Gå til innhold

Forskjell på å fri, og på å forlove seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når en frir, så blir man forlovet om den andre sier ja. 

Da skal man etter gamle "regler" gifte seg neste år. 

Selv om folk i dag forlover seg uten å noen gang ha planter om å gifte seg, eller bruker 10+år på det. 

Endret av MissPierce
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde en ny diskusjon om dette i går kveld :fnise: Når han frir skal vi gifte oss innen ett år.. Og jeg bare: ER DU GAL?? Føler at jeg trenger mer enn ett år på å planlegge bryllup! Så da sa han at når vi forlover oss kan jeg forsåvidt begynne å planlegge :bond:Selv om jeg ikke aner hvor lang tid det tar før han frir..

Spurte om hva han tenkte rundt ringer da, for jeg har alltid sett for meg en forlovelsesring med stein. Han derimot, mener at vi bare kan kjøpe gullringer, få de gravert når vi gifter oss, og dermed bruke de samme ringene som gifteringer :unsure: Sorry altså, men jeg skal ikke ha samme ring som forlovelsesring som giftering :fnise:

TS

Anonymkode: 8d604...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde en ny diskusjon om dette i går kveld :fnise: Når han frir skal vi gifte oss innen ett år.. Og jeg bare: ER DU GAL?? Føler at jeg trenger mer enn ett år på å planlegge bryllup! Så da sa han at når vi forlover oss kan jeg forsåvidt begynne å planlegge :bond:Selv om jeg ikke aner hvor lang tid det tar før han frir..

Spurte om hva han tenkte rundt ringer da, for jeg har alltid sett for meg en forlovelsesring med stein. Han derimot, mener at vi bare kan kjøpe gullringer, få de gravert når vi gifter oss, og dermed bruke de samme ringene som gifteringer :unsure: Sorry altså, men jeg skal ikke ha samme ring som forlovelsesring som giftering :fnise:

TS

Anonymkode: 8d604...102

Hahaha 😂😂😂 Dette kan jo bli interessant. Å jeg ville også hatt en egen forlovelsesring 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så god økonomi så vi har valgt å beholde gullringene våre som nå er forlovelsesringer som gifteringer når vi gifter oss neste år. Forskjellen blir at vi da graverer dem 😊

Ellers enig i at et frieri og enighet om forlovelse er det samme, men ikke nødvendigvis innen ett år. Ville også hatt litt bedre tid på planlegging og sparing 😎

Anonymkode: 32308...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, January 20, 2017 den 21.27, MissPierce skrev:

Hahaha 😂😂😂 Dette kan jo bli interessant. Å jeg ville også hatt en egen forlovelsesring 😇

Hvordan kan man ha så klare meninger om en liten ting som varer én dag i livet? Det er bare trist.

Anonymkode: 08ba2...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man ha så klare meninger om en liten ting som varer én dag i livet? Det er bare trist.

Anonymkode: 08ba2...39a

Hvorfor kan man ikke det?  Å ringen varer ikke bare en dag i livet, det gjør heller ikke forlovelsen, eller ekteskapet. 

Bryllupet derimot gjør det, og jeg ønsker absolutt ikke noe stort ekstravagant bryllup. 

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Sunday, January 15, 2017 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Min kjære samboer mener dette er to helt forskjellige ting! Å fri til meg er å overraske meg, gå ned på kne med en fin ring. At vi forlover oss er at vi blir enige sammen, og går og velger ut ringer sammen.
Altså: :klo:
Jeg mener jo at når han frir, så er det da vi blir forlovet?

Vil gjerne høre deres meninger om dette :)  Er dette noe som er vanlig, og det er bare jeg som er litt sær?

Anonymkode: 8d604...102

Man er like forlovet når man gjør begge deler som han beskriver. Hva mener han dere er etter han har fridd da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, January 15, 2017 den 22.23, AnonymBruker skrev:

TS her

Tilleggsopplysning; Når han frir er vi forlovet, og skal gifte oss, og kan begynne å planlegge helt konkret. :bryllup:
Men om vi forlover oss, trenger ikke det bety at vi skal gifte oss!
I følge han...

Og jo; han mener også at når han frir så er vi forlovet, men ikke på samme måte mtp på det jeg skrev over her.

Anonymkode: 8d604...102

Oh lord. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, January 15, 2017 den 22.31, AnonymBruker skrev:

Her henger det litt gamle blandet med nye tanker rundt forlovelse, Og dere har rett begge to

Altså, i gamle dager ble man forlovet når mannen fridde, og det første til bryllup. I riktig gamle dager var det til og med straffbart å bryte en forlovelse.

I dag kan det bety begge deler, altså når mannen frir er dere etter min mening forlovet. Men det går fint av å forlove seg uten å gifte gifte seg. Altså to bestemmer seg for å forlove seg, og forblir forlovet i mange år, helt til mannen frie, eller de bestemmer seg for å gifte seg.

Naboen min var forlovet i 20 år de, før mannen gikk ned på kne og fridde, og da først ble det giftemål.

 

Anonymkode: be738...486

Men den nye definisjonen av forlovelse er jo helt meningsløs. Hva er vitsen med å være forlovet uten grunn? Da kan man jo likegodt bare være kjærester i 20 år

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maleficenta skrev:

Men den nye definisjonen av forlovelse er jo helt meningsløs. Hva er vitsen med å være forlovet uten grunn? Da kan man jo likegodt bare være kjærester i 20 år

Det er vel heller en ikke helt ny definisjon.....

