Gå til innhold

Reiser til LA , har ikke Norsk pass trenger visa ?


mela85

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, var kanskje litt upresis. amerikansk ambassade for VISA må man oppsøke, men man må kanskje innom sin egen ambassade for å få gyldig pass.

Anonymkode: a3546...18d

Kjære deg jeg har gyldig pass og alt i regel :) Og heter Melania :P:P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, mela85 skrev:

Kjære deg jeg har gyldig pass og alt i regel :) Og heter Melania :P:P 

Ok, da trenger du bare VISA _eller_ ESTA :)

Da ville jeg først sjekket om du kan bruke esta, hvis du ikke skal være mer enn tre måneder i USA. 

Anonymkode: a3546...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, da trenger du bare VISA _eller_ ESTA :)

Da ville jeg først sjekket om du kan bruke esta, hvis du ikke skal være mer enn tre måneder i USA. 

Anonymkode: a3546...18d

Jeg sjekket nå :

Det er som jeg må fylle ut noe (visa skjema) og kan også  søke om ESTA koster kanskje rundt 1450kr om man er turist. Takk for svar ...Som sagt må bare dra til Oslo å spørre om alt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mela85 skrev:

Jeg sjekket nå :

Det er som jeg må fylle ut noe (visa skjema) og kan også  søke om ESTA koster kanskje rundt 1450kr om man er turist. Takk for svar ...Som sagt må bare dra til Oslo å spørre om alt. :) 

Om ESTA søknaden koster 1450 kr. så er det ikke det offisielle nettstedet til CBP i USA! Det er dyrt. ESTA skal koste omtent 14 dollar, 4 for å søke, og ytterligere 10 dollar ved innvilgelse, se mer her:

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1194/~/esta-fee---how-to-pay

Anonymkode: a3546...18d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om ESTA søknaden koster 1450 kr. så er det ikke det offisielle nettstedet til CBP i USA! Det er dyrt. ESTA skal koste omtent 14 dollar, 4 for å søke, og ytterligere 10 dollar ved innvilgelse, se mer her:

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1194/~/esta-fee---how-to-pay

Anonymkode: a3546...18d

Oh takk for linken :) skal lese nå .. <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om ESTA søknaden koster 1450 kr. så er det ikke det offisielle nettstedet til CBP i USA! Det er dyrt. ESTA skal koste omtent 14 dollar, 4 for å søke, og ytterligere 10 dollar ved innvilgelse, se mer her:

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1194/~/esta-fee---how-to-pay

Anonymkode: a3546...18d

Tror kanskje dere blander visum og ESTA.

Om TS skal søke om visum koster det US$160, som tilsvarer ca 1400 NOK med dagens kurs.  Siden TS skriver at hun må dra til Oslo skal hun sannsynligvis på intervju på den amerikanske ambassaden.  

Om man søker og får innvilget visum trenger man såvidt jeg vet ikke ESTA, det er for de som kan reise uten å søke om visum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket

Her er saken TS, du startet en tråd for å få råd, og flere brukere er villig til å gi saklig hjelp. Da er det litt rart at du fortsetter med å hevde at alt er greit, at du ikke har noen problemer og at svarene du får ikke er korrekte. 

Ambassaden tilbyr kun søknadsbehandling og -beslutning. De har ingen spørsmål- og svar-avdeling som gir deg praktisk hjelp. Du kan heller ikke bare møte opp tilfeldig. Du må selv finne ut hvilke skjemaer du må fylle ut og hvordan de skal fylles ut. Deretter må du bestille time på ambassaden. Det de gjør under den avtalen er å behandle søknaden din og stille deg noen spørsmål. Hvis du har gjort noe ukorrekt er det din feil, og de kommer til å avslå en evt. mangelfull søknad. De gir ikke hjelp til å rette opp en feilaktig søknad. 

Nasjonaliteten din (ikke hvor du har oppholdstillatelse men hvor passet ditt er utstedt) avgjør om du kan dra nytte av ESTA. ESTA-godkjente reisende er folk med pass fra i hovedsak europeiske land samt noen ytterst få land i Sør-Amerika og Asia (Canada har en egen ordning). 

