Gå til innhold

Forskjell på å fri, og på å forlove seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kjære samboer mener dette er to helt forskjellige ting! Å fri til meg er å overraske meg, gå ned på kne med en fin ring. At vi forlover oss er at vi blir enige sammen, og går og velger ut ringer sammen.
Altså: :klo:
Jeg mener jo at når han frir, så er det da vi blir forlovet?

Vil gjerne høre deres meninger om dette :)  Er dette noe som er vanlig, og det er bare jeg som er litt sær?

Anonymkode: 8d604...102

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:fnise: Hvis han frir og du sier ja, er dere forlovet, ja. Da er dere jo enige da, ikke sant?

Å gå og velge ut ring sammen er bare fordi han velger å ikke ta med ringen under frieriet, og så velge den sammen. Men han vil da allerede ha fridd, og da vil dere allerede VÆRE forlovet. 

Det er nok han som har misforstått noe her. 

Men spørsmål tilbake: Hvis han frir med ring, og du sier ja... Da er dere ikke forlovet??? :fnise:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som å høre samboeren min! Jeg har også tenkt som deg, men er ikke samboeren min enig i, han tenker som samboeren din. :ler: Hadde forøvrig aldri tenkt over at det gikk an å se på det på to forskjellige måter før jeg møtte han. 

Kanskje vi  har sett for mange romantiske filmer eller noe? :P 

Anonymkode: 9c973...d2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en person frir til en annen forlover de seg. Altså å fri er en handling kun én av dem kan gjøre, men når den personen frir forlover begge to seg. Har ikke tenkt på det som at det kan være to forskjellige handlinger før.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en frir og den andre sier ja, er man forlovet. Hvis den andre sier nei, er man ikke det.
Man trenger ikke nødvendigvis fri for å bli forlovet, det er jo noe man bare kan bli enige om også. Men uansett hvordan man velger gjøre det, blir man forlovet som resultat (hvis begge er enige, da). Så han mener dere ikke er forlovet om han frir...??

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Tilleggsopplysning; Når han frir er vi forlovet, og skal gifte oss, og kan begynne å planlegge helt konkret. :bryllup:
Men om vi forlover oss, trenger ikke det bety at vi skal gifte oss!
I følge han...

Og jo; han mener også at når han frir så er vi forlovet, men ikke på samme måte mtp på det jeg skrev over her.

Anonymkode: 8d604...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Tilleggsopplysning; Når han frir er vi forlovet, og skal gifte oss, og kan begynne å planlegge helt konkret. :bryllup:
Men om vi forlover oss, trenger ikke det bety at vi skal gifte oss!
I følge han...

Og jo; han mener også at når han frir så er vi forlovet, men ikke på samme måte mtp på det jeg skrev over her.

Anonymkode: 8d604...102

Hva tror han egentlig å være forlovet betyr? 

Det betyr jo at man har lovet å gifte seg med hverandre :P Uansett om noen frir eller om man blir enige.

Anonymkode: a912b...5f6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Tilleggsopplysning; Når han frir er vi forlovet, og skal gifte oss, og kan begynne å planlegge helt konkret. :bryllup:
Men om vi forlover oss, trenger ikke det bety at vi skal gifte oss!
I følge han...

Og jo; han mener også at når han frir så er vi forlovet, men ikke på samme måte mtp på det jeg skrev over her.

Anonymkode: 8d604...102

Jeg vet, jeg vet: :yvonne:

Om dere forlovere dere og blir enige uten frieri er dere... FRI!? Ja??? Ja??? :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Det høres ut som om dere bør slutte å prate om semantikken og starte å prate om hvorvidt dere er like (u)interessert i å kanskje bli gift i fremtiden? :bryllup:

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er forlovet, har man "lovet" at man skal gifte seg uansett om han frir eller dere bare blir enige.

Anonymkode: 34b3f...5af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Tilleggsopplysning; Når han frir er vi forlovet, og skal gifte oss, og kan begynne å planlegge helt konkret. :bryllup:
Men om vi forlover oss, trenger ikke det bety at vi skal gifte oss!
I følge han...

Og jo; han mener også at når han frir så er vi forlovet, men ikke på samme måte mtp på det jeg skrev over her.

Anonymkode: 8d604...102

Her henger det litt gamle blandet med nye tanker rundt forlovelse, Og dere har rett begge to

Altså, i gamle dager ble man forlovet når mannen fridde, og det første til bryllup. I riktig gamle dager var det til og med straffbart å bryte en forlovelse.

I dag kan det bety begge deler, altså når mannen frir er dere etter min mening forlovet. Men det går fint av å forlove seg uten å gifte gifte seg. Altså to bestemmer seg for å forlove seg, og forblir forlovet i mange år, helt til mannen frie, eller de bestemmer seg for å gifte seg.

Naboen min var forlovet i 20 år de, før mannen gikk ned på kne og fridde, og da først ble det giftemål.

