Gå til innhold

forebyggende mastektomi og rekonstruksjon


Lykkerusen

Anbefalte innlegg

fikk igår beskjed om at jeg er bærer av brystkreftgen brca2 og har en høy risiko for å utvikle bryst- og eggstokkkreft. Har en datter på 3 mnd og er livredd for å dø fra henne så vurderer å ta forebyggende mastektomi. Må innrømme at det sitter langt inne da jeg føler det er fælt å skulle kutte bort den mest feminine delen av meg selv når jeg ikke engang er syk, men samtidig fikk jeg beskjed om at det er en aggressiv kreftform så det er ikke sikkert at jeg vil overleve selv om kreften blir oppdaget tidlig.. 

Er 25 år og syns det er helt grusomt å få en slik beskjed i begynnelsen av voksenlivet..Hadde nettopp startet livet mitt med mann, barn, hus og ferdig utdanning, og nå plutselig må jeg ta en avgjørelse på hvorvidt jeg ønsker å beholde brystene mine eller ei.. 

Er det noen her som har tatt forebyggende mastektomi og fått rekonstruert brystene? Evt rekonstruert etter brystkreft? Er så mye jeg lurer på midt oppi dette og er 3-4 mnd ventetid på å få snakke med kirurger.. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rekonstruksjon etter brystkreft er noe helt annet enn den prosessen du vil måtte ta. Jeg har tatt full mastektomi og skal ikke rekonstruere. Dette fordi det krever mye mer operasjon og flytting av muskel og hudvev for å bygge et bryst, i tillegg til evt protese. En ting man også må huske på er at det kan oppstå komplikasjoner og proteser m byttes ut etter 10-15 år. Det er noe jeg ikke ønsker å leve med, så valget ble egentlig veldig enkelt for meg og jeg angrer ikke. Vel er jeg flat og bulkete, men hva så? ;) Og så er det mange som lever fint uten bryster.

Men mens jeg googlet rundt da jeg var midt oppi dette, så ble det klart at den prosessen som Angelina Jolie gikk igjennom er fjerning av brystvev, beholde brystvorte og sette inn ønsket protese. Jeg vet ikke hvordan de gjør det her i Norge, men hun fikk alt gjort på relativ kort tid. Mulig du ikke skal igjennom mer enn en operasjon, men den vil bli langvarig fordi det tar tid å fjerne et brystvev, holde liv i brystvorta og få inn ny protese samt at dette skal gjøres slik at du ikke får noe særlig med arr. Protese vil være saltvann eller silikon. Jeg husker noen sa at jeg ikke måtte google så mye på nettet, da mye informasjon ikke er riktig, men om du tenker veldig klart og er kritisk så ser jeg ikke problemet. Jeg fant mye nyttig info på nettet, så anbefaler deg å google, lese, og vurdere for og imot. Mulig du må søke endel på engelsk for å finne andre forum der de diskuterer dette. 

Lykke til!

Anonymkode: 408bc...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farmor døde av brystkreft og min tante er nylig frisk fra det nå. Hun har fjernet begge brystene helt, og skal få rekonstruert de i januar. Begge bærere av genet. Jeg snakket med legen min om få tatt gentesten, men det mente hun ikke var nødvendig!? Jeg har selv lyst å få utført dette, hvordan gikk du frem hos fastlegen, vet du evt. om man kan få tatt testen privat? Har selv to små barn og er bare noen år eldre enn deg. Er du ferdig med å få barn? Leste noe om det med å fjerne eggstokkene også, er det relevant for genet?

Anonymkode: ee012...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min farmor døde av brystkreft og min tante er nylig frisk fra det nå. Hun har fjernet begge brystene helt, og skal få rekonstruert de i januar. Begge bærere av genet. Jeg snakket med legen min om få tatt gentesten, men det mente hun ikke var nødvendig!? Jeg har selv lyst å få utført dette, hvordan gikk du frem hos fastlegen, vet du evt. om man kan få tatt testen privat? Har selv to små barn og er bare noen år eldre enn deg. Er du ferdig med å få barn? Leste noe om det med å fjerne eggstokkene også, er det relevant for genet?

Anonymkode: ee012...e77

Dersom din tante har dette genet for brystkreft kan hun fortelle sykehuset om deg. Og da vil du muligens få tilbud om å ta testen. Jeg fikk tilbud om å ta testen da det var flere krefttilfeller i min familie, og da ville sykehuset gjerne ha navn og fødselsdato på de som hadde hatt og har kreft. 