For innbyggere i alle andre land (Afrika, mesteparten av Sør-Amerika og store deler av Asia) gjelder krav om turistvisum som må fylles ut, begrunnes og presenteres ved personlig oppmøte på nærmeste amerikanske ambassade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke bli vanskelig å få turistvisum når du har inne søknad om bosetningstillatelse/familiegjenforening?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tusen takk til dere :) 

Heh har fikset den .  <3 <3

Anonymkode: 58405...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/3/2017 den 18.37, Rosalie skrev:

Vil det ikke bli vanskelig å få turistvisum når du har inne søknad om bosetningstillatelse/familiegjenforening?

Ville ikke gjøre det fordi vil gjøre en ( surprise) til søstera mi <3 :) 

Anonymkode: 58405...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig kommer du ikke engang med flyet om du ikke har gyldig visum. Flyselskapet er (som regel) pliktig til å ta deg med tilbake om du ikke får adgang i USA og er ganske nøye på at du har alle papirer i orden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk oppholdstillatelse er uinteressant for dem, du må reise på det pass/statsborgerskap du har, og følge reglene som er satt opp for det statsborgerskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/3/2017 den 4.14, mela85 skrev:

Ja, jeg har lest nå  det samme på ambassade side :)  har noe familie medlem der også,  så tenker ikke at det skal være noe komplisert å reise der :) Håper!

Jeg er norsk statsborger, med norsk pass og familie i USA. Jeg ble stoppet til omfattende kontroll sist jeg reiste bort. Slapp inn i landet, men ikke regn med at det går knirkefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Tuesday, January 03, 2017 den 4.33, Evilposelos skrev:

Jeg mente at når du sitter på flyet Norge-USA, får du et skjema du må fylle ut, som du skal gi til kontroll i USA, det er mange dumme spørsmål på skjema. Som "Er du en terrorist?"

Dette gjøres på forhånd på nett nå, ESTA, som er et snar-visum for enkelte land. Nordmenn kan søke visum via ESTA. ESTA-visum er gyldig i 2 år og kan brukes for flere besøk. Koster 14 dollar å søke.

Og ja, man må erklære mye rart, som er juridisk bindende. Om man har vært involvert i terrorisme, dopsmugling, folkemord osv. Slikt husker man vel, sånn sett relativt lette spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ViljaH skrev:

Dette gjøres på forhånd på nett nå, ESTA, som er et snar-visum for enkelte land. Nordmenn kan søke visum via ESTA. ESTA-visum er gyldig i 2 år og kan brukes for flere besøk. Koster 14 dollar å søke.

Og ja, man må erklære mye rart, som er juridisk bindende. Om man har vært involvert i terrorisme, dopsmugling, folkemord osv. Slikt husker man vel, sånn sett relativt lette spørsmål.

Snakker ikke om visa, men et skjema man må fylle ut på flyet i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Evilposelos skrev:

Snakker ikke om visa, men et skjema man må fylle ut på flyet i tillegg.

Skjemaet på flyet nå er toll-skjema. Det leveres når man går igjennom tollen (customs), etter Immigration. På toll-skjema spørres det ikke om man er terrorist osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, ViljaH skrev:

Skjemaet på flyet nå er toll-skjema. Det leveres når man går igjennom tollen (customs), etter Immigration. På toll-skjema spørres det ikke om man er terrorist osv. 

Gratulerer med oppdagelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Evilposelos skrev:

Gratulerer med oppdagelsen.

What? Jeg prøver å rydde i din feilinfo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ViljaH skrev:

What? Jeg prøver å rydde i din feilinfo...

Var bare du som misforsto hva jeg mente fra første stund, ikke noe feil info her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evilposelos skrev:

Var bare du som misforsto hva jeg mente fra første stund, ikke noe feil info her.

Jovisst. Før fikk man to skjema på flyet, ett til Immigration hvor man måtte bl.a  erklære om man var terrorist eller ei (som du skrev), og et til Customs hvor man skrev opp hva man har med inn. Det første finnes ikke som papir lenger, det svarer man på i ESTA-søknaden online.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...