Gå til innhold

Hvordan behandle depresjon selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lyslampe slik en annen nevnte, tror jeg hjelper mye nå i mørketiden. Men det viktigste må være å ikke hoppe på " gruble-bussen", bare la den kjøre forbi. Mange deprimerte tror at det hjelper å gruble for å finne ut hvorfor akkurat de lider av depresjon, men når deprimerte grubler så husker de stort sett bare negative ting, og glemmer alt det positive, derfor,IKKE hopp på " gruble-bussen" ;-) .Husk også at du ikke er alene om å være deprimert, det er en folkesykdom, så selv de som du tror er verdens lykkeligste kan skjule en depresjon bak et smilende ytre. I tillegg, ikke driv med selvmobbing, da tenker jeg på å snakke negativt til deg selv, du mobber sikkert ikke andre mennesker,og da skal du heller ikke mobbe deg selv= VIKTIG! Positivt at du har begynt på Cipralex, kjenner flere som har gått på den medisinen, og jeg kjenner ingen som h*n over her ,som har blitt evig forflatet i følelseslivet, så ta de med god samvittighet. Man får medisiner for fysiske sykdommer så hvorfor ikke for psykiske lidelser. Husk å snakke vennlig til deg selv, og så ønsker jeg deg lykke til :).

Anonymkode: d7d42...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har god erfaring med helsevesenet, og har fått uvurderlig hjelp der. Går til behandling enda, men i mye mindre grad enn da jeg var svært dårlig. Leit å høre at du ikke har gode erfaringer. Jeg har også gått til privat psykolog, og hun var utrolig dyktig. Men det er jo såklart kjempedyrt (jeg fikk dekket det gjennom jobben). 

Når jeg blir deprimert tar jeg frem Lykketyven av Torkil Berge og leser litt i den. På den måten blir det lettere for meg å sortere hva som er meg og hva som er depresjonen. Ellers prøver jeg å gjøre ting jeg vet jeg liker, selv om jeg ikke føler glede akkurat der og da. Spise sunt og nok søvn er alfa og omega. Mitt psykiske immunforsvar kollapser ved dårlig søvn! Hjelper også å prate med noen. Nå prater jeg på DPS, men kan også prate med venninner og det er gull. 

Ang medisiner har jeg best erfaring med Seroquel. Nå har jeg problemer med at jeg hører stemmer, ekstrem uro og lettere forvirring mellom hva som er virkelig og hva som er tanker, så derfor går jeg på denne. Men den virker også mot depresjon, og når ting blir roligere i hodet letter såklart depresjonen også. I tillegg er den super mot søvn! Har tidligere gått på Cipralex, Effexor og Remeron samt diverse sovepiller. Klart best erfaring med Seroquel. Eneste bivirkning er at jeg la på meg noen kg, men for den stillheten i hodet var det virkelig verdt det. 

Anonymkode: 02b12...d99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme.. prøver ALT.. trener 1.5t hver dag, tar vitaminer og sol. Prøver være positiv... uansett hva jeg gjør så føler jeg meg helt tappet for alt.

Anonymkode: 2deea...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Takk. Skal sjekke dette ut. Fungerer Cipralex for deg? (Jeg har Cipralex selv i samråd med lege, bare liker ikke medisiner/bivirkninger så jeg har ikke tatt dem..)

Johannesurt virker interessant (ser at jeg ikke kan kombinere det med Cipralex).

Anonymkode: b655c...316

Jeg hadde også veldig god effekt av Johannesurt. Var som ny etter litt over en uke på dem.

Anonymkode: 2ddaa...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken lyslampe, trening eller johannesurt virker for meg. Rosenrot virker å ha god effekt til tider, men det er litt hit or miss (virker å hjelpe best mot apatisk depresjon og ikke sorgdepresjon).

Ellers pleier jeg å ta meg en god ferie i november eller september for å unngå den verste depresjonen rundt juletida, det virker greit for å ihvertfall utsette de mørke tankene sånn at jeg ikke er deprimert hele vinteten.

