Gå til innhold

Hvor mye klær trenger babyen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venter baby i juli, og tenkte å begynne å handle litt nå😊 Men, hvor mye trenger jeg? I str. 56 og 50? Det er jo så smått... så, trenger jeg type 10 bodyer, mer eller mindre? Jeg har virkelig ingen peiling😊 Setter pris på råd her😉

Anonymkode: 2d009...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 bodyer. 

4 strømpebukser. 

1 sett uteklær (sparkebukse med jakke/heldress..) 

2 par sokker 

2 små hjelmluer (nyfødte skal alltid ha på lue)

4 pysjamaser 

Det er lett å la seg friste i babyklærjungelen. Der er ikke noe vits. Du får et søtt antrekk der og da, men thats it. Det holder med basics. Lindex har fantastiske bodyer og joggebukser. Utrolig deilig stoff og veldig greie størrelser. Hm sine størrelser er alt for små og det flasser alltid farge fra knappene. Cubus har også små størrelser, men gode strømpebukser i 2pk. 

Fikk baby forrige juli og kjøpte alt for mye drit egentlig. Dette er det jeg hadde kjøpt om jeg skulle gjort alt igjen. Lykke til og gratulerer med tidenes sommerkropp 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal nyfødte alltid ha på lue? til hvor lenge? vi sluttet etter en uke :-( ånei har vi gjort feil? baby er nå 2,5 måned :-(

Anonymkode: 2a74e...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

skal nyfødte alltid ha på lue? til hvor lenge? vi sluttet etter en uke :-( ånei har vi gjort feil? baby er nå 2,5 måned :-(

Anonymkode: 2a74e...e3a

De skal alltid ha på lue ute, og det har dere sikkert hatt hvis baby kun er 2,5 mnd? :) inne skal ikke babyer ha på lue. Så dere har nok ikke gjort noe feil :) 

Anonymkode: 82b2a...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, GulSol skrev:

6 bodyer. 

4 strømpebukser. 

1 sett uteklær (sparkebukse med jakke/heldress..) 

2 par sokker 

2 små hjelmluer (nyfødte skal alltid ha på lue)

4 pysjamaser 

Det er lett å la seg friste i babyklærjungelen. Der er ikke noe vits. Du får et søtt antrekk der og da, men thats it. Det holder med basics. Lindex har fantastiske bodyer og joggebukser. Utrolig deilig stoff og veldig greie størrelser. Hm sine størrelser er alt for små og det flasser alltid farge fra knappene. Cubus har også små størrelser, men gode strømpebukser i 2pk. 

Fikk baby forrige juli og kjøpte alt for mye drit egentlig. Dette er det jeg hadde kjøpt om jeg skulle gjort alt igjen. Lykke til og gratulerer med tidenes sommerkropp 😄

Sommerkroppen ja, Ikke tenkt på før nå da😂 Haha, takk😆 Godt jeg er gjennomsnittet, og ikke bryr meg nevneverdig om det😆

Trenger man ikke mer nei, det er jo egentlig greit😊 Heller spare å kjøpe gode ullklær til høsten😊 Brukes 62 lengre? Jeg har null erfaring med barn og klær. Barn generelt🙄

Anonymkode: 2d009...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*godt jeg er over gjennomsnittet gammel

Rette skriveleif😊

Anonymkode: 2d009...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var oppe i str 68 når han var 4 mnd, mens noen bruker 68 på 1 åringer... stabiliseringen skjer rundt 68/74. 62 brukes ca 2 mnd. Ville fremdeles handla inn det samme pluss ett inneantrekk til å ha over body og strømpis. 

Er forresten utrolig skuffet over brukstiden på en babygym, vi fikk brukt fra 2,5 mnd til 5, så var den totalt uinteressant og baby ville bare ligge på magen. Så det ville jeg ikke brukt mye penger på igjen. Ikea sin helt enkle i tre med noen små hekla greier hadde vært mer enn nok. 1 med lyd, en i svart og hvitt, en i knall grønn eller rød osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig individuelt. Vi kunne greid oss med 3-4 bodyer for jeg vasket klær hver dag pga bæsj og morsmelk over alt hele tiden... :P så bodyer ble vasket fort. 