Om din lege fortsetter å si slike ting, ville jeg anbefalt deg å bytte til en som tar deg på alvor.  

Anonymkode: 408bc...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min farmor døde av brystkreft og min tante er nylig frisk fra det nå. Hun har fjernet begge brystene helt, og skal få rekonstruert de i januar. Begge bærere av genet. Jeg snakket med legen min om få tatt gentesten, men det mente hun ikke var nødvendig!? Jeg har selv lyst å få utført dette, hvordan gikk du frem hos fastlegen, vet du evt. om man kan få tatt testen privat? Har selv to små barn og er bare noen år eldre enn deg. Er du ferdig med å få barn? Leste noe om det med å fjerne eggstokkene også, er det relevant for genet?

Anonymkode: ee012...e77

Jeg har tatt testen, og "regelen" er at du får ta den hvis du har tre eller flere i nær familie med kreft. Det kan være f.eks en tante med brystkreft, en bestemor med eggstokkreft og en bestefar med prostatakreft (mutasjonene BRCA1 og BRCA2 øker risikoen for prostatakreft og brystkreft hos menn). "Regelen" gjelder ikke når du har to nære slektinger som har påvist mutasjonen allerede. Du har rett til å ta testen NÅ, så bytt fastlege! Risikoen for eggstokkreft er mye høyere (opptil 63% med BRCA1 og 27% med BRCA2), så det anbefales at du fjerner eggstokkene hvis du har en av disse mutasjonene. Eggstokkreft er nemlig vanskelig å oppdage før det er altfor sent og dødeligheten er høy. Bare 30% av de som får eggstokkreft er i live etter en femårsperiode. De anbefaler fjerning av eggstokkene så fort som mulig etter at du er ferdig med barn.

TS, jeg vil sende deg en klem. Dette var veldig leit å høre :klemmer:

Anonymkode: c1202...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min farmor døde av brystkreft og min tante er nylig frisk fra det nå. Hun har fjernet begge brystene helt, og skal få rekonstruert de i januar. Begge bærere av genet. Jeg snakket med legen min om få tatt gentesten, men det mente hun ikke var nødvendig!? Jeg har selv lyst å få utført dette, hvordan gikk du frem hos fastlegen, vet du evt. om man kan få tatt testen privat? Har selv to små barn og er bare noen år eldre enn deg. Er du ferdig med å få barn? Leste noe om det med å fjerne eggstokkene også, er det relevant for genet?

Anonymkode: ee012...e77

som bruker over sier - bytt fastlege. Jeg tok ikke kontakt med fastlegen da.. Mamma fikk utført en gentest da nærmest "hele" hennes slekt slo ut på gentesten, og da hun testet positivt fikk jeg og muligheten. Jeg var i utgangspunktet ikke ferdig med å få barn da dette var mitt første, men vil ikke ha flere nå... Orker ikke å risikere å viderføre genet til barnet mitt.. Å se datteren min gå gjennom samme sorg som jeg nå gjør ønsker jeg virkelig ikke.. Spesielt når jeg visste om muligheten i forkant. Eggstokkene bør fjernes, men de gjør det ikke før du er 35 grunnet hormonbehandlingen du må gå på etterpå for å unngå å havne i overgangsalderen. 

Endret av Lykkerusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt testen, og "regelen" er at du får ta den hvis du har tre eller flere i nær familie med kreft. Det kan være f.eks en tante med brystkreft, en bestemor med eggstokkreft og en bestefar med prostatakreft (mutasjonene BRCA1 og BRCA2 øker risikoen for prostatakreft og brystkreft hos menn). "Regelen" gjelder ikke når du har to nære slektinger som har påvist mutasjonen allerede. Du har rett til å ta testen NÅ, så bytt fastlege! Risikoen for eggstokkreft er mye høyere (opptil 63% med BRCA1 og 27% med BRCA2), så det anbefales at du fjerner eggstokkene hvis du har en av disse mutasjonene. Eggstokkreft er nemlig vanskelig å oppdage før det er altfor sent og dødeligheten er høy. Bare 30% av de som får eggstokkreft er i live etter en femårsperiode. De anbefaler fjerning av eggstokkene så fort som mulig etter at du er ferdig med barn.

