Gå til innhold

Må vi innføre nye straffer for å få folk til å holde fartsgrensene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/nordland/up_-_-folk-takker-stort-sett-pent_-smiler-og-kjorer-videre-etter-a-ha-fatt-bota-1.13309505

I følge forskeren har bøter minimal betydning på trafikklovbrudd.

Flere kontroller virker, men krever enorme resurser av samfunnet.

Mitt forslag er er å beslaglegge bilen på stedet, for å kjøre 5 km/t over fartsgrensen.  20 km/t over fartsgrensen gir beslag av bil + ubetinget fengsel.

Hvis fører ikke er eier av bilen. Kan eier kreve regress av fører.

Ny regel om tap av førerkort for alltid, faktisk skal være bokstavelig talt for alltid.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 7649a...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at straffen burde være strengere, men nettopp hvor streng er jeg litt usikker på. 5 km/t over i en 40- eller 50-sone syns jeg er for strengt til å beslaglegge bilen. 

Jeg syns minimum 10 km/t over bør føre til beslaglegging for en liten periode. Det går såpass mye utover hverdagen til folk at jeg tror de vil slutte med det. Det hadde vært "gøy" å være vitne til da jeg tror det er veldig mange som mener det er helt greit å kjøre 10 km/t over.

Endret av penny_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må i alle fall gjøres. Folk bare ler av bøtesatsene.  

En straff som burde brukes i langt flere tilfeller er tap av førekort for alltid, bokstavlig talt for alltid som du foreslår. Streng straff, men det gjenspeiler alvorligheten. Tror faktisk tap av førekort for alltid faktisk har større innvirkning enn ubetinget fengsel. Dessuten har straffen en klarere sammenheng med forbrytelsen. Frihetsberøvelse for å kjøre for fort? ser ikke helt sammenhengen. Men å miste lappen for alltid derimot. 

Miste retten til førerkort på livstid, bør gis til de som kjører 10km/t over fartsgrensen. Alle lovbrudd under det bør føre til beslag av bil. Enkelt og greit. Trenger ikke så mange kontroller engang, fordi folk blir så livredde for straffen at de ikke våger å bryte reglene. Ikke engang på en øde strekning i ingenmannsland i Finnmark.

Anonymkode: bb113...e77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øk fartsgrensene istedet. Veldig mange steder i Norge er det forferdelig lave fartsgrenser ift veikvalitet. 

Og straff de som kjører under fartsgrensene hardere. 

Anonymkode: 6d488...5c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øk fartsgrensene istedet. Veldig mange steder i Norge er det forferdelig lave fartsgrenser ift veikvalitet. 

Og straff de som kjører under fartsgrensene hardere. 

Anonymkode: 6d488...5c8

Folk kjører ikke bare for fort der det er god standard, skal jeg si deg. Folk kjører for fort både i nabolag, der det er uoversiktlig osv. De vil få problemer med å stoppe om det skulle dukke opp noe(n) i veien. Folk overvurderer ofte sine egne evner. 

Det er ikke de som kjører for sakte som er farligst i trafikken. Hvorfor tror du egentlig at det sjeldent står noe om sinkene i avisen f.eks? Jeg kan aldri huske å ha sett det. Dessuten er det bare en liten brøkdel som kjører for sakte. Folk som kjører for fort er derimot et mye større problem - og de er mange flere. 

Hvilken av disse hendelsene tror du som oftest har de verste utfallene: Å kjøre inn i baken på en som ligger under fartsgrensen fordi du ikke klarer å bremse eller å frontkollidere med et annet kjøretøy? Og hvilken av dem tror du skjer oftest? 

Hvis du nå kommer med argumentasjonen at sinkere skaper farlige forbikjøringer fordi de ikke slipper andre forbi, så er det ugyldig fordi det er den som kjører forbi som har ansvaret. Selv om noen andre oppfører seg som idioter, så har du ikke rett til å gjøre det samme. 

Endret av penny_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russisk rullet. En av seks blir skutt. Burde selvsagt reserveres for de som er godt over grensen. Burde utføres der og da uten å stille spørsmål.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øk fartsgrensene istedet. Veldig mange steder i Norge er det forferdelig lave fartsgrenser ift veikvalitet. 

Og straff de som kjører under fartsgrensene hardere. 

Anonymkode: 6d488...5c8

Jeg skulle gjerne sett et forbud mot forbikjøringer. Idioter tror de kan spare tid på å kjøre 5 kilometer i timen fortere har ingenting på veien å gjøre.

Du kan kjøre så sakte du vil, så lenge du viser hensyn (dvs slipper folk forbi av og til).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forslaga i denne tråden er galskap. Sett for mye på Trump?

