Gå til innhold

Hus, nøkkel, svigers, m.m


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja bare noen spørsmål her. 

Samboeren min eier hus med den ene foreldren sin, de har kjøpt huset sammen. Samboer eier halve og foreldren eier andre halvdel. 

Foreldren kommer med papir om litt diverse h*n krever nå. Sette opp husleien 3000 kr. Vi får ikke gjøre som vi vil i vår egen leilighet. H*n ber oss vaske vegger, tak fordi vi røyker inne(i min samboers leilighet). Jeg som bor og "leier" bare, da jeg ikke kjøpte huset med de to. Jeg har heller ingen leiekontrakt her. Foreldren krever også husnøkkel inn til vår leilighet, det er det som irriterer meg mest. Kan vedkommende faktisk kreve nøkkel? Når min samboer eier huset. 

Anonymkode: 57ed0...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Røyking inne - helt enig med h*n. Ville nok som eier krevd at det ikke ble røykt inne eller rett utenfor huset, så her synes jeg h*n er snill med dere. 

Husleie - rett og rimelig. Men det må følge loven, med leiekontrakt, depositum og regler for årlig økning. 

Nøkkel - den var litt sær, med mindre det er nødvendig pga sikkerhet, varmtvannsbereder, sikringsskap eller lignende. 

Foreslår at du og samboer kjøper noe eget. Så betaler du ned på eget lån, og kan gjøre akkurat som du vil. 

Anonymkode: 16ec5...299

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier samboeren din den leiligheten eller leier han av foreldrene?

Hvis han eier den og har kontrakt på det, så er dette en ikke-sak. Foreldrene kan ikke kreve noen ting annet enn fellesutgifter etc.  Hvis han leier, så er det likevel husleieloven som gjelder og siden han allerede bor der er det lite de kan komme og kreve i ettertid uten å følge loven. Uten leiekontrak må man forutsette standarsavtale, så husleiereguleriner må følge loven i forhold til varsel, hvor mye de kan øke etc. Det samme gjelder vasking og røyking, det har blitt akseptert, de kan ikke endre forutsetningene lenge etterpå. Nøkkel har de ikke krav på. 

Anonymkode: 0639c...37e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Røyking inne - helt enig med h*n. Ville nok som eier krevd at det ikke ble røykt inne eller rett utenfor huset, så her synes jeg h*n er snill med dere. 

Husleie - rett og rimelig. Men det må følge loven, med leiekontrakt, depositum og regler for årlig økning. 

Nøkkel - den var litt sær, med mindre det er nødvendig pga sikkerhet, varmtvannsbereder, sikringsskap eller lignende. 

Foreslår at du og samboer kjøper noe eget. Så betaler du ned på eget lån, og kan gjøre akkurat som du vil. 

Anonymkode: 16ec5...299

Har aldri har kontrakt her, og med tanke på at h*n øker leien, hadde jeg trengt evt bo støtte fra nav. Så jeg kommer til å spørre om det, ellers er jeg nødt til å flytte. 

Husnøkkel vil vedkommende ha for å låse seg inn hvis vi evt er høylytte. Og når samboer eier den leiligheten vi bor i syns jeg faktisk ikke noe om at h*n skal ha nøkkel. Vedkommende har ingenting å gjøre i hans leilighet. 

Ja det har jeg og samboer snakket om, men det virker ikke som at han vi bort fra sin foreldre.

Anonymkode: 57ed0...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle varsellamper blinker! Dersom han EIER sammen med ene forelderen, er det på tide å bli kjøpt ut. Har ikke forelderen råd til det, får de selge boligen. Dersom han LEIER av ene foreldren, er det på tide å si opp leiekontrakten og finne seg en annen bolig. For han må regne med at konflikter vil eskalere, dette er bare begynnelsen. 

Anonymkode: e5c43...dca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det to enheter i dette huset, hvor samboeren din eier den ene? Isåfall er det deres valg om å røyke inne eller ikke. At det ikke er veldig smart med tanke på videre salg, er en annen sak. Er det snakk om et hus med to eiere, stiller det seg annerledes. Da har den andre eieren rett til å være med på å bestemme om det skal kunne røykes inne eller ikke.

Husleie? Leier dere eller eier dere? Er det betaling for strøm og vann og kommunale avgifter vedkommende mener?

Så lenge dere ikke deler stengekran eller andre viktige elementer i huset, har ikke svigerfar/mor noe mer krav på nøkkel enn om det hadde vært en fremmed som eide den andre delen. Dette så lenge det er snakk om to leiligheter i samme hus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri har kontrakt her, og med tanke på at h*n øker leien, hadde jeg trengt evt bo støtte fra nav. Så jeg kommer til å spørre om det, ellers er jeg nødt til å flytte. 

Husnøkkel vil vedkommende ha for å låse seg inn hvis vi evt er høylytte. Og når samboer eier den leiligheten vi bor i syns jeg faktisk ikke noe om at h*n skal ha nøkkel. Vedkommende har ingenting å gjøre i hans leilighet. 

Ja det har jeg og samboer snakket om, men det virker ikke som at han vi bort fra sin foreldre.

Anonymkode: 57ed0...569

Still ultimatumet: Enten flytter dere til en annen bolig, eller du finner deg et eget sted og flytter ut. 

Nøkkel til boligen hadde vært fullstendig uaktuelt!

Anonymkode: e5c43...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at husleie forveksles med hans del av forsikring, kommunale avgifter osv?

Anonymkode: b5246...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...