TS, jeg vil sende deg en klem. Dette var veldig leit å høre :klemmer:

Anonymkode: c1202...0b5

Takk<3 

Jeg fikk beskjed om at de ikke fjerner eggstokkene før fylte 35 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rekonstruksjon etter brystkreft er noe helt annet enn den prosessen du vil måtte ta. Jeg har tatt full mastektomi og skal ikke rekonstruere. Dette fordi det krever mye mer operasjon og flytting av muskel og hudvev for å bygge et bryst, i tillegg til evt protese. En ting man også må huske på er at det kan oppstå komplikasjoner og proteser m byttes ut etter 10-15 år. Det er noe jeg ikke ønsker å leve med, så valget ble egentlig veldig enkelt for meg og jeg angrer ikke. Vel er jeg flat og bulkete, men hva så? ;) Og så er det mange som lever fint uten bryster.

Men mens jeg googlet rundt da jeg var midt oppi dette, så ble det klart at den prosessen som Angelina Jolie gikk igjennom er fjerning av brystvev, beholde brystvorte og sette inn ønsket protese. Jeg vet ikke hvordan de gjør det her i Norge, men hun fikk alt gjort på relativ kort tid. Mulig du ikke skal igjennom mer enn en operasjon, men den vil bli langvarig fordi det tar tid å fjerne et brystvev, holde liv i brystvorta og få inn ny protese samt at dette skal gjøres slik at du ikke får noe særlig med arr. Protese vil være saltvann eller silikon. Jeg husker noen sa at jeg ikke måtte google så mye på nettet, da mye informasjon ikke er riktig, men om du tenker veldig klart og er kritisk så ser jeg ikke problemet. Jeg fant mye nyttig info på nettet, så anbefaler deg å google, lese, og vurdere for og imot. Mulig du må søke endel på engelsk for å finne andre forum der de diskuterer dette. 

Lykke til!

Anonymkode: 408bc...0f0

Tusen takk for svar <3 Så flott at du kom frem til et valg som var riktig for deg, og tusen takk for at du deler erfaringen din. 
Selv er jeg livredd for narkose og operasjon, så det skremmer mg veldig å skulle ha en omfattende operasjon.. Å ikke sette inn nye bryster er ikke et alternativ for meg , så jeg vet det blir en lang vei å gå før jeg er "ferdig" med hele prossessen... Er veldig glad i å søke informasjon selv, da det beroliger meg litt, men er selvsagt ganske kritisk til hvilke nettsider jeg leser på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lykkerusen skrev:

Takk<3 

Jeg fikk beskjed om at de ikke fjerner eggstokkene før fylte 35 år.

De fortalte meg at de bør fjernes så fort som mulig men at man kan få hormonbehandling for å slippe overgangsalderplager. Jeg leser her at det gjelder BRCA1 og du har jo BRCA2 så det er sikkert derfor. Du har lavere risiko enn de som har den andre mutasjonen :) 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/fjerning-av-eggstokker-gir-oekt-overlevelse/a/10120109/

Anonymkode: c1202...0b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Lykkerusen skrev:

Takk<3 

Jeg fikk beskjed om at de ikke fjerner eggstokkene før fylte 35 år.

Det fikk jeg også beskjed om. Mellom 35 og 40 år, sa de på Haukeland.

Jeg testet negativt på både BRCA1 og 2, men skal gjennom mer testing pga mye kreft i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lykkerusen skrev:

Tusen takk for svar <3 Så flott at du kom frem til et valg som var riktig for deg, og tusen takk for at du deler erfaringen din. 
Selv er jeg livredd for narkose og operasjon, så det skremmer mg veldig å skulle ha en omfattende operasjon.. Å ikke sette inn nye bryster er ikke et alternativ for meg , så jeg vet det blir en lang vei å gå før jeg er "ferdig" med hele prossessen... Er veldig glad i å søke informasjon selv, da det beroliger meg litt, men er selvsagt ganske kritisk til hvilke nettsider jeg leser på. 

Jeg opplevde personalet ved mitt sykehus som dyktige til det de gjorde. Du blir gitt spørreskjema og de vil spørre deg om du har allergier, røyker eller om det er medisiner du ikke tåler. Jeg opplevde ikke å bli kvalm under oppvåkning, kun veldig irriterende sløvhet som gjorde det vanskelig å tenke den første halvtimen. Det verste er faktisk å måtte ligge og vente på pleier før du kan gå på toalettet første gang. Du vil og få dren som kan føles som det er i veien når du skal opp og gå. Når du er kommet hjem, bør du nesten ha noen hjemme med deg. Iom at du har barn. Drenet blir antagelig ikke fjernet på noen dager, alt ettersom hvor mye sårvæske det blir.

Jeg tror du vil klare dette fint. Alt er litt enklere å takle når du vet hva du går til. 

Anonymkode: 408bc...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...