Gå til innhold

Fæl første fødsel - hvordan ble den andre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en vanskelig første fødsel. Nå, mange år etter, venter jeg nummer to og kjenner at jeg får litt "noia" av å tenke på at jeg veldig snart skal føde igjen. Har hatt samtaler med jordmor på sykehuset og har gått igjennom journalene fra første gang, men klarer ikke å føle meg ordentlig forberedt selv om jeg har mye mer kunnskap nå om hvorfor ting kan skje etc.

Hvordan har dere andre med en vanskelig fødsel klart å forberede dere til neste? Og hvordan var neste fødsel i forhold? :)

Anonymkode: 9ef9f...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første var setefødsel med epidural, så forberedte meg på det samme en gang til. Men andre gang gikk alt over all forventning. Riene var knapt vonde, det tyngste var å presse, men utrolig nok ikke spesielt vondt. Jeg ble veldig overrasket gitt. Ikke hadde jeg bedøvelse heller.

Anonymkode: 6d6ff...150

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første var setefødsel med epidural, så forberedte meg på det samme en gang til. Men andre gang gikk alt over all forventning. Riene var knapt vonde, det tyngste var å presse, men utrolig nok ikke spesielt vondt. Jeg ble veldig overrasket gitt. Ikke hadde jeg bedøvelse heller.

Anonymkode: 6d6ff...150

Takk for svar, det høres ut som en fin fødsel :) Første var stjernekikker og klarte ikke å komme ned på bekkenbunnen selv, så det ble fire forsøk med sugekopp og to forsøk med tang som knakk hodeskallen til babyen og forårsaket blødninger. Ambulansefly, smerter, morfin, epileptiske anfall, medisiner, nyfødtintensiv, redsel, uvisshet, stadige kontroller... Er så redd for at jeg ikke skal få til å presse ut dette barnet selv heller :(

Anonymkode: 9ef9f...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hetta hele andre svangerskap, depresjon, grein hele tiden. Ble innlagt og igangsatt med pre e med nummer to. Ble en veldig fin fødsel trass enkelte negative aspekter. Fikk litt noia når pressingen begynte, som var da ting gikk galt md nummer en. Men det gikk strålende, følte meg som superkvinnen etterpå. Er så enormt glad jeg valgte vaginal forløsning, all angst var som blåst vekk, var verdt absolutt alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Silfen skrev:

Hadde hetta hele andre svangerskap, depresjon, grein hele tiden. Ble innlagt og igangsatt med pre e med nummer to. Ble en veldig fin fødsel trass enkelte negative aspekter. Fikk litt noia når pressingen begynte, som var da ting gikk galt md nummer en. Men det gikk strålende, følte meg som superkvinnen etterpå. Er så enormt glad jeg valgte vaginal forløsning, all angst var som blåst vekk, var verdt absolutt alt.

Tusen takk for svar, så godt at du fikk en fin fødsel! :) Det var når pressingen begynte at også min fødsel gikk "galt", så har jo mange tanker rundt hvordan jeg kommer til å reagere når den fasen begynner. Jeg har bestemt meg for vaginal fødsel denne gangen også, og håper virkelig at det er det rette valget. Tenk så deilig om alt går fint! :)

Anonymkode: 9ef9f...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min andre fødsel var grusom. Ville ikke starte av seg selv, så ble satt igang på overtid. Hadde rier fra H i 16 timer. Like sterkt ved 3 cm, som mot slutten av første fødsel, helt grusomt.. jeg gråt, skalv, hoppet, vrikket, danset, dusjet, ristet, svettet, visste virkelig ikke hvor jeg skulle gjøre av meg.

Men heldigvis finnes det epidural ;) ! ELSKER epidural ;)

Anonymkode: f3cd3...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel endte med hastesnitt. Hadde ganske heftig angst med nr to. Jeg hadde mange samtaler med en jordmor på sykehuset hvor det ble diskutert mye rundt keisersnitt med nr to. Etter ganske mange samtaler bestemte jeg meg for å prøve vaginalt. Jeg fikk time for igangsetting dagen før termin, men fødselen startet av seg selv. Jeg hadde litt hetta enkelte ganger under fødselen. Hadde to angstanfall fordi jeg ikke følte jeg hadde kontroll, men alt i alt så gikk fødselen knirkefritt. Jeg hadde en kjempefin opplevelse og har ikke angret en dag på valget om å prøve vaginalt igjen. Jeg følte meg fantastisk når mini var ute :) Skulle jeg hatt flere barn, så hadde jeg ikke grudd meg denne gangen.