Anonymkode: 76575...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler denne boken. Virkelig.

https://www.amazon.com/Learned-Optimism-Martin-P-Seligman/dp/1442341130

Og ta tilskudd av D-vit, B-vit og omega 3. Komme deg ut i dagslys (om så bare sitte stille på en benk). Være snill med deg selv. Kjøre hardt på søvnrutiner. Legge seg til samme tid, stå opp samme tid. Ingen TV/mobil/ipad før leggetid osv.

Anonymkode: 52447...493

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg har fått en ganske tung depresjon..

Har ingen tillit til psykiatrien pga. dårlige erfaringer, så ønsker fortrinnsvis ikke gå til psykolog eller lignende.

Sliter med insomni, svært asosial, føler ingenting/eller sinne, eksisterer bare for det meste. Ingen glede av noe. 

Noen som har gode tips til hvordan jeg kan takle dette selv?

 

Anonymkode: b655c...316

Du kan kontakte mentalhelse.no. Der er det også mange som sliter som skriver, som sliter. De kan kanskje gi noen råd. Der har du også en hjelpetelefon(mentalhelses hjelpetelefon). Forøvrig er det noen steder der de bruker riding til terapi. Røde Kors arrangerer i tillegg turer for folk som sliter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Gå til fastlegen. Få tatt en generell helsesjekk så du finner ut du har normale nivåer av vitaminer og annet. 

2. Prioriter å ha en så sunn livsstil som mulig, dvs spise forholdsvis sunt, få deg litt frisk luft hver dag. Det er viktig å ikke legge lista for høyt her, alle monner drar. En tur på ti minutter er bedre enn ingenting, og sunn mat kan være Toro posesuppe (bare sørg for at du spiser noe i det hele tatt, og at det er et visst næringsinnhold i det). 

3. Har du venner og familie i nærheten? Prøv å lage deg et par avtaler i uka. Ikke legg lista høyt her heller, men det er ikke bra for noen (heller ikke friske) å være alene hele tiden. 

4. Så vil jeg jo sterkt anbefale å forsøke psykolog en gang til. Har du hatt dårlig kjemi med de forrige, prøv en ny. Men depresjon kan være tungt å komme seg ut av alene, og det er naturlig å behøve hjelp til det. 

5. Kan du huske hva du pleide å få glede av å gjøre før? Høre på musikk? Klatre? Hva som helst. Er man deprimert prioriterer man ofte ikke de tingene som faktisk er energigivende. Men prøv det det likevel.

Lykke til, håper det blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne i den årlige depresjonen, og det som funker for meg er å jobbe 100%, komme meg på trening 1-2 ganger i uken og sove masse. Det gjør at jeg "glemmer" det litt, samtidig som jeg går på Lamictal og Wellbutrin som hjelper meg. Har også innsovningstabletter som gjør at jeg sover litt mer enn uten. Man må pushe seg selv litt, ellers går du helt i kjelleren.

Anonymkode: 7474c...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg hadde en mild depresjon (arbeidsledig, ingen venner, etc) så hjalp dette;

trening, spesielt å gå/jogge tur

frisk luft og sol

fast døgnrytme og å stå opp om morgenen

holde det rent og ryddig rundt meg

stelle med dyr og planter (plantet frø til en rekke forskjellige urter, trær og busker) -gleden ved å se dem gro + noen som "trengte meg". utvidet etterhvert plantefamilien med en katt fra dyrevernet

håndarbeid kan ta tankene bort også dersom du har mye negative tanker - selv er jeg glad i smykkelaging

Anonymkode: 324a3...2d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med det samme.. prøver ALT.. trener 1.5t hver dag, tar vitaminer og sol. Prøver være positiv... uansett hva jeg gjør så føler jeg meg helt tappet for alt.

Anonymkode: 2deea...71c

Det er fordi du fortrenger alt, du jobber ikke med de vonde følelsene. Du kan aldri bli kvitt en depresjon ved å prøve å tenke på andre ting eller overse følelsene/ tankene. De må jobbes med. Det er denne jobben som må gjøres, alt med lyslamper osv vil aldri være den egentlige nøkkelen

Anonymkode: c1d1e...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, BLOMSTERKVAST skrev:

Sjekk D-vitamin og B12 status ,Har mye å si ved deperasjon. Ta omega 3 , vis du har mangel selges det billig på iherb.com  kjøp sterk D-vitamin 5000 . 