Anonymkode: 3773c...86d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del ut fartsbøter som står i stil med inntekt, og sørg for at det svir skikkelig for alle. Strengere prikkesystem kan også funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konsekvenser har liten effekt. det er holdinger som har mest å si

Anonymkode: c0229...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammen over å bli stoppet av politiet er større enn at det svir i lommeboken. 

Å miste førerkortet vil for mange koste dem jobben, ergo flere nav'ere. Neppe lurt fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. 

Holdningskampanjer. Soning med fotlenke (rimelig flaut når dette skal innstalleres hos arbeidsgiver) ved grove/gjentatte overtredelser. 

Anonymkode: 83f34...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her som kan noe om lovens forholdsmessighet? Skal man fotlenke, svibøtelegge, eller attpåtil drepe folk for fartsovertredelser - hva skal vi gjøre med pedofile da? Med brannstiftere? Med ABB?

Det er helt latterlig å bruke store samfunnsressurser på fartskontroller, og desto verre er det å ønske seg en altovervåkende politistat for det. Hvem skal betale for det? Hvem vil sikre at dette systemet ikke utvikler et eget liv? 

Anonymkode: 3773c...86d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen her som kan noe om lovens forholdsmessighet? Skal man fotlenke, svibøtelegge, eller attpåtil drepe folk for fartsovertredelser - hva skal vi gjøre med pedofile da? Med brannstiftere? Med ABB?

Det er helt latterlig å bruke store samfunnsressurser på fartskontroller, og desto verre er det å ønske seg en altovervåkende politistat for det. Hvem skal betale for det? Hvem vil sikre at dette systemet ikke utvikler et eget liv? 

Anonymkode: 3773c...86d

Jeg vet ikke hvor mange liv som går tapt i trafikken på grunn av høy fart, men hva er forholdsmessig straff for de som truer sitt eget og andres liv? 

Bortsett fra det ene forslaget om russisk rulett (som åpenbart var en spøk), så synes ikke jeg at noen av forslagene var uforholdsmessige. 

Og det er heller ikke overvåking som TS tar til ordet for, men det motsatte. Når konsekvensene for lovbryteren blir så store, så unngår han å bryte loven. Det er i alle fall teorien, selv om jeg vet at særlig skandinaviske land ikke tror på sammenheng mellom streng straff og tilbøyelighet til å bryte loven.

Og dermed blir det faktisk mindre behov for overvåking. Mindre trafikkontroller, men folk lar være å bryte loven fordi konsekvensene blir så store når politet først skulle bestemme seg å ha kontroll.

Og til dere andre som synes inndragning av førerkort er uforholdsmessig fordi han kan miste jobben og havne på nav. Trygdesvindel av 90.000 kr fører til fengsel. Frihetsberøvelse som kan ha betydning for vedkommendes arbeidsmuligheter i tillegg til at det koster samfunnet store summer gjennom kriminalomsorgen. Burde ikke det å true andres liv faktisk føre til konsekvenser for gjerningsmannen som faktisk merkes og som er mer inngripende enn å svindle usle 90.000 kroner?

Anonymkode: bb113...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og dermed blir det faktisk mindre behov for overvåking. Mindre trafikkontroller, men folk lar være å bryte loven fordi konsekvensene blir så store når politet først skulle bestemme seg å ha kontroll.

Anonymkode: bb113...e77

...her ligger brytningen med den mest grunnleggende kriminalsosiologien. USA har den største andelen av sin befolkning i fengsel, sammenliknet med andre vestlige samfunn. De har mest politi, de mest drakoniske straffene, mest overvåking. Hjelper det? Nei. (Nedgang i kriminalitet fra 1980 og utover assosieres med tilgang til fri abort.)

Dessuten er det ingen som truer noens liv med en bil. Begrepet "trussel" er ikke passende her.

Fart, i en eller annen form, spiller en rolle i 60% av ulikene på veiene våre. Men det ligger også i sakens natur. Uten bevegelse kan ingen bil flytte seg fra A til Å. Politiet selv sier at f.eks. ved forbikjøringer er folk på sitt mest skjerpete, og de er ikke et problem. Den allmenne kvinnerunden her ser likevel på dette som satans makkverk. Jeg er av den oppfatning at man med fordel bør informere seg først, og så danne seg en mening.