Lykke til! :blomst:

 

 

Anonymkode: b6027...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fæl første fødsel. Mange timer med sammenhengende rier, mistanke om fosterasfyksi, tangforløsning og tredjegrads ruptur som igjen førte til en forferdelig barseltid med mye smerter. Da jeg ventet neste hadde jeg samtale med både jordmor og lege på sykehuset og legen sa jeg fikk velge helt selv akkurat hvordan jeg skulle føde. Jeg kunne få keisersnitt, jeg kunne få igangsettelse opptil to uker før termin, jeg fikk løfte om erfaren jordmor og at de ikke skulle bruke operativ forløsning igjen (dvs at terskelen for evt hastesnitt ble noe lavere). Keisersnitt var uaktuelt og igangsettelse uten medisinsk grunn likeså så jeg valgte å la naturen gå sin gang. Fødsel nr 2 ble en drøm i forhold til første. Styrtfødsel på to timer, ingen smertestillende, ingen ruptur og helt fantastisk form etterpå. Fødsel nr 3 var også rask og grei, over på under en halvtime, ingen ruptur og igjen fin form etterpå. Veldig fint å ha fått oppleve to normale fødsler også og jeg er veldig glad jeg ikke valgte keisersnitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, selv om mange svarer "fødsel nr 2 var fantastisk (omtrent som å spise sjokolade", må du ikke tro på det. Da vil du få deg et sjokk når fødselen faktisk starter. Husk at å føde er vondt, det er jævlig. Men er du klar over det, er du mye bedre rustet til å takle enn fødsel enn hvis du tror det vil gå som en lek :)

Anonymkode: f3cd3...ed3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, selv om mange svarer "fødsel nr 2 var fantastisk (omtrent som å spise sjokolade", må du ikke tro på det. Da vil du få deg et sjokk når fødselen faktisk starter. Husk at å føde er vondt, det er jævlig. Men er du klar over det, er du mye bedre rustet til å takle enn fødsel enn hvis du tror det vil gå som en lek :)

Anonymkode: f3cd3...ed3

Ja, for all del. La TS leve i troen på at fødsel nr 2 blir fæl, det er den rette holdningen. :roll:

 Det er ingen her som har sagt at en fødsel ikke er vond eller at fødsel nr 2 var mindre vond enn fødsel nr 1. Hvor fæl/fin en fødsel er handler om veldig mye mer enn smertenivå. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, selv om mange svarer "fødsel nr 2 var fantastisk (omtrent som å spise sjokolade", må du ikke tro på det. Da vil du få deg et sjokk når fødselen faktisk starter. Husk at å føde er vondt, det er jævlig. Men er du klar over det, er du mye bedre rustet til å takle enn fødsel enn hvis du tror det vil gå som en lek :)

Anonymkode: f3cd3...ed3

Har du i det hele tatt lest det jeg har skrevet?

Jeg skrev at jeg hadde en vanskelig fødsel, jeg skrev ingenting om smertene mine. Det er en viss forskjell på å bli overrasket over hvor vondt det er og det at barnet nesten drepes på vei ut (hodeskallen brukket to steder, blødninger, epileptiske anfall, store smerter, morfin), ambulansefly og langt opphold på sykehuset uten å få være sammen med barnet sitt. Eller når epiduralen og lystgassen ikke fungerer, når halebeinet knekker, når hele skjeden revner slik at man aldri mer får oppleve en vaginal orgasme, når man blir sydd uten bedøvelse og når man ikke klarer å sitte/gå/stå på flere uker. Så ja, jeg er klar over at det er vondt å føde og at det neppe "vil gå som en lek".

Men ellers takk for tipset...

Anonymkode: 9ef9f...7e3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min første fødsel endte med hastesnitt. Hadde ganske heftig angst med nr to. Jeg hadde mange samtaler med en jordmor på sykehuset hvor det ble diskutert mye rundt keisersnitt med nr to. Etter ganske mange samtaler bestemte jeg meg for å prøve vaginalt. Jeg fikk time for igangsetting dagen før termin, men fødselen startet av seg selv. Jeg hadde litt hetta enkelte ganger under fødselen. Hadde to angstanfall fordi jeg ikke følte jeg hadde kontroll, men alt i alt så gikk fødselen knirkefritt. Jeg hadde en kjempefin opplevelse og har ikke angret en dag på valget om å prøve vaginalt igjen. Jeg følte meg fantastisk når mini var ute :) Skulle jeg hatt flere barn, så hadde jeg ikke grudd meg denne gangen.

