Gå til innhold

Reiser til LA , har ikke Norsk pass trenger visa ?


mela85

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å reise til L.A , men vet ikke om jeg trenger visa når jeg har bare oppholdstillatelse i Norge  . Har noen i samme situasjon reist der? Hvordan gikk det på pass kontroll?  Barnet mitt ( på nesten 4 år )  har Norsk pass men jeg bare oppholdstillatelse og gyldig pass. Må jeg også oversette den dokument om foreldre ansvarlig til Engelsk ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som kan svare deg så lenge du bare geiper i stedet for å svare på hvilken nasjonalitet du er.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som reiser til USA må ha både gyldig pass og visa. Det er jo bare å søke, så ser du om du slipper inn. 

Jeg tror personlig du blir stoppa i USA og avhørt om du er fra et krigsherja land og muligens sendt tilbake, men jeg vet jo ikke. At du får visa er ingen garanti for at du slipper forbi kontroll i USA. 

Endret av Evilposelos
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk ESTA Visa og ta det derfra.

Anonymkode: 4f056...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Evilposelos skrev:

Alle som reiser til USA må ha både gyldig pass og visa. Det er jo bare å søke, så ser du om du slipper inn. 

Jeg tror personlig du blir stoppa i USA og avhørt om du er fra et krigsherja land og muligens sendt tilbake, men jeg vet jo ikke. At du får visa er ingen garanti for at du slipper forbi kontroll i USA. 

Kommer ikke fra noe Krig land . Og de som kommer fra krig land, har spesifikke regler ( asyl-ect..) betyr ikke at de skal bli sendt tilbake om de har løsnet seg papirene . Takk for svar, jeg har fant noe i USA ambassade i Norge side og sendt til dem en melding. Skal jeg se ... :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søk ESTA Visa og ta det derfra.

Anonymkode: 4f056...25e

Ja, jeg har lest nå  det samme på ambassade side :)  har noe familie medlem der også,  så tenker ikke at det skal være noe komplisert å reise der :) Håper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Rosalie skrev:

Ingen som kan svare deg så lenge du bare geiper i stedet for å svare på hvilken nasjonalitet du er.

Takk :) har fant noe i USA ambassade i Norge (side på internet) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mela85 skrev:

Kommer ikke fra noe Krig land . Og de som kommer fra krig land, har spesifikke regler ( asyl-ect..) betyr ikke at de skal bli sendt tilbake om de har løsnet seg papirene . Takk for svar, jeg har fant noe i USA ambassade i Norge side og sendt til dem en melding. Skal jeg se ... :) 

 

På flyet kommer de med et ark med dumme spørsmål og jeg skal si deg det er vanskelig å svare seriøst på spørsmålene, men gjør det :fnise::fnise:

Endret av Evilposelos
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evilposelos skrev:

 

På flyet kommer de med et ark med dumme spørsmål, og jeg skal si deg det er vanskelig å svare seriøst på spørsmålene, men gjør det :fnise::fnise:

Kanskje du snakker om seg selv :P  det jo normalt at man kan ha oppholdstillatelse men ikke norsk pass ...Holder fortsatt med eget land pass !! hvor gammel er du :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Det er ikke alle nasjonaliteter som kan dra nytte av ESTA, og oppholdstillatelse er så vidt jeg vet ikke tilstrekkelig grunnlag for å anta innreise til USA som nordmann. En e-post til ambassaden pleier heller ikke være veldig effektivt, Da de sjelden eller aldri tilbyr bistand i enkeltsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Overrasket skrev:

Det er ikke alle nasjonaliteter som kan dra nytte av ESTA, og oppholdstillatelse er så vidt jeg vet ikke tilstrekkelig grunnlag for å anta innreise til USA som nordmann. En e-post til ambassaden pleier heller ikke være veldig effektivt, Da de sjelden eller aldri tilbyr bistand i enkeltsaker.

