Gå til innhold

Traumer - virker som jeg aldri blir frisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å begynne med en gladnyhet, nå virker det som jeg endelig har fått en god psykolog. Har gått til psykolog i noen omganger før, men først var jeg ikke motivert nok til å klare å møte traumene, og så har jeg vært borti enkelte behandlere som har vært til mer skade enn nytte. Men er vanlig samtaleterapi med en god psykolog "nok" til å hele traumer? Eller trenger jeg EMDR eller noe annet?

Jeg har vanskelig for å se for meg et liv uten traumer, for å være ærlig. Traumene har pågått over flere år, og har plaget meg kontinuerlig i ettertid. De hindrer meg i å leve et normalt liv, ikke bare i forhold til jobb, men også i hverdagsliv og relasjoner.

Etter å ha vært plaget i mange år skal jeg nå søke AAP for første gang, og jeg gruer meg til å gå gjennom situasjonen med saksbehandler. Det er så vondt å snakke om, selv i korthet! Skjønner at man må møte til samtaler så de vet at en selv og behandler er ærlige, men gud så vondt det er med ekstra påminnelser!

Dere som har slitt med traumer over lengre tid, hvordan har det gått med dere? Hva har hjulpet dere til å bli friske, og dere som ikke har blitt friske, hva hjelper dere med å holde ut livet? 

Anonymkode: 753d2...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du. 

Jeg er i tilsvarende situasjon. Kan nevne at jeg har kompleks ptsd, mye angst og dissosiativ forstyrrelse. Jeg fant min behandler i privat sektor (med refusjon) for en måned siden, etter et år på jakt. Har fått inntrykk av at han her jobbet annerledes også - psykodynamisk. 

Angående hva som hjelper deg, vil en god terapeut kunne vite når han eller hun har blitt kjent med deg. Det forutsetter at du er fullstendig åpen og ærlig, slik du er her. Den biten syntes jeg er vanskelig. Det må til. 

Ikke gi opp håpet allerede nå. Du trenger ikke plages slik resten av ditt liv. En dag tar du tilbake kontrollen over livet ditt ❤️ 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i full gang med å grave det ned. Det er svært bevisst, og et valg jeg har tatt etter å ha gravd rundt i mitt eget hode i en 10-15 år. Nok er nok. Jeg har ingen planer om å ha andre rotende rundt i "hyllene" mine igjen. Jeg blir aldri frisk. Men, jeg kan bli frisk nok for min smak, om jeg får fred. 

På sikt? Blir MDMA lovlig som behandling i noen av "mine" land, så kommer jeg til å vurdere det om jeg får tilbud om det. Trolig går dette gjennom i USA i 2021, og det er ikke helt usannsynlig at jeg har flyttet da. 

Anonymkode: b6b23...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv blitt diagnosert med PTSD, og har vært i behandling i 2 år for dette. Vi har hatt en kombinasjon av EMDR(2-3 timer a 1,5 t), men mest samtale terapi. PTSDen har preget meg mye gjennom mange år, og jeg hadde nok PTSD lenge før en diagnose faktisk ble stilt, og jeg forstod hva det var som egentlig var galt. Jeg trodde jeg bare "var" sånn. 

Jeg har hatt 4 forskjellige behandlere, og selv om jeg langtifra har vært like fornøyd med alle, tror jeg absolutt at alle har bidratt i positiv retning. Jeg har gjennom behandlingen hatt oppturer og nedturer, gått 2 skritt frem og 7 tilbake, og generelt tenkt at jeg aldri kom til å bli frisk.

Det stemmer ikke at en aldri blir frisk, for det har jeg nå altså blitt :) Det er vist fryktelig vanlig at en slik traumebehandling føles sånn, jeg trodde faktisk opptil jeg ble frisk, at jeg ikke kom til å bli det. Det er klart det er jævlig mye hard jobbing, og veldig lite gøy. Jeg har mer enn en gang grått fordi jeg ikke ville dra til DPS og prate, og mer enn en gang tenkt at: "Nå er jeg ferdig med den dritten her, jeg får bare ha det sånn". Men det nytter! Det er håp og lys i enden av tunellen! og om jeg kan, så kan du også TS! :)

Det er ikke noe fasitsvar på hva som hjelper den enkelte med traumer, det må du og behandleren din finne ut av sammen. Det er mange veier til rom :)

Hva Nav angår skjønner jeg godt at ikke du synes det er moro å fortelle om, men de er faktisk der for å hjelpe deg. Og selv om de av og til er rimelig ute å sykle, så vil de aller aller fleste bare hjelpe. Ikke umulig at behandleren din kan være med deg på første møte med NAV heller, det hjalp min meg med iallefall :) Om du synes det kanskje kan hjelpe.

Jeg ønsker deg masse lykke til på veien fremover, dette fikser du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...