Alle verdier er ok, bortsett fra litt lave jernlagre (22 av referanse 18-240) Tar tran.

Anonymkode: b655c...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi du fortrenger alt, du jobber ikke med de vonde følelsene. Du kan aldri bli kvitt en depresjon ved å prøve å tenke på andre ting eller overse følelsene/ tankene. De må jobbes med. Det er denne jobben som må gjøres, alt med lyslamper osv vil aldri være den egentlige nøkkelen

Anonymkode: c1d1e...814

Og på den andre siden, så har du de som grubler seg deprimerte.

Anonymkode: e7c34...a50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og på den andre siden, så har du de som grubler seg deprimerte.

Anonymkode: e7c34...a50

Du skal ikke gruble, du skal føle deg gjennom de

Anonymkode: c1d1e...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og på den andre siden, så har du de som grubler seg deprimerte.

Anonymkode: e7c34...a50

Men du kan alltids fortsette å ta råd fra mennesker som fortsatt er deprimerte og se hvordan det går. Det er en grunn til at de ikke har blitt friske

Anonymkode: c1d1e...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har god erfaring med helsevesenet, og har fått uvurderlig hjelp der. Går til behandling enda, men i mye mindre grad enn da jeg var svært dårlig. Leit å høre at du ikke har gode erfaringer. Jeg har også gått til privat psykolog, og hun var utrolig dyktig. Men det er jo såklart kjempedyrt (jeg fikk dekket det gjennom jobben). 

Når jeg blir deprimert tar jeg frem Lykketyven av Torkil Berge og leser litt i den. På den måten blir det lettere for meg å sortere hva som er meg og hva som er depresjonen. Ellers prøver jeg å gjøre ting jeg vet jeg liker, selv om jeg ikke føler glede akkurat der og da. Spise sunt og nok søvn er alfa og omega. Mitt psykiske immunforsvar kollapser ved dårlig søvn! Hjelper også å prate med noen. Nå prater jeg på DPS, men kan også prate med venninner og det er gull. 

Ang medisiner har jeg best erfaring med Seroquel. Nå har jeg problemer med at jeg hører stemmer, ekstrem uro og lettere forvirring mellom hva som er virkelig og hva som er tanker, så derfor går jeg på denne. Men den virker også mot depresjon, og når ting blir roligere i hodet letter såklart depresjonen også. I tillegg er den super mot søvn! Har tidligere gått på Cipralex, Effexor og Remeron samt diverse sovepiller. Klart best erfaring med Seroquel. Eneste bivirkning er at jeg la på meg noen kg, men for den stillheten i hodet var det virkelig verdt det. 

Anonymkode: 02b12...d99

Har svært negative erfaringer. Ble sendt hit og dit uten mål og mening eller behandling for den del. Måtte forholde meg til mange folk og nye folk hele tiden. Stresset meg bare enda mer, gjorde meg sykere, direkte paranoid og tilslutt aggressiv og mistroisk. Bra noen har andre opplevelser.. :) Jeg fikk bare et veldig negativt innblikk i Helsevesenets ekstremt byråkratiske og tungrodde system og ikke minst hvilken makt de sitter med og ofte misbruker. 

Har tatt Seroquel/Quetiapin og Remeron i korte perioder tidligere. Dårlig erfaring med Quetiapin, men Remeron hjalp veldig bra på søvn og matlyst før kroppen vente seg til det. Hjalp dessverre ikke for angst/depresjon for min del. 

Anonymkode: b655c...316

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg nevnte johannesurt tidligere i tråden, og snublet over noe som ser interessant ut her. 

Det er mulig det er bullshit (noen av teoriene om hvorfor det virker er noe merkelige), men det frister å gi det er forsøk. Om ikke annet, så ser jeg for meg at det kan gi en virkning ved at en føler en gjør noe, og får et kontrollert adrenalinsjokk.

Anonymkode: e7c34...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...