Ikke noe sak her hehe ! Skal på besøk og har ikke noe spesial situasjon alt i regel ! Jo svarer de hvis man skriver detaljer . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikke kommer under asylinstituttet og har et reelt behov for beskyttelse, så må du når du reiser fra Norge ha både visum og gyldig pass. Eventuelt kan du søke såkalt ESTA istedet for VISA (electronic travel authorization) så lenge man ikke er straffedømt og er statsborger i et land som USA har ESTA-avtale med. (sjekk ESTA nettsidene om du er statsborger i land som USA har slik avtale med :)

nettsiden til ESTA: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Det kan være greit å vite at det er flere tredjeparts nettsider der ute, som er små selskaper som fyller ut ESTA-søknaden for deg og så sender den inn til CBP i USA, og det kommer ikke nødvendigvis alltid klart frem når man bruker en annen lenke enn den ovenfor. Dette er ikke nødvendig å bruke og er et fordyrende mellomledd (og ville ikke stolt på at de faktisk sender søknaden videre, så man risikerer å stå der uten å ha faktisk søkt om ESTA), så bruk den offisielle lenken ovenfor :)

Om du ikke kan bruke ESTA, så må du gå på ambassaden for landet du er statsborger i. Er du fra land som ikke har ambassade i Norge, ville jeg beregnet ekstra god tid, da kan det hende du må reise til nærmeste land som landet ditt har ambassade i for intervju ;)

 

Anonymkode: a3546...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Om du ikke kan bruke ESTA, så må du gå på ambassaden for landet du er statsborger i. Er du fra land som ikke har ambassade i Norge, ville jeg beregnet ekstra god tid, da kan det hende du må reise til nærmeste land som landet ditt har ambassade i for intervju ;)

 

Anonymkode: a3546...18d

Altså, det et vel den amerikanske ambassaden i Oslo TS må oppsøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke kommer under asylinstituttet og har et reelt behov for beskyttelse, så må du når du reiser fra Norge ha både visum og gyldig pass. Eventuelt kan du søke såkalt ESTA istedet for VISA (electronic travel authorization) så lenge man ikke er straffedømt og er statsborger i et land som USA har ESTA-avtale med. (sjekk ESTA nettsidene om du er statsborger i land som USA har slik avtale med :)

nettsiden til ESTA: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Det kan være greit å vite at det er flere tredjeparts nettsider der ute, som er små selskaper som fyller ut ESTA-søknaden for deg og så sender den inn til CBP i USA, og det kommer ikke nødvendigvis alltid klart frem når man bruker en annen lenke enn den ovenfor. Dette er ikke nødvendig å bruke og er et fordyrende mellomledd (og ville ikke stolt på at de faktisk sender søknaden videre, så man risikerer å stå der uten å ha faktisk søkt om ESTA), så bruk den offisielle lenken ovenfor :)

Om du ikke kan bruke ESTA, så må du gå på ambassaden for landet du er statsborger i. Er du fra land som ikke har ambassade i Norge, ville jeg beregnet ekstra god tid, da kan det hende du må reise til nærmeste land som landet ditt har ambassade i for intervju ;)

 

Anonymkode: a3546...18d

Takk for svar, ::)

Ja landet mitt har ambassade i Oslo . Og har ingen politiske årsaker med ingen land :)  Har en familie medlem som oppholder der i mange år (30 år ) og jeg selv har rett å søke om å bo der. (family residence permit  ) .. Men for nå vil jeg bare besøke. Skal ringe i morgen og spørre de i Oslo. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, mela85 skrev:

Kanskje du snakker om seg selv :P  det jo normalt at man kan ha oppholdstillatelse men ikke norsk pass ...Holder fortsatt med eget land pass !! hvor gammel er du :D

 

Jeg mente at når du sitter på flyet Norge-USA, får du et skjema du må fylle ut, som du skal gi til kontroll i USA, det er mange dumme spørsmål på skjema. Som "Er du en terrorist?"

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Overrasket skrev:

Altså, det et vel den amerikanske ambassaden i Oslo TS må oppsøke?

Stemmer , Jeg skal ringe i morgen :) takk  til dere snille mennesker <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Overrasket skrev:

Altså, det et vel den amerikanske ambassaden i Oslo TS må oppsøke?

Jada, var kanskje litt upresis. amerikansk ambassade for VISA må man oppsøke, men man må kanskje innom sin egen ambassade for å få gyldig pass.

Anonymkode: a3546...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Evilposelos skrev:

Jeg mente at når du sitter på flyet Norge-USA, får du et skjema du må fylle ut, som du skal gi til kontroll i USA, det er mange dumme spørsmål på skjema. Som "Er du en terrorist?"

:) søt :D og terrorist svarer : oh how u know ha ha ha omg  

Jeg skal ringe i morgen å spørre om alt jeg trenger :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...