Hvor lenge du bruker ulike størrelser er også veldig individuelt. Her ble 50 brukt i 3 uker, 56 i 2 uker og 62 føler jeg vi bare brukte en gang per plagg (kort tid altså) før vi måtte på 68. De vokser i rykk og napp, så plutselig hopper de over størrelser. I tillegg er det STOR forskjell på størrelsene de ulike butikkene! 

Jeg ville derfor ikke kjøpt så mange størrelser ennå, tatt det etter hvert. Kanskje kjøpe noe brukt? Man finner mange billige bodyer også. Men du trenger altså ikke veldig mye, med mindre du får en skikkelig gulpebaby, det kan jo skje... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

*godt jeg er over gjennomsnittet gammel

Rette skriveleif😊

Anonymkode: 2d009...d17

typ 40 +?

Anonymkode: 9ec38...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

typ 40 +?

Anonymkode: 9ec38...48c

Gammel nok til å ikke bry meg om at kroppen forandrer seg😊

Anonymkode: 2d009...d17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ei som gulpet litt pluss at jeg ikke gadd vaske klær hele tiden, så vi "trengte" 10-12 bodyer og 5-6 bukser (vi brukte de med fot). Strømpebukse og sokker brukte vi veldig lite av de første månedene. Et par-tre tynne luer som matchet klærne var greit å ha. 

Vi liker H&M, Petit Bateau, Hust & Claire og Tiny Treasure. Synes Cubus er utrolig store og brede i babyklærne, men ullklærne er fantastiske! 

Hun er forresten 16 mnd gammel og bruker fremdeles strømpebukser i 50/56 fra flere merker, så de er kjempestore! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke kjøpe så mye klær til nyfødttiden enda, og bare begynne litt for moro skyld? Du kommer til å få lyst på ting fra sommerkolleksjonen når det nærmer seg. Vi hadde vinterbaby og brukte nesten bare ull. Siden babyen ikke gulpet, klarte vi oss med forholdsvis få plagg. Bomullstøy er kjappere å få tørt hvis du kjøper plagg som tåler tørketrommel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt inn bare litt. Ulike babyer, ulike behov. Vi hadde hørt at man MÅ ha strømpebukser, så vi kjøpte masse av det. Baby er 10 mnd og har brukt strømpebukse 1 gang. Kjøp heller inn noen sett med det aller nødvendigste i 50 og 56 og handle etter behov. Her fikk vi det meste vi trengte av klær de første månedene i barselgaver.

Størrelser er også vanskelig å si. Vet mange hopper rett til 56, men vår baby brukte 50 i hvertfall i et par måneder.

Anonymkode: 25b5f...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir juli og august varm trenger du knapt klær. Da ligger baby i bleie med teppe. Bor du på et kaldt sted trenger du mer klær, og har du dårlige vaskemuligheter trenger du mer enn om du kan vaske ofte. En gulpebaby trenger mer enn en sommikke gulper osv.

Så her må du opplyse mer om vaskemuligheter og hvilket klima du bor i om du vil ha mer presise svar. 

Anonymkode: 1603c...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte kun bukser og sokker, aldri strømpebukser. Og omslagsbodyer er gull verdt når de er så små at de ikke kan holde hode selv, hadde kjøpt mange søte vanlige bodyer uten å tenke så mye over det, fikk en omslag i gave, og det var så mye enklere at jeg pensjonerte de vanlige ;-) 

holdt med fire bodyer og tre bukser ca her, sånne myke bukser fra Lindex ble favoritten her. 

Anonymkode: 0ea5a...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2017 den 6.51, GulSol skrev:

6 bodyer. 

4 strømpebukser. 

1 sett uteklær (sparkebukse med jakke/heldress..) 

2 par sokker 

2 små hjelmluer (nyfødte skal alltid ha på lue)

4 pysjamaser 

Det er lett å la seg friste i babyklærjungelen. Der er ikke noe vits. Du får et søtt antrekk der og da, men thats it. Det holder med basics. Lindex har fantastiske bodyer og joggebukser. Utrolig deilig stoff og veldig greie størrelser. Hm sine størrelser er alt for små og det flasser alltid farge fra knappene. Cubus har også små størrelser, men gode strømpebukser i 2pk. 