 

Anonymkode: be738...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Overrasket skrev:

Det høres ut som om dere bør slutte å prate om semantikken og starte å prate om dere er like (u)interessert i å kanskje bli gift i fremtiden? :bryllup:

Hihi, vi er absolutt enige om at vi skal gifte oss. Jeg har sagt at selv om vi forlover oss, så trenger vi ikke gifte oss i full fart og innen ett år, men jeg vil heller ikke være forlovet i 10 år... Diskusjonen kom opp fordi jeg har begynt å hinte litt mer tydelig i det siste om at det begynner å bli på tide at vi forlover oss ;) 

Anonymkode: 8d604...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Da jeg vokste opp ble man forlovet når den ene fridde.

I dag forlover man seg uten planer om å bli gift. Jeg skjønner ikke poenget med det da jeg mener at personer som velger å leve sammen som samboere må kunne leve innenfor de rammene uten å tulle med de skikkene som egentlig tilhører bryllup. Å være forlovet betyr at man har lovet å gifte seg med hverandre. Trenger samboere et bevis på at man er kjærester for resten sv verden, og det er derfor man blir forlovet?

Dersom man alt har blitt enig om å være forlovet, er frieri overflødig. Da har man allerede tatt forholdet dit at man mener å bli gift. 

Skal man fri, er det noe man gjør med det resultat at man blir forlovet. Så kan en jo gå sammen og kjøpe ringer og dermed bli ringforlovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hihi, vi er absolutt enige om at vi skal gifte oss. Jeg har sagt at selv om vi forlover oss, så trenger vi ikke gifte oss i full fart og innen ett år, men jeg vil heller ikke være forlovet i 10 år... Diskusjonen kom opp fordi jeg har begynt å hinte litt mer tydelig i det siste om at det begynner å bli på tide at vi forlover oss ;) 

Anonymkode: 8d604...102

Akkurat, og han svarer med å starte en metadiskusjon om semantikk snarere enn å ta hintet? Mannfolk, altså! :bond:

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Tilleggsopplysning; Når han frir er vi forlovet, og skal gifte oss, og kan begynne å planlegge helt konkret. :bryllup:
Men om vi forlover oss, trenger ikke det bety at vi skal gifte oss!
I følge han...

Og jo; han mener også at når han frir så er vi forlovet, men ikke på samme måte mtp på det jeg skrev over her.

Anonymkode: 8d604...102

Haha, poenget med å bli forlovet, er jo at man har lovet å gifte seg. Ingen trenger fri, nei!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, Strawberry Fields skrev:

Når en frir og den andre sier ja, er man forlovet. Hvis den andre sier nei, er man ikke det.
Man trenger ikke nødvendigvis fri for å bli forlovet, det er jo noe man bare kan bli enige om også. Men uansett hvordan man velger gjøre det, blir man forlovet som resultat (hvis begge er enige, da). Så han mener dere ikke er forlovet om han frir...??

Slik jeg leser det, mener han at de er forlovet i begge tilfellene, men at en forlovelse nødvendigvis ikke betyr bryllup. Og det har han jo rett i. Folk forlover seg og forblir det i mange år, enkelte gifter seg jo aldri, til tross for en forlovelse ring på fingeren. Men det blir mer konkret ja, hvis mannen går ned på kne og frir. Da fører det til bryllup.

Anonymkode: be738...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg leser det, mener han at de er forlovet i begge tilfellene, men at en forlovelse nødvendigvis ikke betyr bryllup. Og det har han jo rett i. Folk forlover seg og forblir det i mange år, enkelte gifter seg jo aldri, til tross for en forlovelse ring på fingeren. Men det blir mer konkret ja, hvis mannen går ned på kne og frir. Da fører det til bryllup.

Anonymkode: be738...486

Feil. Store norske leksikon, og wikipedia, etc. etc.: Forlovelse, avtale om å inngå ekteskap.

At noen par aldri får ut fingeren eller vanner ut betydningen, betyr ikke at man kan snu opp-ned på hva det faktisk betyr. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg leser det, mener han at de er forlovet i begge tilfellene, men at en forlovelse nødvendigvis ikke betyr bryllup. Og det har han jo rett i. Folk forlover seg og forblir det i mange år, enkelte gifter seg jo aldri, til tross for en forlovelse ring på fingeren. Men det blir mer konkret ja, hvis mannen går ned på kne og frir. Da fører det til bryllup.

Anonymkode: be738...486

Nei det fører ikke alltid til bryllup selv om det har vært et frieri. I utgangspunktet er en forlovelse et løfte om å gifte seg. Hos noen drøyer dette veldig lenge, og kanskje blir det aldri giftemål. Men det er ikke slik at at frieri er mer "bindende" enn om man kommer til enighet sammen. Man er fortsatt forlovet, noe som egentlig betyr at man har lovet å gifte seg med hverandre. Hvordan man kom frem til dette løftet er ikke av betydning. Forlovelse er folovelse.

Anonymkode: a912b...5f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette en diskusjon? Begge deler betyr like lite.

Anonymkode: 08ba2...39a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...