Gå til innhold

Gravid-angst/fødselsangst


Gjest Frk.lilla

Anbefalte innlegg

Gjest Frk.lilla

Hei. 
Jeg er en ung dame som nærmer meg de skumle 30- årene om noen år. 
Jeg har fra jeg var liten hatt problemer med angst, helseangst og sosial angst. Dette er noe jeg har klart å komme meg ut av, men kjenner enda litt på helse angsten i noen tilfeller - spesielt da med tanke på graviditet og fødsel. 
Jeg har veldig lyst på barn, og har det man "trenger" for å få barn mtp samboer, hus, bil, fast inntekt osv. MEN tanken på å evt. gå kvalm i 9 mnd, å miste kontrollen over min egen kropp stopper meg veldig. Hadde jeg bare kunne fått barnet i en kurv med storken hadde jeg hatt barn allerede. Er det noen som har vært i lignende situasjon, eller vet om det er noe man kan få hjelp til å takle. Vet at jeg får planlagt keisersnitt osv, men det er jo en ting - men hva med alt annet.. Hjelp! kom med tips å råd... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trivdes ikke som gravid, altså. Det er lov å føle det sånn, tenker jeg. Kvalme kommer man seg sjeldent unna, dessverre. For min del var jeg kvalm til uke 18. Hormonene var også sterkt tilstede og jeg var en del nedfor.

I tillegg er jeg veldig sjenert, så dette med indre ultralyd og gynekologiske undersøkelser var vanskelig, men det var liksom ikke noen vei utenom. Jeg hadde mannen min med på alle undersøkelser, så det hjalp at han var der med meg

Jeg bor ikke i Norge, men et annet land det de ikke er anti-keisersnitt, og å vite at jeg kunne få keisersnitt hjalp meg veldig mye. med fødselsangst. Jeg var veldig nervøs og stressa i forkant før jeg fikk framlagt at jeg ville ha keisersnitt

Du kommer kanskje til å få litt sure kommentarer fra "vaginal fødsel er best!"-gjengen, men ikke bry deg om dem. Så vidt jeg har forstått, gjelder det å ta kampen om keisersnitt tidlig i graviditeten (om du bor i Norge), fordi "vaginal fødsel er best"-gjengen også jobber i helsevesnet

En ting er sikkert: jeg vil ikke være gravid en gang til. Hadde jeg visst nøyaktig hvor elendig jeg skulle føle meg under graviditeten, ville jeg ha adoptert. 

Var dette til hjelp? Nei, sikkert ikke. Føler meg også litt politisk ukorrekt, menmen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...