Fikk baby forrige juli og kjøpte alt for mye drit egentlig. Dette er det jeg hadde kjøpt om jeg skulle gjort alt igjen. Lykke til og gratulerer med tidenes sommerkropp 😄

Det med størrelser og de ulike butikkenes merker tror jeg kan variere litt ut fra babyens kroppsfasong. Jeg opplever nemlig bodyene fra Lindex som små. Men min er ei lita bolle, så det er vidden på bodyene som gjør dem små for oss, i lengden er de nok større enn HM og Cubus, ja. Cubus sine bodyer syns jeg er store, særlig i vidden, og det selv til vår lille bolle. Nå skal det sies at jeg ikke har hatt mange bodyer fra noen av de to butikkene, så det kan hende det har vært spesielt for de få jeg har hatt. Jeg liker for øvrig veldig godt HM sine omslagsbodyer (i 2-pk), og har ikke opplevde flassing på knappene ennå.

Anonymkode: 076fa...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Unger gulper, sikler og søler. Det kan fort gå noen klesskift på enkelte dager. Har man fått en baby som er av gulpe-typen, synes man i blant at man ikke gjør annet enn å skifte body og klær på småen :- ) Du trenger mange smekker! Det får man som regel alltid bruk for med småbarn i hus.

Hvor mange klesskift du trenger, kommer an på babyen, som du ser. Jeg telte aldri mine klesskift til arvingen, men skal jeg gjette bør man ha minst 15 skift (topper, bodyer), sånn at man slipper å vaske hele tiden, men kan samle opp litt og fylle maskina litt mer for hver gang man kjører den.

Kjøp deg en real bunke myke gaskluter! De brukes hele tiden, overalt, til å tørke ovenfornevnte væsker som en baby "produserer". "Gulpekluter" som enkelte kaller det, men de brukes til å tørke opp det meste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med størrelser og de ulike butikkenes merker tror jeg kan variere litt ut fra babyens kroppsfasong. Jeg opplever nemlig bodyene fra Lindex som små. Men min er ei lita bolle, så det er vidden på bodyene som gjør dem små for oss, i lengden er de nok større enn HM og Cubus, ja. Cubus sine bodyer syns jeg er store, særlig i vidden, og det selv til vår lille bolle. Nå skal det sies at jeg ikke har hatt mange bodyer fra noen av de to butikkene, så det kan hende det har vært spesielt for de få jeg har hatt. Jeg liker for øvrig veldig godt HM sine omslagsbodyer (i 2-pk), og har ikke opplevde flassing på knappene ennå.

Anonymkode: 076fa...1ac

Dette. Tror det kommer veldig an på babyen sin kropp. Her er det stort sett bare hm sine bodyer som sitter som de skal. Cubus sine bodyer må da være lagd for VELDIG runde og korte babyer. De kan være for korte i armer og lengde, men fortsatt så de de altfor store i vidden. Kappahl sine er sånn helt ok, men veldig "stive" og blir fort for trange. Lindex sine er aldri i nærheten av å passe.

Så på slike ting ville jeg bare prøvd meg frem.

Anonymkode: 25b5f...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kun kjøpt omslagsbodyer. Vi kjøpte masse søte bodyer som må tres over hodet før vår baby ble født, og endte opp med å ikke bruke noen av de. Vet ikke hvor mye penger vi kastet bort på "ubrukelige" bodyer :fnise: 

En baby skal ikke bruke lue inne. Overoppheting er farligere enn om babyen blir litt for kald. Vi brukte bomullslue på sykehuset, men droppet den så snart vi kom hjem. 

Hvor mye klær du behøver kommer jo litt an på hvor ofte du ønsker å vaske klær, men i begynnelsen kunne vi lett skifte på babyen 3-5 ganger om dagen, og ingen av oss hadde ork til å vaske klær hver dag. 

Smekke brukte vi ikke før babyen begynte å spise fast føde, og da kun under måltidene, da babyen forsøkte å dra av seg smekka når han fikk den på. Men det er mange som bruker smekke for å unngå gulpeflekker på klærne med stort hell. 

Jeg ville også unngått klær med hette, da hette er temmelig upraktisk (enten ligger den i en klump under nakken, eller så snur babyen hodet og kliner nesa inn i hetta) 

Strømpebukser begynte vi ikke å bruke før babyen begynte å krabbe. Syntes det var enklere med bukse (helst med fot)

 

Anonymkode: 30c3a...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...