Sterke straffer for trafikkforeseelser synes jeg er grovt uforholdsmessige. Norge ligger allerede i verdenstoppen, og våre veier er ellers trygge. Hodet ut av naveln, sier jeg. ;)

Anonymkode: 3773c...86d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fartsgrensene er latterlig lave for mange og høye for noen få, det er forskjell på folk og ferdigheter. Problemet er ikke fart, problemet er de som tror de er mye bedre sjåfører enn de egentlig er. Å straffe noen som kjører 10 km/t over fartsgrensen i 80-sone er direkte tåpelig. Det overordnede målet må være å få ned ulykkestallet, det krever bedre veier og fartsgrenser som harmonerer med veien. Tullete at det er 80 i en krapp sving og 80 også like etterpå hvor det er 1000 meter med rett bred vei. Folk flest kjører da i 60 i svingen og 100 på rettstrekning, noe som er fornuftig men "kriminelt" i følge myndighetene. Veivesenet elsker skilter, dessverre er de byråkrater og setter skilter etter skjematiske instrukser fra de største byråkratene som ikke kjenner veiene. Derfor har vi skoger av skilter ved rundkjøringer (som ingen leser), fornuften råder ikke i denne etaten dessverre.

Anonymkode: d41ab...97d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2017 den 20.44, penny_ skrev:

 Folk overvurderer ofte sine egne evner. 

 

Det ser man over hele fjøla, men det blir synlig i trafikken. Overvurderingen er overalt.

Anonymkode: 780fe...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fartsgrensene er latterlig lave for mange og høye for noen få, det er forskjell på folk og ferdigheter. Problemet er ikke fart, problemet er de som tror de er mye bedre sjåfører enn de egentlig er. Å straffe noen som kjører 10 km/t over fartsgrensen i 80-sone er direkte tåpelig. Det overordnede målet må være å få ned ulykkestallet, det krever bedre veier og fartsgrenser som harmonerer med veien. Tullete at det er 80 i en krapp sving og 80 også like etterpå hvor det er 1000 meter med rett bred vei. Folk flest kjører da i 60 i svingen og 100 på rettstrekning, noe som er fornuftig men "kriminelt" i følge myndighetene. Veivesenet elsker skilter, dessverre er de byråkrater og setter skilter etter skjematiske instrukser fra de største byråkratene som ikke kjenner veiene. Derfor har vi skoger av skilter ved rundkjøringer (som ingen leser), fornuften råder ikke i denne etaten dessverre.

Anonymkode: d41ab...97d

Så folk skal altså få lov til å vurdere selv om de har ferdigheter nok til å kjøre i 100 der det er 80?  Hva med de som mangler selvinnsikt? Det er gjerne de som havner i ulykker. 

Uansett hvor god man er til å kjøre bil og hvor flink man er til å forvente det uventede, så kan det gå galt når en uventet situasjon først oppstår. Da er det ikke alltid så stor forskjell på de som faktisk er god og de som tror de er god til å kjøre bil.

Endret av penny_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva slags straff man burde få er jo veldig avhengig av grensen da. Å kjøre 10 over i 30 sonen er noe helt annet enn å kjøre 10 over i 80-sonen. Det er jo også miljøfartsgrenser i Oslo nå, hvilket vil si at de har satt ned fartsgrensen fra 80 til 60 mange steder. Da kan du ikke komme og påstå at det er livsfarlig å kjøre i 80 på den strekningen.

Anonymkode: 5b109...beb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser treginger på vegen kjøre 10-20km/t under fartsgrensen daglig. Da ikke bare 10% av bilene, men 60-70% av bilene som ikke kan holde fartsgrensen. Jeg kjører alltid etter forhold. Er det god sikt, og lite trafikk og kun en kjøreretning så kjører jeg over fartsgrensen fordi det er bare dumskap å kjøre som en snegl om veien ikke er glatt i slike tilfeller. Mange kjører slavisk etter fartsgrensen uansett forhold, de kjører i 80 km/t i krappe svinger og på glatte veier som de kjører 80 km/t ved tørr asfalt god sikt ingen biler og en retning. Det er så mange bilister som ikke har noe "feeling" og ikke kan kjøre etter forholdene.

Også er det som sagt også de som kjører i 40 km/t når de skal ut på motorveien som er 80 km/t... fy fader. Også har du taxi og firmabiler som kjører i venstre felt i eller under fartsgrensen og ikke ser i speilet en eneste gang for å se at de blokkerer alle andre biler bak seg. Også har du taxier som tror de er "Gud" på veien og skal forbi deg koste hva det koste vil, selv om det senere viser seg at de kjører saktere enn deg når du har bremset ned og sluppet de forbi. Fy fader! Du vil ikke tro alt man ser hver eneste bidigste dag! Nivået der ute er til å le og føle på! Mange udugelige som aldri burde hatt lappen. Vil si at kanskje 60-70% burde fått revurdert om de i det hele tatt burde ha den.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått en bot i hele mitt liv, skjønner ikke hvordan folk greier og få det til, gjør som meg og legg dere UNDER fartsgrensen, dere kommer jo frem før eller siden.

Anonymkode: 51ddd...e98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste og nestsiste innlegg forklarer hele problematikken med fartsgrenser. :D

Anonymkode: 3773c...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...