Lykke til! :blomst:

 

 

Anonymkode: b6027...179

Så bra at andre fødsel gikk fint og at vaginal fødsel ble en positiv opplevelse. :) Godt å vite at et par angstanfall underveis ikke behøver å bety at man får noia hele tiden, kommer nok til å kjenne litt på det. Tusen takk! :)

Anonymkode: 9ef9f...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Arkana skrev:

Jeg hadde en fæl første fødsel. Mange timer med sammenhengende rier, mistanke om fosterasfyksi, tangforløsning og tredjegrads ruptur som igjen førte til en forferdelig barseltid med mye smerter. Da jeg ventet neste hadde jeg samtale med både jordmor og lege på sykehuset og legen sa jeg fikk velge helt selv akkurat hvordan jeg skulle føde. Jeg kunne få keisersnitt, jeg kunne få igangsettelse opptil to uker før termin, jeg fikk løfte om erfaren jordmor og at de ikke skulle bruke operativ forløsning igjen (dvs at terskelen for evt hastesnitt ble noe lavere). Keisersnitt var uaktuelt og igangsettelse uten medisinsk grunn likeså så jeg valgte å la naturen gå sin gang. Fødsel nr 2 ble en drøm i forhold til første. Styrtfødsel på to timer, ingen smertestillende, ingen ruptur og helt fantastisk form etterpå. Fødsel nr 3 var også rask og grei, over på under en halvtime, ingen ruptur og igjen fin form etterpå. Veldig fint å ha fått oppleve to normale fødsler også og jeg er veldig glad jeg ikke valgte keisersnitt.

Huff, skjønner at du hadde en fæl opplevelse med første. :( Det var truende fosterasfyksi som til slutt gjorde at jeg ikke fikk lov til å presse "alene", da hadde det gått en og en halv time med pressrier. Det tok ytterligere 35 minutter før barnet var ute fordi de slet med å dra ham ut. Godt å lese at du fikk to fine fødsler i ettertid. :)

Jeg vil, som deg, helst unngå keisersnitt, så det er litt sånn pest eller kolera når jordmor sier at jeg kan kreve at de skal holde vakuum og tang unna meg, og i stedet trille meg til keisersnitt. Jeg endte med å skrive at jeg vil unngå tang...

Anonymkode: 9ef9f...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil, som deg, helst unngå keisersnitt, så det er litt sånn pest eller kolera når jordmor sier at jeg kan kreve at de skal holde vakuum og tang unna meg, og i stedet trille meg til keisersnitt. Jeg endte med å skrive at jeg vil unngå tang...

Anonymkode: 9ef9f...7e3

Ja, det følte jeg også, men jeg ble beroliget med at sjansen for at det samme skulle skje igjen var svært liten. Dette er uansett et personlig valg og noe man må kjenne på selv. Jeg følte meg aldri klar og forberedt samme hvor mye fakta jeg fikk og hvor mye jeg snakket med jordmor, men måtte bare bli enig med meg selv om at dette valget er riktig og så tar vi fødselen som den kommer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Arkana skrev:

Ja, det følte jeg også, men jeg ble beroliget med at sjansen for at det samme skulle skje igjen var svært liten. Dette er uansett et personlig valg og noe man må kjenne på selv. Jeg følte meg aldri klar og forberedt samme hvor mye fakta jeg fikk og hvor mye jeg snakket med jordmor, men måtte bare bli enig med meg selv om at dette valget er riktig og så tar vi fødselen som den kommer. :) 

Nei, det er vel akkurat det - man kan nok aldri føle seg 100% klar og forberedt, fødselen går jo som den går uansett hva vi måtte ønske :)

Anonymkode: 9ef9f...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en lang og vond, men udramatisk førstefødsel. Endte med vakumforløsning, men både jeg og barnet var i fin form etterpå. Jeg synes imidlertid smertene var grusomme og det var veldig langsom progresjon i fødselen. Gruet meg veldig til andre fødsel, men den gikk bedre. Innmari vond den også, men litt raskere. Tredje derimot var den verste. Rask, men barnet satt fast på slutten. Gikk heldigvis bra da.

Anonymkode: b0113...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en lang og vond, men udramatisk førstefødsel. Endte med vakumforløsning, men både jeg og barnet var i fin form etterpå. Jeg synes imidlertid smertene var grusomme og det var veldig langsom progresjon i fødselen. Gruet meg veldig til andre fødsel, men den gikk bedre. Innmari vond den også, men litt raskere. Tredje derimot var den verste. Rask, men barnet satt fast på slutten. Gikk heldigvis bra da.

Anonymkode: b0113...bbf

Takk for svar! Vet du om det var forskjeller i hvordan barna dine lå da de kom til verden? :)

Anonymkode: 9ef9f...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Vet du om det var forskjeller i hvordan barna dine lå da de kom til verden? :)

Anonymkode: 9ef9f...7e3

Det var det med mine iallfall.  Første var en skjevtliggende stjernekikker.  Resten presenterte som normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...