Folk ble enige om å forlove seg, kanskje uten noe frieri, fordi de da var mer "anstendige" enn bare kjærester. På 70tallet da det ble mer vanlig med samboerskap (fordi man fikk p-piller og selvbestemt abort og slapp å gifte seg som gravid attenåring), var forlovelsen en mer akseptert form enn bare å bo sammen som kjærester. Forlova par kunne få dele rom! :)

Dessuten er det jo litt av vitsen med forlovelse at begge har ringer, noe som signaliserer at man er i et seriøst forhold og satser på hverandre - at man er opptatt. (En nyere tradisjon hentet fra utlandet at bare dama skal ha ring, men da er jo poenget litt borte....)

Anonymkode: 39038...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller en ikke helt ny definisjon.....

Folk ble enige om å forlove seg, kanskje uten noe frieri, fordi de da var mer "anstendige" enn bare kjærester. På 70tallet da det ble mer vanlig med samboerskap (fordi man fikk p-piller og selvbestemt abort og slapp å gifte seg som gravid attenåring), var forlovelsen en mer akseptert form enn bare å bo sammen som kjærester. Forlova par kunne få dele rom! :)

Dessuten er det jo litt av vitsen med forlovelse at begge har ringer, noe som signaliserer at man er i et seriøst forhold og satser på hverandre - at man er opptatt. (En nyere tradisjon hentet fra utlandet at bare dama skal ha ring, men da er jo poenget litt borte....)

Anonymkode: 39038...10a

Man trenger ikke være forlovet for å være samboere. Og nei forlovelse er ikke mer anstendig enn kjærester. Kun forlovet er bare kjærester med ring. Og ble man gravid var det jo helt fram til åttitallet forventet at man giftet seg.. så jeg tror ikke heelt på det du sier nå. Og abort var jo ikke sosialt akseptert da selv om det var lov.

Det at kun dama har ring er vel en amerikansk greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunday, January 22, 2017 den 17.15, Maleficenta skrev:

Man trenger ikke være forlovet for å være samboere. Og nei forlovelse er ikke mer anstendig enn kjærester. Kun forlovet er bare kjærester med ring. Og ble man gravid var det jo helt fram til åttitallet forventet at man giftet seg.. så jeg tror ikke heelt på det du sier nå. Og abort var jo ikke sosialt akseptert da selv om det var lov.

Det at kun dama har ring er vel en amerikansk greie.

I dag betyr ikke forlovelse det samme nei, samboerskap er blitt vanlig, men det ble først vanlig fra slutten av 70tallet. Beklager at jeg ikke tidfestet det nøyaktig i første innlegg. Abortloven kom i 1978, men det gikk jo noen få år før normene endret seg....Husker en kusine som ble samboer ca 1980, hun holdt det hemmelig for besteforeldrene :P

 

Anonymkode: 39038...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag betyr ikke forlovelse det samme nei, samboerskap er blitt vanlig, men det ble først vanlig fra slutten av 70tallet. Beklager at jeg ikke tidfestet det nøyaktig i første innlegg. Abortloven kom i 1978, men det gikk jo noen få år før normene endret seg....Husker en kusine som ble samboer ca 1980, hun holdt det hemmelig for besteforeldrene :P

 

Anonymkode: 39038...10a

Det blr bety det samme for man behøver ikke være forlovet for å være samboer. Folk må bestemme seg for hva de vil. Enten samboer eller gift. Det der innimellom som heter forlovelse betyr ikke en dritt med mindre man skal gifte seg, annet enn at man har en dyr diamantring å vifte med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag betyr ikke forlovelse det samme nei, samboerskap er blitt vanlig, men det ble først vanlig fra slutten av 70tallet. Beklager at jeg ikke tidfestet det nøyaktig i første innlegg. Abortloven kom i 1978, men det gikk jo noen få år før normene endret seg....Husker en kusine som ble samboer ca 1980, hun holdt det hemmelig for besteforeldrene :P

 

Anonymkode: 39038...10a

Men uansett om samboerskap var mer greit da så fikk pipen en annen lyd når graviditet kom inn i bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man frir eller blir enige om å gifte seg, er man forlovet.

Å forlove seg uten å gifte seg, er bare tåpelig. For hva har man egentlig lovet da? At man holder en avtale halvveis? En slik en ville ikke jeg vært sammen med i hvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jolene skrev:

Når man frir eller blir enige om å gifte seg, er man forlovet.

Å forlove seg uten å gifte seg, er bare tåpelig. For hva har man egentlig lovet da? At man holder en avtale halvveis? En slik en ville ikke jeg vært sammen med i hvertfall.

Helt enig. Forlovelse uten å være gift høres ut som noe ungdomsskolegreier. Sånn promise ring hvor man lover at man skal være kjærester bestandig. Og slike liksomforlovelser holder aldri lenge uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, Maleficenta skrev:

Helt enig. Forlovelse uten å være gift høres ut som noe ungdomsskolegreier. Sånn promise ring hvor man lover at man skal være kjærester bestandig. Og slike liksomforlovelser holder aldri lenge uansett.

Nettopp. Da kan man enten være bare kjærester, eller faktisk gifte seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...