legen sykmelder deg for den reelle grunnen,  men om du velger å f. eks. si som noen over her nevnte "legene er redd for fortidlig fødsel"eller noe i den duren,så kan du det.  Arbeidsgiver har ikke rett til å vite sykemeldingsgrunn.

Anonymkode: 0c62e...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les det jeg skriver da. Jeg vet at jeg ikke MÅ oppgi noen grunn. Men nå vil jeg oppgi en grunn, bare ikke den reelle, dette er fordi han og flere andre tror gravidplager er noe vi dikter opp for å få litt ekstra fri. Vil ikke ha noe sånt snakk bak ryggen min. 

Og han vet naturligvis at jeg er gravid nå etter seks måneder, han har visst det fra uke 7.

Anonymkode: 282e0...3b9

Snakk med legen din, får du en sykemelding sier du at du har et virus, infeksjon kan også funke, noe som gjør at du trenger hvile siden du er gravid for ikke å risikere bivirkninger eller andre uventede ting som forverrer situasjonen og at du regner med du er "fit for fight" igjen om kort tid.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du må inn på KG for å få en grunn til å bli sykmeldt, så trenger du faktisk ikke sykmelding. Ta heller ut noen dager ferie hvis du vil ha noen fridager.

Anonymkode: ab3ad...0c3

Les HI igjen og svar meg på hvorfor jeg ikke har en gyldig grunn til å sykemelde meg? 

Takk for svar alle dere andre <3

Anonymkode: 282e0...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Det er mange gravide som sykemeldes i løpet av svangerskapet, så jeg ville bare sagt at legen mente det var best av hensyn til barnet, men at du trolig kommer tilbake i jobb etter noen uker. Nå har jeg ikke lest den andre tråden, men er det arbeidsplassen som sliter deg ut? I så fall kan du jo tenke på om det beste faktisk er å være ærlig med sjefen, i hvert fall på sikt (når du skal tilbake etter permisjonen). En annen tanke - er dette ditt første barn? Er det følelser rundt svangerskap/fødsel/å få barn som sliter deg ut? Mange gravide får symptomer på fødselsdepresjon allerede før barnet er født, så jeg tenker (og håper) at legen din er ekstra oppmerksom på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ferny skrev:

Hei! Det er mange gravide som sykemeldes i løpet av svangerskapet, så jeg ville bare sagt at legen mente det var best av hensyn til barnet, men at du trolig kommer tilbake i jobb etter noen uker. Nå har jeg ikke lest den andre tråden, men er det arbeidsplassen som sliter deg ut? I så fall kan du jo tenke på om det beste faktisk er å være ærlig med sjefen, i hvert fall på sikt (når du skal tilbake etter permisjonen). En annen tanke - er dette ditt første barn? Er det følelser rundt svangerskap/fødsel/å få barn som sliter deg ut? Mange gravide får symptomer på fødselsdepresjon allerede før barnet er født, så jeg tenker (og håper) at legen din er ekstra oppmerksom på dette.

Det er en kombinasjon av alt. Jobb, fødselsangst, ting som ikke er i orden som jeg ville hatt på stell før vi fikk barn, mammarollen, og ja, listen er lang.  Jeg sover ikke om natten lenger, ligger bare og kverner på alle disse tingene om igjen og om igjen. Har forsøkt gradert sykemelding tidligere(først og fremst for ekstrem kvalme, men nå også for utmattelse), men når arbeidsmengden ikke reduseres tilsvarende, så blir jo resultatet ti ganger verre, for da må jeg i tillegg bekymre meg for alt jeg ikke rekker å gjøre på jobb... 

Legen min har henvist meg til Jordmor på fødestedet, først og fremst på grunn av fødselsangst, men jeg kan jo kanskje ta opp alt dette også? 

Anonymkode: 282e0...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livmormunnen har begynt å åpne seg...udiskutabel grunn til å holde seg i ro i ukesvis.

Anonymkode: 08e06...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og dersom arbeidsgiver plutselig finner ut av at du lyver på deg en grunn. Tror du at du kommer til å få økt tillitt av de? Eller trur du de kanskje starter å bli skeptisk til egenmeldinger etter hvert og tru at når du ringer inn syk, så er du egentlig ikke syk? 

Vær enten ærlig, eller la vær å si noe. Voksne mennesker bør holde seg for god til å lyve om slikt til arbeidsgiver. 

Anonymkode: f762d...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...